Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det? Hvordan kan synske se ulykker osv før det skjer? Da er jo dette forutbestemt... men det går jo ikke ann? Man gjør jo hva man vil og tar valg... skjønner ingenting. Hvordan i huleste kan noen se hva som kommer på eksamen feks!? 

Anonymkode: 07dfd...608

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel determinisme om jeg ikke tar helt feil, som sier at alt som mennesker gjør og alt som skjer i naturen er forutbestemt, dette er noe jeg personlig ikke tror på.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det er vel determinisme om jeg ikke tar helt feil, som sier at alt som mennesker gjør og alt som skjer i naturen er forutbestemt, dette er noe jeg personlig ikke tror på.

Virker veldig rart ja. Jeg undrer litt på dette da jeg har opplevd at mennesker ser ting som faktisk skjer. Dette tror jeg på, men at alt skal være forutbestemt er helt merkelig..

Skrevet

Alle har en fri vilje så ingenting er forutbestemt.

Samtidig foregår alle tider samtidig, så de i fremtiden vet jo nå hva vi gjør nå med deres fortid og ser resten av utviklingen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er forutbestemt. 

Det finnes ikke synske. 

Fremtiden har ikke skjedd enda. 

Anonymkode: 4c323...dfb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er forutbestemt. 

Anonymkode: 65fca...668

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, MarieLo skrev:

Samtidig foregår alle tider samtidig, så de i fremtiden vet jo nå hva vi gjør nå med deres fortid og ser resten av utviklingen.

Atte hæææ?!?

Anonymkode: fe1d3...686

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alt er forutbestemt på den måten at slik ting er nå, er den eneste mulige måten de kunne vært, gitt omstendighetene. Om nåtiden skulle vært annerledes, måtte fortiden nødvendigvis ha vært annerledes også. Alt som skjer er konsekvensen av det som har skjedd før.

For praktiske formål kan vi snakke om at ting er tilfeldige, men det er bare fordi vi ikke er i stand til å kalkulere alt. Lottorekka er ikke egentlig tilfeldig, men et resultat av at kule A treffer kule B med den og den farten osv.

Anonymkode: 33005...ac4

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er forutbestemt på den måten at slik ting er nå, er den eneste mulige måten de kunne vært, gitt omstendighetene. Om nåtiden skulle vært annerledes, måtte fortiden nødvendigvis ha vært annerledes også. Alt som skjer er konsekvensen av det som har skjedd før.

For praktiske formål kan vi snakke om at ting er tilfeldige, men det er bare fordi vi ikke er i stand til å kalkulere alt. Lottorekka er ikke egentlig tilfeldig, men et resultat av at kule A treffer kule B med den og den farten osv.

Vel, siden alle har fri vilje så er det mye som er tilfeldig også, at person A møter person B på butikken f.eks.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, MarieLo skrev:

Nei, fri vilje er en illusjon.

Anonymkode: 50059...294

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, MarieLo skrev:

What..

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, MarieLo said:

Vel, siden alle har fri vilje så er det mye som er tilfeldig også, at person A møter person B på butikken f.eks.

Nei, det er jo ikke tilfeldig at person A og B er på butikken. De havnet ikke der helt spontant, uten grunn.

Hvordan mener du vi har fri vilje? Og hvorfor betyr fri vilje at noe er tilfeldig? Fri vilje forstås vel stort sett omtrent som det motsatte av tilfeldigheter.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo ikke tilfeldig at person A og B er på butikken. De havnet ikke der helt spontant, uten grunn.

Hvordan mener du vi har fri vilje? Og hvorfor betyr fri vilje at noe er tilfeldig? Fri vilje forstås vel stort sett omtrent som det motsatte av tilfeldigheter.

Det er tilfeldig at akkurat de to møter hverandre der med mindre det er planlagt.

De havnet der pga fri vilje, de valgte selv hvordan dagen skulle være og når de skulle gå på butikken.

Og siden alle har fri vilje og tar tusenvis av ulike valg hver dag så blir det mye tilfeldig.

AnonymBruker
Skrevet

Synskhet er bare vrøvl.

Det kan forsåvidt godt være at alt ER forutbestemt, og at fri vilje er en illusjon, men hvilken rolle spiller det, og hvordan ville du undersøkt det?

Anonymkode: 90a40...a2c

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, MarieLo skrev:

Hvordan vet du at det ikke er forutbestemt?

Anonymkode: 7d482...d32

AnonymBruker
Skrevet

Forutbestemt av hva? Av Gud? Høyete makter? Skjebnen? Er der skjebne eller Gud/etc  som har forutbestemt at for eks barn blir misbrukt? For isåfall er det rimelig ondskapsfullt.

Anonymkode: 8d21d...2ff

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at det ikke er forutbestemt?

Pga fri vilje. De valgte selv hvilken butikk og hvilke klokkeslett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner nesten å tro at livet mitt er forutbestemt. Uansett hva jeg gjør og prøver så virker det som om et eller annet utenfor min vilje vil at jeg skal ha det på en viss måte. Som om jeg alltid havner tilbake i gamle spor. Selv om jeg prøver å gjøre ting annerledes. Det gjør meg ulykkelig til tider. For jeg vet ikke hvordan jeg kan endre dette. Er det skjebnen eller er det bare meg? 

Anonymkode: 943e3...134

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, MarieLo said:

Det er tilfeldig at akkurat de to møter hverandre der med mindre det er planlagt.

De havnet der pga fri vilje, de valgte selv hvordan dagen skulle være og når de skulle gå på butikken.

Og siden alle har fri vilje og tar tusenvis av ulike valg hver dag så blir det mye tilfeldig.

Jeg ser fortsatt ikke hvordan fri vilje betyr at noe er tilfeldig. Og det er jo en grunn til at de var på butikken, at de valgte å gå dit akkurat da. Det skjedde ikke spontant. Du velger ikke noe helt ut av løse lufta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, MarieLo skrev:

Pga fri vilje. De valgte selv hvilken butikk og hvilke klokkeslett.

Det kan likevel være forutbestemt at de gikk til akkurat den butikken til det klokkeslettet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...