AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #1 Skrevet 3. august 2020 Hei Til høsten starter jeg en ny stilling som kontaktlærer. Dette er min første jobb som lærer og jeg ønsker jo selvfølgelig å gjøre et godt inntrykk. Jeg ønsker et godt og tett samarbeid med foreldre. Som person er jeg egentlig veldig pliktoppfyllende, og har en tendens til å si for mye ja. Kan se for meg og er litt redd for at jeg kanskje kommer til å jobbe meg ihjel. Derfor har jeg allerede nå begynt å se på tiltak jeg kan gjøre for å ikke bli utbrent. Lurer derfor på om det er nødvendig å gi ut telefonnummeret til foresatte? Ønsker kun å bli kontaktet på arbeidsmailen da jeg vet at dette er noe jeg kun kommer til å sjekke i arbeidstiden. Hva tenker dere andre lærere om det? Er det noen fordeler med å gi ut telefonnummeret og andre ulemper? Hva tenker dere foreldre? Er dette noe dere hadde hatt forståelse for? Om det er noen lærere som leser dette og ønsker å dele flere ting jeg burde tenke på før jeg starter, hadde det vært topp! 😄 Anonymkode: 10979...a51
Neutral90 Skrevet 3. august 2020 #2 Skrevet 3. august 2020 De fleste skoler har teamtelefon/klassetelefon som ligger på skolen. Det skal ikke være behov å gi ut ditt private nr om skolen har slike telefoner. 9
emrik Skrevet 3. august 2020 #3 Skrevet 3. august 2020 Er ikke lærer selv, men har ei god venninne som er - hun forteller stadig vekk om episoder der foreldre tar kontakt, både via sms og Messenger svært sent på kvelden - for å spørre om barnet skal på tur dagen etter eller om det skal ha med gymtøy 😅 Er forelder til en som begynner i første klasse nå, og ser ikke behovet for mobilnummeret til lærer, så lenge man har mulighet til å kontakte på mail 😊 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #4 Skrevet 3. august 2020 Sannsynligvis så får du en telefon som hører til klasse /trinnet/avdelingen. Hvis ikke så har skolen sikkert en rutine på hvordan foresatte skal nå ut til skolen via telefon. Jeg har egen jobbtelefon som ligger på jobb og som foresatte kan ringe eller sende sms til. Det har dog hendt at foresatte har søkt opp nummeret mitt for å ta kontakt på fritiden når jobbtelefonen har vært avslått i helger og det er slitsomt. 😛 Det beste er egentlig å oppfordre foresatte til å ta kontakt skriftlig først og evt. be om å bli ringt opp hvis de vil snakke i telefonen. Det har hendt at jeg har tatt telefonen i et kvarters friminutt bare for å få en skikkelig alvorlig samtale som krever en halvtime+, og da er det kjedelig å måtte avbryte og legge på. På samme måte så kan jeg ikke ta telefonen når jeg har time eller er i møter, og da er det veldig greit å få melding slik at jeg kan ringe opp når jeg har tid. Anonymkode: 647d1...b20
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #5 Skrevet 3. august 2020 Vi har alltid fått et nummer kontaktlærer kan kontaktes på. E-posten blir ikke sjekket like hyppig. Har sendt SMS ved sykdom hos barna. Kontaktlærer har også ringt oss på samme nr for innkalling til møte og slikt. Jeg har sendt e-post når det gjelder andre ikke pressende saker. Anonymkode: 6e4a8...256 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #6 Skrevet 3. august 2020 Vi sender melding gjennom Vigilo. Da kan læreren svare på den når hun har tid. Jeg har en venninne som er kontaktlærer og vi har aldri tatt en kaffe eller vært ute og spist uten at hun har blitt kontaktet av foreldre på telefon. (Hun fulgte opp enkelte ekstra og hadde derfor gitt ut nummeret sitt. ikke gi ut privatnummeret ditt hvis du ikke må. Anonymkode: d6261...261 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #7 Skrevet 3. august 2020 Jeg ville ikke gitt ut privat mobilnummer. Jeg er pedagogisk leder i barnehage, og under den første oppstarten etter nedstengningen pga korona så gav jeg ut mitt private nummer. Det resulterte i telefoner på kveldstid med spørsmål angående barnas sommerferie, info om syke barn, spørsmål om tur dagen etter osv. I tillegg SMSer med spørsmål om ting barnet hadde gjort i barnehagen den dagen osv osv. Jeg måtte faktisk sende ut en streng mail og gi tydelig beskjed om at jeg bare skulle kontaktes i arbeidstiden😂 Anonymkode: 85bcc...92e 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #8 Skrevet 3. august 2020 Snakk med arbeidsgiver om hvilke rutiner det er på din arbeidsplass. Skriv gjerne opp slikt du lurer på og gå igjennom det med leder. Helt vanlig å ha mange spørsmål i ny jobb. Anonymkode: cc030...eb3 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #9 Skrevet 3. august 2020 Jeg gir aldri ut eget nr lenger, for de gjør bare et kjapt googlesøk for å finne det ut. Men ved å ikke gi det ut, blir terskelen høyere. Anonymkode: b3961...634 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #10 Skrevet 3. august 2020 Jeg gir nummeret mitt kun i unntakstilfeller. Noen foreldre spiser deg opp hvis de får den oppfatningen at det bare er å ringe når der passer dem. Masse uselvstendig foreldre som gjør at man av og til er nødt til å være tydelig for å verne om fritiden. Hvis det er et reelt behov, og noe som dårlig lar seg løse med tekst, tar jeg heller et ekstra møte, utover det vi er pålagt, i skoletiden. Anonymkode: 2759c...9e7 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #11 Skrevet 3. august 2020 Ikke del privat tlf nummer eller messenger. Ha egen arbeids tlf, og messenger som du kun besvarer i arbeidstiden. Ellers vil du få meldinger og oppringninger 24/7. Anonymkode: a830b...a5c 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #12 Skrevet 3. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Til høsten starter jeg en ny stilling som kontaktlærer. Dette er min første jobb som lærer og jeg ønsker jo selvfølgelig å gjøre et godt inntrykk. Jeg ønsker et godt og tett samarbeid med foreldre. Som person er jeg egentlig veldig pliktoppfyllende, og har en tendens til å si for mye ja. Kan se for meg og er litt redd for at jeg kanskje kommer til å jobbe meg ihjel. Derfor har jeg allerede nå begynt å se på tiltak jeg kan gjøre for å ikke bli utbrent. Lurer derfor på om det er nødvendig å gi ut telefonnummeret til foresatte? Ønsker kun å bli kontaktet på arbeidsmailen da jeg vet at dette er noe jeg kun kommer til å sjekke i arbeidstiden. Hva tenker dere andre lærere om det? Er det noen fordeler med å gi ut telefonnummeret og andre ulemper? Hva tenker dere foreldre? Er dette noe dere hadde hatt forståelse for? Om det er noen lærere som leser dette og ønsker å dele flere ting jeg burde tenke på før jeg starter, hadde det vært topp! 😄 Anonymkode: 10979...a51 Ca hvilket trinn er det snakk om? Altså, veldig unge elever, eller nesten voksne? Uansett, jeg har tidligere vært kontaktlærer for større elever, men med mye foreldrekontakt likevel pga omstendigheter, og jeg følte det var veldig befriende å gi bort nr mitt. Vi bruker lite mail i skolehverdagen, så lettere å glemme å svare på en mail enn en sms. Du sitter ikke nødvendigvis nede i ro og mak foran pcen hver eneste skoledag, det blir fort mye løping frem og tilbake og hasteting som må gjøres eller andre som trenger hjelp til å fikse noe, så jeg synes det er lettere å svare på henvendelser på sms på bussen på vei hjem fra jobb når jeg faktisk har tid og ro. I tillegg, foresatte bør vite at de skal ringe i skoletiden, om noen ikke kjenner grensene kan man blidt minne de på det, at du svarer i arbeidstiden og foretrekker henvendelser på mail. Men mange foretrekker å diskutere mer sensitive ting over telefon, så kan være greit å ha muligheten. Som lærer har du alltid muligheten til å jobbe deg i hjel, men man lærer ganske fort å si nei også. Min løsning har vært å legge jobbpcen igjen på jobb, og så bare evnt ha litt foreldrekontakt på veien hjem. Det reduserte jobbmengden min på fritida mye mer enn om jeg skulle gjort det motsatte. Jeg ville hørt hva som var vanlig på skolen før jeg bestemte meg helt. Om dere bruker mail eller spesifike læringsplattformer mest til kontakt vil jo også kunne påvirke hva som er praktisk for deg. Vi bruker en lærignsplattform som jeg også har på mobilen til all kontakt mellom elever, lærere og ledelse, så derfor er det mest praktisk for meg å brule mobolen også til foreldrekontakt. Om dere bruker mail mer er det kanskje mer naturlig å foretrekke det, men foreldre burde ha en måte å nå deg på i skoletiden hvis noe haster. Lykke til, det kommer til å bli mye jobb i starten uansett, men man blir veldig god til å prioritere! Anonymkode: 9781b...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #13 Skrevet 3. august 2020 Ikke gi ut nummeret ditt. Da får du ikke fred på kveldene igjen. Anonymkode: b08a8...2c8 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 Nei, ikke del ditt private nummer. Ha heller som vane at du sjekker e-post på starten av dagen, da vet foreldre at du er lett tilgjengelig. Det er ingenting som haster så mye at det ikke kan vente til neste morgen. Anonymkode: 420fe...743 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #15 Skrevet 3. august 2020 Vi har egentlig fast telefontid på jobb, men telefonnr står likevel på timeplanen. Jeg har ikke blitt nedringt, men har satt pris på å få tlf om kvelden de gangene det f.eks har skjedd noe jeg må være forberedt på dagen etter. Også elevene (ungdomsskolen) har kontaktet meg nå og da om det har vært noe med lekser eller andre ting. Dessuten ba jeg foreldre sende SMS (i tillegg til å melde fra på Visma) dersom elevene var syke. Anonymkode: 9abf6...ee0
Chakalaka Skrevet 3. august 2020 #16 Skrevet 3. august 2020 Ikke. Gi. Ut. Nummeret. Ditt! Det er som regel en eller annen digital plattform som skolen er knyttet til (her i distriktet bruker vi Vigilo, ustødig, men bra når det funker.) Du vil virkelig ikke at 25 +/- foreldrepar har mulighet til å ta kontakt med deg når som helst, lær deg å sette grenser for hva som er jobb og fritid med en gang. Å være kontaktlærer kan være slitsomme greier, så ikke gjør det verre ved å være tilgjengelig 24/7. Lykke til, you got this! 6
oreokaka Skrevet 3. august 2020 #17 Skrevet 3. august 2020 (endret) Jeg gjorde det de første årene, men innså fort at det baaare ble styr. Gir beskjed til foreldre at de fint kan sende meg meldinger osv via skolens system til enhver tid og at jeg sjekker fortløpende, men at de ikke kan forvente svar før neste arbeidsdag om det ikke haster. Forventer at foreldrene sjekker ukeplanen nøye heller, der skal all info om feks utedag, gymtøy osv stå. Jeg har en mann og to små hjemme jeg gjerne vil bruke tiden min på når jeg først er hjemme. ❤️ Endret 3. august 2020 av oreokaka 4
Bondenisse Skrevet 3. august 2020 #18 Skrevet 3. august 2020 Kommer veldig an på løsningene din skole har. Som kontaktlærer er du betalt for å være tilgjengelig (ikke hele døgnet). Av og til kan det være behov for å være tilgjengelig utenom de få timene du sjekker Mail i skoletiden. Ofte får man ikke sjekket mailen mellom 8 og 14.30... mange foreldre sier fra om sykdom helt i siste liten. Innimellom er dere på tur osv og noe skjer. Har selv hatt mitt nr på ukeplanen i 2 år nå, blir ikke ringt i tide og utide, men er tilgjengelig ved behov. Ofte skjer ting på fritiden til elever og det kan være godt å være forberedt. Men også opplevd oppringinger som haster med kritisk sykdom hos en elev der smittesporing var viktig. Men ver tydelig på at du foretrekker sms, og svarer/ringer dem i arbeidstiden når du har tid til å prate. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #19 Skrevet 3. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ca hvilket trinn er det snakk om? Altså, veldig unge elever, eller nesten voksne? Uansett, jeg har tidligere vært kontaktlærer for større elever, men med mye foreldrekontakt likevel pga omstendigheter, og jeg følte det var veldig befriende å gi bort nr mitt. Vi bruker lite mail i skolehverdagen, så lettere å glemme å svare på en mail enn en sms. Du sitter ikke nødvendigvis nede i ro og mak foran pcen hver eneste skoledag, det blir fort mye løping frem og tilbake og hasteting som må gjøres eller andre som trenger hjelp til å fikse noe, så jeg synes det er lettere å svare på henvendelser på sms på bussen på vei hjem fra jobb når jeg faktisk har tid og ro. I tillegg, foresatte bør vite at de skal ringe i skoletiden, om noen ikke kjenner grensene kan man blidt minne de på det, at du svarer i arbeidstiden og foretrekker henvendelser på mail. Men mange foretrekker å diskutere mer sensitive ting over telefon, så kan være greit å ha muligheten. Som lærer har du alltid muligheten til å jobbe deg i hjel, men man lærer ganske fort å si nei også. Min løsning har vært å legge jobbpcen igjen på jobb, og så bare evnt ha litt foreldrekontakt på veien hjem. Det reduserte jobbmengden min på fritida mye mer enn om jeg skulle gjort det motsatte. Jeg ville hørt hva som var vanlig på skolen før jeg bestemte meg helt. Om dere bruker mail eller spesifike læringsplattformer mest til kontakt vil jo også kunne påvirke hva som er praktisk for deg. Vi bruker en lærignsplattform som jeg også har på mobilen til all kontakt mellom elever, lærere og ledelse, så derfor er det mest praktisk for meg å brule mobolen også til foreldrekontakt. Om dere bruker mail mer er det kanskje mer naturlig å foretrekke det, men foreldre burde ha en måte å nå deg på i skoletiden hvis noe haster. Lykke til, det kommer til å bli mye jobb i starten uansett, men man blir veldig god til å prioritere! Anonymkode: 9781b...3f6 Takk for et godt svar! Det er snakk om 8. trinn. Skjønner hva du mener med at det kan bli mye å gjøre i hverdagen som gjør at man ikke har tid til å sette seg ned å svare på mail. Men tenker å lage en rutine på det. Altså at jeg sjekker mailen når jeg kommer på jobb og før jeg drar. Tenker det burde holde. Jeg skal høre med skolen angående det med jobbtelefon slik flere her har svart. Krysser fingrene for at de har det. 😄 TS Anonymkode: 10979...a51 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #20 Skrevet 3. august 2020 Jeg har et barn som er 17. Etter 11 års skolegang har jeg aldri hatt behov for å kontakte lærerne på privatmobilen, så jeg ser ingen grunn til å gi ut ditt private nummer. Vil du ha fritiden din i fred? Be de bruke nummeret til klassetrinnet, noe de fleste skoler har. Anonymkode: 887c8...438 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå