Gå til innhold

Lar du barnet gå/løpe med pinne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor mener jeg er helt uansvarlig som lar barnet gå/løpe med pinne. Barnet elsker pinner og det er det eneste som motiverer for tur. Barnet løper mer enn det går, og jeg syntes det er vanskelig å nekte løping for eksempel. Tror barnehagen tillater det også, vi får i alle fall mange bilder av barnet med pinne på tur. 

tanker? 

Anonymkode: 92b3d...8a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 3 år, glemte jeg å si. 

ts

Skrevet

Jeg tillater det, men følger nøye med og går/småjogger rett ved siden av så jeg får reddet situasjonen om han skal falle. Min er snart 2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg lar ikke barn løpe med pinner eller andre lange tynne ting. Jeg har sett hvor galt det kan gå.

Anonymkode: 05436...dd8

• Liker 6
Skrevet

Nei. Definitivt ikke. De må gjerne løpe - uten pinne. Eller gå med pinne. Og heller ikke klatre med pinner etc. Er streng på det. De lærte fort, aldri noe problem. 4-åringen går alltid om hun har en pinne i hånda. 2-åringen begynner å bli flink også. Men velger oftest å legge fra seg pinnen og løpe 😛 Evt gir hun den til meg om det er en spesiell og fin pinne, hehe. Så bærer jeg den. 

Lurt å lære fra starten, så slipper man kamper når de er 3-4 år. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg lar barna mine løpe med pinne. Det er så morsomt med pinne i lek, og det veier opp for den bittelille muligheten det er for at de skal skade seg alvorlig. 

Jeg mener det er viktig å ikke begrense barna for mye i fysisk aktivitet, da er det større sjanse for at de skader seg alvorlig når de blir større og ikke har trent opp egen kroppskontroll. 

Anonymkode: cec0c...6c1

• Liker 6
Skrevet

Nei. Men det er fordi jeg har vært borti TO uhell hvor barn har falt uheldig med pinnen... Den ene gangen var på jobb (i barnehage), den andre gangen var barnet til noen venner.

Den ene gangen gikk pinnen gjennom bihulen (eller hva man skal kalle det) mellom kinn og øye. Selvfølgelig ikke en ok opplevelse. Barnet har noe plager i dag (14 år nå).

Den andre gangen gikk pinnen inn i låret. Det virket udramatisk, men tilbakemelding fra lege var at det var minimal avstand til hovedpulsåren i låret og potensielt veldig farlig, noe som selvfølgelig satte en støkk i alle.

Sjansen for at dette skal skje er knøttliten! Så liten at det er helt usannsynlig at jeg skal ha vært med på det to ganger.... Men det skjer, og jeg vil helst unngå det.... Men, om ungene får løpe med pinne, så går det aller, aller mest sannsynlig helt fint!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg gjorde det, men ikke mannen. Eneste jeg var streng på var "ikke løp med saks!", han er litt mer "Ikke løp med t-skje". Så maler han fram bilder for meg om øyne som stikkes ut av pinner, hjerner som blir kløvd av skøytejern, barn som blir forgifta av noe de trodde var tyttebær, røyksopp som ødelegger lungene for alltid, blodforgiftninger som fører til amputering hvis man går barbent. 

Allikevel, mine barn får bære på så mange pinner de vil for meg. 

Anonymkode: 90976...41b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg lar barna mine løpe med pinne. Det er så morsomt med pinne i lek, og det veier opp for den bittelille muligheten det er for at de skal skade seg alvorlig. 

Jeg mener det er viktig å ikke begrense barna for mye i fysisk aktivitet, da er det større sjanse for at de skader seg alvorlig når de blir større og ikke har trent opp egen kroppskontroll. 

Man får helt utmerket god kroppskontroll selv om man legger fra seg lange tynne gjenstander før man løper eller klatrer opp i et tre altså...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hun får gå med pinne, ikke løpe. 

Å løpe med pinne ser jeg for meg man gjør i voldelige leker typ krig. Det er ikke greit uansett. 

Anonymkode: 74ec7...501

AnonymBruker
Skrevet

Å gå med pinne er greit, prøver å si at han må vende den mot bakken og ikke mot ansiktet da. Å løpe med pinne er jo bare dumt, broren min gjorde det som liten og måtte sy oppi munnen, det var ikke så lett på en 2-3åring.. Enda verre hadde det vært om den hadde truffet øyet. 

Anonymkode: 795f6...eeb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hosj...jeg er litt panisk med dette, etter jeg som barn så noe jeg skulle ønske jeg ikke så, da et barn snublet mens han løp med et 17.maiflagg i munnen... 😮 Jeg passer i allefall godt på! 

Anonymkode: 7dbc1...06e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Svigermor mener jeg er helt uansvarlig som lar barnet gå/løpe med pinne. Barnet elsker pinner og det er det eneste som motiverer for tur. Barnet løper mer enn det går, og jeg syntes det er vanskelig å nekte løping for eksempel. Tror barnehagen tillater det også, vi får i alle fall mange bilder av barnet med pinne på tur. 

tanker? 

