AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #21 Skrevet 4. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det virker veldig rart at enkelte får null symptomer, mens andre relativt unge og friske svever mellom liv og død. Er det noen som vet om det er vanlig å ha influensa og forkjølelse uten symptomer? Jeg pleier å merke det godt når jeg har forkjølelse og influensa. Ikke at jeg er døden nær eller noe, men jeg blir veldig redusert. Anonymkode: ec62b...4e9 Noen sier det kan ha sammenheng med hvilken blodtype man har, men aner ikke om det stemmer🤔 Anonymkode: 4eb18...1d6
Iceman Skrevet 4. august 2020 #22 Skrevet 4. august 2020 2 timer siden, Gjeste mann skrev: Det er vel flott at det er mange som ikke får symptomer? Det betyr jo bare at viruset er mindre farlig. Helt feil. Hadde alle fått symptomer før de ble smittsomme hadde dette kunne blitt stoppet på lik linje med SARS og Ebola. 1
Gjeste mann Skrevet 4. august 2020 #23 Skrevet 4. august 2020 56 minutter siden, Iceman skrev: Helt feil. Hadde alle fått symptomer før de ble smittsomme hadde dette kunne blitt stoppet på lik linje med SARS og Ebola. Løsningen på dette er flokkimunitet, enten ved utbredt smitte eller vaksine. Viruset har kommet for å bli, det er ingen som har som strategi å stoppe det 100% inntil det forligger en vaksine. La oss hypotetisk tenke oss at det er svært, svært mange der ute som er smittet uten symptomer. Da ville vi vært nærmere flokkimunitet og viruset ville blitt bremset automatisk. Vi er ikke der enda, men nyheter om stor utbredelse av smitte uten symptomer er derfor en bra ting. Særlig siden ny forskning viser at 35% av oss mest trolig har en viss grad av immunitet fra før: https://www.dagbladet.no/nyheter/1-av-3-kan-vaere-immune-fra-for/72704575?fbclid=IwAR1Ak6ufO5DKIKCXO_gWBaQrVvfz_yOUdKq2sdcfCyXw_Cy63Qxe04ax_hk 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #24 Skrevet 4. august 2020 16 minutter siden, Gjeste mann skrev: Løsningen på dette er flokkimunitet, enten ved utbredt smitte eller vaksine. Viruset har kommet for å bli, det er ingen som har som strategi å stoppe det 100% inntil det forligger en vaksine. La oss hypotetisk tenke oss at det er svært, svært mange der ute som er smittet uten symptomer. Da ville vi vært nærmere flokkimunitet og viruset ville blitt bremset automatisk. Vi er ikke der enda, men nyheter om stor utbredelse av smitte uten symptomer er derfor en bra ting. Særlig siden ny forskning viser at 35% av oss mest trolig har en viss grad av immunitet fra før: https://www.dagbladet.no/nyheter/1-av-3-kan-vaere-immune-fra-for/72704575?fbclid=IwAR1Ak6ufO5DKIKCXO_gWBaQrVvfz_yOUdKq2sdcfCyXw_Cy63Qxe04ax_hk Om det stemmer at 78% av de smittede får strukturelle forandringer i hjertet er det vel ikke så positivt for folkehelsen med flere smittede? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Ad6MWq/aapningen-mot-europa-gikk-verre-enn-fryktet-ingen-skam-aa-snu Ser ut som dette kan gjelde milde tilfeller også? Anonymkode: b64c9...144 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #25 Skrevet 5. august 2020 Men poenget er jo at man til nå ikke har testa så mange «friske» og dermed ikke fått bekrefta at så mange er smitta uten å ha symptomer. Så dermed blir Jo all statistikken man har omkring ditt og datt om de syke mye penere når man nå får bekrefta at det er mange smitta uten symptomer. Det er vel ingen ting som tyder på at folk som aldri har merka de er syke får disse såkalte ettervirkningene Anonymkode: 3bfe2...b36 1
Gjeste mann Skrevet 5. august 2020 #26 Skrevet 5. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men poenget er jo at man til nå ikke har testa så mange «friske» og dermed ikke fått bekrefta at så mange er smitta uten å ha symptomer. Så dermed blir Jo all statistikken man har omkring ditt og datt om de syke mye penere når man nå får bekrefta at det er mange smitta uten symptomer. Det er vel ingen ting som tyder på at folk som aldri har merka de er syke får disse såkalte ettervirkningene Anonymkode: 3bfe2...b36 Det er helt korrekt. Det man kan gjøre er å starte en større undersøkelse på hvor mange som har antistoffer der ute, altså har hatt viruset men er ferdig med det, Da kan man få en indikasjon på hvor store "mørketall" det er og dermed hvor stor del av smittede som får alvorlig forløp eller dør. FHI jobber med dette etter hva jeg har forstått. Det er foretatt en god del slike studier internasjonalt. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #27 Skrevet 5. august 2020 13 timer siden, Gjeste mann skrev: Det kan tenkes at det ikke skjer også. Det er i det hele tatt mye som kan tenkes. Det er ingen vitenskapelige funn så langt som antyder så mange og alvorlige bivirkninger. Det er derimot nok av sensasjonsoppslag i media som mer enn antyder det. Desverre skaper dette unødig frykt hos enkelte. I en drømmeverden så hadde media anstrengt seg for å formidle fakta, men vi er nok ikke i en slik verden. Det vil være vanskelig å bevise seinvirkninger som kommer flere år etter symptomfri smitte. En må likevel anse en sammenheng som sannsynlig. Anonymkode: 1e3d7...df8
Gjeste mann Skrevet 5. august 2020 #28 Skrevet 5. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Om det stemmer at 78% av de smittede får strukturelle forandringer i hjertet er det vel ikke så positivt for folkehelsen med flere smittede? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Ad6MWq/aapningen-mot-europa-gikk-verre-enn-fryktet-ingen-skam-aa-snu Ser ut som dette kan gjelde milde tilfeller også? Anonymkode: b64c9...144 Hvis du leser saken så er det ikke korrekt at "78% av de smittede får struktuelle forandringer i hjertet" Undersøkelsen gjelder de som har hatt alvorlig til svært alvorlig sykdom. De aller fleste får ikke et slikt forløp og det gjelder altså ikke 78% "av de smittede" Videre står det i studien at de håper og regner med at endringene går over og ikke er varige. Slike senskader kan også skje etter f.eks. influensa og er ikke unike for covid-19 Alt dette bryr ikke forfatterne av kronikken seg om å formidle. Det hadde det jo ikke vært bra for deres agenda, som tydligvis er å skremme. Jeg synes dette "trekløveret" har fått altfor mye spalteplass. Ingen av dem er spesialister på epidemiologi. Men VG bruker dem for alt de er verdt. 7
Gjeste mann Skrevet 5. august 2020 #29 Skrevet 5. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det virker veldig rart at enkelte får null symptomer, mens andre relativt unge og friske svever mellom liv og død. Er det noen som vet om det er vanlig å ha influensa og forkjølelse uten symptomer? Jeg pleier å merke det godt når jeg har forkjølelse og influensa. Ikke at jeg er døden nær eller noe, men jeg blir veldig redusert. Anonymkode: ec62b...4e9 Dersom man har hatt influensa og ingen symptomer så vet man jo ikke at man har hatt influensa... At over halvparten av de smittede får null symptomer er helt korrekt. Antall relatvit unge og friske som svever mellom liv og død er svært få. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #30 Skrevet 5. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det virker veldig rart at enkelte får null symptomer, mens andre relativt unge og friske svever mellom liv og død. Er det noen som vet om det er vanlig å ha influensa og forkjølelse uten symptomer? Jeg pleier å merke det godt når jeg har forkjølelse og influensa. Ikke at jeg er døden nær eller noe, men jeg blir veldig redusert. Anonymkode: ec62b...4e9 Tviler på at noen har tatt seg bryet med å masseteste folk for forjølelses- eller influensavirus for å finne eventuelle asymptomatisk smittede. Men selv har jeg iblant begynnende forkjølelse som aldri egentlig bryter ut, regner med at immunforsvaret da klarer å stoppe infeksjonen helt i starten. Kan jo også være tilfeller der det stoppes så fort at man ikke merker noe, men da vet man jo ikke om det. Det er vel ikke umulig at noe tilsvarende skjer med korona, det har blitt spekulert i om en del kan ha kryssimmunitet fra andre virus og det drives vel forskning på dette i dag. Anonymkode: ea091...91f 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #31 Skrevet 5. august 2020 3 timer siden, Gjeste mann skrev: Hvis du leser saken så er det ikke korrekt at "78% av de smittede får struktuelle forandringer i hjertet" Undersøkelsen gjelder de som har hatt alvorlig til svært alvorlig sykdom. De aller fleste får ikke et slikt forløp og det gjelder altså ikke 78% "av de smittede" Videre står det i studien at de håper og regner med at endringene går over og ikke er varige. Slike senskader kan også skje etter f.eks. influensa og er ikke unike for covid-19 Alt dette bryr ikke forfatterne av kronikken seg om å formidle. Det hadde det jo ikke vært bra for deres agenda, som tydligvis er å skremme. Jeg synes dette "trekløveret" har fått altfor mye spalteplass. Ingen av dem er spesialister på epidemiologi. Men VG bruker dem for alt de er verdt. Hmm, så ikke noe om at det bare var de med alvorlig og svært alvorlig sykdom? Sikker på at du ikke har lest feil? Så vidt jeg skjønte var de fleste av disse ikke innlagt på sykehus, så da var det vel antagelig ikke de mest alvorlige tilfellene? Jeg er oppriktig bekymret for dette, så håper det er jeg som har misforstått noe! Anonymkode: b64c9...144
Thyra Skrevet 5. august 2020 #32 Skrevet 5. august 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det virker veldig rart at enkelte får null symptomer, mens andre relativt unge og friske svever mellom liv og død. Er det noen som vet om det er vanlig å ha influensa og forkjølelse uten symptomer? Jeg pleier å merke det godt når jeg har forkjølelse og influensa. Ikke at jeg er døden nær eller noe, men jeg blir veldig redusert. Anonymkode: ec62b...4e9 Det er ihvertfall veldig vanlig å ha forkjølelsesvirus i kroppen uten å bli syk. Myten om at man blir forkjølet av å fryse kommer jo av at immunforsvaret blir nedsatt når man fryser og får et forkjølelsesvirus som man ofte har i kroppen til å bryte ut.
Fremhevede innlegg