AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 Hei. Går egentlig 3. året på et studie, men tok ingen eksamener i året som har vært pga sykdom. Henger dermed for langt etter i studiepoeng til å få støtte. Planen min er dermed å bo hjemme dette året og ta alle emnene jeg skulle tatt dette året (samt prøve på 50% på tredjeåret..). Har forstått det slik at man ikke trenger å betale studielånet så lenge man er fulltidsstudent? Vil det lønne seg for meg å betale på det nå? Ser ikke for meg å klare å jobbe så mye dette året om jeg skal ta tilnærmet 150% studiebelastning og jeg slet med å ta 100% pga helsen min. Samt at det ikke er så lett å få jobb (fått noen vikariattilbud, søkte i tilfelle jeg bestemte meg for å ikke studere). Vil gjerne også høre fra andre som kanskje har vært i lignende stilling Føler meg utrolig flau over at det ble som det ble, har ikke engang fortalt det til noen av vennene mine fra studiet, som igjen får meg til å føle meg utrolig falsk, men bare skammer meg sånn over at jeg ikke fikk det til Anonymkode: 7f2c0...679
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #2 Skrevet 4. august 2020 Husk at studielånet er det billigste og mest gunstige lånet du kan ha. Om du skal kjøpe bolig etter studiene, kan det lønne seg å beholde studielånet rett og slett for å slippe å ta opp så stort boliglån. Jeg tok opp fullt studielån selv om jeg ikke trengte det, nettopp av den grunn. Anonymkode: 5e2e4...bb9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #3 Skrevet 4. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at studielånet er det billigste og mest gunstige lånet du kan ha. Om du skal kjøpe bolig etter studiene, kan det lønne seg å beholde studielånet rett og slett for å slippe å ta opp så stort boliglån. Jeg tok opp fullt studielån selv om jeg ikke trengte det, nettopp av den grunn. Anonymkode: 5e2e4...bb9 Ja, men jeg kan ikke ta opp studielån akkurat nå fordi jeg henger etter med (over 60) studiepoeng, slik jeg har forstått det. Anonymkode: 7f2c0...679
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #4 Skrevet 4. august 2020 (Så problemstillingen er ikke om jeg skal ta opp lån i år eller ikke) Anonymkode: 7f2c0...679
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #5 Skrevet 4. august 2020 Ikke betal lånet. Om du blir arbeidsledig slipper du å betale på det, og om du blir ufør blir det slettet. Snakk med lånekassen og se om de kan hjelpe. Hentet fra siden deres https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/utdanning-i-norge/Hoyere-utdanning/Sykdom/ : Jeg bestod ikke eksamen fordi jeg var syk Du kan ikke få sykestipend hvis du er syk noen dager midt i eksamensperioden, men vi kan se bort fra faglig forsinkelse hvis du sender oss en legeattest som viser at du ble forsinket på grunn av sykdom. Anonymkode: 8c64f...259
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #6 Skrevet 4. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke betal lånet. Om du blir arbeidsledig slipper du å betale på det, og om du blir ufør blir det slettet. Snakk med lånekassen og se om de kan hjelpe. Hentet fra siden deres https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/utdanning-i-norge/Hoyere-utdanning/Sykdom/ : Jeg bestod ikke eksamen fordi jeg var syk Du kan ikke få sykestipend hvis du er syk noen dager midt i eksamensperioden, men vi kan se bort fra faglig forsinkelse hvis du sender oss en legeattest som viser at du ble forsinket på grunn av sykdom. Anonymkode: 8c64f...259 Ja, jeg har fått sykestipend! men usikker på om det betyr at jeg kan få studielån i år eller ikke.. Men kommer uansett ikke til å ta det da jeg er usikker på om jeg klarer dette året også. Anonymkode: 7f2c0...679
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #7 Skrevet 4. august 2020 Så ser ut som om du får lån og stipend så lenge du kan dokumentere at du var syk. 😄 la oss få vite hvordan det går! Anonymkode: 8c64f...259
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #8 Skrevet 4. august 2020 Lånet er rente- og betalingsfritt så lenge du mottar støtte til fulltidsutdanning. Hvis du studerer uten å motta lån og stipend, må du betale som vanlig. Du må da eventuelt søke om betalingsutsettelse hvis du ikke kan betale. (Etter at du har fått betalingsplan. Hvis du mottok lån og stipend vårsemesteret 2020, vil betalingsplanen komme i løpet av høsten, og første regning i starten av 2021.) Hilsen Lånekassen-ansatt Anonymkode: 9a058...6f9
Miewyn77 Skrevet 4. august 2020 #9 Skrevet 4. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har fått sykestipend! men usikker på om det betyr at jeg kan få studielån i år eller ikke.. Men kommer uansett ikke til å ta det da jeg er usikker på om jeg klarer dette året også. Anonymkode: 7f2c0...679 Du kan søke lån og stipend og sette det på høyrentekonto itilfelle du ikke klarer det i år. Da kan du bare betale det tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå