AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 Kan dere fortelle hvordan det var å bli det helt fra starten av og hvordan det er å gi blod? Hva gjør en, hvor lang tid tar det og hvordan har dere det under og etter givning? Jeg vurderer å bli det fordi tanken på å hjelpe andre er en bra ting og blod er livsviktig, men vil gjerne forberede meg litt på forhånd. Hvor ofte gjør man dette? Er det til faste tider i året, eller blir en tilkalt ved behov? Jeg har lest igjennom det skjemaet som en må svare ja eller nei på div. helsespørsmål og vet at jeg fyller vilkårene. Nederst sto det noe om en ville samtykke til at blodet ble sendt ut av landet og forsket på. Der ble jeg litt i tvil og er fristet til å si nei. Noen som har noen tanker om det for sin egen del når de gir blod? Er det slik at man får noe for det man gir fra seg, eller er det en rent symbolske ting? På forhånd takk for informasjonen. Anonymkode: 3fac5...dc8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #2 Skrevet 4. august 2020 Jeg har gitt blod i mange år og anbefaler det. Du får innkalling til blodgivning ca 4 ganger i året (passer ikke tidspunktet ringer du og bytter). Det tar ca 30 min - først fyller du ut skjema om helsetilstanden og gjennomgår det med en ansatt/sykepleier. Så skjer selve tappingen og etterpå slapper du av i ca 10 min før du går. Det gjør ikke vondt eller er ubehagelig. Du får mat og drikke (hvis du vil) og kan velge en liten gave (kopp, sekk, paraply el) når du går. Du kan ikke gi blod hvis du har vært syk, hos tannlegen, utenlands osv. i tiden før blodgivningen, men det vet de alt om der. Jeg forstår ikke hva som er galt med å sende blodet utenlands eller at det blir forsker på, så krysser ja hver gang. Men dette er jo valgfritt. Anonymkode: 131f7...116 7
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #3 Skrevet 4. august 2020 Jeg fikk beskjed om at dersom blodet ikke kan sendes utenlands, var jeg ikke ønsket som blodgiver. Stemmer ikke dette? Anonymkode: 98e8d...58d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #4 Skrevet 4. august 2020 Først melder du deg på på nettet. Etter en stund (avhenger av hvor travelt de har det), får du innkalling til en første undersøkelse. Der må du gjerne se en video om blodgiving, fylle ut skjema om sykdommer (som er det samme du må fylle ut hver gang du skal gi blod), og de måler blodtrykk og tar en blodprøve for å sjekke deg for sykdommer, jernlagre, o.l. Deretter blir du kalt inn som regel 4 ganger i året. Om du har gode blodverdier, kan du bli kalt inn oftere om de har krise. Har du lav blodprosent eller lave jernlagre, kan det hende du må gå lenger mellom hver gang du gir. Samboeren min har høy blodprosent, og blir ofte kalt inn mer enn fire ganger i året. Jeg sliter med jernopptaket, og får nå bare lov å gi blod to ganger i året. Du får innkalling, du slipper booke time selv. Det er lett å endre timen, og noe du nok må gjøre ofte, da forkjølelser, åpne sår, o.l. gjør at du må i "karantene" i noen dager/uker/måneder. Når du kommer til vanlig blodgiving, må du fylle ut skjemaet om sykdommer. Du får forsyne deg av brus, lefser, og litt annen mat. Det er viktig å ha spist godt før du kommer, type ikke mer enn time siden et godt måltid. Om du har spist for lite, er det større sjangse for at du får lavt blodsukker og besvimer. Det er viktig å drikke godt på forhånd også, da flyter blodet lettere. Når du blir ropt opp, blir du først kalt inn på et lite rom, hvor de går gjennom skjemaet ditt, og gir deg jerntabletter (avhengig av jernlagrene dine). Så går du ut av rommet og finner deg en blodgiverstol. Så kommer det en og stikker deg. Først tapper de bittelitt blod, og måler blodprosenten. Om den er for lav, får du ikke gi, da avbryter de. Ellers bare fortsetter de å tappe. Tappingen tar ikke mer enn 10 min. Tar den lengre tid, må de kaste blodet og avbryte blodgivingen. Deretter må du sitte og hvile det en ti minutters tid. Du får som regel stempel på et kort, og etter et visst antall stempler, kan du velge deg en liten gave (typisk mummikopp, kjøkkenting, o.l.). Det er viktig å drikke godt etter blodgivingen. Da får du raskt opp blodvolumet igjen - det er oppe igjen etter bare noen timer. Du bør ikke kjøre tunge maskiner, eller dykke, senere samme dag, og det anbefales å ikke trene, eller ihvertfall trene litt lett bare den dagen. Jeg er litt slapp etterpå, men det er fordi jeg sliter med blodprosenten fra før. Samboeren merker ingenting. Jeg har besvimt en gang rett etter giving, men det var fordi jeg hadde glemt matpakken, og ikke hadde spist nok på forhånd, og jeg kom i tillegg til for å gi med en gang, så jeg fikk ikke tid til å gosse meg med gratis lefser før de begynte å tappe. Ellers er det bare et lite stikk, som som regel gjør mindre vondt enn en vanlig blodprøve, til tross for mye tykkere nål (husk disse folkene stikker hele dagen lang). Jeg takker ja til at de kan forske på blodet i utlandet, ser ikke helt grunnen til å la være. Anonymkode: 7a743...a69
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #5 Skrevet 4. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk beskjed om at dersom blodet ikke kan sendes utenlands, var jeg ikke ønsket som blodgiver. Stemmer ikke dette? Anonymkode: 98e8d...58d Hvorfor ønsker du ikke det? Blodet blir jo ikke brukt som en hel suppe. Blodprodukter blir byttet med andre land til alles beste. Vi får jo igjen vår del. Anonymkode: 9446c...67c 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #6 Skrevet 4. august 2020 Jeg blir kalt inn ca 1-2 ganger i året. Selve tappingen tar i underkant av 10 minutter, du får en ball du skal klemme på for at blodet skal strømme fortere. De sjekker innimellom, og minner på å klemme hvis de synes det renner for sakte. Jeg pleier ikke å merke noe etter blodgivning, men det er veldig viktig at du spiser og drikker godt like før. Jeg slurvet med det en gang jeg skulle gi tidlig om morgenen og ble skikkelig kvalm og uvel etterpå. De er opptatt av at du skal drikke noe under blodgivning, så takk ja når de tilbyr deg. Jeg svarer også ja til at blodet kan forskes på, kan ikke se hvorfor jeg skulle svare nei på det. Men vet ikke om det er sånn at man MÅ svare ja (til deg som lurte på det). Anonymkode: 94146...ceb
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #7 Skrevet 4. august 2020 Ts her igjen. Det sto på det skjemaet at man kunne gi blod, selv om man svarte nei til forskning på det. Jeg trodde faktisk at det blodet jeg evt. gir ble brukt til et annet menneske som trengte det, ikke at det ble brukt til alt mulig annet. Det har jeg tenkt et helt liv. Så feil kan man altså ta. Der er vel grunnen til at jeg har nølt litt. Jeg vil hjelpe et menneske som er i nød. Ikke bli forsket på. Jeg må tenke litt på dette, men fortsett gjerne å snakke rundt temaet. Jeg setter pris på alle saklige innspill fra erfarne folk som gjør seg tanker om det å gi blod. Anonymkode: 3fac5...dc8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #8 Skrevet 4. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her igjen. Det sto på det skjemaet at man kunne gi blod, selv om man svarte nei til forskning på det. Jeg trodde faktisk at det blodet jeg evt. gir ble brukt til et annet menneske som trengte det, ikke at det ble brukt til alt mulig annet. Det har jeg tenkt et helt liv. Så feil kan man altså ta. Der er vel grunnen til at jeg har nølt litt. Jeg vil hjelpe et menneske som er i nød. Ikke bli forsket på. Jeg må tenke litt på dette, men fortsett gjerne å snakke rundt temaet. Jeg setter pris på alle saklige innspill fra erfarne folk som gjør seg tanker om det å gi blod. Anonymkode: 3fac5...dc8 Du hjelper jo folk? Du leverer et produkt som redder liv. Et produkt som er helt umulig å fremstille kunstig. Anonymkode: 9446c...67c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #9 Skrevet 4. august 2020 Jeg ser for meg at blodet havner på et laboratorie, blir forsket på og så kastet etterpå. Anonymkode: 3fac5...dc8
Fragaria Skrevet 4. august 2020 #10 Skrevet 4. august 2020 (endret) Jeg fikk en god forklaring på hvorfor det evt sendes til utlandet, men husker ikke i dag hva de sa. Ring blodbanken og spør hva det går ut på. I noen tilfeller blir blodet sendt til utlandet for å bli prosessert, så blir det sendt tilbake til norge og brukt i blodgivning. Du redder 3 liv for hver blodgiving, da blodet blir delt i plasma, blodplater og røde blodlegemer. Mulig utgått blod blir brukt til forskning? Viktig å bidra til forskning, dette ser jeg bare på som vinn-vinn for alle parter. Endret 4. august 2020 av Fragaria 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #11 Skrevet 4. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her igjen. Det sto på det skjemaet at man kunne gi blod, selv om man svarte nei til forskning på det. Jeg trodde faktisk at det blodet jeg evt. gir ble brukt til et annet menneske som trengte det, ikke at det ble brukt til alt mulig annet. Det har jeg tenkt et helt liv. Så feil kan man altså ta. Der er vel grunnen til at jeg har nølt litt. Jeg vil hjelpe et menneske som er i nød. Ikke bli forsket på. Jeg må tenke litt på dette, men fortsett gjerne å snakke rundt temaet. Jeg setter pris på alle saklige innspill fra erfarne folk som gjør seg tanker om det å gi blod. Anonymkode: 3fac5...dc8 De sender jo sikkert ikke alt blodet de tapper ut av landet for å bli forsket på, du samtykker bare til at de KAN gjøre det hvis det av en eller annen grunn skulle være behov for det. De tapper jo en halv liter, og det er nok i tilfelle bare en liten prøve de tar av det for å sende ut. Men er jo bare å krysse nei 😊 Anonymkode: 94146...ceb
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #12 Skrevet 4. august 2020 De sa til meg at deler av blodet mitt kan bli sendt til forskning og f.eks til å tilvirke medisiner. Anonymkode: f0d91...49f
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #13 Skrevet 4. august 2020 Ja, jeg vet at jeg kan krysse nei, men jeg lurte bare på hva jeg i så fall egentlig sa nei til, for det vet jeg jo ikke. Kanskje ender veldig gode forklaringer her med at jeg krysser av for ja. Anonymkode: 3fac5...dc8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #14 Skrevet 4. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her igjen. Det sto på det skjemaet at man kunne gi blod, selv om man svarte nei til forskning på det. Jeg trodde faktisk at det blodet jeg evt. gir ble brukt til et annet menneske som trengte det, ikke at det ble brukt til alt mulig annet. Det har jeg tenkt et helt liv. Så feil kan man altså ta. Der er vel grunnen til at jeg har nølt litt. Jeg vil hjelpe et menneske som er i nød. Ikke bli forsket på. Jeg må tenke litt på dette, men fortsett gjerne å snakke rundt temaet. Jeg setter pris på alle saklige innspill fra erfarne folk som gjør seg tanker om det å gi blod. Anonymkode: 3fac5...dc8 Jeg tror de bruker blodet i forskning for å se på feks hvordan blod reagerer i møte med ulike typer medisiner osv. Sånne ting som kan hjelpe dem å videreutvikle medisin generelt, så jeg vil absolutt si at det er nyttig og livreddende å tillate at blodet brukes i forskning. Anonymkode: d7856...e7d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #15 Skrevet 4. august 2020 Du hjelper til med å redde milliarder av liv ved å la blod gå til forskning. Anonymkode: ffb6f...d47 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #16 Skrevet 4. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her igjen. Det sto på det skjemaet at man kunne gi blod, selv om man svarte nei til forskning på det. Jeg trodde faktisk at det blodet jeg evt. gir ble brukt til et annet menneske som trengte det, ikke at det ble brukt til alt mulig annet. Det har jeg tenkt et helt liv. Så feil kan man altså ta. Der er vel grunnen til at jeg har nølt litt. Jeg vil hjelpe et menneske som er i nød. Ikke bli forsket på. Jeg må tenke litt på dette, men fortsett gjerne å snakke rundt temaet. Jeg setter pris på alle saklige innspill fra erfarne folk som gjør seg tanker om det å gi blod. Anonymkode: 3fac5...dc8 Blod består av flere komponenter som deles opp og gis hver for seg på ulik indikasjon. Blodplasma gis f.eks ved store blødninger eller brannskader, blodplater gis ved blødninger eller til pasienter som får cellegift og har for få, og røde blodlegemer gis ved lav blodprosent f.eks etter fødsel, under operasjon, eller ved ulike sykdommer. I noen tilfeller kan det gis fullblod, altså blod der komponentene ikke er filtrert og delt opp, f.eks ved store traumer. Blod har ikke ubegrenset holdbarhet etter at det er tappet (mener holdbarheten er 6 uker), så det kan være at enkelte blodkomponenter går ut på dato før de kan brukes til pasienter. F.eks kan du ha gitt blod der røde blodlegemer og blodplatene er brukt til pasient, men plasmaen går ut på dato før noen trenger den. Det er i så fall det som er gått ut på dato og ikke lenger kan brukes i trygg pasientbehandling som brukes til forskning, så det berøver ingen pasienter for noe de kunne fått. Fordi man aldri vet når behovet for mye blodprodukter oppstår må man alltid ha en del på lager (selvfølgelig beregnet ut fra erfaring), når det først smeller (ulykke, terror ect) tar det for lang tid å kalle inn blodgivere, teste, tappe, dele opp og kontrollere. Å samtykke til at blod kan brukes til forskning er med på å drive utviklingen frem over. Da kan man både utvikle bedre medisiner eller lete etter komponenter til sykdommer, det er noe som kommer alle til gode. For øvrig har Norge samarbeid med andre land ikke bare om blod, men også om beinmargsdonorer og organdonorer, slik at det skal være større sannsynlighet for å få tak i rett type blod/beinmarg/organ hvis noe skjer. Det er en trygghet også for oss her hjemme. Snakk med blodbanken hvis du er usikker, ser du har fått mange fine svar om prosessen over. Det hele er ganske ufarlig og helt nødvendig for opprettholdelse av dagens helsevesen. Anonymkode: ed351...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #17 Skrevet 4. august 2020 Angående det å sende blod ut av landet: etter at en har gitt blod blir det delt opp i tre deler: røde blodceller, blodplater og blodplasma. For at en skal kunne bruke blodplasmaet må det virusinaktiveres. Dette gjøres ikke i Norge, men i utlandet. Noe av blodplasmaet blir også brukt til å lage medisiner til blødere, for eksempel. Når det gjelder blod til forskning, er dette noe man vil bli spurt om i hvert enkelt tilfelle. Blodgivere redder liv! Anonymkode: 37dfc...459
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #18 Skrevet 5. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her igjen. Det sto på det skjemaet at man kunne gi blod, selv om man svarte nei til forskning på det. Jeg trodde faktisk at det blodet jeg evt. gir ble brukt til et annet menneske som trengte det, ikke at det ble brukt til alt mulig annet. Det har jeg tenkt et helt liv. Så feil kan man altså ta. Der er vel grunnen til at jeg har nølt litt. Jeg vil hjelpe et menneske som er i nød. Ikke bli forsket på. Jeg må tenke litt på dette, men fortsett gjerne å snakke rundt temaet. Jeg setter pris på alle saklige innspill fra erfarne folk som gjør seg tanker om det å gi blod. Anonymkode: 3fac5...dc8 "Konsentratene er fremstilt fra plasma samlet inn blant blodgivere.." https://sml.snl.no/blødersykdom Dvs at deler av blodet ditt kan bli brukt til å fremstille medisin som hjelper personer, også små barn, med sykdom som hadde ødelagt leddene deres, gitt dem hjerneblødning, og en tidlig død. Forskningen bidrar til at feks barn med blødersykdom nå kan leve relativt normale liv, og ikke bli krøplinger med forvridde ledd i tidlig alder. Når du gir en blodenhet bidrar du direkte i noen personers liv. Kanskje et nyfødt barn som trenger blod, kanskje en tenåring som har vært i en bilulykke, eller en som får kreftbehandling. Hvis du sier ja til forskning (noe du ikke trenger :)) kan du potensielt bidra til å redde mange. Anonymkode: 36ad4...477
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #19 Skrevet 5. august 2020 Takk for mange gode svar her. Jeg står i midten av alt og jeg går nok for det da. 🅰️ 🆎 🅱️ 🅾️ Anonymkode: 3fac5...dc8
Gjest BethD Skrevet 5. august 2020 #20 Skrevet 5. august 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser for meg at blodet havner på et laboratorie, blir forsket på og så kastet etterpå. Anonymkode: 3fac5...dc8 Ja også? Du bidrar til forskning. Altså,hjelper folk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå