Gå til innhold

Hva er den groveste feilen barnevernet kan gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet står i en vanskelig spagat - de skal beskytte barn fra alvorlige overgrep og mishandling, samtidig som de ikke skal ta barn ut av familier unødig.

Men hvilke av disse to feilene synes du er den groveste feilen barnevernet kan gjøre? og hvorfor?

Anonymkode: 9a069...07c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet står i en vanskelig spagat - de skal beskytte barn fra alvorlige overgrep og mishandling, samtidig som de ikke skal ta barn ut av familier unødig.

Men hvilke av disse to feilene synes du er den groveste feilen barnevernet kan gjøre? og hvorfor?

Anonymkode: 9a069...07c

Den groveste er å la barn vokse opp i et hjem der de blir mishandlet eller begått overgrep mot, som barnevernet vet om. 

Anonymkode: 628ad...de8

• Liker 18
Skrevet

Selvfølgelig å la barn vokse opp med omsorgssvikt, vold og/eller overgrep.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke sette de to situasjonene mot hverandre. Selvfølgelig skal ingen barn vokse opp i et farlig hjem, men samtidig så er det helt grusomt for de familiene der et barn blir tatt ut unødig.

Anonymkode: a41e6...028

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke sette de to situasjonene mot hverandre. Selvfølgelig skal ingen barn vokse opp i et farlig hjem, men samtidig så er det helt grusomt for de familiene der et barn blir tatt ut unødig.

Anonymkode: a41e6...028

Enig.

Norge, 1965. 15årige Olav har begynt å henge med dårlige venner. De nasker og begår hærverk. Når faren til Olav får greie på dette, blir det månelyst. Han gir sønnen juling, og Olav får beskjed om at dette gjør du aldri igjen. Olav skjerper seg, og legger dette bak seg. 10 år senere er han en respektert familiefar og arbeider. 
Spoler frem til 2020. Kevin på samme alder ryker utpå på samme galei. Far gir Kevin juling, og ber ham om å skjerpe seg. Barnevernet får nyss i saken, og Kevin blir tatt ut av det farlige hjemmet og plassert på ungdomshjem. Det er som å komme fra asken til ilden. De andre på institusjonen er 10 ganger verre enn de gamle kompisene. Noen av dem ruser seg. Da begynner det virkelig å bære utfor med Kevin. 10 år senere blir han funnet død, etter en overdose.

Anonymkode: 782ba...687

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Norge, 1965. 15årige Olav har begynt å henge med dårlige venner. De nasker og begår hærverk. Når faren til Olav får greie på dette, blir det månelyst. Han gir sønnen juling, og Olav får beskjed om at dette gjør du aldri igjen. Olav skjerper seg, og legger dette bak seg. 10 år senere er han en respektert familiefar og arbeider. 
Spoler frem til 2020. Kevin på samme alder ryker utpå på samme galei. Far gir Kevin juling, og ber ham om å skjerpe seg. Barnevernet får nyss i saken, og Kevin blir tatt ut av det farlige hjemmet og plassert på ungdomshjem. Det er som å komme fra asken til ilden. De andre på institusjonen er 10 ganger verre enn de gamle kompisene. Noen av dem ruser seg. Da begynner det virkelig å bære utfor med Kevin. 10 år senere blir han funnet død, etter en overdose.

Du vet at det er straffbart å gi barn juling i Norge? At man kan få fengselsstraff hvis det er alvorlig nok? 

Anonymkode: 2c499...7ab

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er et lite gjennomtenkt spørsmål. Barn skal aldri bli tatt vekk fra foreldre uten at det er nødvendig, og et barn skal aldri vokse opp og bli mishandlet. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Det var en grunn til at det ble forbudt å jule opp barn. Kanskje du bør fundere litt på hvorfor?

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at det er straffbart å gi barn juling i Norge? At man kan få fengselsstraff hvis det er alvorlig nok? 

Anonymkode: 2c499...7ab

20 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det er et lite gjennomtenkt spørsmål. Barn skal aldri bli tatt vekk fra foreldre uten at det er nødvendig, og et barn skal aldri vokse opp og bli mishandlet. 

Det var en grunn til at det ble forbudt å jule opp barn. Kanskje du bør fundere litt på hvorfor?

Selvfølgelig vet jeg det. Forsvarer det ikke. Ville bare få dere til å tenke litt. Det finnes tross alt verre ting som kan skje et barn enn en omgang juling, som i et enkelttilfelle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke reagere tidlig nok på bekymringsmeldinger de får. 

Anonymkode: c2a0f...024

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke reagere tidlig nok på bekymringsmeldinger de får. 

Anonymkode: c2a0f...024

Dette. Og å sette inne hjelpetiltak over lengre tid når disse åpenbart ikke fungerer og barnet blir mer og mer skadet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig vet jeg det. Forsvarer det ikke. Ville bare få dere til å tenke litt. Det finnes tross alt verre ting som kan skje et barn enn en omgang juling, som i et enkelttilfelle.

Men da må man evt gjøre om på loven i stedet for å skylde på barnevernet når de forholdet seg til loven. Man kan ikke gi at «i dette tilfellet var vold litt greit, det må barnevernet ha forståelse for».

Anonymkode: 7065c...792

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Enig.

I virkeligheten ville pappa'n til Kevin blitt tilbudt familieveileding, sinnemestringskurs, avlastingshjem, besøksfamilie, familieterapi ogsåvidere i flere år, før barnevernet ville vurdert å ta Kevin ut av hjemmet. I mellomtiden har Kevin blitt tungt traumatisert av all volden, og klarer ikke å henge med på skolen, han er kranglete med alt og alle, noe som fører til at han ikke får til skole og blir utstøtt av venner fra nogenlunde hjem. Så han begynner å henge med andre tenåringer fra dårlige hjem og med lite skolemestring. 

Ola 1965 fiksa ikke skolen helt han heller, så han får seg en enkel jobb som ikke krever for mye, men som gir han mestringsfølelse og dermed selvtillit, og damene er enklere å sjekke opp enn nå til dags. Med en kone som gir livet hans litt struktur og rammer, går det bra med han.

Anonymkode: f644c...ee1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da må man evt gjøre om på loven i stedet for å skylde på barnevernet når de forholdet seg til loven. Man kan ikke gi at «i dette tilfellet var vold litt greit, det må barnevernet ha forståelse for».

Anonymkode: 7065c...792

Men lova seier vel ikkje at det er standard prosedyre at barnet alltid må fjernast frå heimen i tilfelle der det har vore eit eingangstilfelle av vold? Det spørst kva som blir lagt i omgrepet "juling", da. Det er forskjell på grov vold og ein rapp over fingrane, sjølv om begge deler er ulovlig. Bv må så klart komme på bana med skikkelig kursing av far, slik at det ikkje gjentar seg. Eg forsvarer absolutt ikkje vold mot barn. Eg synes likevel at det tenkte eksemplet til Anonymkode: 782ba...687 er tankevekkande. 

Når det gjeld spørsmålet til ts, så går det ikkje an å velje. Begge deler er ille. 

Anonymkode: a960e...1e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet kan gjøre feil som alle andre institusjoner. Men de største feilene et kanskje: 

- Ikke gripe inn i alvorlige saker.

- Plassere barn bort som ikke burde vært plassert bort. 

- Plassere barn i lite egnede familier. 

Jeg har selv bodd i fosterfamilie og levd under barnevernet, for mange år siden. På den tiden var det veldig lite profesjonalitet. Den ene ansatte, som var eldre allerede da, og var tilhenger av å straffe barn. Etter jeg har blitt voksen har jeg tenkt tilbake hvor syk hun var i hodet. Jeg kom fra et hjem med vold, overgrep og rus, og ble møtt med avstraffelse i barnevernet for "småting". Heldigvis hadde jeg en oppegående fosterfamilie som var flinke og etterhvert klaget henne inn til fylkeskommunen. 

Anonymkode: 19c6d...4f1

AnonymBruker
Skrevet

Her kom barnevernet inn i bildet da jeg var 3 mnd. Da var jeg på legevakten med mine fulle foreldre, med skade. Barnevernet kom jo inn i bildet da. Men valgte å ikke ta meg. Og det var starten på en grusomt barndom, med fysisk og psykisk vold, og grovt seksuelt misbruk. Livet mitt er ganske ødelagt av dette. Hadde de tatt meg da jeg var 3 mnd, så hadde livet mitt sett totalt annerledes ut. 

Anonymkode: 229e5...b2f

AnonymBruker
Skrevet
På 4.8.2020 den 21.46, AnonymBruker skrev:

I virkeligheten ville pappa'n til Kevin blitt tilbudt familieveileding, sinnemestringskurs, avlastingshjem, besøksfamilie, familieterapi ogsåvidere i flere år, før barnevernet ville vurdert å ta Kevin ut av hjemmet. I mellomtiden har Kevin blitt tungt traumatisert av all volden, og klarer ikke å henge med på skolen, han er kranglete med alt og alle, noe som fører til at han ikke får til skole og blir utstøtt av venner fra nogenlunde hjem. Så han begynner å henge med andre tenåringer fra dårlige hjem og med lite skolemestring. 

Ola 1965 fiksa ikke skolen helt han heller, så han får seg en enkel jobb som ikke krever for mye, men som gir han mestringsfølelse og dermed selvtillit, og damene er enklere å sjekke opp enn nå til dags. Med en kone som gir livet hans litt struktur og rammer, går det bra med han.

Anonymkode: f644c...ee1

I virkeligheten fjernes barn fra hjem etter MISTANKE om vold uten noe som helst bevis på det. Og "mistanken" kan være basert på enten løgn, livlig fantasi eller hysteri. 

Anonymkode: 3e558...c0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...