Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, K.B. skrev:

Det er vel den holdningen der som skaper problemer for deg... Jeg påpeker at tankerekken din ikke stemmer med virkeligheten, og at å tenke på en slik måte ikke ser ut til å gjøre deg spesielt godt. Du kunne jo reflektert over det på en skikkelig måte istedenfor å gå rett i krenkemodus.

Syns det er rart om den måten du snakker til folk på ikke skaper problemer for deg. Det er ikke hva du skriver, men hvordan du skriver, jeg reagerer på. Du vet man kan diskutere og være uenige uten å rakke ned på folk? 

Anonymkode: 182ee...dd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er rart om den måten du snakker til folk på ikke skaper problemer for deg. Det er ikke hva du skriver, men hvordan du skriver, jeg reagerer på. Du vet man kan diskutere og være uenige uten å rakke ned på folk? 

Anonymkode: 182ee...dd3

Skal jeg pakke det inn for deg? Er det for hardt å høre at du og jeg i i det store bildet bare er ubetydelige støvkorn i universet og at om du søker lykke, så må du etter beste evne prøve å skape den selv utifra din situasjon. Spørsmålet om fri vilje er en hard linje i sanden, enten er du på den ene siden, eller så er du på den andre. Gitt tilgangen til live lidelse over hele verden 24/7, så er det for meg vanskelig å se at noen kan mene det er rom igjen for fri vilje eller religion.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, MarieLo said:

Ja, jeg skjønner hva du mener, og jeg kaller det ansvarsfraskrivelse. Man må ikke velge det man liker best av to forskjellige smaker f.eks.

Fri vilje er ikke en illusjon.

Liker du ananas på pizza?

Anonymkode: 33005...ac4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker du ananas på pizza?

Nei, jeg velger å ikke putte frukt i stekeovnen.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, MarieLo said:

Nei, jeg velger å ikke putte frukt i stekeovnen.

Så når du skal velge pizza, velger du heller en uten ananas. Har du fritt valgt å ikke like ananas på pizza?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så når du skal velge pizza, velger du heller en uten ananas. Har du fritt valgt å ikke like ananas på pizza?

Man velger ikke preferanser. Man velger blant preferanser.

Innser du nå at viljen din vil at jeg skal bli overbevist over at fri vilje ikke finnes?

Eller tror du at du ikke velger å skrive dette til meg?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, MarieLo said:

Man velger ikke preferanser. Man velger blant preferanser.

Innser du nå at viljen din vil at jeg skal bli overbevist over at fri vilje ikke finnes?

Eller tror du at du ikke velger å skrive dette til meg?

Ja, du velger blant preferanser, men du gjør det ikke fritt. Preferansene dine er ikke like sterke. Du har f.eks en preferanse som er å spise potetgull, og en annen preferanse som ønsker å bli slank og sprek. Du ender opp med å følge den sterkeste preferansen, du kan ikke velge hvilken av dem som skal vinne.

Jeg sier som sagt ikke at vi ikke foretar valg, det jeg sier er at valgene vi tar, skjer av en grunn. Og til syvende og sist er disse grunnene ikke noe vi rår over selv. Du har for eksempel aldri stått overfor valget om du skal like ananas på pizza eller ikke, og kunne velge helt fritt. Det er bare slik det er, du kan ikke velge om du skal like det eller ikke. Selv ikke noe så enkelt som hva vi ønsker å spise, er et fritt valg.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du velger blant preferanser, men du gjør det ikke fritt. Preferansene dine er ikke like sterke. Du har f.eks en preferanse som er å spise potetgull, og en annen preferanse som ønsker å bli slank og sprek. Du ender opp med å følge den sterkeste preferansen, du kan ikke velge hvilken av dem som skal vinne.

Jeg sier som sagt ikke at vi ikke foretar valg, det jeg sier er at valgene vi tar, skjer av en grunn. Og til syvende og sist er disse grunnene ikke noe vi rår over selv. Du har for eksempel aldri stått overfor valget om du skal like ananas på pizza eller ikke, og kunne velge helt fritt. Det er bare slik det er, du kan ikke velge om du skal like det eller ikke. Selv ikke noe så enkelt som hva vi ønsker å spise, er et fritt valg.

Ok. Tro hva du vil. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Om alt er forhåndsbestemt var er diskusjonen og alt som blir sagt mellom MarieLo og AB bestemt før de har skrevet noe.

Nei verden er styrt av tilfeldigheter.

Anonymkode: 761e0...c5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om alt er forhåndsbestemt var er diskusjonen og alt som blir sagt mellom MarieLo og AB bestemt før de har skrevet noe.

Anonymkode: 761e0...c5d

Jepp.

Anonymkode: 50059...294

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det? Hvordan kan synske se ulykker osv før det skjer? Da er jo dette forutbestemt... men det går jo ikke ann? Man gjør jo hva man vil og tar valg... skjønner ingenting. Hvordan i huleste kan noen se hva som kommer på eksamen feks!? 

Anonymkode: 07dfd...608

Om universet er determenistisk eller ikke koker egentlig ned til kvantefysikk. Du kan lese om det i A Brief History Of Time av Steven Hawking, men det er ikke noen absolutt konklusjon på dette enda.

“These quantum theories are deterministic in the sense that they give laws for the evolution of the wave with time. Thus if one knows the wave at one time, one can calculate it at any other time. The unpredictable, random element comes in only when we try to interpret the wave in terms of the positions and velocities of particles. But maybe this is our mistake: maybe there are no positions and velocities, but only waves. It is just that we try to fit the waves to our preconceived ideas of positions and velocities. The resulting mismatch is the cause of the apparent unpredictability.”

Synske folk er bare sjarlataner som tjener gode penger på enkle mennesker. De ser ikke fremtiden, men hvis man kommer med nok vage spådommer vil jo tilfeldigheter gjøre at du treffer på noen av spådommene dine. Haugen med spådommer som ikke treffer skyver du under teppet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå utfordrer dere meg til å sette ord på tankene jeg har rundt dette teamet. Jeg understreker at dette bare er slik jeg ser filosoferer om det og absolutt ingen fasit. For det første, så mener jeg at bevissthet kommer før materie. Så svaret på om alt er forutbestemt blir i seg selv et paradoks.  Det er verken enten eller. Det samme med fri vilje. Nå skal jeg prøve å forklare. 

Vi beveger oss hele tiden mellom paralelle tidslinjer. Som oftest er det såpass liten forskjell mellom disse at en ikke merker noe forskjell mellom de ulike tidslinjene. Det kan være ulike energier, mønster og blueprint som er sterkere for at noe kommer til å skje , men alt avhenger av hvor bevisstheten er fokusert og hva sjelen ønsker å erfare (vær obs på at dette nødvendigvis ikke er egoet sitt ønske). Derfor kan en «synsk» få et bilde på hva som kommer til å skje, men hen kan se en annen tidslinje enn den du kommer til å oppleve.  
Med fri vilje blir det svaret også et paradoks. Vi egoet vårt, har en følelse av at vi har fri vilje når det kommer til mange valg, men dersom en bryter alt ned til årsak-virkning kan det hele se ut som en illusjon. Den overordnede bevisstheten har derimot fri vilje til å organisere det hele siden bevissthet kommer før materie. 

Endret av bluedot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...