AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 Tenker på dette flere ganger i uka....9 uker til termin og jeg gruer meg så veldig. Tenkte aldri på dette under første svangerskap, så forstår ikke hvorfor hjernen min plutselig har bestemt seg for at det kommer til å skje noe som gjør at jeg dør under fødsel..angsten kom etter å ha lest et innlegg om fostervannsemboli. Noen som har vært igjennom det samme og som vil dele hva du gjorde for å kontrollere angsten litt 🤷 Anonymkode: 79712...1b3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #2 Skrevet 4. august 2020 Mødredødelighet i Norge under fødsel er omtrent lik null! Snakk med jordmor om angsten din lykke til! Anonymkode: c7be2...826 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #3 Skrevet 4. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mødredødelighet i Norge under fødsel er omtrent lik null! Snakk med jordmor om angsten din lykke til! Anonymkode: c7be2...826 Det skjer hvert år. Anonymkode: 85ccf...72e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #4 Skrevet 4. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det skjer hvert år. Anonymkode: 85ccf...72e Likevel omtrent null, som vedkommende over sier! Anonymkode: 3c34f...1bb 3
mammahjarte Skrevet 4. august 2020 #5 Skrevet 4. august 2020 Eg også tenkte på det. Men kom fram til at det kontrollerer eg ikkje. Dør eg så dør eg faktisk, ingen verdens ting eg kunne gjort med det. Barnet må uansett ut og vi har eit fantastisk helsevesen. Annbefaler deg å slappe av og «hengi» eller gi etter frykten, gi slipp på kontrollen. Det er ikkje rasjonelt, svært få dør under fødsel. 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #6 Skrevet 4. august 2020 Det er ekstremt sjeldent at man dør under fødsel i Norge i dag. Ja, det skjer, men risikoen er uhorvelig mye større for at du dør i bilulykke på vei til føden, enn at du dør under fødselen. Det fødes vel rundt 60.000 barn i Norge i året. Og antall dødsfall hos mor er så små at når det skjer så blir det store nyhetssaker og oppvask på sykehus. Nettopp fordi det er så sjeldent. Det blir flere nye norske eurolottomillionærer hvert år, enn det er mødre som dør i barselseng.. og du baserer vel ikke livet ditt på at du skal vinne flere hundre millioner? 😊 Under den ene fødselen min, så ble det brått dårlige signaler fra babyen, og jordmor trakk i alarmsnora. Det gikk ikke et halvt minutt en gang før det sto ti personer inne på fødestua. Alle presenterte seg for meg, og forklarte kort sin rolle "jeg er Tina, barnepleier, jeg skal ta vare på barnet etter Lise barnelege har undersøkt det" osv osv. Og det var helt fascinerende å se samspillet dem i mellom, alle visste hva de skulle gjøre, ingen sto i veien for hverandre, og ei rie senere var babyen ute. Jeg rakk ikke føle meg utrygg før babyen var ute, så fort gikk det. Og ikke bare gikk det fort, men de betrygget meg -og barnefar- hele veien. Det var helt fantastisk. HelseNorge er fantastisk. Ja, ulykker skjer, og feil skjer. Men grunnen til at de skrives om er at de er så sjeldne. For 100 år siden (eller i dagens uland), da barselseng var den største dødsårsaken til kvinner, så skrev de ikke om det. Da var det ikke nyhetsverdig. Du er nå full av hormoner, og du bør unngå å lese slike saker. Det gjør deg ikke noe godt. Anonymkode: 5cb13...5d1 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå