Gå til innhold

Få et barn til eller spare miljøet for enda et menneske i denne verdenen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to flotte friske barn vi elsker over alt på jord. Jeg koser meg mens jeg ser dem vokse opp til å bli flotte mennesker. I det siste har jeg begynt å tenke mye på å få et barn til, og mannen er med på dette. Det som stopper meg litt er at jeg tenker en del på miljøet. Jeg vil si at jeg er over middels interessert i miljø og er redd for hvordan framtiden blir slik vi behandler kloden vår på. Noe av det beste vi kan gjøre for miljøet i dag er rett og slett å få mindre barn. Selvfølgelig reise mindre og spise mindre kjøtt også, men viktigst av alt er dette med barn.

Så tenker jeg at vi føder lite barn i Norge i dag (1,53 barn per kvinne i 2018) som igjen vil si at den norske befolkningen vil dø ut dersom vi ikke får innvandring. Eller føder flere barn. Det teller jo positivt for å få et barn til. 

Igjen er det nok barn i Afrika og det vil bare øke framover (hvertfall fram til 2067 ifølge forskere). Dessuten forurenser vi nordmenn mye mer per person enn det en afrikaner i Afrika gjør. Så det teller negativt mot å få flere barn. 

Jeg synes dette er vanskelig. Hva tenker dere om dette emnet?

Anonymkode: 07fe0...23e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg var dette en absurd problemstilling. Jeg hadde ikke satt en person til verden om halvparten av meg ønsket å spare verden for han eller hun.

Pass på de du har du. Så kan de som er 100% sikre få barn i stedet.

Anonymkode: 52ee2...48b

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du lærer de til å bry seg like mye om jorda som du gjør så synes jeg det er greit å få et barn til, men du har allerede to så det er ikke nødvendig med en til. Det beste du kan gjøre for kloden er å bli veganer, da må også barna dine være det. Hvis dere ikke er veganere så bør du ikke få en til, for kjøttproduksjon er en enorm belastning for miljøet og i tillegg kommer alt forbruket med et barn til

Anonymkode: 88c38...5b3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så lenge du lærer de til å bry seg like mye om jorda som du gjør så synes jeg det er greit å få et barn til, men du har allerede to så det er ikke nødvendig med en til. Det beste du kan gjøre for kloden er å bli veganer, da må også barna dine være det. Hvis dere ikke er veganere så bør du ikke få en til, for kjøttproduksjon er en enorm belastning for miljøet og i tillegg kommer alt forbruket med et barn til

Anonymkode: 88c38...5b3

Godt poeng :) Her i hjemmet har vi tatt steget til å gå nesten over til å vegetarianere, og vurderer å gå over til vegankost pga miljø og dyrevern.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på en måte det samme som deg, men mer i den retning at jeg vil skåne selve barnet fra en verden som i mine øyne er i ferd med å gå til grunne. Greit nok at fremtiden sikkert alltid har sett skremmende ut, men nå peker i grunn alle bevis i samme retning. Folk klarer ikke å la være å fly på ferie under en pandemi engang, vi kommer faktisk aldri til å komme i nærheten av å stanse miljøendringene... Jeg er, på grunn av hvor fort forandringene skjer, selv glad for at jeg ikke er født idag, og jeg vil ikke utsette noen andre for noe jeg selv er glad for å slippe. Jeg bekymrer meg allerede for min egen fremtid, vil ikke tenke på enda en.

Anonymkode: 58ba9...be5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker på en måte det samme som deg, men mer i den retning at jeg vil skåne selve barnet fra en verden som i mine øyne er i ferd med å gå til grunne. Greit nok at fremtiden sikkert alltid har sett skremmende ut, men nå peker i grunn alle bevis i samme retning. Folk klarer ikke å la være å fly på ferie under en pandemi engang, vi kommer faktisk aldri til å komme i nærheten av å stanse miljøendringene... Jeg er, på grunn av hvor fort forandringene skjer, selv glad for at jeg ikke er født idag, og jeg vil ikke utsette noen andre for noe jeg selv er glad for å slippe. Jeg bekymrer meg allerede for min egen fremtid, vil ikke tenke på enda en.

Anonymkode: 58ba9...be5

TS her.

Dette tenker jeg mye på også. Jeg er bekymret for hvordan framtiden blir for barna mine er i denne verdenen, så det holder meg også litt tilbake. Som noen skrev over her så kan noe positivt med å få et barn inn i enn "miljø-familie" kanskje være med på å skape en bedre verden og ikke bare være en "forbruker". Kanskje hen vil jobbe med miljø-forskning eller være med på å utvikle det på et vis. Er jo igjen stor sjans for at hen vil gjøre noe annerledes enn det 😂

Ikke lett dette her!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dropper unger av samme grunn. Syns 2 unger er nok. Mer enn nok.

Anonymkode: 724fd...7d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare kjørt på jeg. Er ikke så glad i planlegge egentlig, men satser på at det går fint selv om vi er mange mennesker i verden allerede!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...