Gå til innhold

Traumesensitiv yoga i Oslo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen her noen tips eller anbefalinger for en som vil begynne på yoga for første gang? Har alvorlig ptsd og hørt at yoga kan være en fin ting i tillegg til terapien. Men det er viktig at yogaen er tilpasset traumepasienter, evt psykisk syke generelt. For jeg ser for meg at det kan bli mange triggere om ting blir litt feil. Helst noe helsepersonell involvert, men ikke nødvendig. Noen med gode erfaringer?

:)

Anonymkode: df04d...b5b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med på et helt vanlig joga-kurs og hadde ingen problemer med det. Det mest ufordrende var at jeg skjønte hvor dårlig fysisk form jeg var i ;)

Anonymkode: 31bec...258

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva kan bli triggende? 

Anonymkode: 0ce4d...616

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan bli triggende? 

Å forsvinne for mye inn i kroppen (dissosierer lett), at læreren tar på meg for å justere posisjoner eller andre grunner, mye kommanderinger/føle press for å gjennomføre noe. Ønsker helst at læreren forstår hva som skjer om man får et anfall (enten panikk, dissosiasjon evt kramper), og ikke blir redd eller gjør situasjonen verre. Rett og slett yoga tilpasset traumepasienter. Har hørt at det finnes flere steder, og kommer opp en del når jeg googler. Men vil helst høre direkte erfaringer fra andre:)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint gå på vanlig yoga! Men vær klar over at du kan få reaksjoner både i og etter timene! Det kan være veldig heavy å gå på innsiden av seg selv når man er traumatisert, men det kan også være veldig, veldig befriende og hjelpsomt! Om du ikke takler å bli tatt på uten forberedelse bør du si det til læreren før timen, yogalærere skal ikke gjøre det uten å varsle men de kan glemme seg! (De gjør det for å rette på deg i en stilling osv.) 

Jeg gikk på yoga for overgrepsofre i Bergen, men fant fort ut at det ble for mye fokus på det som hadde skjedd. Dette fokuset fikk jeg nok av i behandlingen, og dermed så begynte jeg bare på vanlig yoga et annet sted istedenfor, jeg går fremdeles, 3 1/2år etter jeg startet der😊 

Anonymkode: 6f362...9d6

• Liker 1
Skrevet

Hva med psykomotorisk fysioterapi?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hør med Kine om hun har noen å anbefale! Hun driver med traumeyoga i Bergen! https://www.facebook.com/Justbreathe.Norway (om lenken ikke fungerer, søk opp just breathe movement på Facebook)

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint gå på vanlig yoga! Men vær klar over at du kan få reaksjoner både i og etter timene! Det kan være veldig heavy å gå på innsiden av seg selv når man er traumatisert, men det kan også være veldig, veldig befriende og hjelpsomt! Om du ikke takler å bli tatt på uten forberedelse bør du si det til læreren før timen, yogalærere skal ikke gjøre det uten å varsle men de kan glemme seg! (De gjør det for å rette på deg i en stilling osv.) 

Jeg gikk på yoga for overgrepsofre i Bergen, men fant fort ut at det ble for mye fokus på det som hadde skjedd. Dette fokuset fikk jeg nok av i behandlingen, og dermed så begynte jeg bare på vanlig yoga et annet sted istedenfor, jeg går fremdeles, 3 1/2år etter jeg startet der😊 

Oj fokuserer de på traumene? Det er jo helt motsatt av hva jeg ønsker i en sånn setting! Jeg ønsker jo hjelp til å slappe av, føle kontroll i kroppen, tømme hodet, få litt ro. Er bare min psykolog som sa at det var viktig at jeg valgte traumeorientert eller medisinsk yoga.. Men jeg aner jo ikke, er nybegynner:) 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hathayoga uten for mye dill-dall eller medisinsk yoga (de ligner) er nok fint, men det er mye rart der ute, jeg ville unngått de mest hardcorestedene med altfor mye pust, alternativt fokus, meditasjonsøvelser og whatnot. Mange steder er det fysioterapeuter som har medisinsk yoga, men det er ikke gitt at de har bakgrunn i traumeforståelse. Jeg tror likevel jeg ville ha begynt der- og sjekket bakgrunnen til instruktøren. 

Karen Kollien Nygaard er psykolog og yogainstruktør med 20 års erfaring (både som psykolog og med yoga).  Hun holder til i Oslo. Google henne og send en Mail til firmaet hennes? 

Her er en artikkel av henne: 

https://psykologtidsskriftet.no/kronikk/2012/12/kan-kontakt-med-kroppen-vaere-farlig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katrine Bø i Moss er kiropraktor som har tatt mye kursing og driver med både medisinsk yoga og traumeopplegg. Hun er heeeelt fantastisk. Mild og utrolig forståelsesfull. Hun er utrolig fin å snakke med og veldig forståelsesfull. Hvis du kan ta turen til Moss, ville jeg gjort det. 

Anonymkode: fae05...71f

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for konkrete tips! Flere tanker eller erfaringer? 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj fokuserer de på traumene? Det er jo helt motsatt av hva jeg ønsker i en sånn setting! Jeg ønsker jo hjelp til å slappe av, føle kontroll i kroppen, tømme hodet, få litt ro. Er bare min psykolog som sa at det var viktig at jeg valgte traumeorientert eller medisinsk yoga.. Men jeg aner jo ikke, er nybegynner:) 

ts

Ja, på den jeg gikk på så var det veldig fokus på det vi hadde opplevd! Mens på den vanlige yogaen jeg går på er det helt annerledes men samtidig er det helt, helt, helt greit med reaksjoner om de kommer! I tillegg er psykologen min også yogalærer, så jeg får lære det jeg eventuelt trenger av traumebasert yoga gjennom henne.

Har psykologen din peiling på yoga siden h•n mener at du må velge traumeorientert eller medisinsk yoga? Jeg har nemlig samme diagnose som deg og det er ingen problem å gå på vanlig yoga! Men som sagt, du bør gi litt info i tilfelle noe skjer! Og det er ikke uvanlig med reaksjoner i en yogaklasse, så skulle de komme hos deg også så vit at du er ikke den eneste!❤️

AnonymBruker
Skrevet

Ville heller gått for TRE (trauma release exercises)

Anonymkode: 3415d...a55

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, på den jeg gikk på så var det veldig fokus på det vi hadde opplevd! Mens på den vanlige yogaen jeg går på er det helt annerledes men samtidig er det helt, helt, helt greit med reaksjoner om de kommer! I tillegg er psykologen min også yogalærer, så jeg får lære det jeg eventuelt trenger av traumebasert yoga gjennom henne.

Har psykologen din peiling på yoga siden h•n mener at du må velge traumeorientert eller medisinsk yoga? Jeg har nemlig samme diagnose som deg og det er ingen problem å gå på vanlig yoga! Men som sagt, du bør gi litt info i tilfelle noe skjer! Og det er ikke uvanlig med reaksjoner i en yogaklasse, så skulle de komme hos deg også så vit at du er ikke den eneste!❤️

❤️

Det var litt fint å høre, er jo redd for å reagere når jeg er der. Så da føltes det litt tryggere om det var traumeorientert i utgangspunktet. Men fint å høre at det er normalt å få reaksjoner på vanlig yogagrupper og!

ts

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

❤️

Det var litt fint å høre, er jo redd for å reagere når jeg er der. Så da føltes det litt tryggere om det var traumeorientert i utgangspunktet. Men fint å høre at det er normalt å få reaksjoner på vanlig yogagrupper og!

ts

Ja, det skjønner jeg, men igjen, det er helt normalt å få reaksjoner i vanlige timer også! I mitt yogastudio er det folk som har det helt bra til vanlig men som kan være fulladet av følelser og tårer både i og på vei ut av timene! Selv yogalæreren vår kan bli rørt og det selv om hun «bare» underviser, så jeg tror de fleste som jobber med det er vant til at det kommer reaksjoner!❤️

Finn deg et studio og ta en prøvetime, flere steder får du det til redusert pris, noen steder kan du få første time gratis også😊

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Å forsvinne for mye inn i kroppen (dissosierer lett), at læreren tar på meg for å justere posisjoner eller andre grunner, mye kommanderinger/føle press for å gjennomføre noe. Ønsker helst at læreren forstår hva som skjer om man får et anfall (enten panikk, dissosiasjon evt kramper), og ikke blir redd eller gjør situasjonen verre. Rett og slett yoga tilpasset traumepasienter. Har hørt at det finnes flere steder, og kommer opp en del når jeg googler. Men vil helst høre direkte erfaringer fra andre:)

Akkurat nå er det ingen lærere som kommer til å ta på deg pga korona, så på den biten er du trygg

Anonymkode: 54ed7...c7e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er helt sikkert mulig å gi beskjed om det på forhånd.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen min liknende situasjon som har prøvd yoga og blitt dårligere?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen min liknende situasjon som har prøvd yoga og blitt dårligere?

Jeg har ikke ptsd, men andre psykiske lidelser. Det kan være litt vanskelig når jeg kommer i kontakt med følelser jeg har gjemt vekk, men jeg synes det er veldig trygt når det skjer på yogamatta. Når det skjer andre steder har jeg en tendens til å bli overveldet, men det skjer ikke når jeg gjør yoga.

Anonymkode: 5e597...146

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke ptsd, men andre psykiske lidelser. Det kan være litt vanskelig når jeg kommer i kontakt med følelser jeg har gjemt vekk, men jeg synes det er veldig trygt når det skjer på yogamatta. Når det skjer andre steder har jeg en tendens til å bli overveldet, men det skjer ikke når jeg gjør yoga.

Anonymkode: 5e597...146

Ja for jeg får gjerne problemer når jeg må slappe av uten noe som avleder meg. Men kanskje det ikke blir sånn under yoga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...