AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #1 Skrevet 3. august 2020 Kjæresten sin sønn skal konfirmeres. Han sier han vil ha grillmat, burgere og pølser, som mat. Det hele skal gjøres i hagen. Han skal bruke alle pengene på moped. Er dette vanlig nå? Min sønn er 6 år, så jeg aner ikke. Men i mine kretser er konfirmasjon en høytidelig anledning, folk dukker gjerne opp i dress og bunad, det er taler, pyntede bord, kort og en formell middag/lunsj, som regel koldtbord eller tapas, men også 3-retters. Jeg har som sagt ingenting med dette å gjøre. Men bare stusser over dette... Anonymkode: 5eefd...0ba 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #2 Skrevet 3. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjæresten sin sønn skal konfirmeres. Han sier han vil ha grillmat, burgere og pølser, som mat. Det hele skal gjøres i hagen. Han skal bruke alle pengene på moped. Er dette vanlig nå? Min sønn er 6 år, så jeg aner ikke. Men i mine kretser er konfirmasjon en høytidelig anledning, folk dukker gjerne opp i dress og bunad, det er taler, pyntede bord, kort og en formell middag/lunsj, som regel koldtbord eller tapas, men også 3-retters. Jeg har som sagt ingenting med dette å gjøre. Men bare stusser over dette... Anonymkode: 5eefd...0ba Kjenner en som valgte pizza til mat. Syns det var kult! Alt må ikke være perfekt!Så lenge konfirmanten ønsker det sånn! Anonymkode: f9aca...e72 22
MgV Skrevet 3. august 2020 #3 Skrevet 3. august 2020 Har vært i masse konfirmasjoner, koldtbord, gryterett, taco, potetball, snitter, kjøttsuppe...jo da... alt går!!! Og jeg synes det er viktig att konfirmanten får være med å bestemme litt!!! 13
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #4 Skrevet 3. august 2020 Vet om noen som skal ha pizza til konfirmasjonen. Dét hadde ikke vår fått. Pizza kan han spise 364 andre dager i året... nesten😂 Anonymkode: 927ce...452 8
Brunello Skrevet 3. august 2020 #5 Skrevet 3. august 2020 Det er forskjell på folk. Normale, oppegående mennesker har litt klasse på konfirmasjon. 16
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #6 Skrevet 3. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjæresten sin sønn skal konfirmeres. Han sier han vil ha grillmat, burgere og pølser, som mat. Det hele skal gjøres i hagen. Han skal bruke alle pengene på moped. Er dette vanlig nå? Min sønn er 6 år, så jeg aner ikke. Men i mine kretser er konfirmasjon en høytidelig anledning, folk dukker gjerne opp i dress og bunad, det er taler, pyntede bord, kort og en formell middag/lunsj, som regel koldtbord eller tapas, men også 3-retters. Jeg har som sagt ingenting med dette å gjøre. Men bare stusser over dette... Anonymkode: 5eefd...0ba Jeg har konfirmert to barn og et stebarn. Barna får komme med innspill og ønsker, men foreldrene tar den endelige avgjørelsen, siden vi tross alt har kunnskap og kompetanse om hvordan man holder selskap, og også fordi det er en fin læringsarena for hvordan selskap holdes. Ofte er jo dette det eneste de erfarer før det plutselig blir bryllup, så det er fint å kunne lære bort litt grunnleggende skikk og bruk. Vi som foreldre er vertsskap for selskapet, vi holder det for og til ære konfirmanten (skikk og bruk), det er ikke konfirmanten som inviterer. Derfor undertegner vi invitasjonene. Det er velkomstdrink (mozell, evt champagne), pyntede bord, velkommen til bords-tale og andre taler, bordkort (selvfølgelig) osv. Gjerne taler med en blanding av humor, alvor og følelser og tilpasset ungdommen. Siden det er jeg/vi som står for maten betyr det at vi er mer enn lydhøre for ønsker, men det skal også la seg gjennomføre og falle i smak for gjestene som jo ofte er en gjeng med besteforeldre, kanskje oldeforeldre, tanter og onkler. Full sashimimeny er derfor utelukket. Vi har løst det med buffet der konfirmantene ønske kunne inkorporeres. Den ene ønsket vårruller og noe asiatisk, så da hadde vi det som noen av rettene på buffeten, sammen med diverse mer tradisjonelle ting, litt sydeuropeisk ting osv. Prøvde å tenke ut noe alle ville like og som konfirmanten likevel ble fornøyd med. Anonymkode: 14dae...858 19
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #7 Skrevet 3. august 2020 6 minutter siden, Brunello skrev: Det er forskjell på folk. Normale, oppegående mennesker har litt klasse på konfirmasjon. Oppegående folk? Da mener du sosser? For det er mer oppegående å la konfirmanten selv bestemme dagen sin vel?Heller skrive det i invitasjonen så slipper folk å føle seg snurten! Anonymkode: f9aca...e72 14
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #8 Skrevet 3. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oppegående folk? Da mener du sosser? For det er mer oppegående å la konfirmanten selv bestemme dagen sin vel?Heller skrive det i invitasjonen så slipper folk å føle seg snurten! Anonymkode: f9aca...e72 Det er normalt at ungdommer får veiledning fra foreldre og læres at konfirmasjon ikke er det samme som barneselskap. Det er liksom en del av foreldrerollen. Anonymkode: 14dae...858 34
Brunello Skrevet 3. august 2020 #9 Skrevet 3. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppegående folk? Da mener du sosser? For det er mer oppegående å la konfirmanten selv bestemme dagen sin vel?Heller skrive det i invitasjonen så slipper folk å føle seg snurten! Anonymkode: f9aca...e72 Det å la konfirmanten bestemme at hele selskapet skal spise noe de aller fleste ikke mener er festmat, er ikke å være grei mot konfirmanten. Barna skal oppdras til å skjønne at det er noe som heter skikk og bruk, og at noen anledninger er litt «stivere» enn andre. Gjør man jobben godt nok, vil man for øvrig slippe problemstillingen med pizza eller taco. 24
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #10 Skrevet 3. august 2020 3 minutter siden, Brunello said: Det å la konfirmanten bestemme at hele selskapet skal spise noe de aller fleste ikke mener er festmat, er ikke å være grei mot konfirmanten. Barna skal oppdras til å skjønne at det er noe som heter skikk og bruk, og at noen anledninger er litt «stivere» enn andre. Gjør man jobben godt nok, vil man for øvrig slippe problemstillingen med pizza eller taco. Jeg håper disse holdningene dør ut med generasjonen din. Anledninger er da så stive man gjør dem til, det er ikke pålagt å ha en stiv konfirmasjon. Synes det er fint at konfirmasjoner gjenspeiler konfirmanten og alderen de er i. Dessuten tror jeg at det er flere som setter pris på pizza enn sodd eller koldtbord egentlig. Veldig få som ikke liker pizza. Anonymkode: b0d2b...3f4 15
Brunello Skrevet 3. august 2020 #11 Skrevet 3. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg håper disse holdningene dør ut med generasjonen din. Anledninger er da så stive man gjør dem til, det er ikke pålagt å ha en stiv konfirmasjon. Synes det er fint at konfirmasjoner gjenspeiler konfirmanten og alderen de er i. Dessuten tror jeg at det er flere som setter pris på pizza enn sodd eller koldtbord egentlig. Veldig få som ikke liker pizza. Anonymkode: b0d2b...3f4 Har ikke noe med generasjon å gjøre. Har med miljø. Det er vanlig å ha stilige konfirmasjoner me taler, god mat og litt formell stemning. Det er bare på kvinneguiden jeg har hørt om andre måter å gjøre det på. 14
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #12 Skrevet 3. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper disse holdningene dør ut med generasjonen din. Anledninger er da så stive man gjør dem til, det er ikke pålagt å ha en stiv konfirmasjon. Synes det er fint at konfirmasjoner gjenspeiler konfirmanten og alderen de er i. Dessuten tror jeg at det er flere som setter pris på pizza enn sodd eller koldtbord egentlig. Veldig få som ikke liker pizza. Anonymkode: b0d2b...3f4 Hvorfor er det «stivt»? Våre konfirmasjoner har vært kjempehyggelige. Ungdommene fortjener en fin feiring ig voksenpersoner som kan vise dem veien inn i voksenlivet. Og når de blir voksne skal de kunne omgås andre i ulike setninger og vite hvordan man ter seg. Plutselig har de begynt på universitetet og blitt invitert på førsteårsball, eller i sitt første bryllup som forlover. Da holder det ikke å dra på seg joggebuksa og skylde på at Alt annet en pizza blir for stivt for det lærte jeg hjemme. Da har foreldre sviktet og fått usikre unge voksne som i selvforsvar spytter ut at treretters er snobbete og stivt. Anonymkode: 14dae...858 15
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #13 Skrevet 3. august 2020 11 minutter siden, Brunello skrev: Har ikke noe med generasjon å gjøre. Har med miljø. Det er vanlig å ha stilige konfirmasjoner me taler, god mat og litt formell stemning. Det er bare på kvinneguiden jeg har hørt om andre måter å gjøre det på. Da har du godt av å få utvidet horisonten din. Vi har hatt konfirmasjoner med tapas, pasta og taco. Alle 3 var helt perfekte med variert og god mat, pent tøy og taler. Om man er et minstemål av god på kjøkkenet klarer man å lage noe mer ut av taco enn det du spiser når du spiser fredagstacoen din. Anonymkode: 6ece9...205 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 Jeg glemte å svare på HI. Man kan fint servere grillmat som består av mer enn pølser og burgere. Man kan også pynte bordene, seg selv og holde taler selvom maten kommer fra en grill. Anonymkode: 6ece9...205 14
Brunello Skrevet 3. august 2020 #15 Skrevet 3. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du godt av å få utvidet horisonten din. Vi har hatt konfirmasjoner med tapas, pasta og taco. Alle 3 var helt perfekte med variert og god mat, pent tøy og taler. Om man er et minstemål av god på kjøkkenet klarer man å lage noe mer ut av taco enn det du spiser når du spiser fredagstacoen din. Anonymkode: 6ece9...205 Det har ikke noe å gjøre med at taco ikke kan være godt. Jeg lager svært god taco når vi har det. Det er bare ikke festmat. Og pasta er en del av en tre-fireretters meny til fest, ikke en selvstendig rett som serveres alene. 9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #16 Skrevet 3. august 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppegående folk? Da mener du sosser? For det er mer oppegående å la konfirmanten selv bestemme dagen sin vel?Heller skrive det i invitasjonen så slipper folk å føle seg snurten! Anonymkode: f9aca...e72 Det er ikke sossete å ha selskapsmat i en konfirmasjon, og ikke la en 15-åring bestemme at det skal grilles pølser. Jeg syns ikke konfirmanten skal bestemme slikt, det vitner slett ikke om «oppegåenhet». Anonymkode: bd42b...e8d 8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #17 Skrevet 3. august 2020 Akkurat nå, Brunello skrev: Det har ikke noe å gjøre med at taco ikke kan være godt. Jeg lager svært god taco når vi har det. Det er bare ikke festmat. Og pasta er en del av en tre-fireretters meny til fest, ikke en selvstendig rett som serveres alene. Da vet du sørgelig lite om hvordan man lager god mat. Taco kan være så mangt, at du lager god tacos kan så være men du mangler åpenbart fantasien til å gjøre noe mer variert ut av det. Når vi hadde pasta hadde vi også hjemmebakte focaccia, tre forskjellige typer saus, flere typer ost og annet «tilbehør». Anonymkode: 6ece9...205 4
Brunello Skrevet 3. august 2020 #18 Skrevet 3. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da vet du sørgelig lite om hvordan man lager god mat. Taco kan være så mangt, at du lager god tacos kan så være men du mangler åpenbart fantasien til å gjøre noe mer variert ut av det. Når vi hadde pasta hadde vi også hjemmebakte focaccia, tre forskjellige typer saus, flere typer ost og annet «tilbehør». Anonymkode: 6ece9...205 Jeg kan antakelig en god del mer enn deg, såfremt du ikke er kokk. Jeg lager taco på mange forskjellige måter, og gjerne uten å kjøpe et eneste «taco-produkt». Det er kjempegodt, men det er ikke festmat. Pasta er også kjempegodt. Vi har det ofte til middag, Når vi har selskap, har vi det ofte som rett nummer to av tre eller fler. Men alene er ikke pasta festmat uavhengig av om det er flere sauser, oster og brød til. 14
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #19 Skrevet 3. august 2020 Grill sjømat og grønnsaker. Dekk et nydelig langbord i hagen med oldemors broderte duk og massevis av markblomster i pene vaser. Anonymkode: ee4d1...7a5 7
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #20 Skrevet 3. august 2020 6 minutter siden, Brunello skrev: Jeg kan antakelig en god del mer enn deg, såfremt du ikke er kokk. Jeg lager taco på mange forskjellige måter, og gjerne uten å kjøpe et eneste «taco-produkt». Det er kjempegodt, men det er ikke festmat. Pasta er også kjempegodt. Vi har det ofte til middag, Når vi har selskap, har vi det ofte som rett nummer to av tre eller fler. Men alene er ikke pasta festmat uavhengig av om det er flere sauser, oster og brød til. Jeg er ikke kokk, jeg er middelmådig på kjøkkenet. Hun som har stått for maten er derimot kokk og kan dermed gjøre hverdagsmat om til festmat. Jeg lurer på hva du mener er innafor som festmat? Anonymkode: 6ece9...205 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå