Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må kjøpe meg en pc (stasjonær) og lurer på om noen har tips til hvor. Jeg har skjerm/tastatur osv så det trenger jeg ikke. Kan eventuelt kjøpe dette nytt seinere.

Skal brukes til "vanlig" internett, litt spill og mulig noe bildebehandling. Pris er vesentlig da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo gå på www.komplett.no eller lignende for å kjøpe de delene som passer til ditt behov. Så å si bygge sin egen PC. Eller så har man jo DELL som er spesialisert seg for de "helt vanlige" brukere.

Men hvis du planlegger å spille Doom 3 og Half Life 2 så er det anbefalt å bygge noe selv på www.komplett.no eller lignende.

Men kabal og sånne skikkelig små spill så kan du prøve hos DELL.

Skrevet

Og hvis du ikke har så mye erfaring selv med å bygge pcer, går fint an å sende en mail til komplett, psdata, mpx eller lignende, si hvor mye du hadde tenkt deg og la de bygge en maskin til deg!

Skrevet

Vil anbefale deg å se på en mini mac, utrolig fet maskin

Gjest Guest
Skrevet
Og hvis du ikke har så mye erfaring selv med å bygge pcer, går fint an å sende en mail til komplett, psdata, mpx eller lignende, si hvor mye du hadde tenkt deg og la de bygge en maskin til deg!

Det var ikke så dumt!

Hva pris må jeg regne med? det kan sikkert variere da, men er jeg helt på viddene med 4-5000? Eller er det latterlig lavt? Er som sagt uten skjerm og tastatur foreløpig.

Skrevet

Jeg har prøvd å "bygge" en PC på komplett.no og greide å få en pris til ca 4600 kr. Men da måtte jeg velge crap midi tower kabinett, Intel Celeron (dritt) prosessor, fattig 40 GB harddisk, et hovedkort så billig at den ligger under 500 lapp. Men husk at du virkelig får det du betaler for når det gjelder PC deler. Jeg vet ikke hvor lenge den PC'en jeg "bygde" kommer til å vare...

Gjest Guest
Skrevet
Det var ikke så dumt!

Hva pris må jeg regne med? det kan sikkert variere da, men er jeg helt på viddene med 4-5000? Eller er det latterlig lavt?  Er som sagt uten skjerm og tastatur foreløpig.

Jeg har regnet litt på det, utfra hva som er tilgjengelig på Komplett, og har kommet til at du bør kunne få en veldig OK maskin til rundt kr 6500,-.

Det man kan spare ytterligere på da, er minne (1 Gb er ganske rikelig, 512 Mb holder til det aller meste) og harddisk (120 eller 160 Gb "vanlig" IDE er et par hundrelapper billigere 200 Gb SATA). Da er man nede i vel 5800,-.

Grafikkort kan man faktisk få til 500 kroner, noe som bringer prisen ned i kr 5300, men det vil jeg ikke anbefale hvis maskinen overhodet skal brukes til spill. Da ville jeg faktisk heller byttet til et Socket 754-hovedkort og kjøpt den raskeste Sempron-prosessoren. Det vil gi en besparelse på rundt kr 1000.

Her er eksempelet jeg har gått ut fra:

Hovedkort (kr 919) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307700&cks=PRL

CPU m/vifte (kr 1590) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304047&cks=PRL

Minne, 2x512Mb (kr 970) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117212&cks=PRL

Harddisk, 200Gb (kr 850) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307912&cks=PRL

Kabinett m/PSU (kr 595) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303545&cks=PRL

Grafikkort (kr 1095) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302677&cks=PRL

DVD-brenner (kr 495) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309415&cks=PRL

Skrevet
Det var ikke så dumt!

Hva pris må jeg regne med? det kan sikkert variere da, men er jeg helt på viddene med 4-5000? Eller er det latterlig lavt?  Er som sagt uten skjerm og tastatur foreløpig.

Blir nok kanskje, som andre sier, litt i underkant det. Men det du kan gjøre er å tenke gjennom hva du skal bruke maskinen til (spill, videoredigering, surfing, programmering, DAK-prosessering osv....), skrive det i en mail og spørre om å få et prisforslag. Ofte de kutter litt i prisen når du kjøper flere ting samtidig, iallfall runder litt nedover. Og send gjerne til flere, psdata for eksempel.

Og Mac Mini er en lekker liten sak også, enig i det. Men den burde bli oppdatert snart...

Skrevet

Tusen takk for gode råd! :smilyblomst: Nå har jeg sendt mail til flere Pc leverandører om mitt behov så da er det bare til å vente å se hva resultatet vil bli. :)

Skrevet

Har fått tilbakemeldinger fra en del av disse pc leverandørene, og tilbakemeldingen fra mpx var mest "forståelig"..heheh... ;) For dette kommer morroa på 5395,- Prisen var forsåvidt ok, selv om innholdet sier meg fint lite. Noen som har noen kommentar?

Eneste som jeg tenkte på her var at det ikke er inkl office programvare, og det kostet jo LITT om jeg skal bestille det utenom. Nå har min far kjøpt ny pc for kort tid siden og HAR Cd office programvare. Det går vel greitt å bare bruke det eller? Eventuelt laste ned fra internett?

Kabinett

1 stk. Compucase mATX INC AIRGUIDE Sort/sølv, USB/audio AIR guide (På lager 20+)

Strømforsyning

1 stk. SPI 400W strømforsyning ATX12V 2.0 24pin ATX 12V ver 2.0, 24-pin, PFC, PS2 (På lager 100+)

Hovedkort

1 stk. ASUS P4S800-MX Hovedkort, SiS 661FX BULK mATX, 800/533/400FSB, int AGP AGP8X, LAN (På lager 20+)

Prosessor

1 stk. Intel Celeron D 320 - 2.4Ghz Socket 478 PC533, 256KB cache, Boxed inkl. vifte (På lager 20+)1 stk. Intel Celeron D 325 - 2.5Ghz Socket 478 PC533, 256KB cache, Boxed inkl. vifte (På lager 20+)

Minne # 1

1 stk. Kingston 512MB DDR PC2700 333MHz, CL2.5, 184pins (På lager 20+) (+kr. 272,10)1 stk. Memory Corp 256MB DDR PC2700 Minne 184pins, 333Mhz (Ubekreftet 21.07.2005)

Minne # 2

1 stk. Memory Corp 512MB DDR PC2700 Minne 184pins, 333Mhz (Ubekreftet 21.07.2005)

Harddisk # 1

1 stk. Maxtor 160GB DiamondMAX Plus10 IDE HD 7200RPM, 9ms, 8MB cache, UDMA133 (På lager 2)

Skjermkort

1 stk. Asus GeForce FX 5200 128MB DDR AGP8X, 128MB, Tv-ut, V9520 Magic/T Bulk (Bekreftet 27.07.2005)

CD-ROM / DVD-ROM (Husk DVD programvare)

Ingen

CD-Brenner / DVD-Brenner (Husk CD-RW programvare)

Ingen

CD-brenner / DVD spiller kombinert (Husk programvare)

1 stk. Sony Combo CD-RW/DVD IDE52x/32x/52x/16x BULK, Sort (På lager 6)

Trådløst nettverkskort

Ingen

Trådløst aksesspunkt

Ingen

Diskettstasjon

1 stk. Sony Diskettstasjon 3.5" 1.44MB SORT Floppy (På lager 100+)

Tastatur

1 stk. Logitech Internet Pro Keyboard Bulk 1pk - Sort - PS2 (På lager 100+)1 stk.

Mus

1 stk. Logitech Premium Opt. Wheel Mouse BULK 1pk - USB/PS2 - Sort

ISDN/modem

Ingen

Høyttalere

Ingen

Operativsystem

1 stk. Microsoft Windows XP Home SP2 Norsk OEM Norsk Manual+COA (KUN TIL PC PROD). (På lager 20+)

CDRW - DVD - DVDRW programvare

1 stk. Ahead Nero Burning ROM 6.0 Express OEM CD/DVD-Recorder software (På lager 100+)

DVD Programvare

1 stk. Cyberlink PowerDVD XP 6.0 OEM For DVD-ROM, 2 kanaler lyd (På lager 100+)

Office Programvare

Ingen

Service & Support

1 stk. PC Service/Support Pack 3 år, 5 dager PC Send inn-Reparer-Retur 3 år, 5 dager (På lager 20+)

Antivirus / Firewall

Ingen

Musematte

1 stk. Belkin Standard Mouse Pad - Blå Musematte - Blå (På lager 100+)

Skjerm

Ingen

Skrevet

Hei.

Du kan i utgangspunktet ikke laste ned Office fra nettet. Du kan derimot laste ned gratis en Office-klone som heter OpenOffice (http://www.openoffice.org/). Eller du kan låne cd'er av din far. Det skal funke greit.

Om pc'en vil jeg si at MPX generelt er gode. Bra pris og god service. Jeg ville imidlertid hatt en dvd-brenner. Er ikke noe poeng å spare et par hundrelapper der. I tillegg er jeg ikke fan av Intel. Personlig ville jeg heller hatt AMD. Jeg var ikke stor-begeistret over det oppsettet der. Ville kanskje hatt et annet oppsett, men det er jo min mening.

Skrevet

Det er litt begrenset på hva man kan få hvis man bare er villig til å gi 6000 kr totalt.

Skrevet

Takker for tilbakemeldinger. :) Har ikke kjøpt noe enda, men kan nok ikke vente i evigheter. Blir dyrt i lengden å sitte på nettcafe`. ;)

Hva er forskjell Intel og AMD?

Tenkte å ringe Dell også for å høre om de har noen gode anbefalinger. Ellers så såg jeg på siden deres, og var det en til kr 5646,- http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/desktops?c=no&cs=nodhs1&l=no&s=dhs

DimensionTM 5100

Prosessor

Intel® Pentium® 4 prosessor 521 med HT teknologi (2.80GHz, 800MHz FSB, 1MB L2 Cache)

Operativsystem

Microsoft® Windows® XP Home Edition

Minne

1.0GB DDR2 SDRAM

Monitor

Uten skjerm

Grafikkort

128MB PCI-Ex ATI Radeon X300SET TV-Out & DVI

Harddisk

160GB SATA harddisk (7200 rpm, 8MB Cache)

Optisk stasjon

16x DVD+/-RW

Media Card Reader Flash 9 in 1

Service

1 års henteservice

Dette er jo en "ferdig laget" pakke. Men kanskje det er ett alternativ..Eller kanskje ikke... :icon_question:

Er jo forøvrig uten Dvd brenner her og`, og det er kan jo være kjekt å ha. Men det kan jeg og`bestille seinere. Skal etterhvert ha skriver, skjerm også.

Gjest Guest
Skrevet
Har fått tilbakemeldinger fra en del av disse pc leverandørene, og tilbakemeldingen fra mpx var mest "forståelig"..heheh... ;) For dette kommer morroa på 5395,- Prisen var forsåvidt ok, selv om innholdet sier meg fint lite. Noen som har noen kommentar?

Selvsagt. :)

Eneste som jeg tenkte på her var at det ikke er inkl office programvare, og det kostet jo LITT om jeg skal bestille det utenom. Nå har min far kjøpt ny pc for kort tid siden og HAR Cd office programvare. Det går vel greitt å bare bruke det eller? Eventuelt laste ned fra internett?

Du kan, som andre har nevnt, laste ned OpenOffice. Programmene der er så like Microsoft Office-komponentene at man knapt ser forskjell, og det er uproblematisk å åpne Word-, Excel- og PowerPoint-filer i OpenOffice. OpenOffice fås selvsagt på norsk.

Kabinett

1 stk. Compucase mATX INC AIRGUIDE Sort/sølv, USB/audio AIR guide (På lager 20+) 

Strømforsyning

1 stk. SPI 400W strømforsyning ATX12V 2.0 24pin ATX 12V ver 2.0, 24-pin, PFC, PS2 (På lager 100+) 

Helt greie komponenter. Kabinettet er av typen MicroATX, noe som betyr at det er noe lavere enn "vanlige" stående kabinetter, og har bare 4 kortplasser for skjermkort o.l. Dette er helt uproblematisk, folk flest bruker ikke mer enn 1 eller 2 anyway.

Hovedkort

1 stk. ASUS P4S800-MX Hovedkort, SiS 661FX BULK mATX, 800/533/400FSB, int AGP AGP8X, LAN (På lager 20+) 

Prosessor

1 stk. Intel Celeron D 320 - 2.4Ghz Socket 478 PC533, 256KB cache, Boxed inkl. vifte (På lager 20+)1 stk. Intel Celeron D 325 - 2.5Ghz Socket 478 PC533, 256KB cache, Boxed inkl. vifte (På lager 20+)

Men denne kombinasjonen suger ytelsesmessig. Hovedkortet er forsåvidt greit, men Celeron er billigprosessoren til Intel, og gir desidert dårligst ytelse, enten man regner totalt eller pr. krone. Jeg ville bedt om et tilbud der man heller brukte AMDs billigprosessor, Sempron. Da må også hovedkortet byttes til et Socket 754-basert kort, fordi AMD-prosessorer ikke fysisk passer i den sokkelen Intel bruker.

Minne # 1

1 stk. Kingston 512MB DDR PC2700 333MHz, CL2.5, 184pins (På lager 20+) (+kr. 272,10)1 stk. Memory Corp 256MB DDR PC2700 Minne 184pins, 333Mhz (Ubekreftet 21.07.2005)

Minne # 2

1 stk. Memory Corp 512MB DDR PC2700 Minne 184pins, 333Mhz (Ubekreftet 21.07.2005)

Jeg vet ikke hvorfor de har oppgitt to alternativer her, spesielt siden begge kommer inn på lager samtidig. I utgangspunktet kan du velge det billigste alternativet, så lenge spesifikasjonene er identiske. Hvis de mener at du skal ha BEGGE brikkene, blir det ihvertfall helt meningsløst å velge to forskjellige fabrikater. Det er alltid en fordel å bruke like brikker.

Harddisk # 1

1 stk. Maxtor 160GB DiamondMAX Plus10 IDE HD 7200RPM, 9ms, 8MB cache, UDMA133 (På lager 2)

Skjermkort

1 stk. Asus GeForce FX 5200 128MB DDR AGP8X, 128MB, Tv-ut, V9520 Magic/T Bulk (Bekreftet 27.07.2005) 

God harddisk, OK skjermkort.

CD-brenner / DVD spiller kombinert (Husk programvare)

1 stk. Sony Combo CD-RW/DVD IDE52x/32x/52x/16x BULK, Sort (På lager 6)

Spør om denne støtter DVD+R og/eller DVD-R-plater, og om den tar "Dual Layer"-plater. Det siste er lite i bruk (foreløpig), men spillere som støtter alle standardene er vanligvis ikke dyrere enn de som ikke gjør det.

Diskettstasjon

1 stk. Sony Diskettstasjon 3.5" 1.44MB SORT Floppy (På lager 100+) 

Denne har du antakelig ikke bruk for...

Tastatur

1 stk. Logitech Internet Pro Keyboard Bulk 1pk - Sort - PS2 (På lager 100+)1 stk.

Mus

1 stk. Logitech Premium Opt. Wheel Mouse BULK 1pk - USB/PS2 - Sort 

Sa du ikke at du hadde mus og tastatur fra før?

Operativsystem

1 stk. Microsoft Windows XP Home SP2 Norsk OEM Norsk Manual+COA (KUN TIL PC PROD). (På lager 20+)

Greit nok. Jeg pleier å foretrekke XP Pro, men hovedforskjellen mellom de to er at Home ikke støtter domene-baserte nettverk (som de fleste har på jobben). Hvis du ikke skal koble deg opp mot jobben, er Home helt akseptabelt.

...og da har jeg nådd grensen for hvor mye jeg kan sitere uten at innlegget mitt blir seende ut som en oppvisning i ikke-fungerende tagger.

Vil bare svare til slutt på spørsmålet om Intel vs. AMD: Det er to firmaer med to vidt forskjellige måter å lage PC-prosessorer på. Intel satset på å lage en løsning som ikke nødvendigvis er så effektiv, men der man kan skru opp "turtallet" (klokkefrekvensen) noe voldsomt. AMD satset på lavere frekvens og høyere effektivitet pr. instruksjon. Kort fortalt: AMD vant. Intel har nådd taket mht. klokkefrekvens, og Pentium 4-prosessorene deres utvikler enorme mengder varme. Ikke bare er en slik "varmeovn" problematisk på varme dager, de svir også av rundt 200 Watt, mot AMDs 70-80. Lite miljøvennlig mht. energiforbruk.

Ang. Dell vil jeg bare si at jeg ser mye Dell-maskiner i jobbsammenheng, og jeg har konkludert med at de er billigst fordi de bruker de desidert billigste komponentene man kan få på markedet. Da blir kvaliteten deretter. Dessuten får Dell kjemperabatter av Intel på kjøp av Pentium 4-prosessorer, så lenge de ikke tilbyr AMD-prosessorer overhodet. Intel er for tiden saksøkt pga. dette.

Gjest Ananas
Skrevet

Jeg synes dell lager veldig gode datamaskiner, retta mot akkurat den type behov som du har.

Ellers synes jeg forslaget om Mini Mac var bra :P Alle andre enn datanerder vil komme lenger med mac enn med PC til hjemmebruk, mener jeg.

Gjest ArneP
Skrevet
Ellers synes jeg forslaget om Mini Mac var bra :P Alle andre enn datanerder vil komme lenger med mac enn med PC til hjemmebruk, mener jeg.

Det er flere som sier dette, men det virker ikke som budskapet når helt frem. Kanskje dette hjelper.

Link til Mac Mini

Hvorfor i huleste skal man forholde seg til hvilken type hovedkort ol. man skal ha? Hvem er opptatt av hvilken type pumpe det er i oppvaskmaskinen, eller hvor stemplene i bilemotoren er laget, før man kjøper oppvaskmaskin eller bil...

Gjest Gjest
Skrevet
Det er flere som sier dette, men det virker ikke som budskapet når helt frem. Kanskje dette hjelper.

Link til Mac Mini

Hvorfor i huleste skal man forholde seg til hvilken type hovedkort ol. man skal ha? Hvem er opptatt av hvilken type pumpe det er i oppvaskmaskinen, eller hvor stemplene i bilemotoren er laget, før man kjøper oppvaskmaskin eller bil...

De som er vant til PC'er, og derfor er vant til å forholde seg til hvilke komponenter som er inni maskinen, har fått med seg at Apple nå går over til å bruke Intel-prosessorer i sine maskiner. Tidligere brukte de IBMs PowerPC-prosessorer.

Det betyr at vi nå vil få Mac'er med noe høyere ytelse, siden Intel-platformen har litt mer rå muskler enn dagens PowerPC-løsninger. Det betyr også at programmer laget for de nye Mac'ene enten ikke vil virke i det hele tatt på PowerPC-Mac'er, eller vil gå veldig mye treigere.

Jeg vil hevde at dette er et lite gunstig tidspunkt for å kjøpe en ny PowerPC-basert Mac.

Skrevet

Takker igjen for nyttige tilbakemeldinger! :klem:

Har lest om Mini Mac og den virket jo ikke så dum nei. Grunnen til at jeg ikke kaster meg på det er fordi jeg aldri har vært borti mac før og jeg kjenner ikke så mange som har kunnskap om det heller. Skal en ha assistanse blir det gjerne enklere med pc. Jeg skal ringe Dell i morgen og høre om de har noe ok å tilby. Tror jeg fort kan sitte i det uendelige og klø meg i hodet. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...