AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 Det er mye fokus for tiden på at store barn ikke kan svømme å det er viktig å endre på. Har selv ett barn på 8 år som er veldig utrygg så har meldt barnet på 2 forskjellige svømmekurs,men ingen av de vil ta inn sønnen min når han er så utrygg i vann. Så de barna som altså trenger svømmekurset mest de blir avvist. Å det er ikke alle som har råd til å betale 750 kr PER gang for å få en privattimer med instruktør. Jeg kan være mer i basseng med sønnen min,men jeg er utrygg i vannet selv så kommer ikke til å klare lære han å svømme. Hva gjør en da? Finnes det svømmekurs for store barn som er veldig utrygg i vann? De har allerede hatt skolesvømming å han er milevis unna å lære å svømme,de hadde visst bare hatt fokus på å ha det gøy i basseng,hvertfall med min gutt. Anonymkode: eea94...4b9 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #2 Skrevet 4. august 2020 Gjør som du selv foreslo, å dra i basseng begge to, så kan jo dere begge øve på å bli tryggere i vann. Det er uansett det første man skal lære før en skal svømme. Og for å bli trygg i vannet, skal man egentlig bare ha det gøy i vannet, lære hvordan kroppen beveger seg i vann, så skolen har begynt med det riktige. Anonymkode: 90f16...ee8 15
ablaze Skrevet 4. august 2020 #3 Skrevet 4. august 2020 Har du meldt han på Vanntilvenning på trygg-i-vann.no? Jeg kan ikke forstå at han ikke skulle få lov å delta på det?! 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #4 Skrevet 4. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gjør som du selv foreslo, å dra i basseng begge to, så kan jo dere begge øve på å bli tryggere i vann. Det er uansett det første man skal lære før en skal svømme. Og for å bli trygg i vannet, skal man egentlig bare ha det gøy i vannet, lære hvordan kroppen beveger seg i vann, så skolen har begynt med det riktige. Anonymkode: 90f16...ee8 Vi er den jevnlig men han er forsatt veldig utrygg. Men kan prøve å gå enda oftere å se om det hjelper. Ja det var ikke ment som kritikk mot skolen,jeg var bare kjempe overrasket at de i det hele tatt fikk han uti bassenget. Med meg så får jeg han uti bassenget men ikke uten bestikkelser Han er blitt bedre nå da så tror ikke det hadde vært noe problem å få han uti bassenget på ett svømmekurs,men han er forsatt veldig redd i vann. Anonymkode: eea94...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #5 Skrevet 4. august 2020 5 minutter siden, ablaze skrev: Har du meldt han på Vanntilvenning på trygg-i-vann.no? Jeg kan ikke forstå at han ikke skulle få lov å delta på det?! Han er for stor til det Det er vel opp til 6 år. Anonymkode: eea94...4b9
Olsen Skrevet 4. august 2020 #6 Skrevet 4. august 2020 Det finnes svømmekurs der en voksen er med i vannet uten at den voksne må kunne svømme. Altså grunt vann. Sjekk privat svømmeopplæring. Det finnes ulike tilbud de forskjellige stedene. Jeg har vært mer fornøyd med det enn det den lokale svømmeklubben (idrettslaget) har tilbudt. Jeg har også hatt et barn som brukte laaaaaang tid på å bli trygg i vann. Det løsnet til slutt. Og det opplagte; ta med barnet i badeland kun med ambisjonen å vasse litt eller ha vann til livet. Kanskje noen få privattimer vil være verdt det også? Man må selvsagt ha pengene, men hvis det er en mulighet ville jeg absolutt ha vurdert det. Mange på 8 år kan ikke nødvendigvis svømme, selv om de kan holde seg flytende noen meter.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #7 Skrevet 4. august 2020 Ville tatt han med i barnebasseng/plaskebasseng. Har dere badekar hjemme? Vet ikke hvor redd gan er, men bare øve på å plaske få litt vann i ansiktet i et badekar kan hjelpe. men helt ærlig tenker jeg du må jobbe med deg selv først. Min mor er hysterisk redd for fugler, og gikk hele barndommen min og skreik hysterisk til hver gang en måke kom for nærme. Alle vi tre barna var selvsagt livredde for fugler, vi hadde jo lært av moren vår at fugler var dødsfarlig. Anonymkode: 0d436...6cc 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #8 Skrevet 4. august 2020 1 minutt siden, Olsen skrev: Det finnes svømmekurs der en voksen er med i vannet uten at den voksne må kunne svømme. Altså grunt vann. Sjekk privat svømmeopplæring. Det finnes ulike tilbud de forskjellige stedene. Jeg har vært mer fornøyd med det enn det den lokale svømmeklubben (idrettslaget) har tilbudt. Jeg har også hatt et barn som brukte laaaaaang tid på å bli trygg i vann. Det løsnet til slutt. Og det opplagte; ta med barnet i badeland kun med ambisjonen å vasse litt eller ha vann til livet. Kanskje noen få privattimer vil være verdt det også? Man må selvsagt ha pengene, men hvis det er en mulighet ville jeg absolutt ha vurdert det. Mange på 8 år kan ikke nødvendigvis svømme, selv om de kan holde seg flytende noen meter. I sommer var vi å badet i basseng kun for å ha det gøy å da tinte han litt opp etter hvert å syns det var gøy. Men hadde vi kun fokus på å leke i vannet å ikke noe annet.Burde vel kanskje gjort det enda oftere så det ikke går så lang tid mellom hver gang. Ja noen få timer med privattimer kan jo kanskje gå Han er ikke helt der at han tør å prøve å flyte selv om han har på armringer. Anonymkode: eea94...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #9 Skrevet 4. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ville tatt han med i barnebasseng/plaskebasseng. Har dere badekar hjemme? Vet ikke hvor redd gan er, men bare øve på å plaske få litt vann i ansiktet i et badekar kan hjelpe. men helt ærlig tenker jeg du må jobbe med deg selv først. Min mor er hysterisk redd for fugler, og gikk hele barndommen min og skreik hysterisk til hver gang en måke kom for nærme. Alle vi tre barna var selvsagt livredde for fugler, vi hadde jo lært av moren vår at fugler var dødsfarlig. Anonymkode: 0d436...6cc Så lenge vannet ikke går lenger til ca navelen så går han uti vannet,for da føler han at han har litt kontroll. Vi har ett bittelite bad så har dessverre ikke plass til ett badekar. Han har sett at jeg er skikkelig redd i vann,men han har nok merket at jeg er veldig forsiktig i vann. Anonymkode: eea94...4b9 1
Olsen Skrevet 4. august 2020 #10 Skrevet 4. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I sommer var vi å badet i basseng kun for å ha det gøy å da tinte han litt opp etter hvert å syns det var gøy. Men hadde vi kun fokus på å leke i vannet å ikke noe annet.Burde vel kanskje gjort det enda oftere så det ikke går så lang tid mellom hver gang. Ja noen få timer med privattimer kan jo kanskje gå Han er ikke helt der at han tør å prøve å flyte selv om han har på armringer. Anonymkode: eea94...4b9 Dette virker kjent. Vi var der og brukte tid (føltes som en evighet da....) Når jevnaldrende hopper og stuper fra kanten kan det være hardt å bare fortsette med vanntilvenning. Samtidig er det det man må gjøre. Ideen om at man må flyte på ryggen før man kan lære noe som helst annet er det ikke alle som er like opptatt av. Vi var på et kurs der man selvsagt skulle øve på å flyte på ryggen, men hadde mange andre øvelser også. Det er jo litt surt å ikke komme videre fordi man på død og liv skal flyte på ryggen før noe annet kan læres. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #11 Skrevet 4. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge vannet ikke går lenger til ca navelen så går han uti vannet,for da føler han at han har litt kontroll. Vi har ett bittelite bad så har dessverre ikke plass til ett badekar. Han har sett at jeg er skikkelig redd i vann,men han har nok merket at jeg er veldig forsiktig i vann. Anonymkode: eea94...4b9 Klart han merker det. Barn er så utrolig fininnstilt på foreldres følelser at det er helt utrolig. De greier seg jo ikke alene, så de er gode på å se til foreldrene for å se om noe er farlig eller ikke. Har du prøvd å være åpen med han? «Mamma er også litt redd for vann». Tror jeg bare ville vært ærlig og sagt at vi skal gjøre det sammen. Snakke om følelsene deres, at «det er greit å være redd, men at er det ikke rart at man kan være redd for noe som ikke er farlig?» Indre seg litt sammen med han og la han imponere deg hvis han strekker seg litt. Anonymkode: 0d436...6cc 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #12 Skrevet 4. august 2020 Har tenkt tanken å høre en privatperson ønsker denne jobben,men hadde sikkert blitt omtrent like dyrt ettersom jeg da må betale inngang i svømmehallen for både den som skal lære han og sønnen min,itellegg til lønn selvsagt. Anonymkode: eea94...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #13 Skrevet 4. august 2020 Vi hadde samme problem og løste det ved å finne et feriekurs med halprivat undervisning (2 barn, så sendte søsken) som gikk hver dag i 6 dager. Dyrt ja, men helt klart verdt det og tror 2-3 gangen dykket hun frivillig under vann. Nå er det mange år siden, har gått flere svømmekurs og er rene fisken i vannet. Anonymkode: 44476...86a 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #14 Skrevet 4. august 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er for stor til det Det er vel opp til 6 år. Anonymkode: eea94...4b9 Jeg har barn i en svømmeklubb som arrangerer kurs. Vi har ingen øvre aldersgrense på dette. Det står gjerne en veiledende alder på kurset, men det er vel bare for å vise hvor gammel de fleste her er. Snakk med klubben og spør om dere kan melde på, kan ikke tro at det vil være noe problem. Jeg har sett mange barn eldre enn 6 år på svømmekurs, så det skal ikke være noe problem. Vanntilvenning foregår på grunt vann, så med mindre du har vannskrekk så går det nok fint med deg for å hjelpe han. Anonymkode: fe4ec...af1 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #15 Skrevet 4. august 2020 Han er bare 8 år, er det ikke litt tidlig å bli panisk? Anonymkode: fb44f...81c 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #16 Skrevet 4. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er bare 8 år, er det ikke litt tidlig å bli panisk? Anonymkode: fb44f...81c De fleste på hans alder kan jo svømme,han begynner å bli ganske stor nå uten at han svømme eller i det hele tatt er i nærheten av å lære det. Anonymkode: eea94...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #17 Skrevet 4. august 2020 10 åringen min kan heller ikke svømme enda. Vi har vært i basseng omtrent ukentlig i to år, men koronaen satt en stopper for det. Samme problemet her også. Alle svømmekurs hos trygg-i-vann er aldersbasert, ikke etter kompetansen. Håper vi får dratt i bassenget igjen når skolene åpner igjen, da åpner forhåpentligvis også bassenget her. Vi bor ikke sentralt til. Anonymkode: 818d5...bea
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #18 Skrevet 4. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har barn i en svømmeklubb som arrangerer kurs. Vi har ingen øvre aldersgrense på dette. Det står gjerne en veiledende alder på kurset, men det er vel bare for å vise hvor gammel de fleste her er. Snakk med klubben og spør om dere kan melde på, kan ikke tro at det vil være noe problem. Jeg har sett mange barn eldre enn 6 år på svømmekurs, så det skal ikke være noe problem. Vanntilvenning foregår på grunt vann, så med mindre du har vannskrekk så går det nok fint med deg for å hjelpe han. Anonymkode: fe4ec...af1 Takk for tipset,har nå sendt en lang mail til hun som har vanntilvenning der jeg forklarer problemet å har spurt om det er mulig å begynne der. Anonymkode: eea94...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #19 Skrevet 4. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: 10 åringen min kan heller ikke svømme enda. Vi har vært i basseng omtrent ukentlig i to år, men koronaen satt en stopper for det. Samme problemet her også. Alle svømmekurs hos trygg-i-vann er aldersbasert, ikke etter kompetansen. Håper vi får dratt i bassenget igjen når skolene åpner igjen, da åpner forhåpentligvis også bassenget her. Vi bor ikke sentralt til. Anonymkode: 818d5...bea Her begynte sønnen min endelig å tine litt opp å hadde det gøy på skolesvømming men så satt corona en stopper for det,så de har jo mistet flere månender med svømmetrening dessverre. Oi det er ikke åpnet der du bor nei,det har de heldigvis her. Anonymkode: eea94...4b9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #20 Skrevet 4. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: 10 åringen min kan heller ikke svømme enda. Vi har vært i basseng omtrent ukentlig i to år, men koronaen satt en stopper for det. Samme problemet her også. Alle svømmekurs hos trygg-i-vann er aldersbasert, ikke etter kompetansen. Håper vi får dratt i bassenget igjen når skolene åpner igjen, da åpner forhåpentligvis også bassenget her. Vi bor ikke sentralt til. Anonymkode: 818d5...bea Men de skal egentlig nesten utelukkende være kompetansebasert: https://svomming.no/svomming/svomming-forside/norges-svommeskole/#1452765270553-a098c850-1e8e Vi bor i Bergen og kursene har vært etter kompetanse, ikke etter alder. Også de som begynner med konkurransesvømming etter endte kurs baseres i hovedsak på kompetanse (de tar litt andre sosiale hensyn også, men det er i hovedsak teknikk/tempo som bestemmer). Derfor går mine barn i samme gruppe som barn som er både ett år yngre og fire år eldre. Kursene i Bergensregionen starter i slutten av august. Jeg synes virkelig dere bør ta kontakt og spørre hva svømmeklubben foreslår å melde han på. Det kan være vanskelig for foreldre å gi barn rett svømmeopplæring. Selv jeg som er tidligere svømmer og har vært instruktør synes det er utfordrende å lære egne barn å svømme. Anonymkode: fe4ec...af1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå