K.B. Skrevet 5. august 2020 #41 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, alle har fri vilje Anonymkode: 92009...d1e Det har vi saktens ikke, en rask kikk ut i verden vil avkrefte den myten. Fra et nevrologisk synspunkt kan det heller ikke stemme. 1
MarieLo Skrevet 5. august 2020 #42 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, K.B. skrev: Det har vi saktens ikke, en rask kikk ut i verden vil avkrefte den myten. Fra et nevrologisk synspunkt kan det heller ikke stemme. Skeptic ja. Tror du på skeptisme altså? Dette er filosofien i skeptisme. A mathematician, a scientist, an engineer, and a philosopher are sitting in a cafe in a foreign country. Outside the window, they see a black sheep in a field by itself. The engineer says, “Well, what do you know? It looks like the sheep around here are black!” The scientist gives him a skeptical look and says, “Well, at least some of them are.” The mathematician looks at the first two and says, “Well, at least one of them is.” Then the philosopher looks doubtfully at the other three and says, “Well, at least on one side.”
K.B. Skrevet 5. august 2020 #43 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, MarieLo skrev: Skeptic ja. Tror du på skeptisme altså? Dette er filosofien i skeptisme. A mathematician, a scientist, an engineer, and a philosopher are sitting in a cafe in a foreign country. Outside the window, they see a black sheep in a field by itself. The engineer says, “Well, what do you know? It looks like the sheep around here are black!” The scientist gives him a skeptical look and says, “Well, at least some of them are.” The mathematician looks at the first two and says, “Well, at least one of them is.” Then the philosopher looks doubtfully at the other three and says, “Well, at least on one side.” Skeptisisme er ikke noe du tror på...
MarieLo Skrevet 5. august 2020 #44 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, K.B. skrev: Skeptisisme er ikke noe du tror på... Det er en livsstil?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #45 Skrevet 5. august 2020 28 minutter siden, MarieLo skrev: De som har kjøpt og kontrollerer vitenskapen. Og hvem er det? Alien-jøde-reptils-eliten? Anonymkode: 50059...294 1
MarieLo Skrevet 5. august 2020 #46 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvem er det? Alien-jøde-reptils-eliten? Anonymkode: 50059...294 G8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #47 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, K.B. skrev: Det har vi saktens ikke, en rask kikk ut i verden vil avkrefte den myten. Fra et nevrologisk synspunkt kan det heller ikke stemme. Så selv hvordan man tørker seg etter dassbesøket er forhåndsbestemt?😂 For noe hjerneskadd vås, selvsagt har vi fri vilje, uten hadde mennesker ikke vært der vi er idag i teknologi og velstand. Anonymkode: 92009...d1e
K.B. Skrevet 5. august 2020 #48 Skrevet 5. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så selv hvordan man tørker seg etter dassbesøket er forhåndsbestemt?😂 For noe hjerneskadd vås, selvsagt har vi fri vilje, uten hadde mennesker ikke vært der vi er idag i teknologi og velstand. Anonymkode: 92009...d1e Jeg tror ikke du skjønner de grunnleggende konseptene her... Determinisme, dvs at alt er forutbestemt har ingenting med fri vilje å gjøre. Argumentet ditt om at vi har fri vilje fordi vi har teknologi og velstand. Har vi virkelig det? mesteparten av verdens befolkning lever i fattigdom relativt til vår levestandard og ca 1 milliard mennesker lever på under $2 om dagen: https://www.un.org/en/sections/issues-depth/poverty/. Mangelen på fri vilje er ofte definert slik: Situasjonen vår er styrt av interne og eksterne årsaker som vi ikke har kontroll over. Dette er ikke spesielt kontroversielt, og som jeg sa tidligere, så burde det holde å ta en kjapp titt ut i verden for å få bekreftet at vi ikke har fri vilje. Om du vokser opp i et diktatur som Nord Korea eller med en form for alvorlig sykdom er ikke noe du har valgt, akkurat som du ikke har valgt foreldrene dine eller genene dine. Kompatibilisme, at du i hverdagen føler at du har fri vilje, dvs du valgte Snickers fremfor Troika er bare fordi du ikke dukker dypt nok ned i problemstillingen. Du vet fortsatt ikke hvorfor du valgte som du valgte, mye av det hjernen vår driver med er utenfor vår kontroll, vi må bare godta valgene vi blir presentert for av vår egen hjerne. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #49 Skrevet 5. august 2020 9 hours ago, MarieLo said: Det skjedde spontant å møte den personen det hvis det ikke var planlagt. Begge var der av ulike årsaker og de hadde begge valgt det selv. Det du at man tar sine egne valg? Det er ikke en annen grunn som tar noen valg for en. Ja, man trenger mat, den er i butikken, det er andres vilje, men så velger en selv å gå på den butikken. Til den tiden. Kan gå i skogen og spise sopp også hvis du vil. Fri vilje. Ja, de valgte å være der, men hvorfor valgte de det? Hvis vi kunne spole tiden tilbake til før butikken og alt var helt likt som det var, kunne de like gjerne bestemt seg for å finne mat i skogen i stedet? Nei, nøyaktig det samme ville skjedd om du hadde spolt tilbake en million ganger, for alt som skjer, skjer på grunn av hva som har skjedd før. Det at du tar et valg betyr ikke at du har fri vilje. Det vil alltid være en GRUNN til at du velger som du gjør, selv om du ikke nødvendigvis vet nøyaktig hvorfor. Og hvis det IKKE er en grunn, så har du i alle fall ikke fri vilje, men velger rent tilfeldig. Det er kanskje lettere å illustrere med å kaste en terning. Det virker tilfeldig hvordan den lander, fordi vi ikke kan forutse det, men den lander på den eneste måten den kan, gitt fysikkens lover og hvordan den ligger i hånden din osv. Om du spolte tilbake vill den lande likt hver eneste gang. Anonymkode: 33005...ac4
MarieLo Skrevet 5. august 2020 #50 Skrevet 5. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, de valgte å være der, men hvorfor valgte de det? Hvis vi kunne spole tiden tilbake til før butikken og alt var helt likt som det var, kunne de like gjerne bestemt seg for å finne mat i skogen i stedet? Nei, nøyaktig det samme ville skjedd om du hadde spolt tilbake en million ganger, for alt som skjer, skjer på grunn av hva som har skjedd før. Det at du tar et valg betyr ikke at du har fri vilje. Det vil alltid være en GRUNN til at du velger som du gjør, selv om du ikke nødvendigvis vet nøyaktig hvorfor. Og hvis det IKKE er en grunn, så har du i alle fall ikke fri vilje, men velger rent tilfeldig. Det er kanskje lettere å illustrere med å kaste en terning. Det virker tilfeldig hvordan den lander, fordi vi ikke kan forutse det, men den lander på den eneste måten den kan, gitt fysikkens lover og hvordan den ligger i hånden din osv. Om du spolte tilbake vill den lande likt hver eneste gang. Anonymkode: 33005...ac4 Tull. Dette er overtro. Alle har fri vilje og ansvarsfraskrivelse er ikke kult.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #51 Skrevet 5. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynner nesten å tro at livet mitt er forutbestemt. Uansett hva jeg gjør og prøver så virker det som om et eller annet utenfor min vilje vil at jeg skal ha det på en viss måte. Som om jeg alltid havner tilbake i gamle spor. Selv om jeg prøver å gjøre ting annerledes. Det gjør meg ulykkelig til tider. For jeg vet ikke hvordan jeg kan endre dette. Er det skjebnen eller er det bare meg? Anonymkode: 943e3...134 Jeg har mange ganger lurt på dette selv. Som ung hadde jeg helt klart for meg hva jeg ønsket i livet, og jobber hardt for å få det til. Jeg visste hva jeg ville studere, hva jeg ville bli, og i tillegg drømte og håpte jeg sterkt på å få familie, mann og barn. Men akkurat som du skriver, så virker det som om er eller annet utenfor min vilje ønsker det annerledes. Det virker som universet alltid stikker kjepper i hjulene for mine sterke målsettinger og drømmer, helt uten min vilje. Kronisk sykdom har ødelagt mye, gang på gang. Ikke fikk jeg jobbe med den store lidenskapen min. Ikke møtte jeg mannen jeg skal dele livet mitt med, og dermed ble det heller ingen barn. Jeg er en utgangspunktet en veldig sosial person, men kronisk sykdom minsker det sosiale nettverket. Kronisk sykdom har i mitt tilfelle også ført til dårlig økonomi. Som ung var drømmene og planene så store, men ingenting ble som det skulle bli. Jeg har tenkt så masse på dette; er det noe der ute som vil jeg skal erfare denne smerten som alt dette fører med seg? Var det meningen helt fra starten at jeg ikke skulle finne lykken i dette livet? At jeg skulle erfare disse utfordringene og lære noe av det? Anonymkode: 182ee...dd3
K.B. Skrevet 5. august 2020 #52 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har mange ganger lurt på dette selv. Som ung hadde jeg helt klart for meg hva jeg ønsket i livet, og jobber hardt for å få det til. Jeg visste hva jeg ville studere, hva jeg ville bli, og i tillegg drømte og håpte jeg sterkt på å få familie, mann og barn. Men akkurat som du skriver, så virker det som om er eller annet utenfor min vilje ønsker det annerledes. Det virker som universet alltid stikker kjepper i hjulene for mine sterke målsettinger og drømmer, helt uten min vilje. Kronisk sykdom har ødelagt mye, gang på gang. Ikke fikk jeg jobbe med den store lidenskapen min. Ikke møtte jeg mannen jeg skal dele livet mitt med, og dermed ble det heller ingen barn. Jeg er en utgangspunktet en veldig sosial person, men kronisk sykdom minsker det sosiale nettverket. Kronisk sykdom har i mitt tilfelle også ført til dårlig økonomi. Som ung var drømmene og planene så store, men ingenting ble som det skulle bli. Jeg har tenkt så masse på dette; er det noe der ute som vil jeg skal erfare denne smerten som alt dette fører med seg? Var det meningen helt fra starten at jeg ikke skulle finne lykken i dette livet? At jeg skulle erfare disse utfordringene og lære noe av det? Anonymkode: 182ee...dd3 Slutt å være så navlebeskuende. Tror du barn som dør av sult velger det? Eller flyktninger som drukner på vei til Europa, på søken etter et bedre liv, velger å drukne? Alt du trenger å gjøre er å slutte å tenke at universet har en plan for deg, og at hell og uhell er tilfeldigheter du har lite kontroll over. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #53 Skrevet 5. august 2020 29 minutter siden, MarieLo said: Tull. Dette er overtro. Alle har fri vilje og ansvarsfraskrivelse er ikke kult. Hva er det i det jeg sier som er overtroisk? Og det er da ikke ansvarsfraskrivelse å si at alt som skjer, inkludert valgene vi tar, skjer av en grunn. Anonymkode: 33005...ac4
MarieLo Skrevet 5. august 2020 #54 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det i det jeg sier som er overtroisk? Og det er da ikke ansvarsfraskrivelse å si at alt som skjer, inkludert valgene vi tar, skjer av en grunn. Anonymkode: 33005...ac4 Det du sier. At det er noe annet enn oss som har bestemt alt, inkl. valgene våre. Du må gjerne tro det hvis du vil, men det er ansvarsfraskrivelse å ikke ta fullt ansvar for sin egen frie vilje.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #55 Skrevet 5. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du åpen for muligheten at du tar feil ? Anonymkode: 761e0...c5d Det lurer jeg også på😊 Men det er vel kanskje bare noe med skrivemåten, noen skriver at de «tror», andre skriver som om de «vet». Dette er et veldig spennende tema, men det fins ingen absolutte svar, ingen kan vite med 100% sikkerhet enten det ene eller det andre. Man kan tro, ikke vite. Anonymkode: 182ee...dd3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #56 Skrevet 5. august 2020 36 minutter siden, K.B. skrev: Slutt å være så navlebeskuende. Tror du barn som dør av sult velger det? Eller flyktninger som drukner på vei til Europa, på søken etter et bedre liv, velger å drukne? Alt du trenger å gjøre er å slutte å tenke at universet har en plan for deg, og at hell og uhell er tilfeldigheter du har lite kontroll over. Var da svært så arrogant du skulle være🤔 Anonymkode: 182ee...dd3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #57 Skrevet 5. august 2020 26 minutter siden, MarieLo said: Det du sier. At det er noe annet enn oss som har bestemt alt, inkl. valgene våre. Du må gjerne tro det hvis du vil, men det er ansvarsfraskrivelse å ikke ta fullt ansvar for sin egen frie vilje. Jeg sier ikke at du ikke foretar valg, jeg sier at det vil alltid være en GRUNN til at du velger som du gjør. Hva du handler på butikken er et resultat av genene dine, oppveksten din, hvilke reklamer du har sett, sammensetningen av hormoner i kroppen din, hva du har blitt eksponert for av kostholdsråd, hva som står lengst framme i hylla, hvor mye penger du har osv osv osv. Du velger med andre ord ikke fritt i streng forstand. Selv om du ikke kan sette fingeren på nøyaktig hva som gjorde at du valgte jordbær i stedet for bringebær, vil det likevel være grunner til at du valgte som du gjorde, og til syvende og sist er ikke disse grunnene noe du selv har kontroll over. Du har jo f.eks ikke valgt fritt hva du liker best av to forskjellige smaker. Det betyr ikke at du ikke skal holdes ansvarlig for handlingene dine, det betyr bare at når alt kommer til alt, så er den frie viljen egentlig bare en illusjon. Anonymkode: 33005...ac4
MarieLo Skrevet 5. august 2020 #58 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier ikke at du ikke foretar valg, jeg sier at det vil alltid være en GRUNN til at du velger som du gjør. Hva du handler på butikken er et resultat av genene dine, oppveksten din, hvilke reklamer du har sett, sammensetningen av hormoner i kroppen din, hva du har blitt eksponert for av kostholdsråd, hva som står lengst framme i hylla, hvor mye penger du har osv osv osv. Du velger med andre ord ikke fritt i streng forstand. Selv om du ikke kan sette fingeren på nøyaktig hva som gjorde at du valgte jordbær i stedet for bringebær, vil det likevel være grunner til at du valgte som du gjorde, og til syvende og sist er ikke disse grunnene noe du selv har kontroll over. Du har jo f.eks ikke valgt fritt hva du liker best av to forskjellige smaker. Det betyr ikke at du ikke skal holdes ansvarlig for handlingene dine, det betyr bare at når alt kommer til alt, så er den frie viljen egentlig bare en illusjon. Anonymkode: 33005...ac4 Ja, jeg skjønner hva du mener, og jeg kaller det ansvarsfraskrivelse. Man må ikke velge det man liker best av to forskjellige smaker f.eks. Fri vilje er ikke en illusjon.
K.B. Skrevet 5. august 2020 #59 Skrevet 5. august 2020 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var da svært så arrogant du skulle være🤔 Anonymkode: 182ee...dd3 Det er vel den holdningen der som skaper problemer for deg... Jeg påpeker at tankerekken din ikke stemmer med virkeligheten, og at å tenke på en slik måte ikke ser ut til å gjøre deg spesielt godt. Du kunne jo reflektert over det på en skikkelig måte istedenfor å gå rett i krenkemodus. Endret 5. august 2020 av K.B.
K.B. Skrevet 5. august 2020 #60 Skrevet 5. august 2020 (endret) 3 timer siden, MarieLo skrev: Ja, jeg skjønner hva du mener, og jeg kaller det ansvarsfraskrivelse. Man må ikke velge det man liker best av to forskjellige smaker f.eks. Fri vilje er ikke en illusjon. Valgte du hvor du ble født? Valgte du foreldrene dine? Valgte du genene dine? Valgte du å bli født inn i en ressurssterk eller ressurssvak familie. Valgte du f.eks å ha et godt hode for kunst, men være dårlig i matematikk, som igjen påvirker utdanning, muligheter osv? Sleng ut noen konkrete motargumenter som underbygger at vi har fri vilje da. Endret 5. august 2020 av K.B.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå