Gå til innhold

Falske anklager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Denne saken gjelder ikke meg, men lufter den her for å få synspunkt til å hjelpe vedkommende det handler om. 

Ung kvinne anmelder vedkommende og kommer med svært grove beskyldninger. Anklagene er klart falske. Kvinnen har flere diagnoser og er svært ustabil, men kan også virke svært oppegående og veltalende. Anmeldelsen blir etter en tid med etterforsking henlagt. 

Etter henleggelsen begynner kvinnen å legge ut små videoer/tekster på sosiale medier som handler om anklagen. Detter er ubeskrivelig tøft for personen som har fått disse anklagene. Det er selvsagt grusomt å få slike anklager mot seg, for så å bli hengt ut i sosiale medier i etterkant. Personen er også redd for hva kvinnen nå kan gjøre. Hun er troende til å være voldelig, har tidligere truet mennesker med kniv osv. 

Hva hadde du gjort i en slik situasjon? Kan man anmelde for å sverte noen/ legge ut slikt på nettet? Personen skal i en samtale med politiet om bekymringene sine for hva mer hun kan gjøre,  men er usikker på hva som er lurt å gjøre her. Kan f.eks. en anmeldelse gjøre det farligere for personen? Jeg er rådvill, og ønsker bare noen synspunkter. 

Anonymkode: 596d2...2d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man kan anmelde for trakassering. Det er jo det hun holder på med. Kanskje få besøksforbud om hun truer med kniv. Forstår at dette er en vanskelig situasjon. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er lurt å anmelde ja, så skrulla skjønner at det hun gjør kan ha en pris. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tenker også at det bør anmeldes, men er så usikker på hva det kan føre med seg. Vil hun egentlig kunne få noe straff for det eller vil hun bare da bli enda farligere? For det tror jeg at hun er.

Hun er ekstremt oppmerksomhetssyk og får selvsagt en del hjerter osv. under det hun har lagt ut. Forhåpentligvis skjønner en del at det ikke kan stemme det hun legger ut, men for personen dette gjelder er det grusomt ubehagelig å se disse hjertene, for det betyr vel at NOEN tror på henne. 

Fy fader for en vanskelig situasjon :( 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg faktisk blitt litt skeptisk til den personen som mener seg falskt anklagd også. Det kan godt være anklagene er falsk eller at situasjonen/hendelsen er opplevd ulikt, men er du sikker på at alt det andre her er korrekt? Høres ærligtalt litt ut som den som ble anklagd driver en svertekampanje med bakgrunn i jentas diagnoser her og prøver å få henne til å fremstå som en psykopat der det antagelig ikke er diagnosen hun faktisk har. Ville undersøkt om det overhodet er tilfelle at hun har truet noen med kniv i første omgang da det høres tvilsomt ut at noe sånt ikke er anmeldt av noen.

Anonymkode: 54050...453

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde jeg faktisk blitt litt skeptisk til den personen som mener seg falskt anklagd også. Det kan godt være anklagene er falsk eller at situasjonen/hendelsen er opplevd ulikt, men er du sikker på at alt det andre her er korrekt? Høres ærligtalt litt ut som den som ble anklagd driver en svertekampanje med bakgrunn i jentas diagnoser her og prøver å få henne til å fremstå som en psykopat der det antagelig ikke er diagnosen hun faktisk har. Ville undersøkt om det overhodet er tilfelle at hun har truet noen med kniv i første omgang da det høres tvilsomt ut at noe sånt ikke er anmeldt av noen.

Jeg vet 100 % om hennes diagnoser og dette er noe jeg har visst om lenge før denne hendelsen. Vanskelig å forklare her..

Hun har ikke truet noen direkte med kniv tidligere, men i ord og på sosiale medier. Hun har også vært voldelig mot familiemedlemmer. Dette her ikke vært anmeldt, men jeg har vært vitne til det selv. Personen driver overhode ikke noe svertekampanje mot jenta, og snakker kun med de nærmeste om dette. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet 100 % om hennes diagnoser og dette er noe jeg har visst om lenge før denne hendelsen. Vanskelig å forklare her..

Hun har ikke truet noen direkte med kniv tidligere, men i ord og på sosiale medier. Hun har også vært voldelig mot familiemedlemmer. Dette her ikke vært anmeldt, men jeg har vært vitne til det selv. Personen driver overhode ikke noe svertekampanje mot jenta, og snakker kun med de nærmeste om dette. 

TS

Men hvordan kan du vite at det hun anmeldte vedkommende for ikke faktisk har skjedd? 

Anonymkode: 3b114...c41

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder dette en påstått voldtekt..? Har en venn som plages med det samme.

Anonymkode: f591c...139

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan du vite at det hun anmeldte vedkommende for ikke faktisk har skjedd? 

Det er det mange grunner til som jeg ikke kan legge ut om her. Men jeg kan si noe. Det er flere påstander mot personen, og i flere av disse påståtte situasjonene har jeg er selv vært til stede. Jeg er derfor 100 % sikker på at det er løgn. I tillegg er et familiemedlem av henne et vitne som har vært til stede i situasjoner hvor hun har fortalt løgner om hva som skjedde. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder dette en påstått voldtekt..? Har en venn som plages med det samme.

Anonymkode: f591c...139

Jeg skal ikke legge ut hva det dreier seg om her. Dersom din venn har falske anklager/anmeldelse mot seg føler jeg med personen. Det må være noe av det verste å bli utsatt for. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man leser om en kvinne som knivstakk en helt tilfeldig mann som følge av stemmer i hodet hennes, skjønner man at enkelte ustabile mennesker ikke er til å spøke med, og det blir ikke lettere av at vi lever i en MeToo-tid der alle anklager - også falske - blir tatt på alvor etter ingen-røk-uten-ild-prinsippet; hvordan kan et offer for falske anklager renvaske seg for noe som aldri fant sted ...?

Kanskje det likevel ditt, og kanskje det likevel datt - det er slik justismord finner sted ovenfor mennesker som aldri har vært stilt for retten eller dømt, men bare blitt anklaget av et sykt menneske som danner sitt egen, forvridde virkelighetsbilde, og blir trodd på av andre.

Det er sikkert fortsatt noen i Bjugn som fortsatt tror at det var noe i anklagene fra den gang.

Slik ødelegger man uskyldige menneskers liv.

Anonymkode: 8e638...bdc

Skrevet

Du kan jo rettsappratet gjøre jobben, men etter en lang og smertefull prosess som da kansje ender opp i fengsel eller besøksforbud vil du ofte oppleve at dette bare fortsetter. 

Dette er noe mange menn med barn må forholde seg til hver eneste dag. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil hun egentlig kunne få noe straff for det eller vil hun bare da bli enda farligere?

Sånne mennesker som henne kommer ALDRI til å gi seg! Selv om hun får smake sin egen medisin, jo mer dere tar igjen, jo verre blir det. 

Noen kamper vinner man aldri. Og noen kamper bør man faktisk velge bort og la dø i stillhet. Den beste måten å roe ned dette på, er å ikke gjøre noe som helst. Absolutt ikke noe. Ligner på narsissisme. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Dævendøtte said:

Sånne mennesker som henne kommer ALDRI til å gi seg! Selv om hun får smake sin egen medisin, jo mer dere tar igjen, jo verre blir det. 

Noen kamper vinner man aldri. Og noen kamper bør man faktisk velge bort og la dø i stillhet. Den beste måten å roe ned dette på, er å ikke gjøre noe som helst. Absolutt ikke noe. Ligner på narsissisme. 

Det finnes noe som kan få dem til å gi seg, og det er å henlede oppmerksomheten deres mot noe annet, som en innbilt fiende. Da vil de som regel konsentrere seg om dette, og legge til side alt annet.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man leser om en kvinne som knivstakk en helt tilfeldig mann som følge av stemmer i hodet hennes, skjønner man at enkelte ustabile mennesker ikke er til å spøke med, og det blir ikke lettere av at vi lever i en MeToo-tid der alle anklager - også falske - blir tatt på alvor etter ingen-røk-uten-ild-prinsippet; hvordan kan et offer for falske anklager renvaske seg for noe som aldri fant sted ...?

Kanskje det likevel ditt, og kanskje det likevel datt - det er slik justismord finner sted ovenfor mennesker som aldri har vært stilt for retten eller dømt, men bare blitt anklaget av et sykt menneske som danner sitt egen, forvridde virkelighetsbilde, og blir trodd på av andre.

Det er sikkert fortsatt noen i Bjugn som fortsatt tror at det var noe i anklagene fra den gang.

Slik ødelegger man uskyldige menneskers liv.

Huff. Er redd for noe slikt. Hun har tidligere sagt at hun har stemmer i hodet. 

Ja, det er svært skummelt at en syk personer kan slenge ut falske anklager, bli trodd av mange, og dermed ødelegge livet til uskyldige mennesker. Dette med anklager er selvsagt vanskelig, det blir ofte ord mot ord, men man skal være svært forsiktig med å tenke ingen-røk-uten-ild. For falske anklager det forekommer, og har økt de siste årene. 

TS

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Anmelde for falske anklager, og eventuelt trusler. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff. Er redd for noe slikt. Hun har tidligere sagt at hun har stemmer i hodet. 

Ja, det er svært skummelt at en syk personer kan slenge ut falske anklager, bli trodd av mange, og dermed ødelegge livet til uskyldige mennesker. Dette med anklager er selvsagt vanskelig, det blir ofte ord mot ord, men man skal være svært forsiktig med å tenke ingen-røk-uten-ild. For falske anklager det forekommer, og har økt de siste årene. 

TS

Ja, falske anklager forekommer, og de er heller ikke like fåtallige som enkelte tror.

I dette tilfellet kan et forsiktig råd være det jeg nevnte tidligere - å henlede oppmerksomheten hennes mot noe annet, og gi henne andre ting å tenke på. Da tror jeg situasjonen etter hvert vil gå over av seg selv. Politianmeldelse fungerer på mentalt friske mennesker, men her tror jeg hun bare vil tolke det som et angrep på seg selv.

Når det gjelder anklagene hun kommer med, er det jo ikke gitt at hun vet at de er falske; det kan hende at hun faktisk tror at dette har skjedd, og at hun gjør det hun gjør for å forsvare seg - akkurat som hun med kniven som jeg lenket til.

Mentalt ustabile personer som føler seg angrepet, kan være kjedelige å ha med å gjøre, og politiet her i Norge vil ikke ha mye å bidra med hvis dette er tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det mange grunner til som jeg ikke kan legge ut om her. Men jeg kan si noe. Det er flere påstander mot personen, og i flere av disse påståtte situasjonene har jeg er selv vært til stede. Jeg er derfor 100 % sikker på at det er løgn. I tillegg er et familiemedlem av henne et vitne som har vært til stede i situasjoner hvor hun har fortalt løgner om hva som skjedde. 

TS 

Du har vært med begge to på toalettet og alt. 

AnonymBruker
Skrevet
På 5.8.2020 den 2.04, AnonymBruker skrev:

Du har vært med begge to på toalettet og alt. 

Jeg har skrevet at jeg vet at anklagene ikke kan stemme. Saken er henlagt. Det er ikke det denne saken handler om nå. 

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...