Gå til innhold

Hvorfor er folk så hysterisk redd for å dø nå kontra tidligere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Døden har vært en del av livet hele tiden. Folk har dødd av bakterier, virus, sykdommer som kreft, hjerte- og karsykdommer, slag, diabetes, HIV, lungebetennelse, influensa og MS, i bilulykker, drukningsulykker, båtulykker, arbeidsulykker eller av uforklarlige grunner. Mange tar også sitt eget liv grunnet vanskelig livssituasjon eller psykisk sykdom. Man kan ikke vite om man våkner neste morgen eller ikke blir drept av et eller annet i løpet av dagen.

Folk har imidlertid fortsatt å kjøre bil og båt, ignorert sin plikt til å lære barn og ungdom svømming og selvberging, spise junk food, føre inaktiv livsstil, nekte å ta influensavaksine, ha masse tilfeldig sex uten kondom, sikre seg for dårlig i bil og på arbeidsplassen, ha dårlig håndhygiene osv.

Nå er de samme menneskene livredde for å dø av et virus. Hvert eneste dødsfall blir hauset opp i media. Koronadødsfall vel å merke. Når unge mennesker dør av kreft i store smerter er det ingen overskrifter. Når tenåringer tar livet sitt grunnet mobbing eller mishandling er det sjeldent noe å lese i avisene. Det har heller ikke blitt noe mindre mobbing på norske skoler de siste årene. Veldig lite fokus på psykisk sykdom som koster mange liv hvert år. Jeg kjente tre unge menn som tok livet sitt de siste 6 måneder. I min lille omgangskrets, av forskjellige grunner. 

Så hvorfor er folk redde for å dø nå?  Kjefter, smeller, hater, brøler og er illsint? Har de oppdaget plutselig at døden finnes? 

For øvrig ble jeg mektig provosert av artikkel i VG i april der en mann på 80 år var livredd for at hans mor på 102 (!) skulle dø av koronavirus. Altså, seriøst. Han har ikke vært redd de siste tjue årene at mor ville dø av naturlige årsaker fordi hun har levd 20 år lenger enn gjennomsnittet? 

Anonymkode: abe89...0ec

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er merkelig, ja. 

Anonymkode: e4dd2...67e

• Liker 7
Skrevet

Fordi de fleste av oss har ikke vært på døden nær av helt vanlig influensa osv.  Siden kreft og bilulykker er ikke smittsomt, blir man redd av et utrolig smittsomt virus som ingen vet noen ting om enda.  Noen folk har NULL symptomer, andre folk dør, andre har bivirkninger som kan ha konsekvenser seinere i livet.  Siden viruset er utrolig uforutsigbar blir mann selvfølgelig redd for å få da man kan aldri vite hvordan du reagere om du får.  

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Folk er mer redd for å dø nå fordi de ikke har Gud i sitt liv. Fler og fler tror vi blir født for å dø uten mening. Derfor!

Anonymkode: 1c767...6b8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Outlander skrev:

Fordi de fleste av oss har ikke vært på døden nær av helt vanlig influensa osv.  Siden kreft og bilulykker er ikke smittsomt, blir man redd av et utrolig smittsomt virus som ingen vet noen ting om enda.  Noen folk har NULL symptomer, andre folk dør, andre har bivirkninger som kan ha konsekvenser seinere i livet.  Siden viruset er utrolig uforutsigbar blir mann selvfølgelig redd for å få da man kan aldri vite hvordan du reagere om du får.  

De fleste av oss vil ikke være i nærheten av døden av Corona heller.

Faktisk har langt færre i Norge dødd av Corona enn det er som har dødd av influensa i et hvilket som helst tidligere år.

Anonymkode: 2c7c1...7f5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Outlander skrev:

Men det er slik med bilkjøring også. De fleste overlever, men noen blir skadet eller dør, og det kan man ikke vite på forhånd når man setter seg i bilen. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Folk frykter det ukjente, og du kan ikke sammenligne et selvmord med det å dø av en sykdom som er så uforutsigbar at man kan være frisk den ene dagen, og i respirator den andre.

At døden kommer før eller senere, vet alle, men de andre tingene du du nevner, er ting man tar som det kommer - en risiko som følger med livet - noe koronaen ikke er; hadde det ikke vært for kinesiske myndigheters inkometanse eller idiotene som på liv og død måtte leve som normalt, tone dette ned som en mild influensa, eller reise på ferie, hadde man kunnet bli kvitt dette; koronaviruset er en helt unødvendig risiko som har spredt seg over hele verden grunnet folks egoisme og dumhet.

