Gå til innhold

Til guttemødre: Opplever dere også negativitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette spørsmålet går til dere som kun har gutter:

Møter dere negative eller nedsettende kommentarer om gutter vs jenter?

Spør fordi jeg har gjort det, og gjør det med ujevne mellomrom. Det er helt utrolig hva folk får seg til å si og mene. Jeg var ikke klar over hvor stereotypisk og generaliserende samfunnet vårt er. Hva hjelper det å være et likestilt samfunn, når vi har så kjønnsstereotypiske oppfatninger allerede fra ungene blir født, og behandler de deretter. Farger på klær, innkjøp av leker, inndeling av gutte- og jentebursdager. Gutter som hovedregel mindre skoleflinke vs perling og rolige jenter som kan dra på shopping og spa med mor, gutt som bare forsvinner når han blir voksen. 

Anonymkode: 6d2a6...427

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke som direkte kommentarer, mer generelt i samfunnet. Det er jo bare å lese på tråden «Gutter regnes som mindre modne og skoleflinke», der noen kommentarer helt tydelig viser hva slags negativ holdning enkelte har til både gutter og deres mødre.

Anonymkode: 140d8...8ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn enda, men nærmer meg termin med min første, som er gutt. De fleste har ikke vært negative, heldigvis, men noen har vært litt lunkne når de har spurt om kjønn og fått til svar at det er gutt. Det har vært tydelig på enkelte at de syns det er mer stas med jenter som kan kles opp og være en slags levende dukke. Selv ser jeg masse fint ved begge kjønn, så jeg håper jeg får oppleve begge deler i fremtiden. Akkurat nå gleder jeg meg til å bli guttemamma til en sjarmerende, liten gutt.

Anonymkode: 20a03...8e7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har aldri opplevd det i Det Virkelig Liv, det er bare noe jeg har sett folk snakke om her inne. 

Anonymkode: c88ac...356

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Har tre gutter, og kjenner meg ikke igjen i dette. Eneste er at da tredje gutt kom, var det enkelte som mente vi måtte være skuffet som aldri fikk jente😉 Men det hadde vel vært likt om det hadde kommet tre jenter regner jeg med..? Vi har tre vanlige, oppegående gutter og har aldri hverken tenkt på eller fått høre at det er noe negativt!

Anonymkode: 5536f...4ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte tror og mener at gutter generelt er slitsomme og uoppdragne. De glemmer at det er foreldrene som må oppdra barna, enten de har gutter eller jenter.

Anonymkode: a3a82...fef

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nå er bare gutten min 1 år, og er nå gravid med ei jente. Opplever at kommentarene er forskjellige allerede. Når jeg ventet gutt var det mye kommentarer om at far måtte være SÅ stolt nå. Og kommentarer om at gutter ofte hadde uro i kroppen hvis han gråt da vi var ute blandt folk. Nå er det mye kommentarer om «hvor kjekt det er med jenter.» hvor rolig det er og jeg må glede meg til å få en liten prinsesse å dulle med.

Anonymkode: 837dd...67a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men, jenter er mer skoleflinke og rolige, i tidlig barneskolealder. Det er i mine øyne mer faktum enn negativitet. Gutter tar igjen senere, fra 11 årsalderen tror jeg det var, er gutter like skoleflinke som jenter. 

Altså, for meg som en mor til en gutt og ei jente, virker dette ganske treffende:https://www.nrk.no/video/humor/guttebarn-er-de-dummeste-i-hele-verden_d00ae77a-2a34-4dea-8315-52ca5e4aeafd 

Anonymkode: a7ad4...26d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 1 år. Har fått en del kommentarer på at vi må få en til, så vi kan få en jente. Svigers er verst, de håper vi får jente neste gang, så vi slipper å få så mange barn. Det er liksom inneforstått at vi kommer til å fortsette å få barn fram til vi får en jente, slik som de gjorde.

Anonymkode: b97f0...1ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to flotte gutter og har ikke opplevd noe negativitet i forbindelse med dette med unntak av diverse tråder her på kg.

Om noe så har jeg heller opplevd en slags "positivitet" og kommentarer om at gutter er "enklere". Men det ligger jo ikke så mye alvor bak slike kommentarer, det er jo bare smalltalk/tomprat som kommer når man presenterer barna og deres kjønn. Omtrent som å snakke om været spør du meg. Men virker som om en del mødre her inne legger VELDIG mye vekt på slike kommentarer og skal tolke dem i hjel. Uff.

Anonymkode: 309ba...3b0

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare døtre, og opplever mye uønsket sympati fra folk som tror jeg ønsker meg en sønn. 🙄 Så jeg tror det er helt vanlig. Man "skal" liksom ønske seg begge deler?

For ordens skyld, det er ikke sånn at jeg IKKE ønsker meg en sønn, det er bare ikke viktig for meg hvilket kjønn de er.

Anonymkode: 25fb7...cdd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, jenter er mer skoleflinke og rolige, i tidlig barneskolealder. Det er i mine øyne mer faktum enn negativitet. Gutter tar igjen senere, fra 11 årsalderen tror jeg det var, er gutter like skoleflinke som jenter. 

Altså, for meg som en mor til en gutt og ei jente, virker dette ganske treffende:https://www.nrk.no/video/humor/guttebarn-er-de-dummeste-i-hele-verden_d00ae77a-2a34-4dea-8315-52ca5e4aeafd 

Anonymkode: a7ad4...26d

Herlig Video 😂😂 Jeg er mamma til to gutter selv. Vi valgte å ikke prøve på jenta eller gutt nr. 3, to gutter var mer en godt nok det 😉 Så ble jeg og mannen skilt etterhvert da. 

