AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 Hei! Vi ble uventet gravide, og venter derfor en liten krabat i desember ❤️ men, jeg leser noe om at når man er født i desember så har man ikke rett til barnehageplass før august året etter fylte 1 år. Noen som har erfaringer på dette punktet? Hva gjør man da med arbeid osv - når man ikke før barnehageplass før etter 20 mnd? Permisjonstiden er jo maksimalt 12 mnd.. Anonymkode: 71438...4c3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #2 Skrevet 4. august 2020 Går an å søke selv om man ikke har rett på det. Hvis dere ikke har fått plass etter 12 mnd er der ulønnet permisjon og kontantstøtte som gjelder. Anonymkode: fdf80...8e4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #3 Skrevet 4. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går an å søke selv om man ikke har rett på det. Hvis dere ikke har fått plass etter 12 mnd er der ulønnet permisjon og kontantstøtte som gjelder. Anonymkode: fdf80...8e4 Tenkte meg det ja.. siden jeg har lest meg opp om det, fikk bare litt bakoversveis😅 vi er to unge mennesker, som sårt trenger at vi begge jobber for å spare til å kjøpe bosted og slike ting. Må visst finne en annen løsning for at vi begge kan jobbe.. Anonymkode: 71438...4c3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #4 Skrevet 4. august 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte meg det ja.. siden jeg har lest meg opp om det, fikk bare litt bakoversveis😅 vi er to unge mennesker, som sårt trenger at vi begge jobber for å spare til å kjøpe bosted og slike ting. Må visst finne en annen løsning for at vi begge kan jobbe.. Anonymkode: 71438...4c3 https://www.oslo.kommune.no/barnehage/ledige-barnehageplasser/#gref her kan dere følge med på ledige barnehageplasser. Det er trang om nåløyet på småbarn i de fleste bydeler, men det er mulig å stå på venteliste slik at dere får plass når det er ledig, så det kan godt hende at dere får plass uansett. Særlig hvis dere er litt fleksible på hvor barnehagen ligger. Ellers så er det fullt lovlig å kombinere kontantstøtte med jobb, såfremt dere får noen til å passe barnet på dagtid. Hvis en av dere har muligheten til å jobbe kveld/helg så kan dere jo få pose og sekk, selv om det er litt slitsomt og innebærer at en av dere må være mye alene med barnet. Det går også an å ta ut gradert permisjon, da forlenger dere den totale tiden dere har med permisjon. Kan være praktisk hvis dere for eksempel har besteforeldre eller andre i nærheten som kan passe barnet noen dager. Anonymkode: fdf80...8e4 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #5 Skrevet 4. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://www.oslo.kommune.no/barnehage/ledige-barnehageplasser/#gref her kan dere følge med på ledige barnehageplasser. Det er trang om nåløyet på småbarn i de fleste bydeler, men det er mulig å stå på venteliste slik at dere får plass når det er ledig, så det kan godt hende at dere får plass uansett. Særlig hvis dere er litt fleksible på hvor barnehagen ligger. Ellers så er det fullt lovlig å kombinere kontantstøtte med jobb, såfremt dere får noen til å passe barnet på dagtid. Hvis en av dere har muligheten til å jobbe kveld/helg så kan dere jo få pose og sekk, selv om det er litt slitsomt og innebærer at en av dere må være mye alene med barnet. Det går også an å ta ut gradert permisjon, da forlenger dere den totale tiden dere har med permisjon. Kan være praktisk hvis dere for eksempel har besteforeldre eller andre i nærheten som kan passe barnet noen dager. Anonymkode: fdf80...8e4 Tusen takk for tips!! ❤️ Jeg tenker vi blir «desperate» etter barnehageplass, så lenge den er i Oslo så kan vi kjøre og levere. vi har fleksible jobber begge to, og han kan trolig være hjemme på dagtid og jobbe på kvelder/helger. Men det innebærer jo en «trist» hverdag for oss som par. vi har ingen besteforeldre i Oslo, som kan passe babyen. Jeg er sikker på at vi skal finne en løsning, men det vil jo kanskje gå på bekostning av andre ting. Jeg er den av oss med høyest lønn (skiller ca 200k i året mellom oss) og vi blir jo derfor avhengig av at jeg er i jobb. Min inntekt kan forsørge oss, men det blir lite til overs og absolutt 0 kroner å spare til egen bolig. Vi hadde håpet å komme oss inn på boligmarkedet i løpet av 2021, men det ser mørkt ut nå når ting blir som de blir... absolutt alt av tips, erfaringer osv tas imot med stor takk❤️ ts Anonymkode: 71438...4c3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #6 Skrevet 4. august 2020 Vi fikk førstemann midt i september den gangen grensa var 30.8. Hadde ikke rett på plass før han var nesten to. Jeg var student den gangen og fikk plass i studentbarnehage på Sogn. Kjempefin barnehage, beste vi har hatt faktisk. De hadde godt med ledige plasser den gangen iaf. Kan være verdt å melde seg på et eller annet studium neste høst og betale semesteravgift - da kan dere søke barnehage der også. Studenter har førsteprioritet! Ellers er det nok bare å belage seg på å jobbe redusert eller flekse det halvåret det er snakk om. Sånn er dessverre systemet lagt opp - bare tull egentlig. De minste barna har nok ulemper fra før av synes jeg. Vi har novemberbarn, hvilken barnehage får man da, liksom? Først plasseres hele hovedopptaket, så oktoberbarna og så novemberbarna til slutt - og da er det jo bare plasser i de dårligste barnehagene som er ledig. Da blir det bytte uansett året etter (igjen, de minste barna har det vanskelig nok fra før). Anonymkode: 57faa...9cf 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #7 Skrevet 4. august 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tips!! ❤️ Jeg tenker vi blir «desperate» etter barnehageplass, så lenge den er i Oslo så kan vi kjøre og levere. vi har fleksible jobber begge to, og han kan trolig være hjemme på dagtid og jobbe på kvelder/helger. Men det innebærer jo en «trist» hverdag for oss som par. vi har ingen besteforeldre i Oslo, som kan passe babyen. Jeg er sikker på at vi skal finne en løsning, men det vil jo kanskje gå på bekostning av andre ting. Jeg er den av oss med høyest lønn (skiller ca 200k i året mellom oss) og vi blir jo derfor avhengig av at jeg er i jobb. Min inntekt kan forsørge oss, men det blir lite til overs og absolutt 0 kroner å spare til egen bolig. Vi hadde håpet å komme oss inn på boligmarkedet i løpet av 2021, men det ser mørkt ut nå når ting blir som de blir... absolutt alt av tips, erfaringer osv tas imot med stor takk❤️ ts Anonymkode: 71438...4c3 Skjønner at det er kjipt at det er uvisst, men det er veldig stor sannsynlighet for at det ordner seg på en eller annen måte. Vårt barn født (sent) i desember fikk plass 1. februar, og da hadde vi allerede takket nei til en ledig plass i januar pga. at reiseveien var ugunstig for oss. Vi hadde en åpen dialog med arbeidsgiver om at jeg ønsket begynne å jobbe så fort som mulig etter at bhg. var på plass, så fikk lov til å søke om ulønnet for 3 uker av gangen sånn at jeg var på plass hos arbeidsgiver etter at tilvenning var overstått. Måtte gjøre det slik fordi mannen var student på siste året på et studium med veldig mange obligatoriske aktiviteter, så vi var derfor dønn avhengige av min inntekt. Men alt ordnet seg altså. Anonymkode: fdf80...8e4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #8 Skrevet 4. august 2020 Dwt vil lønne seg for dere at pappan tar mest ulønnet perm da. Men dere kan jo dele det også. Jeg ville vurdert noe slikt 80% permisjon (hvis dere har råd), far tar størst del av fellesperioden, se om det er mulig at besteforeldre tar en dag i uka fast fra barnet er ca 5 mnd, så dere graderer permisjonen derfra til å bli lenger. Ta ut begges ferier (forlenger med 8-10 uker), hvis du ammer kan du ta ammefri, så du kan dra hjem 1-2 timer tidligere fra jobb (kommer an på avtale) og da kan kanskje mannen dra på sin jobb, han kan kanskje jobbe redusert og kveld f.eks. Anonymkode: 6bdb4...5d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå