Gå til innhold

Hvordan serverer dere drikke for gjester? Og er dette her unormalt? Les innlegget.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I min familie er det veldig vanlig at når besøkene kommer så tar man med seg en brett med glass og drikke. Drikke er det alltid to eller tre alternativer. Som oftest to. (Cola, Fanta, appelsin juice foreksempel)

og da spør vi gjestene «hva vil du ha» så svarer de. Og er ofte snakk om 5-6 gjester!  Foreksempel en familie. En tante av meg, mannen og 4 barna foreksempel. Eller en familie med 4 voksne og 2 barn.

dette syntes jeg bare er veldig flaut av en eller annen grunn? Vil heller helle i drikke i koppene før jeg går til stua, og dermed bare legge kopp rett foran gjestene. 

syntes det er teit å spørre en etter en hva de skal ha. 
syntes det er flaut å stå der i midten og helle drikke foran dems mens jeg spør hva de skal ha en etter en. 

er jeg rar for at jeg er så redd og ukofortabel i denne situasjonen?

jeg bor med mine foreldre, og er dessverre tradisjon hos mannen jeg skal gifte meg med også......

pakistansk kultur.

Anonymkode: cb155...632

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Neida, du er ikke rar, du er bare ung, uerfaren og umoden. Det går seg til etterhvert som du blir eldre. Det er helt normalt at unge mennesker synes sånne voksen-ting som foreldrene driver med er litt flaue og rare. 

Mitt tips: bit det i deg så lenge du bor med foreldrene dine, og så kan du gjøre som du vil etter at du er gift. (Kanskje lurt å snakke med forloveden din om hvilke forventninger han har?)

Anonymkode: 6ec70...e9f

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke bare sette brusflaskene på bordet og la gjestene forsyne seg fritt når de måtte ønske? Dere trenger jo ikke å helle oppi til dem. Det klarer de selv.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hvorfor kan dere ikke bare sette brusflaskene på bordet og la gjestene forsyne seg fritt når de måtte ønske? Dere trenger jo ikke å helle oppi til dem. Det klarer de selv.

Enig. Du må ikke påta deg en rolle som ikke er deg. Du er sikkert bra på andre ting. 😄

Anonymkode: c2242...c11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Vil tro det er forde pakistanere er veldig strenge på høflighet, og gjester behandles med respekt og oppvartning. Vi er muligens mer laid back som feks føl deg hjemme osv. 

Anonymkode: 485dc...a1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Enig! Hadde vært mye bedre. Men er dessverre veldig vanlig i pakistansk kultur å gjøre det på denne måten.

for til og med kjæresten min server på samme måte hos de. Trodde først det var en greie i min familie, men er tydeligvis flere pakistanere som drive rmed dette

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, syns det høres litt koselig ut jeg, da. Litt ekstra service på besøk. Ikke at vi gjør det i min familie. Men ingenting å være flau over. 

Anonymkode: c9ef9...f68

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Hadde vært mye bedre. Men er dessverre veldig vanlig i pakistansk kultur å gjøre det på denne måten.

for til og med kjæresten min server på samme måte hos de. Trodde først det var en greie i min familie, men er tydeligvis flere pakistanere som drive rmed dette

I vår familie også. Jeg er norsk da, så synes det er kleint. Jeg har brukt og heller helle juice/brus i mange kopper og sette på bordet så kan de ta det de som vil. 

Anonymkode: 6ce25...838

AnonymBruker
Skrevet

Det er da normalt å spørre gjestene hva de vil drikke? Jeg hadde ikke likt å komme på besøk og så bare få servert et glass Cola uten mulighet til å si at jeg heller vil ha vann (liker ikke Cola, og klarer heller ikke å drikke det for å være høflig). I min familie er det helt vanlig at vert/vertinne spør hva gjestene vil ha, og heller i glassene. Og vi er etnisk norske.

Anonymkode: 651fd...520

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da normalt å spørre gjestene hva de vil drikke? Jeg hadde ikke likt å komme på besøk og så bare få servert et glass Cola uten mulighet til å si at jeg heller vil ha vann (liker ikke Cola, og klarer heller ikke å drikke det for å være høflig). I min familie er det helt vanlig at vert/vertinne spør hva gjestene vil ha, og heller i glassene. Og vi er etnisk norske.

Anonymkode: 651fd...520

Men hva kan jeg gjøre med at jeg syntes det er så ukonfortabel? 
skal få besøk fra familien til kjæresten min hvor det er forventet jeg skal servere. Og her er det snakk om å servere til 8-9 personer. Mens resten ser på

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skal få besøk fra familien til kjæresten min hvor det er forventet jeg skal servere. Og her er det snakk om å servere til 8-9 personer. Mens resten ser på

Sitter de bare og ser på? Snakker de ikke med hverandre? Kanskje du skal sette i gang samtalen slik at de får et annet fokus. Spør noen hvordan det går med ett eller annet, så snur alle seg mot den personen som snakker. 

Hos oss setter vi ut glass eller kopper til hver enkelt, før verten heller i kaffe eller det vi ellers serverer. Det tror jeg ikke er uvanlig. 

Anonymkode: 9dd61...df1

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig å gjøre ting man er ukomfortabel med. Tvert i mot er det bra å utfordre seg selv slik ofte. Det er sånn man får bedre selvtillit.

Å finne fram drikke, spørre hva folk vil ha og helle opp i glassene til folk er faktisk helt vanlig og normalt i den norske kulturen også, selv om yngre etter hvert er blitt mer avslappet på dette og folk må forsyne seg selv.

Å bare helle opp i glass og servere uten å spørre om folk vil ha/ hva folk vil ha er uansett en dårlig løsning i alle kulturer.

Anonymkode: b0468...0d8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter de bare og ser på? Snakker de ikke med hverandre? Kanskje du skal sette i gang samtalen slik at de får et annet fokus. Spør noen hvordan det går med ett eller annet, så snur alle seg mot den personen som snakker. 

Hos oss setter vi ut glass eller kopper til hver enkelt, før verten heller i kaffe eller det vi ellers serverer. Det tror jeg ikke er uvanlig. 

Anonymkode: 9dd61...df1

Uvanlig eller vanlig, jeg er veldig ukonfortabel med dette. Og det er noe med akkuratt dette med å spørre hva de skal ha og helle foran dem. Hadde det vært min egen bestevennine, nei! Da er det ikke flaut. Men generelt gjester så Syntes jeg det er flaut. spesielt en ny familie.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn her gjør vi i alle fall hos meg og har gjort gjennom min oppvekst :)

-Glass står allerede rundt bordene, gjerne samlet midt på bordet om det er nokså uformelt uten faste sitteplasser

-Et utvalg av drikke står på et tebord, stettbord, kjøkkenbenken, avhengig av hvor vi er. Som regel ikke på selve bordet man spiser på fordi det kan oppta en del plass

-Som regel består utvalget av drikke av en "hoveddrink" det er mest av, f.eks. eplemost, men også en flaske brus og noe vann for dem som ønsker det 

-En av vertskapet har fått å holde orden drikken i oppgave (gjerne mannen, kona lager jo maten og gjør alt annet), spør om noen har lyst til å smake på f.eks. eplemosten i plenum eller holder flasken klar over glasset og spør hver enkelt gjest om de har lyst på eplemost (da har de mulighet for å si nei, om de heller vil ha brus)

-Skjenkingen foregår gjerne en runde nr. 2 også, men ellers henter folk drikke selv og tilbyr også å skjenke for andre 

Haha tror aldri at jeg har gått så detaljert til verks før 

Anonymkode: d1fb8...594

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uvanlig eller vanlig, jeg er veldig ukonfortabel med dette. Og det er noe med akkuratt dette med å spørre hva de skal ha og helle foran dem. Hadde det vært min egen bestevennine, nei! Da er det ikke flaut. Men generelt gjester så Syntes jeg det er flaut. spesielt en ny familie.

Les denne her: Kort tekst

Kanskje du kjenner deg igjen noe av det? Det er slettes ikke uvanlig å føle det slik når man er ung, og trøsten er at det går over med erfaring. Du må bare pushe deg selv. 

Anonymkode: 6ec70...e9f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis de syns det er helt normalt og forventet, så vil de jo ikke syns at du er rar om du gjør det. De vil jo bare synes det er hyggelig. Tar deg ikke mer enn noen minutter. Prøv i hvert fall, så ser du hvordan det går. Vi er ofte ukomfortable med uvante og nye ting, det er ikke unormalt. 

Så får dere evt droppe å videreføre skikken til evt barn. Er ikke sikkert bestemor på 80 og tanter og onkler syns det er så stas om du ikke gjennomfører skikken de er vant med. Du får tenke på det som ekstra service og som å gjøre noe hyggelig for dem, som de er vant til. Så får dere droppe det når de ikke er på besøk. 

Anonymkode: c9ef9...f68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er fint med slike tradisjoner. Det viser omtanke for gjester. 

Her hører vi om gjestene vil ha te eller kaffe, eventuelt vin/øl om det passer sammenkomsten. Mannen min setter så frem glass, og skjenker. Vi har alltid en vannkaraffel og vannglass på bordet når vi har besøk, dette serverer alle seg selv av. Men mannen passer på at det alltid er noe i vinglasset eller kaffekoppen, frem til gjesten sier nei-takk til mer drikke. Har jeg besøk alene må jeg innrømme at jeg bare setter kaffekanna eller vinflaska på bordet etter å ha skjenket første gang, men da er det som regel snakk om nære venninner. 

Er det frokost setter vi bare kaffekanne, juice og melk på bordet, så ber man om det man vil ha. 

Anonymkode: a43c6...697

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I familieselskap så spør vi og setter fram så får hver enkelt helle opp. Har jeg venninner på besøk så spør jeg og oftest heller opp også. Kommer ikke med drikke på brett da. 

Anonymkode: 8fbed...61d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...