Gå til innhold

Metthetsfølelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den siste mnd har jeg spist mye! Og for 2-3 dager siden så begynte jeg og tenke mer over det. jeg blir liksom aldri mett, spiser ikke(noen ganger)sånn over drevent mye. Idag FROKOST: 2 skiver lunsj banan og nøtte bar MIDDAG: 2 porsjoner KVELDS:4skiver. Virker ikke så mye, men jeg føler meg aldri mett ikke litt mett engang, etter de 4 skivene kunne jeg spist enda mer, samme med middagen. blir for dumt og spise mer for er livredd for at jeg skal bli overvektig og ikke klarer og snu. Noen som har tips til og få metthetsfølelsen tilbake? Vil tilbake der jeg blir mett av 1-2 porsjoner middag og ikke enda er sulten. Jeg er 24 år 158cm og 63 kg vil si jeg har en normal-litt lubben kropp😛 Tusen takk på forhånd🥰

Anonymkode: 907e8...740

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må spise mat som metter bedre, grovere brød med høyere fiber innhold, grønnsaker og rent kjøtt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du i deg nok væske (helst vann*)? Ofte feiltolker hjernen tørsthetsfølelsen med sultfølelsen. 

Hvis du er kvinne, så kan matlysten påvirkes av hvor du er i menstruasjonssyklusen din. Hvis du har mulighet, så før matjournal i ett par måneder, og noter samtidig ned om det er spesielle tider/perioder du er mer sulten enn ellers, samt når menstruasjonen begynner og slutter. 

Siden dette ofte kan være omstendig, så vil jeg først ha forsøkt å øke det daglige væskeinntaket - og gjerne med et 0,3 liters glass (vanlig kjøkkenglass) vann 20-30 minutter før du spiser. 

*Fruktsaft er på den ene siden relativt sunt (sammenlignet med annen sukkerholdig drikke), men samtidig inneholder den ofte mye fruktsukker. Kaffe og andre koffeinholdige drikkevarer er vanndrivende

Anonymkode: c3348...26d

AnonymBruker
Skrevet

Du spiser mye karbohydrater, men kanskje ikke så mye fett? Fett metter mer enn karbohydrater, og du holder deg mett lengre.  

Nå aner jeg ikke hva du spiste til middag, men øker du litt i protein og fett så kan du gå ned på karbohydratene. Altså ikke liker mange brødskiver og sånt og du vil føle deg mer mett. 

Anonymkode: 47dfd...7ad

AnonymBruker
Skrevet

Om lunsj bare er en nøttebar og en banan, kan det ha mye med at du spiser mer om kvelden. 

Synes ikke du spiser mye, men vet jo ikke hvor store middagsporsjonene dine er (?). Jeg ville så godt sin mulig hatt litt mer lunsj og kanskje brukt mer grove produkter/litt mer grønt og fett så det metter litt mer.

Anonymkode: 17c5b...f71

AnonymBruker
Skrevet

Du må spise skikkelig lunsj! En nøttebar og banan er bare mellommåltid i størrelse 

Anonymkode: c4151...12d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...