Gå til innhold

Har svangerskapsdiabetes, hva kan jeg spise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, noen som har tips til god, billig og sunn mat, som inneholder lite sukker og salt? Evt noe søtt som jeg kan spise? Har er vanvittig søttsug...

Anonymkode: a389a...25a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt sunt kan du spise. Rent kjøtt (unngå for mye rødt kjøtt), fisk, grønnsaker og poteter. Hvis du ønsker å spise noe søtt anbefaler jeg grove vafler uten sukker med sukkerfritt syltetøy. Magre pålegg, grovt brød og egg. 

Anonymkode: 4d633...b62

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt sunt kan du spise. Rent kjøtt (unngå for mye rødt kjøtt), fisk, grønnsaker og poteter. Hvis du ønsker å spise noe søtt anbefaler jeg grove vafler uten sukker med sukkerfritt syltetøy. Magre pålegg, grovt brød og egg. 

Anonymkode: 4d633...b62

Takk for svar!

-TS

Anonymkode: a389a...25a

AnonymBruker
Skrevet

Spis mat med lite karbohydrater for å unngå svingninger i blodsukkeret. Dvs. lite potet, kornprodukter, ris, pasta, sukker og frukt. Det holder ikke å bare holde seg unna rent sukker. Alle former for karbohydrater (også grove) øker blodsukkeret, da det blir omdannet til sukker i kroppen. Fokuser heller på gode proteinkilder, grønnsaker og sunt fett. :) 

Anonymkode: 1ebf9...a64

Skrevet

Frukt med lav glykemisk index hjelper  veldig på søtsuget! Vannmelon, jordbær og blåbær er helt supert 😊 

Jeg regner med du måler blodsukkeret ditt, da lærer du fort hva du tåler. Noen kan fint spise all slags frukt, andre må holde seg til listen med minst fruktsukker.  

Skrevet

Jeg har også svangerskapsdiabetes. Det er lurt å måle blodsukker selv for å se hva man tåler og ikke. Jeg styrer unna ris, pasta, hvete, alt lyst brød (egentlig nesten alt av brød), godteri og andre søtsaker, kaker, chips, brus etc. Spiser mye grønnsaker, kjøtt, egg, nøtter, avocado og litt frukt og bær med glav glykemisk indeks. Er forsiktig med banan, druer og mango. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...