Gå til innhold

Spørsmål om barnehagestart og permisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Samboeren min og jeg har den siste tiden begynt å tenke litt på dette med å få barn, og har i den forbindelse en del praktiske ting vi lurer på med tanke på jobb. 

Vi ønsker å være hjemme lengst mulig med barnet før det starter i barnehagen (helst til barnet er to år gammelt), noe som naturlig nok reiser en del økonomiske utfordringer. Dessuten ønsker begge å være den som er hjemme med barnet, for å oppnå samme tilknytning til avkommet (og vi har per nå ca. akkurat den samme lønnen).

Er det mulig å søke om gradert/ulønnet permisjon etter at den normale permisjonstiden har gått ut, slik at vi da f.eks. er hjemme med barnet et par ganger i uka hver, frem til h*n starter i barnehagen? Eller må ulønnet permisjon tas i en og samme "bolk", f.eks. et halvt år hver? Noen her inne som i så fall har løst permisjonstiden/barnehageoppstart på denne måten? :) 

Anonymkode: 7f43b...f5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere har rett på redusert stillingsprosent frem til barnet er 10 (eller er det 12?)

Da kan dere begge gå ned til 50% stilling og være hjemme med barnet 2-3 dager i uken hver. 

Det var vi pent nødt til, da vi har en som er født i februar og ikke fikk barnehageplass før august da han var 1,5 år... 

Anonymkode: f449b...0c5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere har rett på redusert stillingsprosent frem til barnet er 10 (eller er det 12?)

Da kan dere begge gå ned til 50% stilling og være hjemme med barnet 2-3 dager i uken hver. 

Det var vi pent nødt til, da vi har en som er født i februar og ikke fikk barnehageplass før august da han var 1,5 år... 

Takk for svar! Det høres jo ut som et bra alternativ, selv om det må være kjipt å gjøre det sånn dersom det egentlig ikke er ønskelig... Tenker det skal gå greit hvis vi sparer opp ekstra på forhånd, selv om tanken på å miste såpass med inntekt/pensjon så klart sitter langt inne. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Det høres jo ut som et bra alternativ, selv om det må være kjipt å gjøre det sånn dersom det egentlig ikke er ønskelig... Tenker det skal gå greit hvis vi sparer opp ekstra på forhånd, selv om tanken på å miste såpass med inntekt/pensjon så klart sitter langt inne. 

Ja, vi hatet begge å gå hjemme, så var tungt å måtte gå tilbake til å være hjemmeværende et par dager i uken etter at jeg endelig var kommet meg tilbake i full jobb etter min del av permisjonen. 

Husk at dere får kontantstøtte. Riktignok er den bare 7500, men det monner jo litt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi hatet begge å gå hjemme, så var tungt å måtte gå tilbake til å være hjemmeværende et par dager i uken etter at jeg endelig var kommet meg tilbake i full jobb etter min del av permisjonen. 

Husk at dere får kontantstøtte. Riktignok er den bare 7500, men det monner jo litt. 

Det var jeg faktisk ikke klar over at vi fikk i slike tilfeller! Det hjelper absolutt greit på ja :)

Nå har vi som sagt ikke starte barneproduksjonen riktig enda, men det er jo en helt ny verden å sette seg inn i med tanke på småbarnsperioden, rettigheter, og kabaler som skal gå opp. Og hvem vet, kanskje viser det seg at vi også lengter sterkt tilbake til jobb når permisjonen er ferdig-gått, haha. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var jeg faktisk ikke klar over at vi fikk i slike tilfeller! Det hjelper absolutt greit på ja :)

Nå har vi som sagt ikke starte barneproduksjonen riktig enda, men det er jo en helt ny verden å sette seg inn i med tanke på småbarnsperioden, rettigheter, og kabaler som skal gå opp. Og hvem vet, kanskje viser det seg at vi også lengter sterkt tilbake til jobb når permisjonen er ferdig-gått, haha. 

Dere har rett på kontantstøtte fra ungen er 13 mnd til han begynner i bhg/fyller 2, ja :)

Ja, det er en jungel.. og nav er ikke akkurat lett å få fornuft utav. Greit å prøve permisjon først, og så se det an. Jeg fryktet at jeg kom til å kjede meg, men ikke at jeg skulle mistrives noe så intenst som det jeg gjorde.. (high need baby hadde kaaaanskje noe med det å gjøre..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...