Gå til innhold

5.5 åring skolestarter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hatt et desemberbarn som begynte i 1.klasse. Hvordan gikk det første skoleåret? Da mener jeg faglig sett. Lære å skrive og lese? Hvordan hjalp dere barnet med å øve på lekser? Hvor gammel var barnet når det løsnet med skolearbeidet? Ble barnet flink og selvstendig på skolen da hen ble eldre?

Anonymkode: f9f94...4ae

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hater 97 reformen. 

Idiotisk når de ikke fulgte opp lovnaden om mer førskole tilpasset tilbud. 

AnonymBruker
Skrevet

Min begynte da hun var 5,5 år. Det gikk kjempebra. Lærte fort både å lese og skrive. Sliter fortsatt litt med tålmodigheten og sitte stille i timen, men det er hun ikke alene om 🤪

Anonymkode: 491a6...fd0

AnonymBruker
Skrevet

Alderen har ikke noe å si, det er modenhetsnivået. 

Anonymkode: 9057c...3d3

AnonymBruker
Skrevet

Første året (og andre klasse) var tøft, det må jeg innrømme. I tillegg til å være liten skolestarter var han umoden og- fikk vi rede på flere år senere- hadde ADD. Så det var mye jobb og litt fortvilelse i starten av skoleløpet. Deretter "bare" mye jobb noen år, med å passe på at han fikk gjort det han skulle, av og til undervise ekstra hjemme osv. Da han fikk diagnose og medisiner falt mye på plass, og han begynte å jobbe bedre og mer selvstendig. I tillegg fikk han en hobby som dro ham opp og fikk selvtilliten på plass. For tre år siden kunne jeg stolt se ham motta vitnemålet fra grunnskolen, ikke med toppkarakterer, men helt bra nok- og hobbyen hans hadde sikret ham talentskoleplass høsten etter.

Dette var hans historie, og jeg må legge til at selve alderen nok ikke spilte hovedrollen her. Han har søsken som fint kunne begynt på skolen ved 5,5 års alder uten at det ville blitt større problemer av det. Så umodenhet og ADD har vært sterkt medvirkende til at det har vært såpass tøft, men jeg ville likevel komme med historien fordi den ender så bra. Jeg er minst like stolt av han her som av skolelys-broren hans som skled rett inn på medisinstudiet, for han har virkelig stått på!

Det er også viktig å få frem at for mange unge skolestartere jevner det seg fort ut! Forskjellen mellom de eldste og yngste i klassen blir mindre jo eldre barna blir.

Anonymkode: 68035...c51

AnonymBruker
Skrevet

Vår jente lærte seg å lese sommeren før førsteklasse. Har ligget på topp i klassen i alle fag. Og er svært pliktoppfyllende. Aldri vært noen faglige problemer. 

Sosialt var hun umoden og burde, uavhengig av faglig styrke, klatret i trær ett  eller to år til. (Jeg var jo 7.5 da jeg begynte,  altså to år eldre enn min datter..). 

Anonymkode: 5f6a3...420

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår, som nok ligger litt utenfor normalområdet, hadde ikke problemer faglig. Han kunne lese, skrive og regne m.m allerede ved Fireårs-alder. Han var dog noe sårere enn de fleste, og mer sutrete. Dette gikk seg til etterhvert. :) 

Anonymkode: 21687...981

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Ser at noen skriver at modenhet jevner seg ut etterhvert. Men når merker man dette? Når de yngste barna blir 9.5 og de eldste 10.5 (skolestart i 5.klasse)?

Skrevet

Min eldste er desemberbarn. Han kunne lese og skrive lenge før skolestart. Faglig har han alltid vært langt foran de andre og har gjort leksene selvstendig mer eller mindre fra start, men det var selvsagt godt hjulpet av at han leste godt og derfor kunne følge med på ukeplanen selv, lett forstod tekstoppgaver o.l.. (Jeg har ett barn som ikke kunne lese ved skolestart. Han knakk lesekoden raskt, det hadde jeg inntrykk av at de fleste andre gjorde også.) Det faglige forspranget har han fremdeles (han begynner nå i 7. klasse). Det var såpass stor variasjon i modenhet i klassen at jeg ikke har lagt merke til at han og de andre som var født sent på året skilte seg ut i negativ forstand. Han ligger nok ikke på topp hva gjelder konsentrasjon, men jobber selvstendig og godt og er svært ansvarsfull. Sosialt har han vært helt normal. Fant seg raskt en bestevenn og de har vært bestevenner hele barneskolen, og de to er en del av en gjeng på 4-5 gutter som er sammen hver dag. Husk at de aller fleste klarer seg fint på skolen uansett når på året de er født og at statistikk handler om forskjeller på gruppenivå. :) 

• Liker 1
Skrevet

Har novemberbarn jeg da men tillater meg selv å svare uansett. :) 

Skolestart gikk veldig bra, han ligger foran på det meste faglig sett, slik har det vært fra starten. Men han hadde litt uro i kroppen men det gikk seg til første året, de er veldig flinke til å ta pauser og hoppe rundt når de merker barna får nok.

Når det kom til lekser så gikk det seg til med en gang, han var ikke overbegeistret første dagene men vi hadde en prat og jeg sa at ingen kjekke ting skjer i dette huset før leksene er gjort, så da ble det gjort i en fei. :P Sosialt sett så har han alltid vært på topp og har venner på tvers av trinnene, bestevennen begynner i 6. klasse mens mitt barn begynner i 4. klasse nå, han er relativt moden for alderen, så moden en snart niåring kan være...😅

Så i det store og det hele så har det fungert veldig bra til tross for at han var så liten når han begynte, de andre var jo nesten året eldre.. Ser at de som sliter mest i min sønns klasse har vært de som er født første halvår, sikkert tilfeldig altså men litt utenom statistikken, men man har ingen garanti om de er født i januar er poenget mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Uansett når barnet er født er jo det kjempe viktig å lese og telle med barnet. Spille spill, både med kort og terning. Leke med barnet. Synge sammen, og prate masse sammen. Og så må man prate om hvordan man skal være mot andre, og har regler og rutiner hjemme. Hvis man gjør dette har man lagt et godt grunnlag for skolestart, uansett alder. 

Anonymkode: 82eda...7d4

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett når barnet er født er jo det kjempe viktig å lese og telle med barnet. Spille spill, både med kort og terning. Leke med barnet. Synge sammen, og prate masse sammen. Og så må man prate om hvordan man skal være mot andre, og har regler og rutiner hjemme. Hvis man gjør dette har man lagt et godt grunnlag for skolestart, uansett alder. 

Anonymkode: 82eda...7d4

Tusen takk for gode tips.

Jeg er helt enig om gjøre disse tingene er viktigst! 

Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Han som er født i slutten av november er vel den av mine som har taklet skolestart best, både faglig og sosialt.
Det virket som om skolen forventet mer av de som var født tidlig på året, noe jeg synes blir helt feil siden barn er så forskjellige.

Anonymkode: d57d4...cd3

Skrevet (endret)

Jeg tror dere overvurderer hvor mye lærere er opptatt av barnas fødselsdatoer altså. Jeg husker i andre klasse under en utviklingssamtale så avsluttet jeg en setning om eldste med "...men han er jo desemberbarn". Og læreren sa at han holdt aldri oversikt over hvem som var født når og han mente at det uansett var helt uvesentlig. Det er også det jeg har hørt fra venner jeg har som er lærere. Ingen lærere sjekker fødselsmåned til elevene sine, langt mindre går inn for å huske dem, så det er ikke noe som på noe som helst vis påvirker hva de forventer av eller hvordan de bedømmer elevene.

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...