Gå til innhold

Begynner å angre på barnehageplass..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mini har hatt første tilvenning i dag. 

Det gikk strålende, men i morgen skal jeg gå meg en tur og 3 dagen skal de legge hun. 

Føler at dette går litt fort og at ja, jeg vet ikke.. Føler plutselig at jeg mister kontrollen liksom :( plutselig skal de få henne til å sove og styre på, hun som pleier å sova trygt hjemme med mammaen sin. Åååå hjelp:-(

Noen flere som tenker som meg? 

Anonymkode: d0120...433

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da sier du ifra at du ikke er komfortabel med at det går så fort frem, og at du vil være der i morgen også, og ikke gå fra. Det er helt i orden, og du bestemmer. Vi var der hele første og andre dagen, bare trakk oss litt lenger vekk innimellom på dag to.

Anonymkode: 5ad3f...cf0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da sier du ifra at du ikke er komfortabel med at det går så fort frem, og at du vil være der i morgen også, og ikke gå fra. Det er helt i orden, og du bestemmer. Vi var der hele første og andre dagen, bare trakk oss litt lenger vekk innimellom på dag to.

Anonymkode: 5ad3f...cf0

Ja det kan jeg gjøre. Jeg uroer meg veldig over den svingen også. At plutselig skal hun legges og våkne med og hos totalt fremmede. Jeg er helt ærlig ikke komfortabel med det, men de sa at 3 dagen er det sånn. Jeg vet jo at det må skje en dag men det går for fort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du be dem ta hensyn, det er helt lov og sikkert noe de ofte opplever.

Bare vær obs på at det er barnets følelser som er viktige her, ikke dine. Hvis barnet er komfortabel med situasjonen og de ansatte sier det går fint, bør du egentlig ikke la din egen usikkerhet og bekymring legge premissene for tilvenning.

Anonymkode: 5a54d...1f6

• Liker 38
Skrevet

Hvis det ser ut til at barnet reagerer godt på tilvenningen så synes jeg du bør følge barnehagens «tempo» ingen grunn til å trekke tilvenningen ut over lengre tid enn nødvendig da. For DA kan det i såfall bli et problem når barnet har blitt så vant til at du er tilstede at hun tror barnehagen er en greier hun og mamma gjør sammen. 
Jeg hadde også satt av lang tid til tilvenning med min ettåring, men det gikk over all forventning og tredje dagen skulle hun også forsøke sove der. Men akkurat det var så uvant, at ikke gikk. Så da ble forsøket avbrutt og de forsøkte på nytt neste dag. Da gikk det. 
Prøv i alle fall, det er mitt råd!

• Liker 13
Skrevet

Du ber de ha lengre tilvenning. 

Det er helt ulogisk å forvente at ettåringer, som skal være alene med fremmede voksne, skal tilpasse seg situasjonen etter 2 dager.

Noen klarer det, men det kan ikke forventes.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Lady La-Laa skrev:

Hvis det ser ut til at barnet reagerer godt på tilvenningen så synes jeg du bør følge barnehagens «tempo» ingen grunn til å trekke tilvenningen ut over lengre tid enn nødvendig da. For DA kan det i såfall bli et problem når barnet har blitt så vant til at du er tilstede at hun tror barnehagen er en greier hun og mamma gjør sammen. 
Jeg hadde også satt av lang tid til tilvenning med min ettåring, men det gikk over all forventning og tredje dagen skulle hun også forsøke sove der. Men akkurat det var så uvant, at ikke gikk. Så da ble forsøket avbrutt og de forsøkte på nytt neste dag. Da gikk det. 
Prøv i alle fall, det er mitt råd!

Ble det mye skriking da de skulle prøve? 

Skrevet

Har du flere enn 3 dager til rådighet? Da kan du be om å få være med flere dager. Hvis det er meningen at dere skal tilvenne på 3 dager fordi du ikke har flere, tror jeg progresjonen må være som de har lagt opp.

AnonymBruker
Skrevet

To av barna mine har blitt tilvendt på tre dager, hvor jeg var der hele første dag, gikk litt bort dag to, og var borte fra mat til etter soving dag tre. 

Den tredje ungen min trengte lenger tid. Der tok det ei uke, med stadig lenger intervaller borte.

Du må se an barnet ditt. Tre dager er barnehagens mal fra gammalt av, men det er ikke sikkert den passer ditt barn. 

Anonymkode: 9f02b...7b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at hvem tilvennes her egentlig?....

det er BARNET som er i fokus, mener barnehagen det er fint- er det jo det. det er jo deg som må jobbe med deg selv. 

Anonymkode: 516fd...3d0

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Du ber de ha lengre tilvenning. 

Det er helt ulogisk å forvente at ettåringer, som skal være alene med fremmede voksne, skal tilpasse seg situasjonen etter 2 dager.

Noen klarer det, men det kan ikke forventes.

men her sier jo mor at det går strålende- det er jo henne som har problemer- ikke ungen

• Liker 5
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble det mye skriking da de skulle prøve? 

Nei, hun var bare urolig og «forsto» ikke settingen antar jeg. Klarte ikke roe seg / legge seg ned. Litt av utfordringen i vårt tilfelle besto nok i at hun var vant til å bruke vogn til dagsoving hjemme, mens i barnehagen skulle de ligge inne på madrass. I alle fall så forsto barnehagen denne utfordringen og de foreslo derfor at vi dagen etter kunne ta med vogn som hun kunne ligge i frem til hun ble vant til å sovne i barnehagen. Og dagen etter (i vogn) så gikk det fint. Husker ikke hvor lenge hun brukte den, men kom vel over på madrassen etter noen uker tror jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du begynner å angre på barnehageplass etter en dag der? Slapp av, og gi det litt tid. Alle forandringer kan være en utfordring, men man venner seg til det meste.

Anonymkode: 1d47d...2e6

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mini har hatt første tilvenning i dag. 

Det gikk strålende, men i morgen skal jeg gå meg en tur og 3 dagen skal de legge hun. 

Føler at dette går litt fort og at ja, jeg vet ikke.. Føler plutselig at jeg mister kontrollen liksom :( plutselig skal de få henne til å sove og styre på, hun som pleier å sova trygt hjemme med mammaen sin. Åååå hjelp:-(

Noen flere som tenker som meg? 

Tror dette er helt normale tanker, selv om det var drøyt å angre på hele barnehageplassen :-). Tilvenningen går som oftest mye lettere enn foreldre (og særlig mor) tror.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

At plutselig skal hun legges og våkne med og hos totalt fremmede. Jeg er helt ærlig ikke komfortabel med det, men de sa at 3 dagen er det sånn.

Da kan du f.eks si at det er greit at de legger, men at du vil ha beskjed når hun er sovnet og komme tidligere så du kan være der å for å vekke henne.

Anonymkode: b12f4...d6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde også soving på dag 3 før. Men det anbefales ikke. Men om man bare har tre dager må det bli sånn. Har man mer tid bare bruk det ! La barnet gjerne være 3-4 timer i så mange dager som mulig. 

Anonymkode: e0154...e5c

AnonymBruker
Skrevet

Min ble lagt dag to på tilvenning i fjor fordi han fant seg så godt til rette. Ham var illsint en gang hver dag under tilvenning, og det var når vi skulle gå hjem.. Det er DRITT å være mamma under tilvenning - jeg gråt i bilen etter å ha gått fra ham hver dag første måneden tror jeg, men ovenfor ham var jeg alltid glad og positiv og han har elska barnehagen fra dag 1 ❤

Anonymkode: 4f137...b29

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

men her sier jo mor at det går strålende- det er jo henne som har problemer- ikke ungen

Det gikk strålende - når mor var der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde også soving på dag 3 før. Men det anbefales ikke. Men om man bare har tre dager må det bli sånn. Har man mer tid bare bruk det ! La barnet gjerne være 3-4 timer i så mange dager som mulig. 

Anonymkode: e0154...e5c

Ja fordi jeg har mulighet med lang tilvenning, men blir jeg sett på som vanskelig om jeg ber om at hun er der fra 8-12 feks i en uke, så henter jeg henne og tar henne med hjem til sovetid? 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.8.2020 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Ja fordi jeg har mulighet med lang tilvenning, men blir jeg sett på som vanskelig om jeg ber om at hun er der fra 8-12 feks i en uke, så henter jeg henne og tar henne med hjem til sovetid? 

Absolutt ikke! Jeg skal gjøre det med min toåring. Spiller ingen rolle om han er klar etter tre dager, tre dager er ikke anbefalt. Trondheim kommune har gjort forskning på dette nå, gammel tilvenning, dvs ofte tre dager, er ikke løsningen. Jeg ble faktisk skeptisk til barnehagen vi skal starte i fordi de nettopp nevnte tre dager i velkomstbrevet. Fem dager er minimum synes jeg, og hvis man tar det over en uke, så vil det også være naturlig å tenke mandagen etter helgen som en del av tillvenning i tillegg. 

Jeg roet meg heldigvis mye etter å ha snakket med barnehagen, det virket som de synes det var fint at jeg ikke tenkte tre dager og at vi ikke hadde det travelt. 

Må jo også legge til at selv om barnet virker komfortabelt, så skal barnet altså være så knyttet og trygg på den ene vokse (kontaktpersonen) at hvis noe skulle skje, at barnet skader seg e.l så vil barnet la seg trøste av denne. Handler ikke om at man kan sammenligne med om barnet trives og man «kan» gå fra, eller at det sover fint. Våkner det redd av mareritt eller slår seg, så må barnet være trygt nok på de voksne til at de kan representere samme trøst som mor eller far. 

Anonymkode: 8c80a...069

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...