Gå til innhold

Hvis man ikke får betalt for overtid utover butikkens åpningstid men har hatt det så travelt med kunder at man ikke rekker å rydde/vaske

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du blitt igjen for å vaske gratis eller gått hjem ved stengetid? 

Anonymkode: 1c736...b53

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Niks. Noen minutter er greit.

Anonymkode: 8be7a...834

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs. Opplever stadig sånne ting i min nåværende jobb og løser det slik:

• Hvis det egentlig er min skyld at jeg ikke har rukket å bli ferdig, at jeg har disponert tiden feil og ikke vært effektiv, så blir jeg igjen og jobber ferdig.

• Hvis det virkelig er fordi jeg ikke har hatt mulighet, sier jeg ifra til sjefen om situasjonen, og går hjem ved stengetid. 

• Er det jeg selv som jobber dagen først dagen etter, velger jeg etter når jeg føler for å tak i det. Da blir det enten stress morgenen etter, eller litt ubetalt overtid om kvelden. Jeg foretrekker overtiden, da jeg er fryktelig trøtt om morgenen. 

Anonymkode: 85933...13c

AnonymBruker
Skrevet

Nei, for min del er det slutt på gratisjobbing, bortsett fra i de tilfellene jeg vet det er fordi jeg har disponert arbeidstiden til noe annet (som f. eks. legetime/ærend osv. i arbeidstiden, da er det helt greit at jeg henter det inn igjen etter arbeidstid ubetalt siden arbeidsgiver da var fleksibel med muligheten til å gjøre ærend.)

Anonymkode: a98da...b74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har slitt med det samme. Vi jobber stort sett alene og jevnt over mye å gjøre, omsetningen har økt med ca 30% sammenlignet med i fjor. Det er begrenset med tid vi kan bruke til vasking, rydding osv. Vi sliter i perioder med å ha tid til å pakke ut varene som kommer.

Stort sett har vi to til tre timers overlapping mellom vaktene, der vi er to på jobb. En time av det går bort til at vi begge skal ha en halvtimes spisepause, så da har vi mellom en og to timer igjen der vi er to ute i butikken samtidig. Noen dager må en av oss sette oss på kontoret med bestillinger eller kassaoppgjør og da går kanskje tiden til det. Andre dager går tiden til å gå ut med søppel om vi har fått varer som er pakket ut. Når vi er alene blir vi som regel stående med kunder.

Det er uaktuelt å jobbe gratis. De betaler ikke en krone utover åpningstid og når de har valgt å være så kjipe gidder ikke jeg å jobbe gratis.

Anonymkode: e22f3...5ed

• Liker 1
Skrevet

Skriv avvik. «Fikk ikke vasket idag, pga stort pågang av kunder. « siden du ikke får betalt for overtid skal du da heller ikke jobbe gratis. Men å melde avvik, viser til at dette er et problem, et dilemma, som ledelsen må bli klar over for å kunne løse.

Vasker man gratis så viser man jo at det ikke noe problem å få dette til innenfor arbeidstiden du får lønn for. Du jobber gratis. Slutt med det. Fagforening?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...