Gå til innhold

Klarer jeg 100% studium, jobb og barn ett semester?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meldt meg opp til 30 stp på masternivå (tre fag), med eksamen i november. Jeg har fast jobb 100% fra midten av september. I tillegg har jeg et barn på to år.

Har jeg tatt meg vann over hodet, eller er dette overkommelig?

Anonymkode: 49ec6...bea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må iaf ha klart for deg hva sol ryker når det ikke går. Det er forskjell på vanskelighetsgraden på fag også på master, men vil tro det blir litt mye ja.

Når jeg tok master (hadde 1 barn da) leste de fleste mye mer enn fulltid. Jeg jobbet 50-60 % ved siden av bachelorstudiet og tok en del ekstra fag, men på master med et lite barn var det bare tid til 20 %. Kan du sitte med skolearbeid 8 timer hver dag etter jobb?

Anonymkode: f20ee...e88

Skrevet

Tenker det kommer an på hva du er villig til å ofre den perioden. Er du klar for å leve med komplett kaos og rotete hus og super sliten så går det. Er en veldig kort periode av ditt liv, så er jo mulig. Har du samboer som tar sin del av lasset til vanlig eller aleine? Tenker det også spiller en rolle. Her hos oss kunne jeg gjort det siden min mann nok hadde tatt ekstra tak hjemme i den perioden. Litt usikker på om jeg hadde fått det til som enslig. 

Gikk på skole når jeg var aleine med de 2 eldste og det gikk kjempebra, men hadde da ikke jobb i tillegg. 

Skrevet

Min personlige mening: Vann over hodet.

Jeg hadde ALDRI klart dette. Men så skal det sies at studenter med barn ofte gjør det vesentlig bedre enn andre! 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Sprinkle skrev:

Jeg hadde ALDRI klart dette. Men så skal det sies at studenter med barn ofte gjør det vesentlig bedre enn andre! 

Er det sant at studenter med barn ofte gjør det bedre? Hva kan grunnen til det være? Skal studere selv og har barn.

Anonymkode: eadab...6a6

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må iaf ha klart for deg hva sol ryker når det ikke går. Det er forskjell på vanskelighetsgraden på fag også på master, men vil tro det blir litt mye ja.

Når jeg tok master (hadde 1 barn da) leste de fleste mye mer enn fulltid. Jeg jobbet 50-60 % ved siden av bachelorstudiet og tok en del ekstra fag, men på master med et lite barn var det bare tid til 20 %. Kan du sitte med skolearbeid 8 timer hver dag etter jobb?

Anonymkode: f20ee...e88

Takk for din erfaring! Jeg kan sitte ca. fire timer daglig, ev. mer om jeg står opp tidligere eller legger meg senere. Hm. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Guddla skrev:

Tenker det kommer an på hva du er villig til å ofre den perioden. Er du klar for å leve med komplett kaos og rotete hus og super sliten så går det. Er en veldig kort periode av ditt liv, så er jo mulig. Har du samboer som tar sin del av lasset til vanlig eller aleine? Tenker det også spiller en rolle. Her hos oss kunne jeg gjort det siden min mann nok hadde tatt ekstra tak hjemme i den perioden. Litt usikker på om jeg hadde fått det til som enslig. 

Gikk på skole når jeg var aleine med de 2 eldste og det gikk kjempebra, men hadde da ikke jobb i tillegg. 

Jeg har en mann som tar sin del, men han har selv 80% jobb og 20 stp. Vi tenker at vi skal benytte oss av barnepass fra familie, så vi får noen rene studiedager innimellom. Samt hushjelp. Siden vi begge har fast jobb så er økonomien god, selv om tiden blir knapp. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Sprinkle skrev:

Jeg fikk barnet i studietiden, og jeg kan bekrefte det. Jeg gjorde det vesentlig bedre det siste semesteret etter barnet var født enn før. Det gjør noe med prioriteringene og effektiviteten når man vet at hvert minutt man sløser er et minutt borte fra kiddo. Hehe. Men jeg har aldri prøvd jobb, studier og smårolling på samme tid før. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en mann som tar sin del, men han har selv 80% jobb og 20 stp. Vi tenker at vi skal benytte oss av barnepass fra familie, så vi får noen rene studiedager innimellom. Samt hushjelp. Siden vi begge har fast jobb så er økonomien god, selv om tiden blir knapp. 

Da tror jeg at det er mulig. Kjør på sier jeg! 2,5 måneder med unntakstilstand og hjelp fra familien og hushjelp så går dette. 

Lykke til😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ah, takk for råd dere. Jeg er så usikker på hvordan jeg skal jobbe med fagene. Har jeg virkelig tatt meg vann over hodet, er det dumt å jobbe like mye med alle fag. Men hvis det viser seg at jeg takler dette, så er det dumt å ikke være forberedt til alle. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Guddla skrev:

Da tror jeg at det er mulig. Kjør på sier jeg! 2,5 måneder med unntakstilstand og hjelp fra familien og hushjelp så går dette. 

Lykke til😊

Takk! Ja, du mener det? Jeg synes det er skummelt og spennende på samme tid, og du har helt rett, det er jo bare 2,5 måneder! 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ah, takk for råd dere. Jeg er så usikker på hvordan jeg skal jobbe med fagene. Har jeg virkelig tatt meg vann over hodet, er det dumt å jobbe like mye med alle fag. Men hvis det viser seg at jeg takler dette, så er det dumt å ikke være forberedt til alle. 

Du trenger jo ikke å jobbe med alle fagene fra dag 1. Om du f.eks begynner å lese på de 2 første fagene så kan du  starte på det tredje faget om du føler du får tid til det. 

Anonymkode: e361b...ed3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Ja, du mener det? Jeg synes det er skummelt og spennende på samme tid, og du har helt rett, det er jo bare 2,5 måneder! 

Ja det mener jeg altså! Stålsett dere og la det stå til. Det meste går når man er innstilt på det😁👍

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du trenger jo ikke å jobbe med alle fagene fra dag 1. Om du f.eks begynner å lese på de 2 første fagene så kan du  starte på det tredje faget om du føler du får tid til det. 

Anonymkode: e361b...ed3

Det er et svært godt poeng... 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev bacheloroppgave nå i vår, med stengt barnehage og hjemmekontor/fysisk oppmøte ett par dager i uka. Ingen mulighet for barnevakt heller da nærmeste familie bor for langt unna. Satt noen laaaaaange netter innimellom, men det gikk overraskende greit! Når jeg hadde tid til skole MÅTTE jeg jobbe med skole, så følte meg faktisk mer strukturert i arbeidet enn før. 

Anonymkode: 967f0...da6

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på både barnet (hvor krevende er det), studiet (hvor krevende er det), og deg (hvor mye klarer du før du knekker). 

Jeg hadde ikke klart det, med mitt studium og mitt barn. Jeg har en på 2,5 som er ekstremt dårlig på å leke alene, og veldig vilter, og må passes på hele tiden. Så etter bhg er det full rulle, og jeg får ikke gjort noe før han er i seng. Han sovner ikke før kl 20 for tiden. 

På mitt studie hadde det overhodet ikke vært nok å studere to timer etter at småen er i seng. Det hadde aldri gått, jeg gikk et veldig krevende studium. 

I tillegg er jeg en sånn som trenger avslapping og trening. Jeg trenger å kunne slappe av med en bok. Jeg trenger også å bevege kroppen min og trene. 

Jeg hadde aldri giddet prøve på noe sånt engang, for det hadde det ikke vært verdt. 

Anonymkode: 287f5...216

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Er det sant at studenter med barn ofte gjør det bedre? Hva kan grunnen til det være? Skal studere selv og har barn.

Det tviler jeg litt på. De jeg kjenner som studerer og har barn klarer seg helt fint, men det er åpenbart at de sliter en del mer enn oss andre. Avbrutte studier, fag som må taes opp, lite søvn, nærmer seg stryk i flere fag. 

Så klart er det noen som klarer seg bedre enn de som ikke har barn, men det er ikke fordi de har. barn, men til tross for at de har barn.

Anonymkode: b5814...178

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på både barnet (hvor krevende er det), studiet (hvor krevende er det), og deg (hvor mye klarer du før du knekker). 

Jeg hadde ikke klart det, med mitt studium og mitt barn. Jeg har en på 2,5 som er ekstremt dårlig på å leke alene, og veldig vilter, og må passes på hele tiden. Så etter bhg er det full rulle, og jeg får ikke gjort noe før han er i seng. Han sovner ikke før kl 20 for tiden. 

På mitt studie hadde det overhodet ikke vært nok å studere to timer etter at småen er i seng. Det hadde aldri gått, jeg gikk et veldig krevende studium. 

I tillegg er jeg en sånn som trenger avslapping og trening. Jeg trenger å kunne slappe av med en bok. Jeg trenger også å bevege kroppen min og trene. 

Jeg hadde aldri giddet prøve på noe sånt engang, for det hadde det ikke vært verdt. 

Anonymkode: 287f5...216

Vi har en vilter to-åring, men hun er heldigvis flink til å leke alene. Hun er også en drøm å legge kl 19 hver kveld. Så jeg tror egentlig ikke det vil bli en utfordring.

Men om jeg får nok tid til studiet er noe annet. Det er juss på masternivå, så det er jo ganske krevende. Det kan likevel bli 4 timer med studietid om dagen, i tillegg til enkelte hele studiedager. Jeg har heller ikke jobb før midten av september, så jeg har allerede begynt å lese meg opp i fagene og håper å komme gjennom en del før jobbstart.

Ser at dette opplegget gir veldig liten tid til trening og avslapping, men det er bare snakk om 2,5 måned, så kanskje det går fint?

For meg er det nok verd det, siden det åpner mange dører – både med tanke på karrierevei, men også lønnsnivå. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror grunnen til dette er at de med barn ofte har en helt annen struktur og rutine. De må planlegge mer etter barnets behov og er avhengig av å få gjort skole til de og de tidene på døgnet. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har meldt meg opp til 30 stp på masternivå (tre fag), med eksamen i november. Jeg har fast jobb 100% fra midten av september. I tillegg har jeg et barn på to år.

Har jeg tatt meg vann over hodet, eller er dette overkommelig?

Jeg hadde ikke klart det.

Anonymkode: aff07...abb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...