Anonymkode: 20302...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har to gutter og får stadig høre «oj, to gutter DET må være slitsomt det!». Folk nærmest kondolerte når de fikk vite at nr. 2 også var gutt. Jeg later som jeg ikke bryr meg, men syntes det er veldig kjipt. 

Anonymkode: 0fe47...07f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har tvillinggutter på 2 år. Mamma og svigermor var sikre på at de var jenter før ultralyd og da vi fortalte at de var gutter fikk vi oppgitte sukk i retur. Mamma spurte om vi var helt sikre, det kunne jo være navlestrengen de hadde sett? En venninne sa «får håpe det er jenter da» før vi visste kjønn. Jeg ble lei meg...

Anonymkode: 93600...dd6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlig Video 😂😂 Jeg er mamma til to gutter selv. Vi valgte å ikke prøve på jenta eller gutt nr. 3, to gutter var mer en godt nok det 😉 Så ble jeg og mannen skilt etterhvert da. 

Anonymkode: 20302...1cc

Ts her. Jeg syntes ikke det var en herlig video, men tvert imot et godt eksempel på de holdningene jeg møter hele tiden. At gutter blir sett ned på, rett og slett. Jeg har begynt å bli indignert på guttene mine sine vegne. 

Jeg får så ofte kommentarer eller ser holdninger hvor det kommer så klart frem at jenter blir sett på som bedre. Og det kommer fra forskjellige kanter. «Gutter er så mye mer urolige», «mindre skoleflinke», «mindre familiekjære», «dårlig på husarbeid»... Det var direkte ekkelt å fortelle kjønn på nummer to. Alle de historiene jeg fikk fra eldre guttemødre med voksne sønner. Det var bare så utrolig trist. Alle som en sukket over jenta de aldri fikk. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så mye på kommentarer, mer på hvordan samfunnet faktisk er inndelt.

For eksempel det med at man MÅ dele inn klesbutikker etter gutteavdeling og jenteavdeling. Hvorfor den trangen til å bestemme hvilke klær hvilke barn skal ha? Min gutt elsket rosa i 4-års-alderen, og trengte nye sko. Da ble det rosa nye sko her! Det fikk vi riktignok kommentarer på fra en slektning, men også fra et barn i barnehagen. Svarer rett som det er, at det var det barnet ønsket seg! Når barnet uttrykker sterkt at han ønsker seg den fargen flere ganger før man går i butikken, så kjøper man jo det! Men her må det en samfunnsendring til, med tanke på hvordan man innreder lokaler i butikker. 

Man opplever det for øvrig litt av butikkpersonalet "det vi har til gutter er DEN veien".

En annen sak er utvalget. Utvalget i en butikk for pentøy til jenter er ofte større enn for gutter. 

Det samme gjelder for leker. Utvalget av leker/skrivesaker til jenter er større, enn til gutter. 

Jeg blir også oppriktig sint, når jeg ser annonser for brukte klær på nett der "jenteklær selges brukt". Også er 80% av det minst, klær som det motsatte kjønn gjerne kunne brukt hadde man bare ikke satt en merkelapp på det i annonsen. Det har jeg også gått inn i diskusjon i, under slike annonser.

Hilsen heterofil guttemamma.

Anonymkode: 8a575...bb6

• Liker 4
Skrevet (endret)

Nå har jo jeg fått en jente også, så jeg er ikke lenger i riktig kategori, men de årene vi bare hadde gutter opplevde vi aldri direkte negative kommentarer eller fordommer fra andre. Det eneste var maset om å "prøve på jenta", som jeg syntes var ganske unødvendig. Det var liksom ikke forventet at de som hadde to barn av ulikt kjønn skulle få ett barn til, og inneforstått i at vi måtte "prøve på jenta" lå det jo en generell tankegang om at å ha bare gutter ikke var bra nok og det synes jeg fremdeles er trist å tenke på. Jeg har tidligere delt kommentaren jeg fikk fra en jeg kjenner som fortalte om naboen deres som hadde tre barn "men de hadde både gutt og jente fra før så de ville virkelig ha tre barn".  :rolleyes: :blink: Jeg himler fremdeles når jeg tenker på det. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. Jeg syntes ikke det var en herlig video, men tvert imot et godt eksempel på de holdningene jeg møter hele tiden. At gutter blir sett ned på, rett og slett. Jeg har begynt å bli indignert på guttene mine sine vegne. 

Jeg får så ofte kommentarer eller ser holdninger hvor det kommer så klart frem at jenter blir sett på som bedre. Og det kommer fra forskjellige kanter. «Gutter er så mye mer urolige», «mindre skoleflinke», «mindre familiekjære», «dårlig på husarbeid»... Det var direkte ekkelt å fortelle kjønn på nummer to. Alle de historiene jeg fikk fra eldre guttemødre med voksne sønner. Det var bare så utrolig trist. Alle som en sukket over jenta de aldri fikk. 

Jeg syns den videoen roet ned følelsene jeg har som guttemamma jeg. 

Anonymkode: c106e...4af

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette spørsmålet går til dere som kun har gutter:

Møter dere negative eller nedsettende kommentarer om gutter vs jenter?

Spør fordi jeg har gjort det, og gjør det med ujevne mellomrom. Det er helt utrolig hva folk får seg til å si og mene. Jeg var ikke klar over hvor stereotypisk og generaliserende samfunnet vårt er. Hva hjelper det å være et likestilt samfunn, når vi har så kjønnsstereotypiske oppfatninger allerede fra ungene blir født, og behandler de deretter. Farger på klær, innkjøp av leker, inndeling av gutte- og jentebursdager. Gutter som hovedregel mindre skoleflinke vs perling og rolige jenter som kan dra på shopping og spa med mor, gutt som bare forsvinner når han blir voksen. 

Ikke opplevd noen negative kommentarer på det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...