Gå til innhold

Smertestillende for menssmerter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei kvinne på 40 år som har gått på p staven noen år, har ikke hatt mensen når jeg har brukt den. Men tok den ut for litt over 1 måned siden og for en uke siden fikk jeg mensen tilbake. Det var skikkelig smertefullt de første dagene og paracet hjalp dårlig. Jeg kan ikke bruke ibux eller naproxen pga astma. Fins det virkelig ikke andre smertestillende utenom paracet jeg kan bruke? Snakket med legen om å få paralgin forte, men fikk ikke det siden jeg bruker valium og imovane. Så jeg forstår jo det kan bli for mye av de type tablettene. Men er det bare paracet som jeg kan bruke da? Fins det ikke andre medisiner som ikke er avhengighetsskapende eller som trigger astma da? Fortvilet er jeg. Har ikke lyst å bruke prevensjon lenger siden jeg ikke har partner og sex.

Anonymkode: c5000...8fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta Paracet før det er så vondt at du virkelig trenger det. Da fungerer det (virker hemmende på prostaglandinsyntesen, om enn ikke like effektivt som naproxen).

Anonymkode: b672c...94d

Skrevet

Snakk mer med legen din om dette.
H*n kan informere om hvilke typer smertestillende du kan bruke i henhold til din helsetilstand og medisiner du allerede går på.
Siden du ikke kan bruke NSAIDs, som er det mest effektive mot menstruasjonsmerter, er det lite annet som fungerer.

AnonymBruker
Skrevet

Ok jeg har ventet til det har vært vondest før jeg har tatt paracet, men skal ta når jeg kjenner smerten begynner med engang. Håper det kan hjelpe når mensen kommer igjen. Takk for rådet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok jeg har ventet til det har vært vondest før jeg har tatt paracet, men skal ta når jeg kjenner smerten begynner med engang. Håper det kan hjelpe når mensen kommer igjen. Takk for rådet.

Har funka for meg, og jeg har hatt ekstreme menssmerter (type så vondt at jeg kaster opp).

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta Paracet før det er så vondt at du virkelig trenger det. Da fungerer det (virker hemmende på prostaglandinsyntesen, om enn ikke like effektivt som naproxen).

Paracet fungerer virkelig ikke alltid! Jeg dør hvis jeg kun skal ta Paracet ved mensen. Også før jeg får vondt. 

ts jeg har det som deg så håper du får noen gode svar her fordi legen vil heller ikke gi meg noe sterkere. Så utrolig frustrerende og hemmende og ha det så her. 

Anonymkode: 813b6...dc5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Minya skrev:

Snakk mer med legen din om dette.
H*n kan informere om hvilke typer smertestillende du kan bruke i henhold til din helsetilstand og medisiner du allerede går på.
Siden du ikke kan bruke NSAIDs, som er det mest effektive mot menstruasjonsmerter, er det lite annet som fungerer.

Jeg syns det burde vært andre smertestillende enn bare paracet og ibux typene som er reseptfri på apoteket. Skulle vært funnet opp andre smertestillende som folk med astma og hjertesyke kan bruke. Paracet er ikke en god nok smertestillende medisin for middels/ sterke smerter, for oss som ikke tåler ibux lignende tabletter dessverre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del hjelper det med ibumetin. Paracet hjalp ikke noe.

Anonymkode: f8d35...c83

Skrevet

Arthrotec er som Ibux, men skal være trygt for oss som ellers ikke tåler nsaids. Evt kan du be om å få satt voltarensprøyte de verste dagene, men det blir jo litt mye styr. 

Forøvrig vil jeg anbefale henvisning til gynekolog da det ikke er normalt å ha så vondt! Det kan indikere feks adenomyose og/eller endometriose. Isåfall er tilrådd behandling (desverre) prevensjon.

Selv har jeg hatt adenomyose og ble da satt på tunge smertestillende i kombinasjon med hormonspiral frem til livmor til slutt ble fjernet :sukk:

Mange leger tar litt for lett på menstruasjonssmerter, så anbefaler gynekolog for utredning. Desverre er nok prevensjonsmiddel kanskje beste alternativ. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen logikk i at du ikke skal få Paralgin Forte fordi du får Valuim og Imovane. Med mindre du driver og misbruker. 

Anonymkode: eae56...a20

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Paracet fungerer virkelig ikke alltid! Jeg dør hvis jeg kun skal ta Paracet ved mensen. Også før jeg får vondt. 

ts jeg har det som deg så håper du får noen gode svar her fordi legen vil heller ikke gi meg noe sterkere. Så utrolig frustrerende og hemmende og ha det så her. 

Anonymkode: 813b6...dc5

Uff ja jeg er ikke alene om dette problemet. Legen snakket om å begynne på prevensjon igjen, men det har jeg ikke lyst til. Men hvis ikke paracet hjelper så lurer jeg på å begynne igjen på p staven eller noe. Jeg vet ikke er rådvill.

Skrevet

Du kan også prøve TENSapparat :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd cataflam? Vet ikke hvordan det er i forhold til de medisinene du ikke kan ta, men vet mange får hjelp av det. Jeg har av og til tatt tramadol, det har hjulpet meg, men usikker på om legen vil skrive det ut til deg. De kan være avhengighetsskapende og de er restriktive med å gi det ut. 

Anonymkode: 0cc51...f1c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen logikk i at du ikke skal få Paralgin Forte fordi du får Valuim og Imovane. Med mindre du driver og misbruker. 

Anonymkode: eae56...a20

Jeg kan ikke kjøre bil hvis jeg skal bruke 3 forskjellige type tilvenninstyper samtidig har flere leger nevnt vet jeg. Jeg misbruker ikke, tar ikke valium og imovane hver dag. Det vet legen, han vil passe på meg bare.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd cataflam? Vet ikke hvordan det er i forhold til de medisinene du ikke kan ta, men vet mange får hjelp av det. Jeg har av og til tatt tramadol, det har hjulpet meg, men usikker på om legen vil skrive det ut til deg. De kan være avhengighetsskapende og de er restriktive med å gi det ut. 

Anonymkode: 0cc51...f1c

Cataflam skal ikke brukes ved astma, og hvis en har reagert tidligere på andre slike medisiner innen ibux familien. Tramadol får jeg nok ikke nei

Skrevet

Dette er sikkert det jævlig ste rådet, men det funker for meg. 

Intervaller. Ikke styrketrening, men løping/jogging. Det eneste som funker for meg er intervaller eller masse smertestillende. Og intervallene funker etteret par sykluser med treningen. Vet ikke hvorfor, men det funker. Er jævlig de første syklusene, men blir bra etter hvert

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Krakilsk skrev:

Arthrotec er som Ibux, men skal være trygt for oss som ellers ikke tåler nsaids. Evt kan du be om å få satt voltarensprøyte de verste dagene, men det blir jo litt mye styr. 

Forøvrig vil jeg anbefale henvisning til gynekolog da det ikke er normalt å ha så vondt! Det kan indikere feks adenomyose og/eller endometriose. Isåfall er tilrådd behandling (desverre) prevensjon.

Selv har jeg hatt adenomyose og ble da satt på tunge smertestillende i kombinasjon med hormonspiral frem til livmor til slutt ble fjernet :sukk:

Mange leger tar litt for lett på menstruasjonssmerter, så anbefaler gynekolog for utredning. Desverre er nok prevensjonsmiddel kanskje beste alternativ. 

Er ikke alle gynekologer som kan hjelpe.. jeg var til gynekolog i feb for sterke menssmerter med blodklupmer. Ble undersøkt vel og lenge. Hadde ingen tegn på noen ting. Konklusjonen var alderen 47 år. Spurte hva jeg kunne ta av smertestillende. Paracett og ibux fikk jeg til svar. Hun ville jo gjerne sette inn en spiral men det nektet jeg. Så da kunne jeg vel ha det så godt tipper jeg.

Anonymkode: 06123...037

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt sterke menssmerter siden jeg fikk mensen da jeg var 12 år. Brukt p piller, hatt hormonspiral, har fødet, har vært gravid 3 ganger og nesten alltid regelmessig menstruasjon i alle år. Men kan ikke huske smertene var så ille som nå før. Kan være de er verst nå i begynnelsen etter jeg har brukt p stav i noen år sa legen. Men har en 10 pakning paralgin forte som jeg kan bruke når mensen kommer igjen, men jeg fikk det ikke fast hver mnd sa legen. Jeg håper smertene roer seg etterhvert fremover. Hvis ikke så får jeg ta p staven igjen. Blødde ikke i det hele tatt da jeg hadde den. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke alle gynekologer som kan hjelpe.. jeg var til gynekolog i feb for sterke menssmerter med blodklupmer. Ble undersøkt vel og lenge. Hadde ingen tegn på noen ting. Konklusjonen var alderen 47 år. Spurte hva jeg kunne ta av smertestillende. Paracett og ibux fikk jeg til svar. Hun ville jo gjerne sette inn en spiral men det nektet jeg. Så da kunne jeg vel ha det så godt tipper jeg.

Anonymkode: 06123...037

Virker som noen tar menssmerter veldig lett altså. Veldig synd for det er forferdelig vondt å ha det sånn. :(  Jeg tror ikke jeg har enterotrisme eller hva det heter siden jeg ikke har hatt problemer med å bli gravid, regelmessig mens, ikke økt hårvekst. Ikke hormonforstyrrelse. Hadde jeg vært deg og skulle hatt prevensjon så ville jeg tatt p staven. Jeg syns det var grufullt med spiral innsetting og ta ut. Får tross alt lokalbedøvelse når de setter inn p staven.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også sånn. Har alltid slitt med menssmerter, men etter jeg fikk barn så har det hjulpet med Naproxen ol. Men plutselig så ble smertene mye sterkere og de hjelper ikke. Jeg har også astma og merker at jeg blir tungpusten av NSAIDs, men det er verdt det når det gjelder menssmertene. Men så har jeg slitt med magesår og smerter i den forbindelse og da er NSAIDs helt utelukket. Så jeg får nå Tramadol, som heller ikke tar smertene helt, men det blir mye bedre. En 10 pk holder da i ca 4 mnd, så misbruker de ikke. 

Enig at det er dumt at det ikke finnes noe mellom paracetamol/nsaids og b-preparater. Paracetamol fungerer absolutt ikke på meg.

Jeg har forøvrig vært utredet og de finner ikke noen årsak til mine smerter. 

Anonymkode: 1ce1b...f69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...