AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 Jeg var raskt innom senteret i går fordi jeg måtte kjøpe noe jeg ikke kunne vente på å evt bestille på nett. Jeg gikk kun meg, mann og barn var hjemme, og jeg var raskt handlet ferdig. På den tiden føltes det veldig ubehagelig. Jeg lurte nesten på om det var en indisk/pakistansk sammenkomst eller fest i nærheten. Men skjønte etterhvert at de bare slo ihjel tid. Med å gå hele familien i tre-fire generasjoner og mest kvinner og barn, rundt på kjøpesenteret. De lagde sperrer og stod tett på, både i butikk/gang/rulletrapp. Dette syntes jeg var veldig ubehagelig og jeg snudde og gikk motsatt vei en del ganger. Ikke overdrevet og jeg er ikke rasist. Men mtp bryllupsfesten i Moss som ikke er langt unna, og tydeligvis fortsatt behov for å være sosiale og ikke opprettholde smittevern og avstand; så føltes dette ugreit. Hvordan kan vi få denne gruppen til å forstå? Kan imamene komme på banen igjen? Evt noen kule politikere de hører på (Abid Raja) eller noen skuespillere de hører på? De hører jo hvertfall ikke på fhi eller regjeringen. Resten av verden er i pandemi, og Norge også selv om vi har det veldig greit akkurat nå så må det ikke utfordres. Anonymkode: 13a64...f19 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #2 Skrevet 4. august 2020 Bare så det er sagt- jeg har også sett store etisk norske forsamlinger og... var ett par episoder fra sommerbilen på hvaler bla, der så det og ut som covid- 19 var glemt. Alle som jeg så var etnisk norske. så tror nok ikke dette bare gjelder den gruppen du nevner☺️ Anonymkode: 51632...6de 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #3 Skrevet 4. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare så det er sagt- jeg har også sett store etisk norske forsamlinger og... var ett par episoder fra sommerbilen på hvaler bla, der så det og ut som covid- 19 var glemt. Alle som jeg så var etnisk norske. så tror nok ikke dette bare gjelder den gruppen du nevner☺️ Anonymkode: 51632...6de Men dette du så var utendørs? Hadde jeg sett pakistanske/indiske familier på piknikk i en park så ville det vært ok. Men hvorfor må de henge rundt på kjøpesentrene i så store flokker nå? De er allerede skyld i et uskyldig dødsfall etter bryllupsfesten. Og dette kan ikke sammenlignes med skituristene i februar for da visste vi ikke bedre, men nå vet vi. Anonymkode: 13a64...f19 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #4 Skrevet 4. august 2020 Synes du bør passe deg, det du sier er veldig tett opp mot rasisme. Anonymkode: 4d6fb...3a9 9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #5 Skrevet 4. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du bør passe deg, det du sier er veldig tett opp mot rasisme. Anonymkode: 4d6fb...3a9 Det er ikke det. Tror du bør lese deg opp på hva rasisme er. Anonymkode: 68b85...83d 7
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #6 Skrevet 4. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du bør passe deg, det du sier er veldig tett opp mot rasisme. Anonymkode: 4d6fb...3a9 Jeg er en av disse som er imot rasisme og vil ikke si at det handler om det i hele tatt. Enkelte har bare en annen kultur. Nå skal det sies at det er mange nisser av nordmenn som også er like idioter som den familien der. Anonymkode: c2931...023 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #7 Skrevet 4. august 2020 Sett det samme selv, veldig irriterende. Anonymkode: 6aa7d...443 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #8 Skrevet 4. august 2020 Jobber på en av Drammens største kjøpesentre, og vel, koronaen stoppa der etter påsken. Familier er på senteret i flere timer, småungene løper rundt og leker, klår på ting og herjer. Og riktignok noen utenlandske, spesielt nå i ferien, men ellers av året er det hovedsakelig nordmenn som gjør det, var også de som var dårligst i starten dessverre! Anonymkode: c7bda...241
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #9 Skrevet 4. august 2020 Jobber på et av Innlandets største kjøpesentere, og for å si det sånn; koronaen tok pause fra ca mai. Det er på langt nær kun familier med utenlandsk opprinnelse som flokker seg sammen, det er en overflod av etnisk norske pensjonister hos oss, men også barnefamilier og store vennegjenger. Denne sommeren har vært en av de mest hektiske somrene vi har hatt. Vanligvis er det ganske rolig på et kjøpesenter midt i fellesferien, men i år har det vært full restaurant, lange køer og mange mennesker hver eneste dag. Mesteparten er nordmenn som ferierer i eget land. Anonymkode: f9f95...9fe
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #10 Skrevet 4. august 2020 Jeg har hatt sommerjobb i butikk og er i ferd med å bli sprø av alle som kommer i flokk, de voksne rusler rundt og klår på alt og ingenting mens ungene spinner rundt i butikken i fri dressur. De kommer i alle farger og fasonger og nordmenn er like ille som våre nye landsmenn her jeg jobber. Anonymkode: 4ee15...009 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #11 Skrevet 4. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes du bør passe deg, det du sier er veldig tett opp mot rasisme. Anonymkode: 4d6fb...3a9 Nå vet ikke du noen ting om hudfargen eller etnisiteten min. Men jeg er hvertfall ikke rasist. Anonymkode: 13a64...f19 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #12 Skrevet 4. august 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber på et av Innlandets største kjøpesentere, og for å si det sånn; koronaen tok pause fra ca mai. Det er på langt nær kun familier med utenlandsk opprinnelse som flokker seg sammen, det er en overflod av etnisk norske pensjonister hos oss, men også barnefamilier og store vennegjenger. Denne sommeren har vært en av de mest hektiske somrene vi har hatt. Vanligvis er det ganske rolig på et kjøpesenter midt i fellesferien, men i år har det vært full restaurant, lange køer og mange mennesker hver eneste dag. Mesteparten er nordmenn som ferierer i eget land. Anonymkode: f9f95...9fe Nå snakker jeg om kjøpesentere i oslo/Viken som er i nærheten av Moss og som har fått en oppblomstring i koronasmittede etter bryllupet i Moss. Dette gjelder da gjester som bor i kommunen her (ikke Moss) og var i bryllupet. Veldig dumt om de som er i samme nasjonalitet og trolig har omgått noen som var i dette bryllupet går rundt i store flokker på kjøpesenter nå. Motsatt så kjenner jeg noen som hadde besøk av familie fra hurtigruten utbruddet nå. Og de er ikke på kjøpesenter nå for å se det sånn, selv om alle er tilsynelatende friske. Så hvorfor må de med tilknytning til bryllup-utbruddet gå på kjøpesenter i store mengder? Hvorfor skal det være ok? For å unngå være rasistisk? Det gir ingen mening. Anonymkode: 13a64...f19 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #13 Skrevet 4. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men dette du så var utendørs? Hadde jeg sett pakistanske/indiske familier på piknikk i en park så ville det vært ok. Men hvorfor må de henge rundt på kjøpesentrene i så store flokker nå? De er allerede skyld i et uskyldig dødsfall etter bryllupsfesten. Og dette kan ikke sammenlignes med skituristene i februar for da visste vi ikke bedre, men nå vet vi. Anonymkode: 13a64...f19 Joda- det var utendørs. Så kanskje ett litt dårlig eksempel. Men har også sett store samlinger med etnisk norske, på senter, osv. Jeg bor på en ganske liten plass- men med mye turister. Det er null tanke på avstand på restauranter, cafer osv, og dette er for det meste etnisk norske. når det er sagt- er jeg selvsagt helt enig med deg ang avstand og regler som er nå. Det å være i store forsamlinger nå- er ikke lurt og ikke bra i det hele tatt. Jeg er ekstremt opptatt av antirasisme, men det er nok mange av ikke etnisk norske, som sliter mer enn oss etnisk norske, med å holde avstand, ikke være så mange, pga deres tradisjoner. Det er ikke enkelt dette:( Anonymkode: 51632...6de
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #14 Skrevet 4. august 2020 Bare nyskjerrig, har det stått noen plass at bryllupet i Moss, var ett ikke etnisk norsk par? Ref flere innlegg her Anonymkode: 51632...6de 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #15 Skrevet 4. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare nyskjerrig, har det stått noen plass at bryllupet i Moss, var ett ikke etnisk norsk par? Ref flere innlegg her Anonymkode: 51632...6de De sa det på tv2 nyhetene en av de første dagene. At det var en henna fest på kvinnefesten og da er de mest sannsynlig indisk/pakistansk. Anonymkode: 13a64...f19 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #16 Skrevet 4. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var raskt innom senteret i går fordi jeg måtte kjøpe noe jeg ikke kunne vente på å evt bestille på nett. Jeg gikk kun meg, mann og barn var hjemme, og jeg var raskt handlet ferdig. På den tiden føltes det veldig ubehagelig. Jeg lurte nesten på om det var en indisk/pakistansk sammenkomst eller fest i nærheten. Men skjønte etterhvert at de bare slo ihjel tid. Med å gå hele familien i tre-fire generasjoner og mest kvinner og barn, rundt på kjøpesenteret. De lagde sperrer og stod tett på, både i butikk/gang/rulletrapp. Dette syntes jeg var veldig ubehagelig og jeg snudde og gikk motsatt vei en del ganger. Ikke overdrevet og jeg er ikke rasist. Men mtp bryllupsfesten i Moss som ikke er langt unna, og tydeligvis fortsatt behov for å være sosiale og ikke opprettholde smittevern og avstand; så føltes dette ugreit. Hvordan kan vi få denne gruppen til å forstå? Kan imamene komme på banen igjen? Evt noen kule politikere de hører på (Abid Raja) eller noen skuespillere de hører på? De hører jo hvertfall ikke på fhi eller regjeringen. Resten av verden er i pandemi, og Norge også selv om vi har det veldig greit akkurat nå så må det ikke utfordres. Anonymkode: 13a64...f19 Hold deg hjemme, så slipper du å møte så mange mennesker Anonymkode: 3ef4a...46e 1
SoWhat? Skrevet 4. august 2020 #17 Skrevet 4. august 2020 Fyf... Ts For det første vet du ikke hvor de som holdt bryllupsfestene er fra! Jeg tror nemlig ikke at det er så vanlig å håndhilse og klemme hverandre blant de du nevner, og det skjedde på disse bryllupsfestene. Uansett, den største synderen hittil er en norsk eier av et visst skip! Ta deg for pokker sammen. Lurer egentlig på hvor mange familier du så, og hvor mange de var. Tror neppe det var så mange Drøyt å bruke pandemien som en unnskyldning for å være rasistisk. Følg litt med på hva nordmenn gjør og ikke. Ta deg en tur på en pub eller noe.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #18 Skrevet 4. august 2020 Alle indere og pakistanere kjenner hverandre vel heller ikke? Men de har en kulturell greie med å samles i gatene som her ofte desverre blir kjøpesentrene. Forstår meg ikke på det jeg heller, og det er jo mye derfor noen land og kulturer rammes verre enn andre, de er mer sosiale enn oss. Det er ikke rasistisk å kritisere det i denne sammenhengen, det er jo et reellt stort problem. Anonymkode: 5b9e5...4c7 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #19 Skrevet 4. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De sa det på tv2 nyhetene en av de første dagene. At det var en henna fest på kvinnefesten og da er de mest sannsynlig indisk/pakistansk. Anonymkode: 13a64...f19 Ok- takk for svar😊 Anonymkode: 51632...6de 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #20 Skrevet 4. august 2020 Vi var en stor familie på kjøpesenter her om dagen, vi skulle på resturant fordi det var eid. Gikk rett ut igjen uten å røre noe da. Anonymkode: e729e...3c8
Anbefalte innlegg