Gå til innhold

Du som hadde litt høy kreditt gjeld hvordan klarte du å nedbetale det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som hadde litt høy kreditt gjeld hvordan klarte du å nedbetale det? Snakk om ca 40 000,- grunnet den tøffe tiden vi er i nå 😯

Anonymkode: 8ba8f...336

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

40.000 er ikke høy kredittgjeld. 

Anonymkode: 5f72b...75f

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

40.000 er ikke høy kredittgjeld. 

Anonymkode: 5f72b...75f

Surpomp. Det kommer jo helt an på vedkommendes omstendigheter. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok den dyreste gjelden først, og betalte så store avdrag som overhodet mulig. Forsaket andre ting i livet for å ha råd til avdrag på flere tusen over minstebeløpet som kredittforetaket ba om.

De andre kredittkortene jeg hadde, betalte jeg små avdrag på så lenge, mens jeg jobbet meg nedover i store jafs på det største og dyreste. Til slutt var jeg ferdig med det, og tok så det dyreste kredittkortet og betalte ekstra store avdrag på det inntil det også var nedbetalt.

Jeg hadde 150 000 i blancolån og kredittkortgjeld på det verste, men alt ble betalt punktlig og i tide og aldri forsinket eller purring, inntil alt sammen var nedbetalt og borte med ovenfornevnte metode.

Dette er flere år siden nå, og jeg har ikke gått i samme fellen igjen. Jeg har fremdeles flere kredittkort, men når jeg bruker de, så betales fakturaen i sin helhet hver måned. Ingenting som deles opp og utsettes til senere måneder, så dermed er det ingen renter og kortene er gratis å ha. Bare fordeler (jeg har de ulike kortene pga fordeler de gir til brukeren i form av bonuser og rabatter).

Anonymkode: c5e30...f1e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS

Jeg har kun et kredittkort og gjeld kun utifra det. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Jeg har kun et kredittkort og gjeld kun utifra det. 

Dette er ikke mye. Bare å avbetale hver mnd, til du ikke har gjeld lenger.

Anonymkode: fd830...677

Skrevet

Betal så mye du kan hver måned, er utrolig renter på det og blir vesentlig mindre jo mer du betaler. Blåser selv 8000 i gjeld hver måned men er ferdig i desember men valget er å leve trangt vel å merke. Har selv 36 000 igjen nå, men ser lyset i tunnelen for hver måned som går.

Håper det ordner seg for deg også snart. 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

40000 er jo ingenting. Jeg alene har ca 350 000 til sammen. Riktignok gammel forbruksgjeld fra 2011 som omfatter noen kreditt kort og forbrukslån. Alt gått til inkasso for mange år siden. Selve kreditt gjelden er vel på 175000. Resten er renter, gebyrer og salærer. Det er få av de kreditt kortene jeg tok opp selv. Xen min tok opp alle kreditt kortene (bortsett fra ett) og forbrukslånet i mitt navn for mange år siden, og brukte opp pengene på tull. Jeg prøvde å anmelde han for ident tyveri osv, men det gikk ikke igjennom da det var vanskelig å bevise at det ikke var meg som hadde tatt opp disse lånene selv. Så er jeg som ble sittende igjen med regninga.

Så kommer sikkert noen til å spørre hvorfor jeg ikke har betalt så mye på det, og jeg bare har latt gjelden vokse pga inkasso. Vel jeg hadde en jobb hvor jeg tjente 17000 i 2011. Jeg ble sykemeldt lenge, og i kunne betale kun en 1000 lapp i mnd. I 2012 gikk jeg over på aap og fikk utbetalt 14000. Det holdt knapt til bolig, regninger og mat. I 2017 ble jeg ufør og har nå en inntekt på ca 16000 men omtrent 15000 av de går til husleie, mat, og månedlige utgifter.  Det jeg har å tilby kreditorene mine er en 1000 lapp til sammen. 

Dette er et så lite beløp at kreditorene ikke vil godta det. Det er 5 ulike saker hvor beløpet er  mellom 30000 til 150000. Rentene og gebyrene er mer i mnd enn det jeg kan betale. Namsmannen har også lagt inn trekk på meg på en sak. Trekker 550 kr mnd. Noe mer har jeg ikke av midler til å betale med.

Jeg har på en måte gitt opp å prøve å betale noe. Jeg har ikke noe mer å tilby inkasso selskapene da jeg har så lite inntekt og så mye gjeld. Jobb kommer jeg nok mest sannsynlig aldri til å klare da det ikke er noen behandling mot det jeg sliter med Per nå, så at inntekten øker er mindre sannsynlig. Kan heller ikke flytte særlig langt da mannen min sin jobb er her i området. Leier en 2 roms for 12000 inkl strøm noe som blir ansett som rimelig for en 2 roms her og vi kan ikke ha 1 roms pga mannens helsetilstand. Han har astma så  etter helsemessige anbefalinger fra legen så skal han ha seng/sove på et eget rom. Han må også ha bil da han sliter med å puste på vinteren hvis det blir for kaldt, så det øker jo utgiftene våres en del. 

Kommer aldri til å få betalt noe som helst.

Anonymkode: 82a76...6d8

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

40000 er jo ingenting. Jeg alene har ca 350 000 til sammen.

*snip*

Kommer aldri til å få betalt noe som helst.

Anonymkode: 82a76...6d8

Har du undersøkt mulighetene for å søke frivillig gjeldsordning? Fem år på stramt budsjett (som du uansett allerede er vant til) og så er resten av gjelden slettet. Er det noe som kunne gå an for deg, eller har du allerede undersøkt mulighetene for det?

Anonymkode: c5e30...f1e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

40000 er jo ingenting. Jeg bruker mer enn det på kredittkort hver eneste måned. Men jeg betaler det jo da også ned hver måned.

Anonymkode: 3a7bd...213

Gjest Blondie65
Skrevet

Om det er 40.000 eller 350.000 så er det penger som er forferdelig dyre å betale ned. Så her er det prioritering som må til.

Jeg mener at de fleste voksne med normal inntekt bør kunne klare å spare et minimum av 5000/mnd. Hvis man ikke klarer det bør man sette seg som mål å klare det. Jeg vet det finnes unntak - derav normal inntekt. Jeg vet godt at det finnes alene foreldre med barn som såvidt får det til å gå rundt - disse kan la være å bli provosert - jeg har laget nok unntak til at man bør kunne forstå at jeg skjønner at folk er forskjellig.

Tilbake til 40.000 i gjeld - og 5.000 i sparebudsjett. De neste månedene skal du ikke spare, bare betale gjeld. 5.000/mnd og hoveddelen av lånet vil være betalt ned på 8 måneder. Så kommer rentene i tillegg. 8 måneder på trangt budsjett der en ikke unner seg noe som helst bør kunne være overkommelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Klart 40 000 er mye viss man tjener gjennomsnittlig, og har bolig, bil, barn og alt det andre å betale på.

Men er vek ikke annet å gjøre enn å spare inn på alt annet og betale så mye du greier i mnd. Be om avdragsfrihet på boliglånet viss du har det, og heller betale ned gjelden noen mnd. :)

Anonymkode: 54c24...1d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok og refinansierte kredittgjelden min. Hadde flere ulike kredittkort som jeg fikk refinansiert i et lån med lavere rente. Betalte tilbake et fast beløp via avtalegiro hver måned. Betalte inn ekstra de gangene jeg hadde mer penger.

Tok litt tid, men det gikk til slutt. Kvittet meg også med noen av kortene, og beholdt bare et i nødtilfelle.

Anonymkode: 21b6a...c66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke mye. Bare å avbetale hver mnd, til du ikke har gjeld lenger.

Anonymkode: fd830...677

Enig! Dette er ikke mye! Betal så mye du kan hber mnd :)

Anonymkode: b585b...4ed

AnonymBruker
Skrevet

Satt opp budsjett, levde trangt i noen måneder og betalte max ned hver måned.

Anonymkode: a01fb...576

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

40000 er jo ingenting. Jeg bruker mer enn det på kredittkort hver eneste måned. Men jeg betaler det jo da også ned hver måned.

Anonymkode: 3a7bd...213

Da har du sannsynligvis en helt annen økonomi enn TS, og svaret ditt er ikke i nærheten av å være hjelpsomt. Hva får du ut av å forsøple tråden på denne måten?

Anonymkode: e0214...391

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Vestfold38 skrev:

Betal så mye du kan hver måned, er utrolig renter på det og blir vesentlig mindre jo mer du betaler. Blåser selv 8000 i gjeld hver måned men er ferdig i desember men valget er å leve trangt vel å merke. Har selv 36 000 igjen nå, men ser lyset i tunnelen for hver måned som går.

Håper det ordner seg for deg også snart. 😊

Tommel opp!

Ts, stå på, dette løser seg med konkrete mål!:lillesky2:

Anonymkode: d17a5...9fb

AnonymBruker
Skrevet

For mitt vedkommende var det å bytte jobb. Fra en underbetalt en til en ok betalt. Da jeg fikk nok inn per måned, kunne jeg stramme inn forbruket skikkelig og sette tilstrekkelig til side til at jeg fikk det nedbetalt.

Men et moment her er jo årsaken til kredittgjelden. I mitt tilfelle hadde jeg en jobb som var sterkt underbetalt, og i utgangspunktet ikke dekket kostnadene mine. Da jeg begynte jobben var jeg fortsatt student, og som kombinasjon med studielån gikk det greit. En periode fikk jeg også bonus, og gikk akkurat i null. Det var først da jeg jobbet fulltid og det var problemer i bedriften og de snøt meg for bonusene jeg egentlig hadde rett på, at det ble problemer. Og da gikk jeg i minus hver måned, og måtte bruke kredittkort bare for å kjøpe mat.

Så du må se på årsaken til disse utgiftene. Bruker du konsekvent kredittkort? Er det engangskostnader du ikke hadde buffer til? Dekker ikke inntektene utgiftene? Hva er årsaken?

Anonymkode: adc99...b05

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min ha meg et gratis lån, dermed kunne jeg betale all gjeld til kreditorene med en gang og heller nedbetale til han uten renter.

Anonymkode: d190f...cdb

AnonymBruker
Skrevet

Følg diverse emneknagger og profiler på Instagram som inspirerer i riktig retning: eks @pengesnakk @forbrukerfrue #sparetips

mulighet for å jobbe mer? Ekstrajobb? Ta mer ubekvemme vakter og dermed mere tillegg? Leie ut en helg på Airbnb?

prioriter beinhardt. Ikke kjøp noe som helst som ikke er absolutt nødvendig. Husk på at ALT du kjøper nå er i teorien på kreditt, da alternativet hadde vært å putte de pengene inn på kredittkortet. spis deg ut av fryser og skap, bruk det du har av klær, Finn ny lypsyl/mascara/younameit bakerst i skapet på badet i stedet for å kjøpe nytt osv osv

Putt penger over på kredittkortet samme dag som du har fått lønn, og sitt igjen med kun det absolutt nødvendigste

Last ned appen horde som gir deg knallbra oversikt over kredittkortene dine

selg unna brukt på face, Finn osv. Jeg har fått inn 20 000 på det så langt i år, og jeg trodde ikke jeg hadde noe å selge..

Anonymkode: 831f6...f84

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...