Nei. Pinner/saks/etc skal pekes nedover, og vekk fra kroppen, og gåes med. Løping med dette er ikke tillatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 1,5 år fant en pinne for første gang nå nylig,og jeg sa allerede da at den får han ikke ha med mindre han sitter. Han klarer så vidt å løpe uten å snuble i sine egne bein,og balansen er det så som så med enda. Tenker med gru på hva som kan skje med ham om han snubler og faller på pinnen.

Ei mor på lekeplassen smålo og sa jeg ikke måtte være så hysterisk. Vel,jeg kaller det å passe på,og avverge fare for en som er så liten at han ikke vet sitt eget beste selv.

Anonymkode: f611c...d3c

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

tanker? 

Hva skal en si...hva er farlig og ikke farlig ??? Livet gir ingen garantier . Jeg vet ikke om noen barn som har fått livsvarige skader av pinner bortsett fra en ungdom som løp på ei grein i skogen og skadet synet. Altså en pinne som satt på treet. Det er ikke innenfor din problemstilling egentlig. 

Uhell kan skje den beste og de fleste skjer i hjemmet og ikke ute eller i skogen. Jeg er oppvokst med pinner og spiker , sag planker i skogkanten og lekt der i hele oppveksten. 

Jeg ville vært mer bekymret når ungdomsårene kommer med de farer som lurer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vår får ikke løpe med pinne. Jeg kjenner en unge som mistet et øye etter å ha løpt med pinne. 

Å leke med pinner er lov, men ikke kombinert med løping og hopping og dissing. 

Anonymkode: 5496e...b67

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Peter007 skrev:

Hva skal en si...hva er farlig og ikke farlig ??? Livet gir ingen garantier . Jeg vet ikke om noen barn som har fått livsvarige skader av pinner bortsett fra en ungdom som løp på ei grein i skogen og skadet synet. Altså en pinne som satt på treet. Det er ikke innenfor din problemstilling egentlig. 

Uhell kan skje den beste og de fleste skjer i hjemmet og ikke ute eller i skogen. Jeg er oppvokst med pinner og spiker , sag planker i skogkanten og lekt der i hele oppveksten. 

Jeg ville vært mer bekymret når ungdomsårene kommer med de farer som lurer.

Jeg vet faktisk ikke om noen barn som fikk livsvarige skader av å sykle uten hjelm, som var det vanlige da jeg vokste opp. Det betyr ikke at jeg har latt mine barn sykle uten hjelm for det.

Enkelte ting er veldig lette farer å unngå og innskrenker ikke at barn får utfolde seg fritt og da  velger man å unngå akkurat disse farene. Så barna kan leke med pinner så mye de vil, men ikke løpe med dem og ikke klatre med dem.

Andre farer lar seg ikke unngå uten å hindre barnas muligheter til utfoldelse. Derfor får de klatre i trær og fjell og hoppe mellom steiner i skogen og i fjæra osv, selv om dette også potensielt kan føre til livsfarlige skader.

AnonymBruker
Skrevet

Nei,ikke lov å løpe med pinner eller bruke de i lek. Det er forbudt å leke med pinner på skolen barnet mitt går på også. De begynner fort å bruke pinnen som våpen,slå hverandre,helt unødvendig å vende små barn til å måtte gå med pinne på tur.

Finnes mange andre måter å motivere barnet til å gå. Premier fremme,osv. Selv små barn forstår at det kan være farlig å løpe med pinner om du forklarer det for dem.  Blir som å si ikke bruk sykkelhjelm,er så liten risiko for at du faller likevel..

Anonymkode: 76da3...4e4

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får helt utmerket god kroppskontroll selv om man legger fra seg lange tynne gjenstander før man løper eller klatrer opp i et tre altså...

Det er jeg helt enig med deg i. 

Men det er så ufattelig mye som er potensielt farlig, så hvis man lar alle "hva hvis" slippe til, så får ikke barnet utfolde seg slik det burde. 

Å løpe med pinner kan være farlig. Å klatre høyt i trær kan være farlig. Å balansere på steiner kan være farlig. Å sykle fort i nedoverbakker kan være farlig. Å hoppe fra høyder kan være farlig. 

Jeg ser potensielle skademuligheter for mine barn over alt. Men må hele tiden veie opp sjansen for at noe alvorlig skal skje, mot gleden ved å leke og mestre å bruke kroppen sin ute i naturen. 

Så bruker vi hjelm og redningsvest (både voksne og barn), og lærer bort varsomhet rundt varme og ild, samt i trafikken.

Og så får barna mine lov å gjøre veldig mye som potensielt er farlig, mens jeg står i bakgrunnen og kveler mine bekymringer for at de skal skade seg og dø. Fordi jeg opplever at gledepotensialet er større enn farepotensialet. Og at ulykker som oftest skjer når vi minst venter det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal de løpe (2 og 3år), så skal de legge fra seg gjenstander som kan skade dem ved et fall, for de faller jo ofte. Jobber i akuttmottak, og er nok greit preget av jobben min, men jeg tenker jeg prøver å avverge det jeg kan innenfor rimelighetens grenser. Dette er også grunnen til at jeg fortsatt har trappegrind og peisgrind feks.

Anonymkode: 974cd...302

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...