AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 Hei! Har utleggstrekk og sitter igjen med kun livsopphold etter lønn. Har i år også fått restskatt på ca 30.000. Kan jeg la restskatten gå til namsmannen og gå foran de andre kravene som er forbruksgjeld? Hvis namsmannen trekker til restskatt istedenfor er jeg ferdig med den på 3mnd men fra livsopphold har jeg nesten ikke sjans å betale. Anonymkode: 646b0...dc9
Fantorang1 Skrevet 4. august 2020 #2 Skrevet 4. august 2020 Namsmann setter kravet de har på pause da SI (som innkrever restskatt som ikke er betalt inn) får forrang på kravet sittt, det vil da i den perioden restskatt innbetales oppgis "intet til utlegg" og koordineres mellom SI og Namsmann. Litt pes for skyldner som må scanne og sende dokumenter til begge, også husleie og andre utgifter som kreves dekket selv om det er sendt inn før. Jeg hadde det i 2018, Namsmann utstedte en "stoppmelding" og trekket derfra stoppet, mens SI gikk inn og tok trekket i stedet til det var gjort opp. Det gikk da direkte over til Namsmann igjen og fortsatte etter "pausen". Er du treg å svare trekker BEGGE samtidig, første forfall er 20/8 på restskatt, så det er bare å hive seg rundtå gjøre avtale med Namsmann, ellers blir det knabert når SI har fremmet kravet til din arbeidsgiver (som normalt ikke sier noe om trekk før du ser det på lønnsllippen). Kan hende det går å få Namsmann til å betale dette uten å involvere SI, tror de har sett problemstillingen før.. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 Ok, takk for svar da må jeg høre med namsmannen. Kanskje det er nok o. Jeg sender dem dokumentasjon på restskatt og kvittering på at jeg betalt den så stopper de det andre trekket midlertidig? Anonymkode: 646b0...dc9
Fantorang1 Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 Nei! Du må IKKE betale dette direkte, da går de jo av ditt livsopphold, Namsmann betaler til skatteoppkreveren på vegne av deg, og trekk til den du har gående stopper midlertidig. Dette må du avtale med Namsmann selv. Du burde heller ikke ha noe igjen å betale med om du allerede har løpende trekk, da du kun får utbetalt det du trenger til eget livsopphold og andre attesterte kostnader som husleie, resten er allerede beslaglagt av Namsmann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå