Gå til innhold

Vekstlys til planter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på jakt etter vekstlys til noen planter som krever mye sol hele året rundt. Etter august vil jeg måtte bruke kunstig lys, og lurer på om dere har noen tips? Gjerne lyslist, da jeg har mange planter. 

Er denne f.eks bra? https://www.gartnerbutikken.no/products/led-plantelys-lyslist-startpakke-85-cm

Denne så jo lur ut: https://www.gartnerbutikken.no/products/vekstlys-duo-med-stativ-20-w

Anonymkode: a3c26...924

Skrevet

Spørs litt på hvor pent det må være. selv bruker jeg vanlige lysrør i armaturer som henger  ned fra taket i kjeder slik at de kommer nær nok plantene. Det bør ikke være mer enn 10-15 cm avstand. Det gjelder LED også.  Armaturer som jeg har må man typisk koble opp selv. 

Om du trenger varme i tillegg til lys synes jeg det ikke er noe vits med LED. Om det lett blir for varmt kan LED være et poeng.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, skrue skrev:

Spørs litt på hvor pent det må være. selv bruker jeg vanlige lysrør i armaturer som henger  ned fra taket i kjeder slik at de kommer nær nok plantene. Det bør ikke være mer enn 10-15 cm avstand. Det gjelder LED også.  Armaturer som jeg har må man typisk koble opp selv. 

Om du trenger varme i tillegg til lys synes jeg det ikke er noe vits med LED. Om det lett blir for varmt kan LED være et poeng.

Takk for svar:) Har du dette i stuen? 

Jeg er nybegynner på dette, så jeg må vel bare prøve meg litt frem med hva som fungerer best. Plantene skal stå på et eget rom, og det behøver ikke være veldig pent. Men gjerne ikke stygt heller. Varme er ikke nødvendig, så da kan jeg gå for LED :) 

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar:) Har du dette i stuen? 

Jeg er nybegynner på dette, så jeg må vel bare prøve meg litt frem med hva som fungerer best. Plantene skal stå på et eget rom, og det behøver ikke være veldig pent. Men gjerne ikke stygt heller. Varme er ikke nødvendig, så da kan jeg gå for LED :) 

Jeg har dette i et eget rom i kjelleren. 

AnonymBruker
Skrevet

Skal du selge disse plantene eller er de til eget bruk? 😂

Anonymkode: b54ac...d6a

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du selge disse plantene eller er de til eget bruk? 😂

Anonymkode: b54ac...d6a

Til eget bruk. Jeg har ikke grønne fingre i det hele tatt, så jeg tar dette veldig seriøst😂

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, skrue skrev:

Jeg har dette i et eget rom i kjelleren. 

Ja det er nok lurt å ha plantene på eget rom. Jeg tror jeg kjøper et stativ og rør for å gjøre det enkelt for meg nå i begynnelsen :) 

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Er denne f.eks bra? https://www.gartnerbutikken.no/products/led-plantelys-lyslist-startpakke-85-cm

Denne er helt fin. Planter trenger ikke like mye lys om vinteren uansett. Selv kjøper jeg led-pærer på plantasjen, tror de koster 200 kroner per stykk, og skrur dem inn i vanlige lamper. 

Anonymkode: 9b2e5...b83

AnonymBruker
Skrevet

Jwg kjøpte nelson plantelys (lyslister) fra europris. Det er halv pris ift plantasjen.

Anonymkode: 8c50d...445

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne er helt fin. Planter trenger ikke like mye lys om vinteren uansett. Selv kjøper jeg led-pærer på plantasjen, tror de koster 200 kroner per stykk, og skrur dem inn i vanlige lamper. 

Anonymkode: 9b2e5...b83

Takk for tips! 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jwg kjøpte nelson plantelys (lyslister) fra europris. Det er halv pris ift plantasjen.

Anonymkode: 8c50d...445

Takk :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mhmjadda skrev:

https://www.mikrogartneriet.no/

Ville sendt en mail og hørt med dem, de er flinke og har et bra utvalg avhengig av behov :)

Smart! Det skal jeg gjøre :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...