Gå til innhold

Barnehagen vil ikke hjelpe til med bleieslutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 2,5år, som i stor grad har sluttet med bleie ila sommeren. Spurte i barnehagen om de kunne tilby toalettbesøk et par ganger daglig, men det har de ikke anledning til. De kan følge på do hvis barnet gir beskjed selv. Er dette vanlig prosedyre? Barnet glemmer seg i lek, og trenger å minnes på å gå på do. 

Jeg forstår at det er travelt altså, syns bare det virker merkelig å ikke kunne hjelpe et barn på vei til å droppe bleie i noen uker. Det må jo være raskere enn å bytte en bæsjebleie.

Anonymkode: a4553...5ec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner dem... De har mange andre å ta vare på. Å være tørr betyr også at de kjenner etter og sier i fra om tiss/bæj

Dere får jobbe intenst med dette hjemme, så er han vel klar snart. 

Anonymkode: 575f5...1a2

• Liker 7
Gjest theTitanic
Skrevet

De plikter å følge opp dette. Så mye barn er i bhg så blir det nesten umulig å få til uten at de bidrar litt. Å følge barnet til do er ikke for mye forlangt. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke normalt

Anonymkode: e2ea2...15c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Send barnet uten bleie i barnehagen. Min eldste sluttet når hen var litt over to. Gikk veldig fint hjemme, men måtte noen uhell til i barnehagen før både de og barnet fikk inn rutinene. Og det å ha dorunde med de som ikke bruker bleier før måltidene er helt vanlig i mange barnehager. 

Anonymkode: c9eed...f0e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Send barnet uten bleie i barnehagen. Min eldste sluttet når hen var litt over to. Gikk veldig fint hjemme, men måtte noen uhell til i barnehagen før både de og barnet fikk inn rutinene. Og det å ha dorunde med de som ikke bruker bleier før måltidene er helt vanlig i mange barnehager. 

«Hen» bruk ordet barnet.

Anonymkode: ded56...47d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kreve det av barnehagen. De har masse andre unger å passe på. Kan tenke deg hvis dette skulle gjelde alle. Og så blir foreldrene sure hvis de tisser i buksa! Hahahah

Foreldre som deg er et mareritt for barnehage og skole. 
Barnet ditt kan gå med bleie i bhg og være uten hjemme. Det er den vanlige prosedyren. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sender jeg barnet hjem igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal bhg følge opp. Det er også mye mindre jobb å følge et barn på do, enn å bytte våte klær. 

Hvis barnet er tørt hjemme, ville jeg sent uten bleie i bhg. Så får de heller ta skift hvis de ikke følger opp. 

Anonymkode: d3627...791

• Liker 22
Skrevet

Kjenner du noen av de andre foreldrene som har barn i ca samme alder, kan jo hende det er flere som har startet på jobben med å få barnet bleietørr. Det vil jo bli lettere for barnehagen om de har flere barn som skal ha samme oppfølging.

Men vet det ikke bestandig er like enkelt å få igjennom, så med ett barn endte jeg med å sende det på barnehagen med truse selv om det ikke var helt tørt ennå. Fordi de ansatte bare fortsatte å skifte bleie, og heller ikke kunne svare meg på om den forrige bleien var tørr eller ikke. 

En skulle jo tro det vil lette arbeidsdagen til barnehagen på sikt om en får flest mulig til å slutte med bleie tidlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overrasket over svarene. Barnehagen til mine tre har fulgt opp så snart vi sendte dem uten bleier. Også den som mente barnet ikke var klart, men da tok jeg den første uken uten hjemme i ferien, og barnet var klart. Da han var tilbake i barnehagen gikk det fint.

Anonymkode: 4fea4...00e

• Liker 17
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke kreve det av barnehagen. De har masse andre unger å passe på. Kan tenke deg hvis dette skulle gjelde alle. Og så blir foreldrene sure hvis de tisser i buksa! Hahahah

Foreldre som deg er et mareritt for barnehage og skole. 
Barnet ditt kan gå med bleie i bhg og være uten hjemme. Det er den vanlige prosedyren. 

Hvilke foreldre blir sure om ungen har hatt uhell og tisset i buksa når det jobbes med å bli bleietørr?  Skjønner godt en blir litt fortvilt om en får hjem truse med stor bæsjklatt oppi, den kunne vært vippet ned i do før trusa gikk i posen med skittentøy.

Barnehagen bør i hvertfall kunne tilby å minne barnet på å gå på do, så får barnet bruke trusebleie og bukse som er lett for barnet å ta av og på. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hatt småbarn i to ulike barnehager. Der har de uoppfordret begynt med do runder. Barnehagen foreslo også at hun yngste kunne komme uten bleie, rett før hun var to, siden hun var sint på bleiene. 

Anonymkode: c636f...049

• Liker 7
Skrevet

Dette har vi selvfølgelig fulgt opp i alle barnehagene jeg har jobbet. Skulle bare mangle! 

Så lenge barnet har mye skift og foreldrene forstår at det faktisk går an å tisse på seg ti minutter etter at man har vært på do, så skal det ikke være noe problem! 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Her har barnehagen dorunder før og etter måltider eller før etter de har vært ute og de spør også de barna med bleie. Mitt barn var ikke to år enda da det tisset på do i barnehagen innimellom. 

Og jeg skjønner at de kanskje ikke har tid til å starte med bleieslutt på barna, særlig om vinteren med så mye klær, så de ender opp med mange uhell per barn hver dag. For mange barn har i starten mange uhell selv da de er klare, da det tar sin tid å venne seg til å huske å gå på do feks i lek. Her tok vi bleieslutten i ferien, og når barnet da kommer tilbake fra ferien, så har de selv sagt at de påminner barnet. Det har vært sånn for begge barna under bleieslutt. 

Anonymkode: 4fa50...404

• Liker 1
Skrevet (endret)
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Hen» bruk ordet barnet.

Jeg foreslår at du holder deg til emnet i tråden og lar være å diktere hvordan andre uttrykker seg, og hvilke pronomen som brukes. Denne tråden omhandler ikke bruken av pronomenet hen og din eventuelle antipati mot det.

«Hen er et kjønnsnøytralt eller kjønnsmangfoldig pronomen i tredje person entall. Det kan brukes der kjønn er ukjent, og da i stedet for hun/haneller vedkommende. Det kan også benyttes der kjønn er uten betydning eller der hvor personer ikke definerer seg som mann eller kvinne.»

https://sml.snl.no/hen

Endret av Alivamale
  • Liker 11
Skrevet

Jeg hadde inntrykk av at barnehagen til mitt barn fulgte dette greit opp, selv om vi foreldre selvsagt hadde forståelse for at de hadde andre barn å passe på. Barnehagen var riktignok inndelt i avdelinger etter alder, og jeg kan se for meg at det er vanskeligere  for personalet å følge dette opp dersom avdelingen er stor og har barn fra 1-6 år.

AnonymBruker
Skrevet

Vår barnehage har fulgt dette opp uten noe problem. Vi har alltid fått beskjed om å bare levere med ekstra truser og strømpebukser/joggebukse, og at de skal følge ofte på do. De har egne lister over hvem som driver med bleieslutt og skal følges oftere på do enn andre. De er alltid veldig samarbeidsvillige rundt bleieslutt, og jeg hadde blitt skikkelig overraska over noe annet. De plikter å følge opp barnas behov, her under toalettbesøk og personlig hygiene, dvs følg barnet på do når foreldrene sier det har slutta med bleie.

Anonymkode: 9ba16...100

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vår barnehage har fokus på dette, og hjelper gjerne. Fra de starter som 1åringer så har de åpen dør på do når de større barna er der, slik at de små kan lære og motiveres. De følger godt med på barna, så er ikke noe problem å se når et barn viser at det må tisse.

Anonymkode: e16cd...b68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha fått et negativt svar pga corona-tiltak? 
Vet det ble restriksjoner i barnehagen til sønnen på dette området når de åpnet igjen i vår. Vet ikke hvordan det er nå da

Anonymkode: d641e...4d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...