Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har forsøkt å lese meg opp på hvilke rettigheter jeg har, men synes det er så mye forskjellig informasjon der ute så jeg prøver meg her.

Jeg starter på studie nå i høst etter å ha jobbet som vikar i en lav deltidsstilling (med ekstravakter) de siste to årene. Jeg slutter i jobben nå etter ferien, og starter på fulltids bachelor studie. Jeg er gravid i 5. måned og har termin sent november. Spørsmålet mitt er hva jeg har krav på av foreldresstipend/ordinært stipend og eventuelt engangsstønad fra Nav. Er det noen som er litt klokere på dette her?

Far er deltidsstudent med deltidsjobb.

Anonymkode: 6c1fc...eb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har krav på foreldrestipend barnets første leveår. Må bare søke lån og stipend som normalt, og så kommer det informasjon om foreldrestipend og rettigheter som forelder på lånekassen sin side. Du har også rett på engangsstønad om du ikke har rett på/skal ha foreldrepenger. Har du forsøkt å regne ut om du har rett på foreldrepenger på nav sine sider? 

Endret av Eidvo
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Eidvo skrev:

Du har krav på foreldrestipend barnets første leveår. Må bare søke lån og stipend som normalt, og så kommer det informasjon om foreldrestipend og rettigheter som forelder på lånekassen sin side. Du har også rett på engangsstønad om du ikke har rett på/skal ha foreldrepenger. Har du forsøkt å regne ut om du har rett på foreldrepenger på nav sine sider? 

Takk for svar! Ja, jeg har rett på foreldrepenger, men får jeg dette i tillegg til foreldrestipend OG ordinært stipend? Synes dette høres mye ut, litt for godt til å være sant.

Lurer også på: Dersom jeg skulle funnet ut at jeg ikke takler å studere samtidig som jeg har en baby, og må hoppe av studiet. Må jeg da betale tilbake det jeg har fått av ordinært stipend/lån? Da tenker jeg på det lånet/stipendet som alle får.

Anonymkode: 6c1fc...eb9

Skrevet

Nå er jeg litt usikker på hva alt heter, men det jeg mente med foreldrestipend er den ordningen der alt ordinært stipend og lån blir automatisk omgjort til stipend uavhengig av om du består eksamen. Du kan få mer fra lånekassen, men det er avhengig av din/deres inntekt da dette er behovsprøvd, men alle som får barn har rett til å få omgjort alt lån til stipend i ett år. 

Hvis du har rett på foreldrepenger får du det uavhengig av hva du får fra lånekassen. 

Hvis du ikke klarer å studere med baby kan du etter 4 mnd på studiet søke om permisjon, og da får du foreldrestipend som normalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror du må ha hatt rett til stipend/lån i 4 mnd før barnet blir født for å få foreldrestipend. Har du termin i slutten av november har du strengt tatt bare vært student i maks 3,5 mnd så tror du akkurat faller utenom den rettigheten (har termin på samme tid som deg og har samme plan selv). 

Anonymkode: 5d6d7...073

Skrevet

Du søker ordinært stipend, så bli det omgjort til foreldrestipend når søknaden er behandlet. Så du får ikke begge deler. Men ja, du kan få foreldrepenger fra NAV i tillegg. Det kan være verdt det, mtp engangsstønad, selv om det evt er litt mindre penger. Ved engangsstønad stilles det nemlig aktivitetskrav til mor for at far skal få ta perm, det gjør det ikke bed vanlige foreldrepenger. Les på det, mye å bli klok på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...