Gå til innhold

Hvis barnet ditt fikk feber i dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med div andre forkjølelsesymptomer. Hadde du fått det testet da ? 

Anonymkode: 193ba...1c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 267b0...e03

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med div andre forkjølelsesymptomer. Hadde du fått det testet da ? 

Anonymkode: 193ba...1c2

Hvis jeg måtte ut i verden av en eller annen grunn, så hadde jeg testet barnet. Hvis jeg hadde hatt mulighet for å være hjemme med barnet, hadde jeg bare fulgt med på allmenntilstanden og handlet ut fra den. 

• Liker 2
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Barnet mitt er nå febril og forkjølet. Så lenge allmenntilstanden er god ser jeg ingen grunn til å tenke at det er noe mer enn en forkjølelse.. så nei

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er en ubehagelig undersøkelse. Jeg hadde sett det an noen dager. Er det Covid-19 blir jo vi andre i husholdningen også smittet. 

Anonymkode: 840b1...c6c

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er en ubehagelig undersøkelse. Jeg hadde sett det an noen dager. Er det Covid-19 blir jo vi andre i husholdningen også smittet. 

Men hva hvis barnet har et mildt forløp, blir bra etter noen dager, men har smittet dere andre? Dere går på jobb, og rekker å smitte en hel rekke andre før dere selv utvikler symptomer.

• Liker 2
Skrevet

Nei, tror ikke det. Så lenge det bare er feber og tilstanden ellers er god så hadde jeg ikke gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er anbefalingene til FHI:

»Barn under 10 år blir sjeldnere smittet av det nye koronaviruset. Hvis de blir syke, har de oftest et lett forløp av covid-19. Symptomene er ofte milde og kortvarige luftveissymptomer og kan være vanskelige å skille fra andre luftveisinfeksjoner. Barn med covid-19 behøver ikke ha feber og hoste.

Dersom barn får nyoppståtte symptomer på luftveisinfeksjon, bør barnet holdes hjemme. Ved feber og hoste skal barnet straks testes for covid-19. Ved milde luftveissymptomer uten feber og hoste, kan man se an tilstanden i 2 dager. Ved ingen bedring, anbefales testing av barnet.»

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/hvis_du_mistenker_at_du_er_syk_med_covid-19/#naar-barn-har-akutt-luftveisinfeksjon

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke testet idag, minimum ventet 3 dager. Tidlig i forløpet kan man få negativ test selv om man har viruset.

Testen er ganske ubehagelig, og kan være vanskelig å få gjennomført på barn? De skal langt bak i halsen, og langt nedi nesa.

Hvis barnet fortsatt var sykt etter noen dager, hadde jeg ringt helsevesenet og bedt om råd ang testing.

Anonymkode: 699cc...8cd

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt en telefon til fastlegen og drøftet om jeg var usikker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har testet 5 åringen en gang i våres. Nå har vi alle blitt forkjølet og snørrete. Vi voksne har testet oss, og inntil negativt prøvesvar foreligger, er vi alle hjemme. 

Anonymkode: 82435...bca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har testet 5 åringen en gang i våres. Nå har vi alle blitt forkjølet og snørrete. Vi voksne har testet oss, og inntil negativt prøvesvar foreligger, er vi alle hjemme. 

Dere skal alle sammen være hjemme til symptomene har gitt seg, uavhengig av prøvesvar.

Anonymkode: 0ffc0...5fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville testet barnet mitt. Har testet 3 åringen min med tilsvarende test i nesen for andre virus og det går helt fint. Jeg hadde ikke nølt med å få det gjordt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville sett an..akkurat her vi bor nå hadde det vært svært lite sannsynlig at korona skulle strarte hos barna, og mtp at vi må kjøre et stykke og utføre ubehagelig test, så hadde jeg holdt barnet hjemme og sett an utviklingen. Vært ekstra obs på evt symptomer hos meg selv eller pappan og heller testet oss selv veldig raskt ved symptomer og behov for å bevege oss ut. Sist vi var forkjøla i juni så bare holdt vi oss hjemme til det gikk over. Ble bare med snørra og et snev av snørr hos oss voksne, så da ventet vi bare til symptomfrie enkelt og greit. Litt kjedelig, men vi må jo være hjemme uansett liksom. 

Anonymkode: 3a5e4...c56

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere skal alle sammen være hjemme til symptomene har gitt seg, uavhengig av prøvesvar.

Denne er så viktig. Men ingen følger den. Var i bursdag for 4-åringer i helga, hun ene stilte med hoste, men det var ok for de hadde negativ test. Så, om ikke lenger bli jo mitt barn forkjøla selvsagt og så må VI være hjemme en liten evighet (fordi vi har skjønt dette...) og kanskje hele familien får en runde og da er det godt over en måned før alle er friske igjen. FORDI DE IKKE GADD Å BLI HJEMME MED VIRUSET SITT. Fint å ikke ha korona, men i disse dager er det så utrolig mye styr bare å bli forkjøla at det å spre det utover er veldig dårlig gjort.

Anonymkode: 3a5e4...c56

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det med at at det nødvendigvis smitter andre i husholdningen skal du ikke ta sjansen på. Selv om corona smitter lett mellom personer, er det ikke alltid at husstandsmedlemmer har blitt smittet selv om en i husstanden har corona. Det er ikke alle som blir smittet, og noen kan gå rundt å være smittet uten å merke noen ting. Ved påvist smitte hos en person i en husstand blir derfor alle i samme husstand pålagt karantene i 10 dager.  

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Teatrica skrev:

Hvis jeg måtte ut i verden av en eller annen grunn, så hadde jeg testet barnet. Hvis jeg hadde hatt mulighet for å være hjemme med barnet, hadde jeg bare fulgt med på allmenntilstanden og handlet ut fra den. 

Jo tidligere man oppdager det jo større sjanse for å overleve.

AnonymBruker
Skrevet

Myndighetene sier de har god testkapasitet og alle med symptomer skal testes. Kommuneoverlegen sier at barn ikke trenger å testes før det er ordentlig sykt. Jeg forholder meg regjeringen, siden de er høyere opp i hierarkiet, og maser om test. Da blir kommuneoverlegen nødt til å mase på mer tester oppover i systemet og avdekker at de faktisk ikke har NOK tester dersom det er et problem. Jo flere som har corona og tester positivt, dess mer reelle blir smittetallene og kunnskapen om viruset.

Anonymkode: 92b2a...315

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, barn med gjennomgått luftveisinfeksjon kan gå i barnehagen med restsymptomer som rennende nese og sporadisk hoste. 

https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/sikkerhet-og-beredskap/informasjon-om-koronaviruset/smittevernveileder/barnehage/smitteforebyggende-tiltak/syke-personer-skal-ikke-vare-i-barnehagen/#nar-skal-barn-foresatte-og-ansatte-mote-i-barnehagen

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Iceman skrev:

Jo tidligere man oppdager det jo større sjanse for å overleve.

Overleve? Virkelig? Så lenge man holder øye med allmenntilstanden, er det ikke mye som tilsier at et barn skal bli alvorlig syk selv om det skulle være covid-19.

• Liker 1
  • Opprett ny...