Gå til innhold

Kraftbein til kjøttgryte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt høyrygg og skal lage en gryte med poteter, gulrøtter, kjøtt, løk etc. Men jeg har ikke kraft, bare kraftbein. Bør jeg lage kraft på de først før jeg lager gryta, eller kan beina putre med gryta i noen timer? 

Anonymkode: a0c11...3aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt høyrygg og skal lage en gryte med poteter, gulrøtter, kjøtt, løk etc. Men jeg har ikke kraft, bare kraftbein. Bør jeg lage kraft på de først før jeg lager gryta, eller kan beina putre med gryta i noen timer? 

Du kan la bena putre i gryta. 

Anonymkode: 99baa...336

Skrevet

Du kan bruke kraften fra kjøttet. Høyrygg bør koke noen timer på egenhånd før du lager slapskausen.

Jeg pleier å koke høyrygg i tre til fire timer først, noen ganger dagen før, og lar kraften være igjen i gryta sånn at jeg bruker den som start for grønnsakene. Så lar jeg det stå et par timer, før jeg slenger i kjøttet den siste timen.
Gidder jeg ikke å være så avansert, lar jeg kjøttet ligge i krafta og slenger i grønnsakene og lar det stå i tre timer for seg selv og putre. Smaker til med krydder etter hvert.

Skrevet

Beina kan putre med, men jeg ville brunet dem litt først.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Brunhilde skrev:

Beina kan putre med, men jeg ville brunet dem litt først.

Enig. Henter ut mer smak på den måten.

AnonymBruker
Skrevet

TS her! 
Takk for svar, alle sammen! Jeg endte opp med å lage kraft av beina og krydder/grønnsaker først i noen timer og la til resten av i ingrediensene. Jeg hadde ikke beregnet bok tid til å gjøre alt, så koker beina videre med resten et par timer.. Er første gang jeg lager det, så håper det blir godt allikevel 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her! 
Takk for svar, alle sammen! Jeg endte opp med å lage kraft av beina og krydder/grønnsaker først i noen timer og la til resten av i ingrediensene. Jeg hadde ikke beregnet bok tid til å gjøre alt, så koker beina videre med resten et par timer.. Er første gang jeg lager det, så håper det blir godt allikevel 

Tror sannsynligheten for at det blir godt er stor! :)

AnonymBruker
Skrevet
På 4.8.2020 den 19.35, Brunhilde skrev:

Tror sannsynligheten for at det blir godt er stor! :)

Det ble godt :) den kunne fått stått en time til, så derfor var den helt perfekt dagen etter :)

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ble godt :) den kunne fått stått en time til, så derfor var den helt perfekt dagen etter :)

Det meste av ulike gryter er best dagen etter når smakene virkelig får kokt seg inn.

Lapskaus og fårikål er et par andre ypperlige eksempler på det.     😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...