Gå til innhold

Hvordan forberede seg til privatisteksamen i naturfag, mtp. praktisk forsøk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har to fag jeg må forbedre fra 5 til 6 og et fag jeg må forbedre fra 4 til 5 eller 6 (naturfag) for å komme inn på studiet jeg vil gå. Har fra før av master i noe helt annet, så kommer ikke inn på førstegangskvoten og må ha veldig høyt snitt for å komme inn på ordinærkvoten.

De to andre fagene jeg skal ta er skriftlig eksamen, men slik jeg leser på nett er naturfagseksamen som privatist både en skriftlig del og en praktisk muntlig del? Det jeg lurer på da er om det finnes noen videoer/leksjoner/nettsider hvor man kan se hvordan de ulike forsøkene gjennomføres? Det er 10 år siden jeg tok naturfag på vgs, så husker jo ikke hvordan vi gjennomførte alle de ulike forsøkene... husker det var et forsøk med saltsyre, et forsøk vi tok fyr under et reagensrør og det lagde en "tut" lyd, og et forsøk med batteri, salt og vann? - hvordan de negative ladde partiklene ble overført i vann hvis de hadde salt som medium, eller noe slikt? men husker jo ikke eksakt hvordan disse tingene ble gjennomført...
Og en annen ting, har vært inne på ndla og udir for å se etter læringsressurser og gamle eksamensoppgaver, men det kommer opp at jeg trenger passord for å åpne gamle eksamensoppgaver... Hvor kan jeg få disse passord?
Finner ingen gamle eksamensoppgaver på udir. Noen som vet hvor man kan finne gamle eksamenssett i naturfag, så jeg kan jobbe med relevante oppgavesett?

Anonymkode: 19397...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eksamen i naturfag er muntlig-praktisk. Ingen skriftlig del. Du får et tema du skal snakke om på eksamensdagen. Jeg hadde i fjor, fikk stråling som tema, og forsøket jeg fikk var elektrolyse, pluss å forklare det galvaniske element. 

Søk opp nettsiden til fylket du bor i, der står det om eksamen, her feks. står det forsøk man kan få:

https://www.trondelagfylke.no/vare-tjenester/utdanning/Eksamen/privatisteksamen/for-eksamen/forberedelse/

Så kan du søke på disse forsøkene på youtube for fremgangsmåte, mye bra info der. :) 

Passordet til tidligere eksamensoppgaver på udir er Eksamen, med stor E,

men du finner ikke naturfag der, i og med at det ikke er skriftlig. 

Anonymkode: 562e9...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksamen i naturfag er muntlig-praktisk. Ingen skriftlig del. Du får et tema du skal snakke om på eksamensdagen. Jeg hadde i fjor, fikk stråling som tema, og forsøket jeg fikk var elektrolyse, pluss å forklare det galvaniske element. 

Søk opp nettsiden til fylket du bor i, der står det om eksamen, her feks. står det forsøk man kan få:

https://www.trondelagfylke.no/vare-tjenester/utdanning/Eksamen/privatisteksamen/for-eksamen/forberedelse/

Så kan du søke på disse forsøkene på youtube for fremgangsmåte, mye bra info der. :) 

Passordet til tidligere eksamensoppgaver på udir er Eksamen, med stor E,

men du finner ikke naturfag der, i og med at det ikke er skriftlig. 

Anonymkode: 562e9...abb

Tusen hjertelig takk! Du kom jo med all info jeg trengte! 😄 du er en knupp!

Anonymkode: 19397...fbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok eksamen i naturfag som privatist. Hadde kun lest i bok hjemme og mener jeg benyttet meg av å se profnick sine YouTube videoer. Forsøket jeg fikk var elektrolyse av natriumklorid. Men det var bare å stå ved siden av å forklare hva som skjedde.

Anonymkode: 4adb7...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...