AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 På fredag hadde jeg svangerskapskontroll hvor det ble bekreftet at baby i magen ligger i seteleie. Det ble sendt innkallelse til sykehuset for videre kontroll, og jeg skal der på torsdag. Da er jeg 37+1. Jordmor mente at det ikke var særlig sannsynlig at baby kom til å snu seg, ettersom den har sittet i seteleie hele tiden og virker å trives godt i denne stillingen. I løpet av helgen har jeg lest det meste jeg har kunnet komme over om setefødsler, og jeg må innrømme at jeg er ganske nervøs og skremt for hele scenarioet. Mitt mål har alltid vært vaginal fødsel, men nå kjenner jeg på at jeg absolutt ikke ønsker det. Jeg sokner til Haukeland sykehus, og skal føde på kvinneklinikken. Jeg hører jo at de ikke nødvendigvis er så rund i kantene når det gjelder medvirkning fra pasienter, og at de gjerne presser hardt på vaginale fødsler. Jeg har bestemt meg for at jeg heller ønsker keisersnitt, til tross for de risikoene det innebærer for meg. Risikoene ved vaginal setefødsel for barnet virker å være større/mer omfattende. Er det noen som har erfaring med slike scenarioer? Gjerne spesielt på Haukeland ettersom jeg forstår de er noe spesielle på dette området... Hilsen førstegangsfødende som brått har blitt veldig nervøs og begynt å grue seg. Anonymkode: 96427...d92
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #2 Skrevet 4. august 2020 Du får lett KS på KK. Henger igjen fra gammelt av at de er streng på det. De sa at de aldri tvinger noen ut i vaginal fødsel. Anonymkode: d3d7f...532 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #3 Skrevet 4. august 2020 Fikk tilbud om ks uten å spørre (men valgte til slutt vaginal), så tror ikke det blir noe problem. Anonymkode: fecf2...e0b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #4 Skrevet 4. august 2020 Har ikke erfaring med setefødsel eller Haukeland, men de skal alltid gi det tilbud om KS selv om de selvfølgelig oppmuntrer til vaginal fødsel om mulig. Du kan jo høre på kontrollen om eventuell vekt på barnet og mulighet for å bli satt igang for å utføre vaginal fødsel? Jeg har dog sett og hørt at setefødsel som oftest går bra, men det skjer jo innimellom at de sitter fast. Det går ofte bra det også men innimellom der igjen er det noen som kan få en tøffere start på livet eller eventuelt får varige mén/dør av oksygenmangel når de ikke kommer seg ut. Det er viktig å huske på at dette ikke skjer så ofte, for det er jo komplikasjoner og bakdeler med keisersnitt også som må veies for og imot her. Det er bare en selv og ens personlige mening som kan bestemme dette, du må kjenne på hva som blir rett for deg. Det er ikke noe rett og galt i denne situasjonen, og uansett hva du måtte ønske så stå på ditt! Anonymkode: 10a0e...825
Lady La-Laa Skrevet 4. august 2020 #5 Skrevet 4. august 2020 Du kan prøve å snu? Altså vendingsforsøk.. Det gjorde jeg, men hadde ikke trua da min også hadde sittet godt plantet så lenge. Og da det ikke gikk valgte jeg glatt ks. Som førstegangsfødende var det helt uaktuelt for meg å risikere at barnet i seteleie satte hodet fast på vei ut under fødsel. Planlagt keisersnitt gikk supert, det føltes trygt for barnet og jeg hadde en god opplevelse. Hadde dog veldig vondt i dagene etterpå. Nå er jeg nær fødsel på nytt med barn som ligger riktig vei og skal derfor føde som normalt. Nå kunne jeg egentlig ønsket meg ks igjen fordi jeg vet hva det innebærer, mens Vaginal fødsel er totalt ukjent. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #6 Skrevet 4. august 2020 Tusen takk for svar! Jeg er jo egentlig klar over at vaginal setefødsel mest sannsynlig hadde gått fint, men konsekvensene (om enn sjeldne) er såpass alvorlige og skremmende at jeg ikke føler meg komfortabel med det. Angående vending er jeg villig til å gi det et forsøk hvis legene mener det er en mulighet 😊 Jeg vil jo aller aller helst føde vaginalt, men da i «normalt» leie. Men fra det jordmor fortalte virket det ikke sannsynlig at de ville forsøke det på meg av ulike grunner. Planen min er å møte på timen med et åpent sinn og høre på det de har å si. Jeg har den ytterste respekt for at det er de som er helsepersonell og antakeligvis vet best. Men samtidig, det er jo snakk om min kropp, min fødsel og min opplevelse... Jeg er nok mest redd for å ikke bli hørt, respektert og for å bli overkjørt. Jeg er nok såpass urolig fordi jeg ikke hadde sett for meg dette som et scenario i det hele tatt. Hele svangerskapet har så langt vært «plankekjøring» uten verken plager eller noe særlig hormoner, så jeg tenkte vel det skulle være så lett helt til baby var ute 😅 Anonymkode: 96427...d92
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #7 Skrevet 4. august 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg er jo egentlig klar over at vaginal setefødsel mest sannsynlig hadde gått fint, men konsekvensene (om enn sjeldne) er såpass alvorlige og skremmende at jeg ikke føler meg komfortabel med det. Angående vending er jeg villig til å gi det et forsøk hvis legene mener det er en mulighet 😊 Jeg vil jo aller aller helst føde vaginalt, men da i «normalt» leie. Men fra det jordmor fortalte virket det ikke sannsynlig at de ville forsøke det på meg av ulike grunner. Planen min er å møte på timen med et åpent sinn og høre på det de har å si. Jeg har den ytterste respekt for at det er de som er helsepersonell og antakeligvis vet best. Men samtidig, det er jo snakk om min kropp, min fødsel og min opplevelse... Jeg er nok mest redd for å ikke bli hørt, respektert og for å bli overkjørt. Jeg er nok såpass urolig fordi jeg ikke hadde sett for meg dette som et scenario i det hele tatt. Hele svangerskapet har så langt vært «plankekjøring» uten verken plager eller noe særlig hormoner, så jeg tenkte vel det skulle være så lett helt til baby var ute 😅 Anonymkode: 96427...d92 Dette var grunnen til at jeg valgte KS på min setebaby. Jeg er egentlig livredd KS, men heller at noe skjer med meg enn med baby😝 Setefødsel kan jo også gi mor skader, så det er egentlig ikke så stor forskjell som mellom vaginal hodefødsel og KS. Jeg hadde et mislykket vendingsforsøk, og de prøvde å overtale meg til setefødsel, selv om de sa det til syvende og sist var mitt valg. Men jeg turte ikke risikere å skade baby, selv om det skjer relativt sjelden, så skjer det. Hvis de sitter fast med hodet kan de ende med oksygenmangel eller hjerneblødning, aldri om jeg hadde risikert det. For meg var det også tanken på å gjennomføre en hel fødsel mens jeg var livredd for slutten av fødselen og om baby kom til å bli skadet på vei ut. Jeg syntes også det er verdt å merke seg at resten av verden anbefaler KS ved seteleie, det er bare i Norge de anbefaler setefødsel. Den eneste grunnen til det er at de sier at norske leger er flinkere enn andre lands leger til å ta i mot setebabyer. Jeg synes det virker rart at ikke leger i andre land skulle kunne lære seg det like godt. Det virker mest som en prestisjesak i Norge at de skal være så flinke og gjøre setefødsler framfor KS. Jeg leste om en nederlandsk studie som konkluderte med at KS var best på seteleie fordi ved setefødsel ble alltid en viss prosent av barna skadet/døde, og hvis alle konsekvent tok KS på setefødsel så ville man reddet disse barna. Når jeg tenkte på at det var 4% sjans for at barnet ligger i seteleie ved termin, og det hadde skjedd meg, så tør jeg ikke sjanse på å ikke være i den prosenten barn som blir alvorlig skadet ved setefødsel. Jeg var også helt uforberedt på setefødsel da alt hadde vært så fint i resten av svangerskapet. Men stå på ditt, leger kan være villig til å overkjøre. Anonymkode: ee596...e5e 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #8 Skrevet 4. august 2020 Jeg var i samme situasjon for nesten akkurat et år siden (dog annet sykehus). Skjønner godt at det føles kjipt! Det er nok å tenke på for en vanlig fødsel liksom - nå var valget plutselig mellom risikofødsel og keisersnitt, og jeg ville jo helst ikke ha noen av delene! Etter mislykka vendingsforsøk, røntgen av bekken, flere vekstkontroller og mange samtaler med sete-teamet ved sykehuset mitt valgte jeg å forsøke vaginal fødsel. Det gikk bra med oss begge to, men baby ble stresset på veien ut og hadde fostervann i lungene, hun trengte pustehjelp noen minutter før hun fikk være sammen med oss. Opplevde det riktignok som ganske udramatisk, da de overvåket oss nøye hele tiden, og sto klare da babyen var på vei ut. Jeg er etter forholdene fornøyd med fødselen i etterkant, men det var jo ikke det ukompliserte scenarioet man ser for seg som lykkelig gravid. Selv ville jeg helst unngå snitt om overhode mulig, men jeg skjønner godt at mange velger det, og det er uansett en såpass personlig ting at man må bare finne ut hva som er rett for deg og din situasjon. Snakk med legene på sykehuset, og om du er sikker på at du vil ha KS så bør det ikke være noe problem! (Men håper baby snur seg og du får enn ukomplisert vanlig fødsel!) Lykke til! Anonymkode: 0d43b...db1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #9 Skrevet 4. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syntes også det er verdt å merke seg at resten av verden anbefaler KS ved seteleie, det er bare i Norge de anbefaler setefødsel. Den eneste grunnen til det er at de sier at norske leger er flinkere enn andre lands leger til å ta i mot setebabyer. Jeg synes det virker rart at ikke leger i andre land skulle kunne lære seg det like godt. Det virker mest som en prestisjesak i Norge at de skal være så flinke og gjøre setefødsler framfor KS. Jeg leste om en nederlandsk studie som konkluderte med at KS var best på seteleie fordi ved setefødsel ble alltid en viss prosent av barna skadet/døde, og hvis alle konsekvent tok KS på setefødsel så ville man reddet disse barna. Når jeg tenkte på at det var 4% sjans for at barnet ligger i seteleie ved termin, og det hadde skjedd meg, så tør jeg ikke sjanse på å ikke være i den prosenten barn som blir alvorlig skadet ved setefødsel. Anonymkode: ee596...e5e Ville bare påpeke at norske leger har et poeng her - det kom en stor studie rundt år 2000 som konkluderte med at KS var tryggest , og mange land gikk bort fra vaginale setefødsler etter dette. Norge hadde sin egen statistikk og kriterier, og mente derfor studien ikke var overførbar. Og fortsatte dermed med setefødsler, og beholdt kompetansen. Den har de mista i mange andre land fordi keisersnitt har vært rutine de siste 20 årene. (Om de har rett i at studien ikke var overførbar er en annen diskusjon.) Jeg fødte ved det eneste sykehuset i Stockholm der de tilbyr vaginale setefødsler, og som nå har et prosjekt for å lære opp personal så flere har kompetanse på det. Vet ikke hvordan det er ved KK i Bergen, men jeg fikk grundig informasjon både om hvilke kriterier som lå til grunn for å få forsøke, hva som ville skje under fødselen, når de eventuelt ville gå for keisersnitt, og statistikken ved dette sykehuset. Opplevde det veldig betryggende. Anonymkode: 0d43b...db1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #10 Skrevet 4. august 2020 Jeg hadde akkurat samme scenario som deg i sommer på KK. Baby lå i seteleie og snudde seg ikke. Etter et mislykkes vendingsforsøk, som forøvrig var en ekkel opplevelse i seg selv, valgte jeg keisersnitt. Jeg opplevde de på Haukeland som forståelsesfulle og lyttet til mitt ønske om keisersnitt dersom vendingsforsøket ble mislykket. Det du kan være klar over er at du kan bli sendt til Voss ved planlagte keisersnitt, særlig om sommeren. Det var ikke jeg klar over, men hadde en super opplevelse der med utrolig god oppfølging på barsel. Anonymkode: 9289f...af1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #11 Skrevet 4. august 2020 Vår lå i seteleie, fikk tilbudet om å snu, og det gikk på første forsøk. Det er noe du kan spørre om, om du ikke allerede har fått tilbudet. Verdt et forsøk. Jeg tror ikke jeg hadde født om barnet lå i seteleie. Anonymkode: 8e215...f3b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #12 Skrevet 4. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville bare påpeke at norske leger har et poeng her - det kom en stor studie rundt år 2000 som konkluderte med at KS var tryggest , og mange land gikk bort fra vaginale setefødsler etter dette. Norge hadde sin egen statistikk og kriterier, og mente derfor studien ikke var overførbar. Og fortsatte dermed med setefødsler, og beholdt kompetansen. Den har de mista i mange andre land fordi keisersnitt har vært rutine de siste 20 årene. (Om de har rett i at studien ikke var overførbar er en annen diskusjon.) Jeg fødte ved det eneste sykehuset i Stockholm der de tilbyr vaginale setefødsler, og som nå har et prosjekt for å lære opp personal så flere har kompetanse på det. Vet ikke hvordan det er ved KK i Bergen, men jeg fikk grundig informasjon både om hvilke kriterier som lå til grunn for å få forsøke, hva som ville skje under fødselen, når de eventuelt ville gå for keisersnitt, og statistikken ved dette sykehuset. Opplevde det veldig betryggende. Anonymkode: 0d43b...db1 Problemet er bare at selv om norske leger har mer kompetanse på setefødsler, så blir fortsatt barn alvorlig skadet under setefødseler i Norge. Ergo hjelper det ikke med all verdens kompetanse, setefødsel i seg selv er farligere enn vaginal fødsel selv når de kaster all kompetanse på det. Det er heller ikke enighet i det norske fagmiljøet om at setefødsel bør foretrekkes over keisersnitt, selv om det er det offisielle ståstedet. Anonymkode: ee596...e5e 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #13 Skrevet 4. august 2020 Ikke erfaring med Haukeland, men med min setebaby var det helt opp til meg hva jeg ville.var omtrent set første de sa. De sa også at dersom jeg ville føde vaginalt skulle alle kriterier vurderes for om det var forsvarlig. Endte med st jeg/barnet uansett ikke fylte kravene og det ble KS Anonymkode: 6952e...775
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #14 Skrevet 4. august 2020 Var i samme situasjon som deg for rett over en måned siden. Her fikk jeg beskjed om at ks kun utføres dersom det er en medisinsk grunn til det, så fikk ikke inntrykk at dette egentlig var noe jeg fikk velge selv. Nå var bekkenet for lite da, så jeg fikk velge om jeg ville prøve vending eller ks. Ønsket ikke vending da baby hadde lagt i seteleie i mange uker, så da ble jeg henvist til Voss for planlagt ks. Hadde en veldig fin fødselsopplevelse, hvor jeg på forhånd visste alt som skulle skje. Dette syns jeg var godt i motsetning til å forsøke vaginal fødsel som ofte ender i hasteks. Tar jo lenger tid å komme seg, men det går alltids fint og om du også blir sendt til Voss så har de god kapasitet til å hjelpe deg på barsel. Siden du er førstegangsfødende så måler de i alle fall bekkenet ditt, for å se om du kan føde vaginalt eller ikke. På kk er de ganske strenge på ks, men dersom du er sikker på at det er det du ønsker så må du være rett frem med de. Anonymkode: 99489...3f3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #15 Skrevet 5. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: På kk er de ganske strenge på ks, men dersom du er sikker på at det er det du ønsker så må du være rett frem med de. Nei, de er ikke det lenger. Og det er utrolig trist at folk skriver det og skremmer andre. Anonymkode: d3d7f...532 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #16 Skrevet 5. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg er jo egentlig klar over at vaginal setefødsel mest sannsynlig hadde gått fint, men konsekvensene (om enn sjeldne) er såpass alvorlige og skremmende at jeg ikke føler meg komfortabel med det. Angående vending er jeg villig til å gi det et forsøk hvis legene mener det er en mulighet 😊 Jeg vil jo aller aller helst føde vaginalt, men da i «normalt» leie. Men fra det jordmor fortalte virket det ikke sannsynlig at de ville forsøke det på meg av ulike grunner. Planen min er å møte på timen med et åpent sinn og høre på det de har å si. Jeg har den ytterste respekt for at det er de som er helsepersonell og antakeligvis vet best. Men samtidig, det er jo snakk om min kropp, min fødsel og min opplevelse... Jeg er nok mest redd for å ikke bli hørt, respektert og for å bli overkjørt. Jeg er nok såpass urolig fordi jeg ikke hadde sett for meg dette som et scenario i det hele tatt. Hele svangerskapet har så langt vært «plankekjøring» uten verken plager eller noe særlig hormoner, så jeg tenkte vel det skulle være så lett helt til baby var ute 😅 Anonymkode: 96427...d92 Da har du åpenbart ikke lest deg opp på komplikasjoner med KS. Tror for øvrig ikke det blir noe problem å få det om det er det du ønsker. 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde akkurat samme scenario som deg i sommer på KK. Baby lå i seteleie og snudde seg ikke. Etter et mislykkes vendingsforsøk, som forøvrig var en ekkel opplevelse i seg selv, valgte jeg keisersnitt. Jeg opplevde de på Haukeland som forståelsesfulle og lyttet til mitt ønske om keisersnitt dersom vendingsforsøket ble mislykket. Det du kan være klar over er at du kan bli sendt til Voss ved planlagte keisersnitt, særlig om sommeren. Det var ikke jeg klar over, men hadde en super opplevelse der med utrolig god oppfølging på barsel. Anonymkode: 9289f...af1 Og på Voss er det flinke så lenge alt går bra, men kompetansen med en gang det ikke gjør det er i Bergen.... Anonymkode: 8dcca...7fc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #17 Skrevet 5. august 2020 Jeg fødte i seteleie i fjor på Ullevål. Der anbefaler de også vaginal fødsel hvis alt er normalt, men jeg kunne velge selv. Jeg ville helst unngå keisersnitt, og valgte å stole på legene. Fordelen ved en setefødsel er at du blir overvåket nøye hele tiden, terskelen for å ta keisersnitt likevel er mye lavere enn ved en normal fødsel, de ser det ikke an hvis fødselen stopper opp feks. Det er dessuten legen som forløser barnet. Dette bidro til at jeg følte meg trygg på valget, og alt gikk helt fint. Jeg anbefaler deg å snakke med legene på sykehuset, og spørre om alt du lurer på. Anbefaler også podcasten til foreldrerådet om setefødsel med Thorbjørn Brook Steen. Anonymkode: 6e4c6...0ce
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #18 Skrevet 5. august 2020 Setefødsel går fint for det fleste, blir så lei av alle som hyler keisersnitt pga det. Keisersnitt er IKKE ET ENKELT inngrep, folk tar for lett på det. Jeg valgte vending, å klarte det. Selv om det var kjempesmertefullt. Ville gjort alt for å unngå KS! Anonymkode: dfb8a...a49 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #19 Skrevet 5. august 2020 Jeg valgte keisersnitt. Følte litt press mot å prøve vaginal. Dette var på riksen. Jeg sa ja til vendingsforsøk. Følte jeg måtte gi «noe». Angrer på at jeg i det hele tatt sa ja til forsøket. Jeg syntes det var ubehagelig og magen var helt blå og øm etterpå. Babyen satt jo fast. I dag hadde jeg bare gitt beskjed om at jeg ønsker keisersnitt og stått på mitt. Anonymkode: 78377...cd1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #20 Skrevet 5. august 2020 Jeg har nettopp født i seteleie. Jeg valgte bevisst å ikke lese på nettet om det, men spørre og grave så mye som mulig på sykehuset og hos jordmor. Dårlige fødselshistorier finner man om alle typer fødsler. Jeg hadde en fin fødsel og alt gikk som det skulle. Følte hele veien at jeg var i trygge hender. Hadde 4 personer hos meg fra start til slutt hvor jeg følte de hadde kontroll. Føler du deg ikke trygg så snakk med lege/jordmor. Du skal i utgangspunktet få tilbud om ks, og det er helt og holdent ditt valg hva du ønsker (med mindre vaginalt ikke er forsvarlig). Anonymkode: 507bb...0c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå