Gå til innhold

Jungelen av proteinpulver, hvor og hvilket skal man kjøpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forstår ikke hva jeg bør kjøpe og ikke. Har dere noen forslag?

Anonymkode: 5b647...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men trenger du det, da? Og hvorfor, i så fall? :)

Anonymkode: 3e513...f92

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fornøyd med 100% whey fra Optimum nutrition. Lav på karbohydrater og flere helt greie smaker. Rent protein for penga. Bestiller på gymgrossisten.

Anonymkode: 9f03c...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen av dem. Kosttilskudd er i hovedsak kun nødvendig dersom man har fått påvist en mangel. Proteinmangel er tilnærmet ikke-eksisterende i den vestlige verden, med noen få unntak (sykdom, omfattende matintoleranser etc.). De aller aller fleste, også de som trener mye, får dekket behovet sitt gjennom normal, variert kost. I beste fall er proteinpulver bortkastede penger som du tisser ut igjen.

Anonymkode: c0943...86a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fornøyd med 100% whey fra Optimum nutrition. Lav på karbohydrater og flere helt greie smaker. Rent protein for penga. Bestiller på gymgrossisten.

Denne ikke sant?

https://www.tights.no/butikk/optimum-nutrition-100-whey-gold-standard-2273g/ 

Bruker selv denne fordi jeg ikke vil drikker proteinshake pga jeg mangler noe i måltidet mitt. Men ren protein 30 min før eller etter trening .feks. Også havregrøt noen ganger

Anonymkode: b0c81...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av dem. Kosttilskudd er i hovedsak kun nødvendig dersom man har fått påvist en mangel. Proteinmangel er tilnærmet ikke-eksisterende i den vestlige verden, med noen få unntak (sykdom, omfattende matintoleranser etc.). De aller aller fleste, også de som trener mye, får dekket behovet sitt gjennom normal, variert kost. I beste fall er proteinpulver bortkastede penger som du tisser ut igjen.

Så var det på'n igjen. Proteinmangel er irrelevant i denne sammenheng. Det handler om et minsteinntak av protein for at kroppen i det hele tatt skal fungere. Når det gjelder styrketrening, er den generelle anbefalinga mellom 1.2-1.8 g pr. kg. kroppsvekt. Noen dekker dette gjennom maten de spiser, mens andre kanskje ikke gjør det. Spesielt om man spiser i kaloriunderskudd, så kan det være noe vanskelig, særlig om man ønsker å ligge i den høye enden av skalaen. Det er en myte at proteinpulver er dyrt. Sammenlign det med sjokomelk, cottage cheese eller kyllingfilet, så vil du se at det ikke stemmer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bodylab sine. https://www.bodylab.no/shop/bodylab-whey-100-663p.html

De er billige og gode på smak.

Før brukte jeg bare isolat, som er en renere form, men jeg mener nå at det ikke er nødvendig, med mindre man har laktoseintoleranse. Optimum nutrition er overprisa AF. Hvis du skal bruke så mye penger, ville jeg heller ha kjøpt Myo-protein sitt pulver: https://myrevolution.no/proteinpulver/myoprotein?gclid=CjwKCAjw34n5BRA9EiwA2u9k3-vQMZTXzHsecwKEBRUsqQIm93tA-OO24DS-rLNj8ykLdNMimn2cPxoCHdoQAvD_BwE

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Før brukte jeg bare isolat, som er en renere form, men jeg mener nå at det ikke er nødvendig, med mindre man har laktoseintoleranse. Optimum nutrition er overprisa AF. Hvis du skal bruke så mye penger, ville jeg heller ha kjøpt Myo-protein sitt pulver: https://myrevolution.no/proteinpulver/myoprotein?gclid=CjwKCAjw34n5BRA9EiwA2u9k3-vQMZTXzHsecwKEBRUsqQIm93tA-OO24DS-rLNj8ykLdNMimn2cPxoCHdoQAvD_BwE

Støtter denne.. Dette er det beste jeg har smakt.. 👌

Anonymkode: 7916c...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hva jeg bør kjøpe og ikke. Har dere noen forslag?

Anonymkode: 5b647...369

Jeg synes proteinfabrikken sitt 100% whey protein med jordbærsmak alltid har vært en sikker vinner - de har mange andre produkter også.

Kan bestilles fra siden deres eller kjøpes på blant annet xxl - xxl har mindre 1 kg (?) poser til en billig penge,kjekt for å teste produktet. Norsk produsent er i alle fall noe jeg foretrekker når det kommer til kosttilskudd. Holder man seg til en shake etter trening - holder i lange baner for de fleste - så varer det lenge og er laaaaangt billigere enn en YT.

Endret av Jr.Garcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk mange i den vestlige verden som har proteinmangel. Bare se på langtids-veganere som ikke har et gram muskel på kroppen. Du snakker kanskje om kwashiorkor, men det finnes andre typer proteinmangler. Det finnes mange aminosyrer og planter har ikke en god aminosyreprofil. Enten mangler de en eller flere aminosyrer vi trenger, eller så har de et ugunstig forhold av aminosyrene (for mye av en og for lite av en annen).

Man skal også ha store doser høykvalitetsprotein (altså fra animalske kilder), helst 2 ganger om dagen for å bevare muskler. Glysin er den aminosyren som trigger muskelbevaring og den finnes knapt i planter. Du skal spise store mengder planter for å klare å få i deg nok, men det finnes masse av det i kjøtt. Det finnes litt i soya, men det har vel alle som er interessert i helse og ernæring fått med seg at man bør holde seg unna.

De aller fleste eldre kunne faktisk hatt veldig godt av å få litt tilskudd av protein. Det er ofte muskelsvinn som tar knekken på dem, ikke sykdommer. De fleste eldre har dårlig matlyst, og spiser ikke store nok måltider til å beholde muskler. I tillegg til at de ikke er så aktive lenger, så blir de fort svake...

Anonymkode: df046...46b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BodyLab sine er gode og finnes i mange forskjellige smaker. Tror jeg snart har vært igjennom alle smakene. Favorittene er banan, salt karamell og jordbær. 

Anonymkode: 7ae50...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bodylab er ok på smak.

Selv liker jeg best MyRevolution, er jo koder ute for 15%.

Anonymkode: 0d2f4...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig glad i bodylab sitt proteinpulber i smaken vanilje. Har en scoop i blender med litt helmelk og knust is. Smaker som hvilken som helst vaniljemilkshake :) 

Anonymkode: 56d06...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilket proteinpulver som er best, men har en kommentar til alle de som mener det ikke er vits i.

Hvis man bare leser overskriftene så ser man med seg at de aller fleste får nok protein gjennom et vanlig kosthold. Det stemmer nok, men spørsmålet er:

1. Nok protein til hva? Nok til å være frisk mosjonist eller til maksimal fremgang i styrkeløft?

2. Hva spiser TS ellers?

Kroppen nyttiggjør seg inntil 2-3g protein per kg per dag hvis man trener virkelig hardt. Det er MYE. Det tilsvarer 20-30 egg om dagen for en mann som meg på 80 kg. Jeg får ikke i meg i nærheten av dette gjennom mitt kosthold. Folk som spiser veldig mye kjøtt klarer det kanskje, men det gjør ikke jeg. Man kan så klart gjøre som "The Rock" og spise 2kg fisk om dagen. Det er sånn strongmen får kroppen sin. Det er helt fascinerende hvor mye de spiser.

Jeg har aldri smakt proteinpulver heller, men så har jeg ikke som mål å bygge store muskler. Hvis målet mitt var å bli størst mulig så sier forskningen at jeg bør spise proteinpulver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Spørsmålet er om man faktisk trenger det? :)

Jeg brukte proteinpulver i minst ti år, men har ikke brukt det de siste 5-6 årene. Til det innlegget over så viser vel nyere forskning at man trenger mindre protein enn tidligere antatt. Er fortsatt like stor og sterk.

Så sant man faktisk ikke er strongman eller veier 100 kg ++, så tipper jeg de aller fleste greier å få i seg nok protein gjennom kosten. Men det betinger jo at man faktisk har et kosthold som er rikt på protein. Melk, egg, bønner, kjøtt, ost, kylling, fisk, osv. 

Anonymkode: 97ba6...71e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk mange i den vestlige verden som har proteinmangel. Bare se på langtids-veganere som ikke har et gram muskel på kroppen. Du snakker kanskje om kwashiorkor, men det finnes andre typer proteinmangler. Det finnes mange aminosyrer og planter har ikke en god aminosyreprofil. Enten mangler de en eller flere aminosyrer vi trenger, eller så har de et ugunstig forhold av aminosyrene (for mye av en og for lite av en annen).

Man skal også ha store doser høykvalitetsprotein (altså fra animalske kilder), helst 2 ganger om dagen for å bevare muskler. Glysin er den aminosyren som trigger muskelbevaring og den finnes knapt i planter. Du skal spise store mengder planter for å klare å få i deg nok, men det finnes masse av det i kjøtt. Det finnes litt i soya, men det har vel alle som er interessert i helse og ernæring fått med seg at man bør holde seg unna.

De aller fleste eldre kunne faktisk hatt veldig godt av å få litt tilskudd av protein. Det er ofte muskelsvinn som tar knekken på dem, ikke sykdommer. De fleste eldre har dårlig matlyst, og spiser ikke store nok måltider til å beholde muskler. I tillegg til at de ikke er så aktive lenger, så blir de fort svake...

Anonymkode: df046...46b

Vi er nok egentlig enige i flere ting. De tingene du nevner her (som hovedsaklig handler om svært restriktivt kosthold eller alderdom) tenkte jeg at lå innenfor min «etc.». Jeg valgte derfor å skrive «etc.» fremfor å forsøke å ta med alle mulige variabler av tilstander.

Men hovedvekten av mennesker i den vestlige verden, omfattes nok ikke av noen av de overnevnte variablene. Og ettersom TS verken nevner sykdom, alderdom eller strenge restriksjoner i kosthold, antar jeg at dette er en normalt frisk person, som driver med trening. Dersom en slik person spiser et vanlig, variert kosthold, får man altså ikke proteinmangel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...