Gå til innhold

Skjønnhetsprinsippet

Gjest Gjest_Agathe_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Agathe_*

Hva legger komunen i det, da det kommer inn en søknad fra en som vil bygge ut? da nabo har protestert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg vet om skjønnhetsprinsippet er at det skal være en gjennomgående stil i f.eks et nabolag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er store forskjeller i hvor stor vekt de enkelte kommuner legger på det estetiske når folk vil gjøre endringer. Noen steder får folk lov til å male huset sitt lilla eller turkis, andre steder prøver kommunen å passe på at nybygg eller andre endringer passer inn i stilen i området.

Hvis det er sånn at naboen får vesentlig redusert utsikt, mye skygge over eiendommen sin eller andre ganske store inngripener på grunn av utbyggingen,tror jeg mange kommuner vil være tilbøyelige til å begrense utbygging (begrensning av utsikt, f.eks., vil jo ofte ha innvirkning på verdien til naboens eiendom, og det veier ganske tungt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forvirret.

Hva med om nabo vil bygge seg stor terasse i høyden? med det resultat at den kommer rett imot vår uteplass. Altså ingen skjerming fra nabo.

(han har stor terasse fra før)Terassen vil da ligge 7-8 m fra vår uteplass. i høyden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Skjønnhetsprinsippet er fullstendig prisgitt de enkelte sakbehandlernes skjønn og har ingen faglig forankring. Det finnes ingen faste retningslinjer for hvordan dette prinsippet skal tolkes eller benyttes. Det beyr ikke at et nabolag alltid skal være i samme stil (ville vært utrolig kjedelig..) etc. Hovedsakelig er det for å forhindre ekstremt stygge og skjemmende nybygg/tilbygg/farger og andre elementer i et nabolag.

Faktorer som redusert utsikt, skygge etc skal ikke falle inn under skjønnhetsprinsippet, men vurderes ut fra egne regler. At en terasse er til sjenanse for naboen kan alltids klages inn til kommunen, men tviler på at det hjelper når det er snakk om nesten 10 meters avstand. At naboen har terassse fra før er helt irrelevant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest

Det er vel ikke søknadspliktig å skifte farge på huset sitt? Om jeg vil male huset mitt, så kan jeg vel bare gå og kjøpe maling og sette i gang? På samme måte som jeg har lov til å fjerne min noe uv-skadede plastkledning og heller sette opp vanlig normal kledning og male. eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest huseier
Det er vel ikke søknadspliktig å skifte farge på huset sitt? Om jeg vil male huset mitt, så kan jeg vel bare gå og kjøpe maling og sette i gang? På samme måte som jeg har lov til å fjerne min noe uv-skadede plastkledning og heller sette opp vanlig normal kledning og male. eller?

ja, du kan kjøpe maling å male huset ditt. Om du velger en farve som er helt på jordet, kan komunen forlange at du bytter farve. Det skal mye til,men det har skjedd at de har gjort det.

Ifjor var det en sak som var omtalt i media ang.dette. En utlending hadde malt huset i en forferdelig farve. Mulig det komer av at de bruker andre farver enn oss?

han fikk beskjed om å endre husfarve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Nei, det er ikke søknadspliktig å male huset sitt:) Men bor du f.eks. i en hvit sørlandsidyll og maler huset ditt i sjokkrosa og turkise striper kan du få pålegg om å male i mer nøytral farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...