AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #1 Del Skrevet 4. august 2020 Hvilken kjøkkenmaskin velger man hvis man skal bruke den til bl.a. å lage pizzadeig? Det er snakk om en liten deig, godt under 1 kg totalt - for til tyngre gjærbakst som for eksempel brødbaking har jeg en gammel hardtarbeidende maskin som funker veldig bra. Men den krever at man lager deig av en viss størrelse (så jeg tror en helt vanlig hverdags-pizzadeig blir for lite for den) og jeg synes den er fryktelig tungvindt å vaske alle delene etterpå, så jeg gidder aldri å bruke den til småjobber på kjøkkenet. Kriterier: - må kunne lage små gjærdeiger uten problemer - bør kunne brukes til annen visping, feks pannekakerøre, røre til diverse kaker o.l. - må være enkel å vaske opp! Det vil si at bollen bør være som en helt vanlig bakebolle uten noe krimskrams i midten (og det er også en fordel om bollen og deigkroken kan puttes i oppvaskemaskinen 😅) - tenker at man ikke trenger mange liters kapasitet til slikt bruk, så det er egentlig bare en fordel hvis kjøkkenmaskinen er relativt kompakt. Men hva velger man egentlig her? Finnes det noen rimelige, gode alternativer som oppfyller kravene over? Så litt på Bosch MUM4/5, er det noen her som har den? Eller bør man rett og slett klinke til med en Kenwood Chef XL Titanium 1700 W til 6000 kroner hvis man først skal kjøpe noe? (Ulempen med Kenwooden er jo at den er både veldig stor og dyr, men den fungerer vel veldig bra på det meste man kan bruke en kjøkkenmaskin til...) Anonymkode: 57815...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #2 Del Skrevet 4. august 2020 Det var akkurat Bosch MUM4 jeg tenkte å anbefale. Mye kjøkkenmaskin for pengene. Anonymkode: 1dfa1...688 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #3 Del Skrevet 4. august 2020 Jeg har en Kenwood Kmix, veldig fornøyd med den! Fin farge har den også ❤️ Har bollen i oppvaskmaskinen, vet ikke om deigkrok, piskeris osv går i maskinen. Anonymkode: ce610...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #4 Del Skrevet 5. august 2020 Kan man bruke food-processor`n til å elte små deiger kanskje? Jeg har aldri prøvd, men det fulgte med eltekrok til min i alle fall Anonymkode: 0fadc...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #5 Del Skrevet 5. august 2020 En brødbakemaskin fungerer utmerket til den typen bruk. Du kan sikkert få en rimelig eller gratis brukt. De får ofte etterhvert problemer med varmefunksjonen, mens eltingen fortsatt virker upåklagelig. Anonymkode: 83226...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #6 Del Skrevet 5. august 2020 Jeg lager en liten porsjon boller av 450 g hvetemel i min Kenwood Major og skjønner ikke helt problemet... ? Anonymkode: 7114c...20f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 5. august 2020 #7 Del Skrevet 5. august 2020 Bruker en Kenwood Prospero, super til enkel bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #8 Del Skrevet 5. august 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var akkurat Bosch MUM4 jeg tenkte å anbefale. Mye kjøkkenmaskin for pengene. Anonymkode: 1dfa1...688 Synes den ser veldig snedig ut! Ser den koster bare ca 1300 kroner i enkleste modell, med litt tilbehør. Har fått inntrykk fra google og youtube at den fungerer veldig bra til smådeiger, visping med små mengder osv, og det er jo midt i blinken! Det jeg ble litt usikker på, er at kapasiteten for deig er oppgitt til 1,5 kg. Det blir vel akkurat på/under grensen for å kunne lage 2 brød (eventuelt en slik ferdigbrød-pakke fra Møllerens, der er det 1 kg melblanding + 6 dl vann, det gir jo 1,6 kg totalt). Jeg har jo en større, gammel maskin som fungerer utmerket til store brøddeiger o.l., men tenker at det også hadde vært greit å kunne lage et par brød med den nye kjøkkenmaskinen 😅 Med det sagt, så virker det som 1,5 kg er veldig bra sammenlignet med "tilsvarende" modeller fra andre produsenter, som feks Kenwood... 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en Kenwood Kmix, veldig fornøyd med den! Fin farge har den også ❤️ Har bollen i oppvaskmaskinen, vet ikke om deigkrok, piskeris osv går i maskinen. Anonymkode: ce610...c47 Den så kul ut, men synes den var ganske kostbar. Hvis jeg først skal bruke over 3000 kroner på en kjøkkenmaskin, hvorfor ikke gå for en Kenwood Chef? Virker som Kmix er en litt stiligere og svakere utgave av Kenwoods kjøkkenmaskiner? 🤨😅 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man bruke food-processor`n til å elte små deiger kanskje? Jeg har aldri prøvd, men det fulgte med eltekrok til min i alle fall Anonymkode: 0fadc...f2f Jeg hadde en food processor før, men brukte den aldri. Tenkte på dette alternativet først, men jeg har allerede en god stavmikser som er god på kutting og slikt, og det føles litt feil å kjøpe enda en maskin som er best på kutting og kapping, og kun har elting som en tilleggsfunksjon, når det er elting og miksing jeg først og fremst er ute etter 😊 9 timer siden, AnonymBruker skrev: En brødbakemaskin fungerer utmerket til den typen bruk. Du kan sikkert få en rimelig eller gratis brukt. De får ofte etterhvert problemer med varmefunksjonen, mens eltingen fortsatt virker upåklagelig. Anonymkode: 83226...aba Brødbakemaskin, hmm... Har googlet litt, og tror ikke det er det jeg er ute etter. Ønsker å kunne elte deig kjapt (ser ut som brødbakemaskinene er mer av den trege typen?) og jeg vil jo også at den nye maskinen skal kunne brukes til å blande pannekake-/vaffelrøre, kaker/krem o.l., så da mangler brødbakemaskinen litt funksjonalitet, dessverre. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lager en liten porsjon boller av 450 g hvetemel i min Kenwood Major og skjønner ikke helt problemet... ? Anonymkode: 7114c...20f Tja, hadde du lest tråden så ser du vel at jeg for eksempel ikke eier noen Kenwood Major (som heller ikke produseres lenger) og at jeg lurer på om det egentlig er verdt å bruke 6000 kr for en godt utstyrt Kenwood Chef kjøkkenmaskin til denne bruken. Videre ser jeg at veldig mange skriver på internett at Kenwood Major/Chef etc er dårlige på elting av deig, og mange trekker fram at de er spesielt dårlig når det er en liten deig og at den egentlig egner seg best for "storhusholdninger". Da blir jeg jo enda mer skeptisk til å bruke så mye penger, hvis det finnes mindre og rimeligere maskiner som kan gjøre samme jobben (bedre). 8 timer siden, dillyduzit skrev: Bruker en Kenwood Prospero, super til enkel bruk. Den så liten og fin ut, men ser at Kenwood oppgir kapasiteten på deig til å være kun 500 gram!(!). Da er den dessverre uaktuell, for 500 gram kommer man jo fort opp i også på en liten deig. ---------------------------------------------------------- Som første post i tråden indikerer, så tror jeg kanskje at valget står mellom en billig og mindre variant (Bosch MUM4) eller en svær sak til 6000 kroner (Kenwood Chef). Enten, eller, altså. Ser også at Kenwood med 1400W er på tilbud til ca 4000 kroner. Kanskje den kan være et alternativ, eller bør jeg ta steget helt opp til toppmodellen med 1700W til 6000 kroner hvis jeg først skal kjøpe en Kenwood? En kjøkkenmaskin har man jo i årevis, så det er dumt hvis jeg skal spare et par lapper nå og irritere meg i 15 år over hvorfor jeg ikke valgte en sterkere modell. Samtidig er jo 6000 kr faktisk 50 % mer enn 4000 kr, så det er jo litt prisforskjell mellom de to. Og jeg tror ikke jeg kommer til å bruke den så veldig mye - jeg baker sjeldent kaker... Men det kan jo hende at en bra kjøkkenmaskin som er lett å rengjøre vil bli så grei å bruke at jeg faktisk vil bruke den ganske ofte. Anonymkode: 57815...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 6. august 2020 #9 Del Skrevet 6. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Den så liten og fin ut, men ser at Kenwood oppgir kapasiteten på deig til å være kun 500 gram!(!). Da er den dessverre uaktuell, for 500 gram kommer man jo fort opp i også på en liten deig. ---------------------------------------------------------- Anonymkode: 57815...07a Den klarer fint mer enn 500g. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #10 Del Skrevet 6. august 2020 Jeg bruker en helt vanlig håndmikser med eltestaver når jeg lager pizzadeig. Den var neppe spesielt dyr (Philips) da jeg fikk den i gave av besteforeldre. Den har stativ, ellers går det nok ikke. Og jeg må passe på så den ikke hopper ned. Anonymkode: 297bf...bc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #11 Del Skrevet 6. august 2020 Jeg har Kenwood Chef XL Titanium, den funker fint til små deiger. Har den med 1700 W. Lagde akkurat en liten deig til pølsebrød. Men den er dyr, helt enig! Du kan vaske bollen og eltekrok osv i maskin. Anonymkode: 2cf40...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå