AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 Er ennå noen uker til permisjon, men har mye plager som gjør hverdagen slitsom, selv nå i ferien, hver eneste dag. Skal egentlig lære opp vikar etter ferien. Har jobbet 100 % hele svangerskapet til nå (siste trimester). Vil helst være ærlig med legen, og alle som kjenner meg anbefaler full sykemelding ut fra formen, men jeg får dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver og vikaren som da ikke får opplæring... Har noen gode råd? Anonymkode: 8a005...e7c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #2 Skrevet 5. august 2020 Gjør det som er best for deg. Jeg var i samme situasjon, og selv om det var et veldig vanskelig valg å ta der og da, og jeg slet lenge med dårlig samvittighet og følelsen av å ikke gjøre nytte for meg, så var det det beste for helsen. Jeg var tilgjengelig for meldinger og telefoner fra den som skulle gjøre jobben min, og det gikk veldig fint. Anonymkode: e3965...b5e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjør det som er best for deg. Jeg var i samme situasjon, og selv om det var et veldig vanskelig valg å ta der og da, og jeg slet lenge med dårlig samvittighet og følelsen av å ikke gjøre nytte for meg, så var det det beste for helsen. Jeg var tilgjengelig for meldinger og telefoner fra den som skulle gjøre jobben min, og det gikk veldig fint. Anonymkode: e3965...b5e Ts her. Tusen takk for forståelsesfullt svar, det hjelper å høre fra andre som har vært i samme situasjon Anonymkode: 8a005...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 Er det så slitsomt å hjelpe til med opplæring noen dager? Anonymkode: 78680...c92
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #5 Skrevet 5. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det så slitsomt å hjelpe til med opplæring noen dager? Anonymkode: 78680...c92 Ja, når man har konstante smerter i kroppen, ikke sover om natta og generelt fungerer dårlig selv på fritiden, og i tillegg snart skal føde et barn så er det ganske slitsomt, kan du tenke deg? Anonymkode: 8a005...e7c 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, når man har konstante smerter i kroppen, ikke sover om natta og generelt fungerer dårlig selv på fritiden, og i tillegg snart skal føde et barn så er det ganske slitsomt, kan du tenke deg? Anonymkode: 8a005...e7c Det kommer jo an på hvordan opplæring det er. Tenkte kanskje du kunne komme noen timer og sitte på en stol, mens du veiledet. Var ikke vondt ment 🙂 Anonymkode: 78680...c92
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #7 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Tusen takk for forståelsesfullt svar, det hjelper å høre fra andre som har vært i samme situasjon Anonymkode: 8a005...e7c Bare hyggelig Hvis du orker, prøv å lage en slags «manual» til den som skal gjøre jobben din. Jeg gjorde det, og selv om den var litt mangelfull, så var det nok til at vikaren kom i gang med arbeidsoppgavene. Lykke til Anonymkode: e3965...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #8 Skrevet 5. august 2020 Lag "oppskrifter" til vikaren, og ta resten over telefonen ved behov. Anonymkode: 597cf...3a8 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #9 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo an på hvordan opplæring det er. Tenkte kanskje du kunne komme noen timer og sitte på en stol, mens du veiledet. Var ikke vondt ment 🙂 Anonymkode: 78680...c92 Ok joda det er selvsagt fysisk mulig, men når en har et stykke reisevei som skjer i "ørska" pga søvnmangel og en generelt ikke henger med pga dårlig form, så er spørsmålet hvorvidt en skal ofre helsa for å yte de timene for arb.giver. Ville vanligvis gjort det, men nå har jeg babyen å tenke på og da blir jeg så usikker. Anonymkode: 8a005...e7c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #10 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare hyggelig Hvis du orker, prøv å lage en slags «manual» til den som skal gjøre jobben din. Jeg gjorde det, og selv om den var litt mangelfull, så var det nok til at vikaren kom i gang med arbeidsoppgavene. Lykke til Anonymkode: e3965...b5e 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Lag "oppskrifter" til vikaren, og ta resten over telefonen ved behov. Anonymkode: 597cf...3a8 Takk for gode råd og erfaringer! Jeg har laget slike, og tenker isåfall å være tilgjengelig pr mail/tlf, så det er fint å høre det har fungert for andre Anonymkode: 8a005...e7c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 Jeg vil råde deg til og snakke med legen om sykemelding dersom formen er slik du beskriver. Det er jo uansett legen som har siste ordet, men ut i fra det du sier burde du jo bli sykemeldt. Jeg har nylig født og slet med alle mulige plager i svangerskapet. Alle rundt meg (til og med sjefen) rådet meg til full sykemelding men jeg fikk så dårlig samvittighet at jeg holdt ut litt for lenge. Endte til slutt med full sykemelding. Den dårlige samvittigheten forsvant ikke, men jeg innså at det var nødvendig. Du skal tross alt gjennom en fødsel og være i stand til og ta vare på baby som kommer. Ikke slit deg ut! Lytt til kroppen og ta imot sykemelding om du trenger det. Så vil det alltid være noen som mener graviditet ikke er en sykdom og blabla, lukk ørene for det! Tenk på deg selv og baby nå ❤️ Masse lykke til. Anonymkode: 42656...b76
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #12 Skrevet 5. august 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil råde deg til og snakke med legen om sykemelding dersom formen er slik du beskriver. Det er jo uansett legen som har siste ordet, men ut i fra det du sier burde du jo bli sykemeldt. Jeg har nylig født og slet med alle mulige plager i svangerskapet. Alle rundt meg (til og med sjefen) rådet meg til full sykemelding men jeg fikk så dårlig samvittighet at jeg holdt ut litt for lenge. Endte til slutt med full sykemelding. Den dårlige samvittigheten forsvant ikke, men jeg innså at det var nødvendig. Du skal tross alt gjennom en fødsel og være i stand til og ta vare på baby som kommer. Ikke slit deg ut! Lytt til kroppen og ta imot sykemelding om du trenger det. Så vil det alltid være noen som mener graviditet ikke er en sykdom og blabla, lukk ørene for det! Tenk på deg selv og baby nå ❤️ Masse lykke til. Anonymkode: 42656...b76 Tusen takk for fin respons, det hjelper veldig, da det sitter veldig langt inne for meg å "gi opp" og jeg helst vil kunne yte på alle fronter, men det er ikke alltid kroppen er enig Anonymkode: 8a005...e7c
Jahaja Skrevet 6. august 2020 #13 Skrevet 6. august 2020 Jeg skulle også ha ansvar for opplæring av vikar den siste uken før permisjon, og husker jeg tenkte "jaja, det var nå vel optimistisk at jeg fremdeles er her med full vigør". Det var jeg jo da altså ikke 😅. Jeg presset meg for langt i forrige svangerskap, og prøvde med gradert sykemelding, noe som absolutt ikke fungerte da samme jobb da måtte gjøres på halve tiden 🙈 Legen min var ganske tydelig på slutten, det er ikke ditt ansvar når du er sykemeldt, og din oppgave er å ta vare på egen kropp og babyen i magen. Da syntes jeg ikke det var så vanskelig å legge jobben bak meg når jeg først ble 100% sykemeldt 😊 Gravid igjen, og har ingen planer om å la jobben komme før meg selv denne gangen, da jeg jo også har en liten å ta meg av hjemme. Fungerer man ikke på hjemmebane, med eller uten barn, så koster jobben for mye rett og slett! Lykke til, håper du klarer å gi slipp på den dårlige samvittigheten!
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #14 Skrevet 6. august 2020 3 timer siden, Jahaja skrev: Jeg skulle også ha ansvar for opplæring av vikar den siste uken før permisjon, og husker jeg tenkte "jaja, det var nå vel optimistisk at jeg fremdeles er her med full vigør". Det var jeg jo da altså ikke 😅. Jeg presset meg for langt i forrige svangerskap, og prøvde med gradert sykemelding, noe som absolutt ikke fungerte da samme jobb da måtte gjøres på halve tiden 🙈 Legen min var ganske tydelig på slutten, det er ikke ditt ansvar når du er sykemeldt, og din oppgave er å ta vare på egen kropp og babyen i magen. Da syntes jeg ikke det var så vanskelig å legge jobben bak meg når jeg først ble 100% sykemeldt 😊 Gravid igjen, og har ingen planer om å la jobben komme før meg selv denne gangen, da jeg jo også har en liten å ta meg av hjemme. Fungerer man ikke på hjemmebane, med eller uten barn, så koster jobben for mye rett og slett! Lykke til, håper du klarer å gi slipp på den dårlige samvittigheten! Hehe, ja ikke sant, har jo ingen garanti for at formen er okei så nærme permisjon tenker jeg.. Men du (og legen) har nok helt rett, jeg får lese gjennom de støttende svarene her når samvittigheten blir for ille og prøve å legge det fra meg 😊 takk igjen! Anonymkode: 8a005...e7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå