Gå til innhold

Hvorfor blir man ikke gravid når "alt" klaffer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen er begge sunne, friske og relativt unge (jeg 27, han 34). Vi har brukt prevensjon frem til i år, men har nå prøvd å bli gravide to ganger uten hell. Begge gangene passet vi på å ha sex hver dag i 3-4 dager og frem til eggløsning. Jeg har enda ikke blitt gravid. Jeg vet det kan ta litt tid (lest det), men hvorfor? Det er jo dette vi er skapt for 🙄

Hva er grunnen til at det går selv om alt det fysiske ligger til rette?

Anonymkode: ae317...c82

AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig nok, selv med alle som blir gravide uplanlagt, ufattelig vanskelig å bli gravid! 

Det er noen få prosent sjanse hver syklus, så virker som man må ha litt flaks oppi det hele også! 

Vi brukte forøvrig 7 måneder, sex annen hver dag og vi er begge i slutten av tyve årene. 

Anonymkode: d55aa...fb6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dårligere match mellom dere genetisk. Du kan bli gravid på første forsøk med en som er en bedre match. 
Betyr at dere må ha sex mye mer for å oppnå samme resultat.

Pass også på å ha gode verdier av vitaminer og mineraler så kroppen er forberedt. Senk stressnivået på dere begge.

Anonymkode: a5bc3...f82

AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg eggløsning ca 4-5 dager før "normalen". Så vi bommet veldig, men stresset ikke. Brukte kanskje 2 år før det klaffet. Men vi "prøvde" ikke på den måten. Hadde jo en unge fra før, så visste jo at vi kunne få det til. 

Men 2 mnd er ingenting. Ville ventet 10 mnd til, først da kan dere be om hjelp fra lege e.l. 

Har forresten lest at sjansen er 1/5 for at man blir gravid om alt er helt perfekt. Dvs 3 mnd til ev... Men jo mer stress, jo vanskeligere.

Anonymkode: 40576...8c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er jo ikke bare så enkelt som å ha sex rundt eggløsning. 

Sædcellen skal klare å finne frem til egget. Så skal sædcellen faktisk klare å befrukte det. Deretter må et evt befruktet egg klare å feste seg i livmorveggen, og holde seg der. Egget må være i fin form, og ikke ha noen uheldige mutasjoner og kromosomfeil. 

Hele 50% av alle svangerskap ender i spontanabort, de fleste så tidlig at man ikke merker det, men tror det bare er mensen. 

Anonymkode: ae304...a49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig genetisk match mellom dere to. Selvom dere er sunne og friske lan både egg og sædkvalitet være dårlig. Dessuten er det en god del som skal klaffe for at ett egg blir befruktet og ikke minst fester seg. Dere har prøvd i 2 måneder? Det er virkelig ikke mye. Ikke stress, så vil det nok skje etterhvert.

Anonymkode: 44f58...75e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prosenten for å bli gravid hver mnd er liten. For det første så skal det klaffe med eggløsning, du trenger et egg av god kvalitet og mannen trenger en sperm av god kvalitet. Så om spermen finner veien inn i egget så må det befruktede egget feste seg og danne et foster som helt sikkert ikke er barebare. Kroppen kan støte fra seg også kommer mensen. 

Vi var begge 25 når vi startet prøvingen og for oss tok det 6 mnd. Kroppen var helt på utur etter p-piller og det viste seg at jeg hadde eggløsning mye senere enn gjennomsnittet, så av de 6 forsøkene så bommet vi på noen av dem.

Anonymkode: 5bb8b...91c

AnonymBruker
Skrevet

Så rart at noen sier at man må være en god match genetisk, men går likevel fra hverandre. 

Hos meg tok det nesten 10år og utallige ivf-forsøk før det klaffet. Selv om mannen min og jeg tydeligvis har dårlig match genetisk, er vi en god match IRL.

Jeg håper ikke du må vente like lenge som meg, ts🥰

Anonymkode: 34a5a...77e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke rådet annenhver dag rundt eggløsning? For at det skal være nok sperm i utløsning osv.

Anonymkode: d9803...76a

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare sånn 17% (mener jeg å ha lest) sjans for å bli gravid selvom man gjør alt «riktig» og treffer eggløsning osv. Helt normalt at det kan ta flere måneder og opp mot et år når man prøver 😊 Har selv opplevd å både bli gravid på første forsøk, og en annen gang brukt et år. 

Anonymkode: 68243...c11

AnonymBruker
Skrevet

For det første er det ikke slik at man nødvendigvis har sunne og friske egg og sædceller selv om man er ung, sunn og frisk selv. Det stemmer jo at kvaliteten blir dårligere med årene, men det er også ulikt individuelt. Noen sliter med å bli gravide selv om de begynner tidlig.

Som noen andre nevner kan det være en dårlig match.

Sjansen for å bli gravid per syklus er heller ikke så stor, så det er regnet med at man må bruke minimum 4 måneder for at oddsene skal være på din side.

Anonymkode: a0632...c81

AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke prøvd lenge. Du må nok gi det 10-12 måneder før du begynner å konkludere. Det å være sunn og frisk er heller ingen garanti - man kan likevel ha dårlig «fertil helse». For å finne ut av det må dere teste dere.

Anonymkode: f9530...4f0

Skrevet

Det kan være dere genetisk ikke er en god match, slik at kroppen tar ansvar og ikke setter i gang prosessen, eller etter hvert frastøter fosteret.  Eller det kan være ren uflaks. 

AnonymBruker
Skrevet

Det handler gjerne om at det er en del av egg- og sædcellene det er noe galt med. Også hos unge par. Men antall "dårlige" celler som ikke kan bli til noe øker med alderen, og særlig hos kvinnen. Noen ganger blir eggcellen befruktet av to sædceller, da kan det ikke bli noe av det, selv om alle er av god kvalitet. Noen sykluser er ikke forholdene i livmoren optimale, f.eks. har ikke slimhinnen der inne blitt tykk nok, og så klarer ikke det befruktede embryoet å feste seg. 

Det er altså en del ting man ikke kan se og styre selv som også må klaffe for at man skal bli gravid. Også når det ikke er noe unormalt med noen av dere. 

Vi prøvde og prøvde uten at det gikk. Legene klarte ikke å påvise noe galt, og vi fikk barn med IVF til slutt. Men vi har også fått et som ble til på første forsøk.

Anonymkode: 11235...40f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har gått på hormonell prevensjon i mange år kan det ta litt tid før syklusen din er normal igjen. 

Anonymkode: 9fd96...0e8

AnonymBruker
Skrevet

Alt "klaffer" tydeligvis ikke da, siden du ikke er gravid. 

Anonymkode: d5a0e...0c9

AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at dere treffer eggløsning, da? Jeg har for eksempel eggløsning på syklusdag 21 (av 31) som er en uke etter jeg «burde» ha eggløsning. Kort lutealfase. Har blitt gravid på første forsøk en gang og på tredje forsøk neste gang. Har fulgt med på eggløsning i en app og på symptomer, og har nå to fine barn. 

Anonymkode: bb04a...125

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig nok, selv med alle som blir gravide uplanlagt, ufattelig vanskelig å bli gravid! 

Det er noen få prosent sjanse hver syklus, så virker som man må ha litt flaks oppi det hele også! 

Vi brukte forøvrig 7 måneder, sex annen hver dag og vi er begge i slutten av tyve årene. 

Anonymkode: d55aa...fb6

Dette! For selv om alt klaffer, sæd møter egg, befruktning skjer etc - så skal også utviklingen være riktig. Og det skjer langt fra hver gang. Svært mange befruktningen blir det ikke noe av rett og slett. Må vente på den rette utviklingen - og det skal man være glad for. Så spiller antagelig genetikken inn mellom kvinnen og mannen på hvordan det er. Noen passer bedre enn andre. Men som oftest blir det rett til slutt - og man blir gravid :) 

vi brukte 6 mnd på begge barna, hadde flere kjemiske graviditeter, så vet flere prøvde seg men nådde ikke opp. Fikk tilslutt to friske fine jenter. 

Anonymkode: 3d68a...a83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...