Dør foreldrene mine av kreft eller alderdom, er det noe man må akseptere, men ikke pokker om jeg skal finne meg i at de dør av et kinesisk virus som burde ha vært utryddet for lenge siden.

Og hva meg selv angår, er jeg ikke redd for å dø, men jeg er lite lysten på å leve med hjerteproblemer eller andre senvirkninger resten av livet fordi noen måtte handle billig øl i Sverige.

En god venninne av meg ble syk i mars, og hun er ikke helt frisk enda. Takket være idioten som smittet henne fordi hun gikk på jobb enda hun hostet, og takket være idiotene som bragte viruset til Norge i første omgang fordi de var likegyldige til hva som var på gang i resten av verden.

Dette burde aldri ha skjedd.

Hvis det skulle stemme at 78% av de smittede får hjertetrøbbel, og dersom det skulle vise seg at problemene bare blir større og større for hver gang man får koronaen, kommer menneskene i fremtiden til å forbanne likegyldigheten man viste ved å sammenligne dette med bilulykker.

Endret av Bix
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Man har vel alltid fryktet døden, men det kommer mer frem nå som det er en pandemi. En pandemi (!), død forårsaket av et virus, som påvirker folk i forskjellig grad, som har krevd svært mange menneskeliv, og som har lagt mange i respirator. 

Når mennesker som kan unngå å smitte andre, ikke følger råd, men konsekvent ut av ren egoisme velger å sette andre menneskeliv i fare, så blir man faktisk temmelig frustrert (og sint). 

Bilulykker og kreft er "selvvalgt". Du kjenner til risikoen for en ulykke når du setter deg i en bil/båt eller andre fartøy. Hudkreft/lungekreft for å nevne noen krefttyper er ofte selvpåført ved å ha en dårlig livsstil. (Gjelder selvfølgelig ikke arvelig/sjelden krefttyper) 

Det at noen andre velger å smitte andre med viten og vilje, blir på en måte som et drap. Og det er så klart skummelt. 

Endret av Rant
Tilleggsopplysninger. For å unngå misforståelser.
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For øvrig ble jeg mektig provosert av artikkel i VG i april der en mann på 80 år var livredd for at hans mor på 102 (!) skulle dø av koronavirus. Altså, seriøst. Han har ikke vært redd de siste tjue årene at mor ville dø av naturlige årsaker fordi hun har levd 20 år lenger enn gjennomsnittet? 

Sannsynligvis har denne mannen vært like engstelig for at mor skal dø av influensa, men sesonginfluensa er hun trolig vaksinert mot, slik at risikoen forminskes.

Anonymkode: 417dd...2da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Rant skrev:

Man har vel alltid fryktet døden, men det kommer mer frem nå som det er en pandemi. En pandemi (!), død forårsaket av et virus, som påvirker folk i forskjellig grad, som har krevd svært mange menneskeliv, og som har lagt mange i respirator. 

Når mennesker som kan unngå å smitte andre, ikke følger råd, men konsekvent ut av ren egoisme velger å sette andre menneskeliv i fare, så blir man faktisk temmelig frustrert (og sint). 

Bilulykker og kreft er "selvvalgt". Du kjenner til risikoen for en ulykke når du setter deg i en bil/båt eller andre fartøy. Hudkreft/lungekreft for å nevne noen krefttyper er ofte selvpåført ved å ha en dårlig livsstil.

Det at noen andre velger å smitte andre med viten og vilje, blir på en måte som et drap. Og det er så klart skummelt. 

Jeg her en sjelden type kreft som rammer helt tilfeldig. Den har dødllighet på 50% og er IKKE "Selvvalgt"

Utrolig sjelden jeg skriver dette, men gjør et unntak for deg: IDIOT

Anonymkode: 93b8b...0b1

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg her en sjelden type kreft som rammer helt tilfeldig. Den har dødllighet på 50% og er IKKE "Selvvalgt"

Utrolig sjelden jeg skriver dette, men gjør et unntak for deg: IDIOT

Anonymkode: 93b8b...0b1

Jeg nevnte to krefttyper som er "selvvalgt". Få med deg hva folk skriver før du hisser deg opp!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis har denne mannen vært like engstelig for at mor skal dø av influensa, men sesonginfluensa er hun trolig vaksinert mot, slik at risikoen forminskes.

Anonymkode: 417dd...2da

Nei. En dame på 102 kan dø når som helst av hva som helst, eller bare sovne inn fordi ja - hun er 102? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt fullstendig enig med deg. Men det er mennesklig psyke, det er sånn det virker. De usynlige fiendene er vi ikke redde for, vi er opptatte av de synlige. Og media har gjort korona sinnsvakt synlig.

Jeg utsetter livet mitt for betydelig større risiko ved å kjøre til jobben redd for å bli smittet korona, enn bare å ta toget og kunne bli smittet av korona. Ingen i min aldersgruppe har dødd av korona. Flere i min aldergruppe dør i bilulykker årlig. Men hjernen fucker med oss og jeg kjører til jobben de dagene jeg må til kontoret. Men så tar jeg kanskje heller en smell og rask avgang fra dette livet enn å drukne i mitt eget slim over noen uker også da. Om jeg må velge. Er egentlig ikke så redd for å dø. Er redd for det ektreme ubehaget som kommer før døden, og koronaen har jeg ikke det minst lyst til å ha og overleve en gang.

Problemet i dag er at vi får vite så innamri mye om akkurat hva vi skal frykte. Før visste de ikke. Folk ble syke, de døde. Ikke visste man hvorfor og ikke visste man hvordan å hindre det. Så man kunne ikke egentlig gå å være redd for noe man ikke visste hva var muligens.

Anonymkode: af963...e26

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke redd for å dø, men jeg er redd for et virus som med en ganske så høy sansynlighet kan gi langvarige bivirkninger som kan forringe livskvaliteten min. Da snakker jeg om lungeskader, hjerteskader, utmattelse osv. Da holder jeg meg heller i ro 1 år for å være på den sikre siden.

Anonymkode: 0be0e...3a9

• Liker 5
Skrevet

Jeg mener man bør være føre var i forhold til korona. Kina ville vært først ut til å la det gå sin gang i befolkningen hvis det ikke var så farlig. Vi har tatt altfor lett på det er jeg redd.

Dessuten er det ikke nødvendigvis enten eller. At du enten er 100% frisk eller død. Man vet lite om senskader og andre komplikasjoner på nåværende tidspunkt. Kanskje herper det så mye med indre organer at man kunne ønske man var død til slutt. Forskere vet lite om dette, og hvordan tilsynelatende friskmeldte får det om noen år frem i tid.

• Liker 4
Skrevet (endret)
37 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste av oss vil ikke være i nærheten av døden av Corona heller.

Faktisk har langt færre i Norge dødd av Corona enn det er som har dødd av influensa i et hvilket som helst tidligere år.

Anonymkode: 2c7c1...7f5

Det vet du ikke HVEM av de vil eller ikke vil være i nærheten av døden av covid heller.  At du ikke bryr deg og er ikke bekymret betyr ikke at jeg eller andre er hysterisk når vi er.  Har du vært inn og leste tallene på fhi sin side eller er det bare noe du påstår?  Fordi jeg har vært der mange ganger og det har vært minimalt av folk som har døde av influensa i 18-19 og 19-20 sesonger kontra årene før.  Flere har død av corona enn de siste 2 årene til sammen.  

Endret av Outlander
  • Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er slik med bilkjøring også. De fleste overlever, men noen blir skadet eller dør, og det kan man ikke vite på forhånd når man setter seg i bilen. 

Men da utsetter du ikke andre for bilulykken heller.  Hva har bilulykker med en svært smittsomt, ukjente sykdom å gjøre? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke redd for å dø, men jeg er redd for et virus som med en ganske så høy sansynlighet kan gi langvarige bivirkninger som kan forringe livskvaliteten min. Da snakker jeg om lungeskader, hjerteskader, utmattelse osv. Da holder jeg meg heller i ro 1 år for å være på den sikre siden.

Anonymkode: 0be0e...3a9

Men viruset blir ikke borte om ett år. Nå estimerer WHO at det vil vare i ca ti år. Skal du sitte i din egen stue like lenge, livredd?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Outlander skrev:

Men da utsetter du ikke andre for bilulykken heller.  Hva har bilulykker med en svært smittsomt, ukjente sykdom å gjøre? 

Jo, det gjør du hvis du kolliderer med en annen bil eller kjører på noen. 

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jo, det gjør du hvis du kolliderer med en annen bil eller kjører på noen. 

Da dritt vi i corona da, siden bilulykker er svært smittsomt og utsetter mange for døden.  Hva har en med den andre å gjøre?

• Opprett ny...