ballerina123 Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 Hei, Jeg lurer på om det er noen her som bor eller har bodd i borettslag med nokså høye fellesutgifter pr mnd.? Er det verdt det? Og dere som har solgt – klarte dere å gå i pluss? Er det andre ting en bør tenke på dersom en kjøper borettslag? Dette er snakk om et rekkehus med månedlige fellesutgifter på 8-9000kr/mnd. Jeg setter pris på alle svar ❤️
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #2 Skrevet 4. august 2020 Ja det er verdt det, man får mye mer for pengene i borettslag. Ja solgte med fortjeneste. Litt mye mer 8-9 tusen i mnd, men 5-6 er helt normalt. Anonymkode: 7b7ba...392 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #3 Skrevet 4. august 2020 Det kan være vanskeligere å få solgt en bolig med høye fellesutgifter, og høy fellesgjeld. Jeg har to venner som har solgt leiligheter med høy fellesgjeld de siste par årene, og begge endte opp med å selge med tap. Anonymkode: 5acb7...a1a 1
newman01 Skrevet 4. august 2020 #4 Skrevet 4. august 2020 108'000 i året i fellesutgifter? Det som er viktig er å finne ut hva de pengene går til. Om det inkluderer fellesgjeld på 2mill pr boenhet er det ganske bra, men om det går til å dekke heis, parkeringshus, styrehonorar og rettsoppgjør etter anleggsarbeid er det ikke stas 1
Halvgæren Skrevet 4. august 2020 #5 Skrevet 4. august 2020 Jeg solgte også med fortjeneste. Men nei, syntes ikke det var verdt å bo sånn. Man må ta hensyn til at det bor andre tett på samtidig som man hele tiden opplever at andre ikke tar hensyn. Festing og bråk osv. Trives best å bo et stykke unna mennesker sånn jeg gjør nå. 1
Miss-Grey Skrevet 4. august 2020 #6 Skrevet 4. august 2020 (endret) Hvis det er høye fellesutgifter, er det sannsynligvis også høy fellesgjeld. Har borettslaget sikringsordning for denne gjelda? Personlig foretrakk jeg å kjøpe leilighet med lav fellesgjeld og lave fellesutgifter. Endret 4. august 2020 av Miss-Grey 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #7 Skrevet 4. august 2020 Du bør sjekke renta på fellesgjelden. Renta der kan være bundet og nå som rentene er lave kan det betyr at fellesgjelden er ugunstig. Anonymkode: 32989...183 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #8 Skrevet 4. august 2020 Med så høye "fellesutgifter" er det jo snakk om at du betaler ned på et felles lån. Du må summere salgssum og fellesgjeld, da får du den reelle prisen på boligen. Anonymkode: 2f5ea...3b2 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #9 Skrevet 4. august 2020 Jeg antar der ligger nedbetaling av fellesgjeld innbakt i det du beskriver som felleskostnader. Jeg kjøpte for 10 år siden en leilighet som da kun var noen får år gammel, der nedbetalingen av fellesgjelden skulle begynne et år senere, og felleskostnadene (strøm, vaktmester, trappevask, forsikring, garner ect) lå litt over normalen. Fellesgjelden var høy, mens innskuddet på leiligheten var lavt. Folk advarte meg veldig om hvor dumt dette var og hvor dyrt det kom til å bli. Jeg regnet ut på forhånd at det slett ikke var så dyrt som folk skulle ha det til, og at det ikke ville koste meg mer i det lange løp enn å ha høy boliggjeld til min bank og betale husleie som alle andre. Borettslaget har forsikring mot folk som evt ikke betaler, og IN ordning så den enkelte kan betale ut hele eller deler av fellesgjelden tilknyttet den enkelte leilighet fortere enn nedbetalingsplanen tilsier. Borettslaget ble finansiert gjennom husbanken, så fellesgjelden er til dem. Min erfaring etter ti år; det er null problem å kjøpe bolig med høy fellesgjeld så lenge du tar dette med å beregnet månedskostnad når du kjøper. Fellesutgiftene pr mnd har tilnærmet konstant i de ti årene, så jeg har nå lavest fellesutgifter i min vennegjeng selv om boligen er nyere og dyrere i utgangspunktet. I tillegg har borettslaget lagt seg opp en del penger til vedlikehold, så husleien er ikke planlagt økt de neste ti årene heller. 90% av leilighetene i borettslaget selges med svært god fortjeneste, de som ikke gjør det er de som mangler egen altan. Min leilighet har steget ca 1,3 mill i verdi på disse årene (altså i tillegg til fellesgjeld og innskudd), den som har solgt best fikk 2,7 mill over takst for 5 år siden. I alle disse årene har rentene til husbanken langt betydelig lavere enn beste rente i bankene, så det har ikke vært noe tapsprosjekt å ha lån (altså fellesgjelden) hos dem, fremfor å låne i egen bank og betale ned min del . Du må sjekke hva som ligger i det du betaler hver mnd, hvilke betingelser som er innbakt, rente og nedbetalingstid. Min erfaring er at det går fint så lenge du tar høyde for alt. Anonymkode: 3ac25...759
Miss-Grey Skrevet 4. august 2020 #10 Skrevet 4. august 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør sjekke renta på fellesgjelden. Renta der kan være bundet og nå som rentene er lave kan det betyr at fellesgjelden er ugunstig. Anonymkode: 32989...183 Godt poeng! Da jeg var på boligjakt sist var jeg interessert i en leilighet med ganske høye fellesutgifter. Men det viste seg at fellesgjelda bare inkluderte nedbetaling på 30% av borettslagets gjeld, og det med 30-års løpetid. De resterende 70% av borettslagets gjeld betalte man på daværende tidspunkt bare renter på, og ingen avdrag. Nedbetalingsperioden skulle først begynne 2 år etter overtagelsen av boligen, og når jeg regnet litt med utgangspunkt i lånevilkårene fremgikk det at de fremtidige fellesutgiftene ville gå fra «ganske høye» til «skyhøye». I tillegg til å være obs på rentenivå, vedlikeholdsgrad i borettslaget og fremtidige veklikeholdsplaner, er det viktig at man sjekker om borettslaget har lån som er inne i en avdragsfri periode. Felleskostnadene kan øke radikalt når den avdragsfrie perioden er over. Her tror jeg at det er en del boligkjøpere som brenner seg!
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #11 Skrevet 4. august 2020 Borettslag er alltid billigere enn enebolig, pga betydelige stordriftsfordeler. I borettslaget jeg bor bytta de feks nylig alle vinduer, prisen per boenhet er svært mye lavere enn om man skulle gjort det som enkeltperson Anonymkode: 51059...0f2 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #12 Skrevet 8. august 2020 Sjekk hvor mye av fellesgjelden som er renter og avdrag, og hvor mye som er vaktmester, brøyting, drift av fellesarealer, styrehonorar etc. Jeg bodde tidligere i Obos borettslag med 3000 kr i mnd i felleseie, som inkluderte drift, tv, internet, kjempefint skjøttede grøntarealer og lekeplasser for barna, billadingsstasjoner, driftskontor åpent flere dager i uken, og en fellesgjeld på ca 30 000. Synes det var verdt prisen ved å bo i et ekstremt veldrevet borettslag. Flyttet så til et sted hvor felleskostnadene i borettslagene jeg vurderte å kjøpe noe i, varierte fra minimum 5200 til 8-9000. Her inngikk en grunnleie til kommunen (?!) på minimum 3-4000. Og så kom en fellesgjeld på rundt 300 000, som var låst til nedbetaling over så og så lang tid, og da låst til gitt rente, så vidt jeg forsto. Leilighetene var fra 70- tallet, ikke spesielt bra stanadard, og jeg synes det var veldig rart da å likevel ha så høy fellesgjeld. Så var jeg på visning i et bygg fra 2006, hvor månedlig betaling av fellesgjeld var på ca 10 000. Kikket på hva man fikk for dette; jo brøyting, vaktmester, tvkanaler, og betaling av rente på felleslånet. Hvor i huleste var avdraget?Jo, det ville begynne å løpe om 3-4 år, hvor det da ville legges til 12 000 på de 10 000 man allerede betalte i året! Derav 23 000 kr i månedlige felleskostnader! Jeg endte med å kjøpe en halvpart av et gammelt røkkel av et hus, som er fullt beboelig per nå, men må oppgraderes mer etter hvert. Mye å tenke på som man må betale selv; drenering, male fasade, oppgradere det elektriske, skifte vinduer, dyr forsikring av fellesaral etc et. Men her har vi utleie av en kjellerleilighet, som bringer inn faktisk 3200 kr i måneden. Og jeg har bestemt meg for å sette av i måneden det samme som jeg ville gjort hvis jeg bodde i borettslag, dvs 3-5000 kr. Slik at jeg har de pengene når utgiftene en gang melder seg. Anonymkode: ca269...57c 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #13 Skrevet 9. august 2020 Skjønner ikke hvorfor folk er så skeptiske til felleskostnader. Det er jo bare din del av kostnader som uansett påløper når man eier en bolig - vedlikehold, lån, kommunale avgifter, strøm i fellesarealer, byggforsikring, kanskje til og med tv/internett etc. Man slipper ikke unna den typen utgifter bare fordi man bor i en enebolig eller et rekkehus eller i et sameie. For min del (som bor i en storby, og må bo i leilighet fordi beliggenhet er viktig for meg) ser jeg ingen praktiske forskjeller mellom å bo i borettslag vs. sameie. Man sparer dokumentavgiften ved kjøp av leilighet i borettslag da (som glatt blir 100 000 bare for å flytte), men det er oftere litt strengere regler for utleie. Det kan jo være negativt, men leiligheteb jeg bor i nå, er kjøpt nettopp for at jeg skal bo her selv noen år. Og det er deilig at naboene mine også er folk som skal bo her, og ikke festglade studenter, ustabile folk som herjer (men hvor eier ikke bryr seg om sjenansen for naboene, så lenge leia kommer) osv. Anonymkode: 17037...097 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #14 Skrevet 9. august 2020 Hva er obligasjonslån? Anonymkode: 7663b...bbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå