Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner nesten å tro at livet mitt er forutbestemt. Uansett hva jeg gjør og prøver så virker det som om et eller annet utenfor min vilje vil at jeg skal ha det på en viss måte. Som om jeg alltid havner tilbake i gamle spor. Selv om jeg prøver å gjøre ting annerledes. Det gjør meg ulykkelig til tider. For jeg vet ikke hvordan jeg kan endre dette. Er det skjebnen eller er det bare meg? 

Anonymkode: 943e3...134

Det er bare du. Du har fri vilje og må ta ansvar for deg selv. Du velger hvilke spor du vil være i og går for hele tiden.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, MarieLo said:

Pga fri vilje. De valgte selv hvilken butikk og hvilke klokkeslett.

Viljen er hjernen, hjernen er biologi, som er kjemi, som er fysikk. Det er ikke gitt at noe annet valg var fysisk mulig. Kanskje den turen til butikken var forutbestemt i det sekundet fysikkens lover var etablert

Anonymkode: 90a40...a2c

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser fortsatt ikke hvordan fri vilje betyr at noe er tilfeldig. Og det er jo en grunn til at de var på butikken, at de valgte å gå dit akkurat da. Det skjedde ikke spontant. Du velger ikke noe helt ut av løse lufta.

Anonymkode: 33005...ac4

Det skjedde spontant å møte den personen det hvis det ikke var planlagt. Begge var der av ulike årsaker og de hadde begge valgt det selv.

Det du at man tar sine egne valg?

Det er ikke en annen grunn som tar noen valg for en. Ja, man trenger mat, den er i butikken, det er andres vilje, men så velger en selv å gå på den butikken. Til den tiden.

Kan gå i skogen og spise sopp også hvis du vil.

Fri vilje.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner nesten å tro at livet mitt er forutbestemt. Uansett hva jeg gjør og prøver så virker det som om et eller annet utenfor min vilje vil at jeg skal ha det på en viss måte. Som om jeg alltid havner tilbake i gamle spor. Selv om jeg prøver å gjøre ting annerledes. Det gjør meg ulykkelig til tider. For jeg vet ikke hvordan jeg kan endre dette. Er det skjebnen eller er det bare meg? 

Anonymkode: 943e3...134

Jeg tror det er skjebnen og ikke bare deg.

Anonymkode: 7d482...d32

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Viljen er hjernen, hjernen er biologi, som er kjemi, som er fysikk. Det er ikke gitt at noe annet valg var fysisk mulig. Kanskje den turen til butikken var forutbestemt i det sekundet fysikkens lover var etablert

Tror du ikke på fri vilje? Eller på bevisstheten?

Tenker du ikke selv? Er det bare fysikk som foregår av seg selv og du observerer bare?

Dette høres ut som ansvarsfraskrivelse, men jeg lurer på hva du mener. Tror du ikke fri vilje finnes?

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan likevel være forutbestemt at de gikk til akkurat den butikken til det klokkeslettet. 

Nei, det valgte de selv.

Det finnes ingenting som er forutbestemt, vi skaper skjebnen i nåtiden.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, MarieLo skrev:

Nei, det valgte de selv.

Ja, de valgte det selv, men det kan være forutbestemt at det var akkurat det de skulle velge.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de valgte det selv, men det kan være forutbestemt at det var akkurat det de skulle velge.

Da er det ikke en fri vilje.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, MarieLo said:

Tror du ikke på fri vilje? Eller på bevisstheten?

Tenker du ikke selv? Er det bare fysikk som foregår av seg selv og du observerer bare?

Dette høres ut som ansvarsfraskrivelse, men jeg lurer på hva du mener. Tror du ikke fri vilje finnes?

Jeg vet ikke om fri vilje finnes. Sannsynligvis er det umulig å finne ut av, ettersom illusjonen, dersom det er en illusjon, er umulig å bryte ut av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, MarieLo skrev:

Da er det ikke en fri vilje.

Jo, de vet jo ikke selv at turen deres til butikken er forutbestemt.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, MarieLo skrev:

Nei, det valgte de selv.

Stadig flere hjerneforskere hevder at vi ikke har fri vilje, for eksempel Patrick Haggard, Sam Harris og Wolf Singer. De viser særlig til tre typer funn.

Det første er eksperimenter som lar forskere forutsi valg før forsøkspersonene selv er bevisste på sine valg.

Det andre er forsøk som viser at folk er forvirret om sine egne grunner til å handle. Hvis man stimulerer hjernen deres og får kroppen deres til å bevege seg, så tror de at det er de selv som har valgt å gjøre det.

Det tredje er at kroppen generelt synes helt styrt av årsakskjeder i hjernen, altså en serie hendelser hvor alt som skjer har naturlige årsaker. Det synes da ikke være plass til noen person med kontroll, fri vilje og ansvar.

Anonymkode: 50059...294

• Liker 4
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stadig flere hjerneforskere hevder at vi ikke har fri vilje, for eksempel Patrick Haggard, Sam Harris og Wolf Singer. De viser særlig til tre typer funn.

Det første er eksperimenter som lar forskere forutsi valg før forsøkspersonene selv er bevisste på sine valg.

Det andre er forsøk som viser at folk er forvirret om sine egne grunner til å handle. Hvis man stimulerer hjernen deres og får kroppen deres til å bevege seg, så tror de at det er de selv som har valgt å gjøre det.

Det tredje er at kroppen generelt synes helt styrt av årsakskjeder i hjernen, altså en serie hendelser hvor alt som skjer har naturlige årsaker. Det synes da ikke være plass til noen person med kontroll, fri vilje og ansvar.

Det er bare tull og tøys. Selvfølgelig har vi en fri vilje, de hadde ikke kunne påstått noe sånt uten.

En person kan ikke voldta et barn uten.

En person kan ikke elske noen betingelseløst og ønske de bare det beste uten heller.

Kroppen fungerer litt på egenhånd, får vi et sår så healer kroppen det, men kroppen kan ikke styre bevisstheten, det er bare motsatt.

Og folk i dag blir stimulert og manipulert fra ende til annen, bare likes gir en liten endorfindose, så folk blir manipulert til å dele alt mulig for å få belønning.

Men det er fri vilje å velge det likevel.

Alt begynner med fri vilje. Typisk at denne verden vil ha folk til å tro det ikke eksisterer da, de vil jo kontrollere befolkningen, slik at alle følger deres vilje og ikke sin egen. Helst uten å vite det også, at en følger deres og ikke sin egen.

Endret av MarieLo
AnonymBruker
Skrevet

Nei, alle har fri vilje

Anonymkode: 92009...d1e

Skrevet

Jeg ser at folk snakker om synske, men om ts snakker om determinisme så har ikke det noe med å være synsk å gjøre. Siden det handler ikke om å spå framtiden. 

Det handler om at alt ble bestemt før Big bang og har ikke noe med spådom å gjøre.

Kanskje tar jeg feil men det er nå slik jeg forstår determinisme 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, MarieLo skrev:

Det er bare tull og tøys. Selvfølgelig har vi en fri vilje, de hadde ikke kunne påstått noe sånt uten.

En person kan ikke voldta et barn uten.

En person kan ikke elske noen betingelseløst og ønske de bare det beste uten heller.

Kroppen fungerer litt på egenhånd, får vi et sår så healer kroppen det, men kroppen kan ikke styre bevisstheten, det er bare motsatt.

Og folk i dag blir stimulert og manipulert fra ende til annen, bare likes gir en liten endorfindose, så folk blir manipulert til å dele alt mulig for å få belønning.

Men det er fri vilje å velge det likevel.

Alt begynner med fri vilje. Typisk at denne verden vil ha folk til å tro det ikke eksisterer da, de vil jo kontrollere befolkningen, slik at alle følger deres vilje og ikke sin egen. Helst uten å vite det også, at en følger deres og ikke sin egen.

Hvem vil kontrollere befolkningen?

Men tilbake til utgangspunktet, moderne hjerne- og genforskning tyder på at vi ikke har noen fri vilje. Vi lever i et deterministisk univers, hvor alt er styrt av tidligere begivenheter, og mennesket derfor ikke besitter fri vilje.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem vil kontrollere befolkningen?

Men tilbake til utgangspunktet, moderne hjerne- og genforskning tyder på at vi ikke har noen fri vilje. Vi lever i et deterministisk univers, hvor alt er styrt av tidligere begivenheter, og mennesket derfor ikke besitter fri vilje.

De som har kjøpt og kontrollerer vitenskapen.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, MarieLo skrev:

De som har kjøpt og kontrollerer vitenskapen.

Er du åpen for muligheten at du tar feil ?

Anonymkode: 761e0...c5d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om fri vilje finnes. Sannsynligvis er det umulig å finne ut av, ettersom illusjonen, dersom det er en illusjon, er umulig å bryte ut av.

Det er ikke umulig. Se for deg to ting som ligger foran deg. Så kan du velge å plukke opp hvilke av dem du vil. Du kan plukke opp en tredje ting i stedet også. Du kan gjøre akkurat det du vil, du kan undre over at fri vilje eksisterer nettopp fordi du har en.

Det er ikke en illusjon. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, de vet jo ikke selv at turen deres til butikken er forutbestemt.

Det høres ut som du snakker om overtro.

Det kan du tro på hvis du vil. Jeg tror det er tilfeldigheter.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du åpen for muligheten at du tar feil ?

Anonymkode: 761e0...c5d

Ja, inntil det er bevist og allmennkjent er jeg alltid bare 99% overbevist.

Dvs, helt overbevist, med mulighet for å ta feil.

Og jeg er overbevist frem til det viser seg at jeg tar feil.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det? Hvordan kan synske se ulykker osv før det skjer? Da er jo dette forutbestemt... men det går jo ikke ann? Man gjør jo hva man vil og tar valg... skjønner ingenting. Hvordan i huleste kan noen se hva som kommer på eksamen feks!? 

Anonymkode: 07dfd...608

Synske kan ikke se at ulykker kommer, eller andre ting inn i fremtiden. Den enkleste måte å bekrefte at de ikke har slike evner er å sjekke hvor mange synske som er lotto eller aksje millionærer...
Men du har helt rett, det går ikke an.
At vi gjør hva vi vil og tar frie valg, det er i beste fall en illusjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...