Gå til innhold

Korleis lærte du barnet ditt å sovne utan hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Korleis lærte du barnet ditt å finne søvnen sjølv? Korleis lærte du barnet ditt å reguler seg ned før natta og sovne sjølv? Kva metode fungerte for deg?

Vi har eit barn som er krevjande å roe ned for natta, som alltid har trengt mykje hjelp til å roe ned og komme inn i søvnmodus. Vi har heilt konsekvente leggerutiner som er "hellige". Berre for å ha sagt det så synest eg ikkje det er noko galt med å hjelpa barn å sovne, foreldre må gjera det som fungerer for dei. Vi triller barnet i søvn, så flytter vi barnet over i senga. Vi som foreldre veit og ser at vårt barn trenger nærheten for å klare sovne, barn er ulike. Men vi er jo også nyskjerrige på korleis andre har det. Skal nevnest at barnet ble født prematurt (ikkje ekstremt). Det kan væra ein samanheng, men ikkje nødvendigvis.

Anonymkode: f095a...819

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alder på barnet? 

Anonymkode: c071c...48a

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Alder på barnet? 

19 månader korrigert. Barnet har innsovningsvansker. Men sover heile natta når barnet endelig sovner, sover ca 11 timer. Fastlegen tok ein generell helseskjekk for oss og meinte det var liten sjans for at «vonter» var årsaka. Fekk vel eigentlig i svar at noen barn er urolige om kvelden. Så lenge det var nok timar var det på ein måte greitt. Men vi er ganske slitne av kor lang tid legging tar til tider. Det er som om barnet kjemper i mot søvnen til tider, mens andre ganger ser eg at barnet virkelig prøver å sovne og bruker lang tid på det. 

Helsestasjonen annbefalte skrikekur. Det kjem vi aldri til å prøva. Eg er veldig i mot metoden. 

Søstera mi sa ho lærte sitt barn å sovne sjølv ved å legga barnet ned i senga trøtt.. Hadde det bare fungert xD 

Føler meg litt mislykka eigentlig. Burde greie legge barnet utan vogn nå... 

AnonymBruker
Skrevet

Tålmodighet og ikke noe annet. Satt ved siden av senga i mørkt rom uten å si noe eller gjøre noe, bare være der, kanskje holde hånda litt ved behov. 

Anonymkode: 63ae5...807

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tålmodighet og ikke noe annet. Satt ved siden av senga i mørkt rom uten å si noe eller gjøre noe, bare være der, kanskje holde hånda litt ved behov. 

Anonymkode: 63ae5...807

Tok det kortare og kortare tid på sikt? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ventea det ut, ca 2 år😅

Anonymkode: d4c19...b7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tar det? Vi strøk barnet over rygg/rumpe, klappet lett . Roet seg og sovnet. Etterhvert fant barnet søvnen selv, husker ikke helt når.er hun/han mett?

Anonymkode: 5f8d6...27e

AnonymBruker
Skrevet

Her er barnet 6 år, og vi har fremdeles utfordringer rundt dette.....

Anonymkode: f3ca2...8ce

Skrevet

Bruker barnet lang tid på å sovne når du triller i vogn slik dere gjør nå?

om barnet sovner raskt med de rutinene dere har, hvorfor endre de? Barnet vil om bare et halvt årstid har større språkforståelse og det vil være lettere å forklare «nå er du for stor til å sovne i vogna, mamma/pappa sitter her ved senga en stund så sovner du snart» etc..

mange stresser med å gjøre som «alle andre», men om rutinene med å trille fungerer og ikke at lang tid ville jeg holdt på de en stund til. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tar det? Vi strøk barnet over rygg/rumpe, klappet lett . Roet seg og sovnet. Etterhvert fant barnet søvnen selv, husker ikke helt når.er hun/han mett?

Glemte å si at vi samtidig sa «sove nå» «sove nå» samtidig. Barnet lå i sin egen seng. Mål var st hun skulle finne søvnen der etterhvert uten hjelp. Etterhvert slapp vi stryke/klappe og kunne bare si sove nå, sove nå. Kortere og kortere tid for innsovning helt til hun klarte det selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er barnet 6 år, og vi har fremdeles utfordringer rundt dette.....

Anonymkode: f3ca2...8ce

❤️

15 minutter siden, Leanne said:

Bruker barnet lang tid på å sovne når du triller i vogn slik dere gjør nå?

om barnet sovner raskt med de rutinene dere har, hvorfor endre de? Barnet vil om bare et halvt årstid har større språkforståelse og det vil være lettere å forklare «nå er du for stor til å sovne i vogna, mamma/pappa sitter her ved senga en stund så sovner du snart» etc..

mange stresser med å gjøre som «alle andre», men om rutinene med å trille fungerer og ikke at lang tid ville jeg holdt på de en stund til. 

Ca 15~20.min med trilling, det varierer. Synest ikkje det er så fryktelig lang tid. Noen ganger sovner barnet etter 5.min, andre gonger virker ikkje vogna (skjelden). Ja du har rett, det fungerer jo... Har bare tenkt at man må lære barna sovne, det kjem ikkje av seg sjølv. Takk for bra svar.

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Glemte å si at vi samtidig sa «sove nå» «sove nå» samtidig. Barnet lå i sin egen seng. Mål var st hun skulle finne søvnen der etterhvert uten hjelp. Etterhvert slapp vi stryke/klappe og kunne bare si sove nå, sove nå. Kortere og kortere tid for innsovning helt til hun klarte det selv.

Å det høyrest kjempelurt ut. Kanskje vi prøver det :) Takk, verdt eit forsøk. Barnet spiser grøt om kvelden rett før leggetid. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

❤️

Ca 15~20.min med trilling, det varierer. Synest ikkje det er så fryktelig lang tid. Noen ganger sovner barnet etter 5.min, andre gonger virker ikkje vogna (skjelden). Ja du har rett, det fungerer jo... Har bare tenkt at man må lære barna sovne, det kjem ikkje av seg sjølv. Takk for bra svar.

Å det høyrest kjempelurt ut. Kanskje vi prøver det :) Takk, verdt eit forsøk. Barnet spiser grøt om kvelden rett før leggetid. 

Det er basert på et eller annet søvnråd jeg ikke husker navnet på i farta. Lykke til 😊👍🏻

AnonymBruker
Skrevet

Nei lærte og lærte, de sov jo for seg selv i den senga på barsel og fortsatte å sove i egen seng hjemme. Aldri vært noe behov for samsoving  verken fra barn eller foreldre. 

Anonymkode: 7ffa7...730

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

19 månader korrigert. Barnet har innsovningsvansker. Men sover heile natta når barnet endelig sovner, sover ca 11 timer. Fastlegen tok ein generell helseskjekk for oss og meinte det var liten sjans for at «vonter» var årsaka. Fekk vel eigentlig i svar at noen barn er urolige om kvelden. Så lenge det var nok timar var det på ein måte greitt. Men vi er ganske slitne av kor lang tid legging tar til tider. Det er som om barnet kjemper i mot søvnen til tider, mens andre ganger ser eg at barnet virkelig prøver å sovne og bruker lang tid på det. 

Helsestasjonen annbefalte skrikekur. Det kjem vi aldri til å prøva. Eg er veldig i mot metoden. 

Søstera mi sa ho lærte sitt barn å sovne sjølv ved å legga barnet ned i senga trøtt.. Hadde det bare fungert xD 

Føler meg litt mislykka eigentlig. Burde greie legge barnet utan vogn nå... 

Ok, takk. Jeg husker at jeg (mamma) av og til var på trilletur om natten inntil toårsalderen, men det var i særlige tilfeller. Vi har ikke opplevd innsovningsvansker generelt, bare måtte sitte ved sengen i 10-20 minutter. (Sprinkelseng i soverummet vårt, på det tidspunktet). Hvis det trakk ut begynte jeg å remse opp tungekrøller–She sells seashells by the seashore, Humpty Dumpty, osv. Engelsk bare fordi det var hva jeg husket utenat. Eller jeg talte langsomt til 200 på fransk (såpass utfordrende at jeg ikke sovnet selv). Monoton tale virket veldig roende.

Omkring treårsalderen begynte vi å sette på en film (typ Cars, Up, Wall·E, Kirikou...) ved sengetid. (Da gulvseng i soverummet vårt). Vi (1-2 av os) satt der til barnet sovnet, etter 10-20 minutter. Første gangen var et rent tilfelle, men det fungerte så godt at det umiddelbart ble ny rutine. Vi har ikke TV, så det var litt noe "særlig" at få se film i begynnelsen. 

Tja, vet ikke om det var noe umiddelbar brukbar info der. Men good luck! Ingen grunn til å føle seg mislykket. Barn er forskjellige. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi må sitte inne på rommet til vår på 2,5 til han sovner ennå. Han vil ofte holde hånden når han legger seg, men slipper den gjerne og sovner av seg selv etter en stund. 

Vi la ham i sengen, og ignorerte alt annet enn gråt. Så ikke noe skrikekur, altså, men om han kravlet omkring i sengen, jodlet, hoiet, osv, ble det ignorert. Gjorde oss så kjedelig som mulig, bare satt der, gjerne med ryggen til, så roet han seg når han ikke fikk noe moro ut av oss. 

Anonymkode: 94889...aba

AnonymBruker
Skrevet

Her var han vant til å bli bært/byssa i søvn. Ble etterhvert for tung til dette, og noe måtte gjøres. 

Jeg la han i senga, og satt like ved. Jeg lot han sutre, men tok han opp hver gang det gikk over i gråt/skriking. Holdt han inntil meg, UTEN å bysse, til han roet seg. Da la jeg han ned igjen. Fortsatte slik til han sovna. Det tok et par kvelder slik, og nå sovner han uten problem!:) nettene er det verre med 😛 (1,5 år, født uke 35)

Anonymkode: 85bc9...fb5

AnonymBruker
Skrevet

Her synges eller nynnes det. Oppigjen og oppigjen. Og veldig lavt og trege sanger. Lyd som går i loop. Spilledåse. Prøvd sånne ting? 

Anonymkode: 4d8cb...73e

AnonymBruker
Skrevet

Da han var 10 måneder var det ingenting som fungerte lenger av byssing osv, så i frustrasjon la jeg ham ned i senga og tenkte at nå skulle han sovne av seg selv om det så skulle ta hele natta. Det tok to timer, så bare la han seg ned og sovna. Han er 17 måneder nå og jeg må sitte ved senga, men han sovner selv. På det meste tar det 40 minutter før han sovner, på det korteste tar det 10 minutter. Avhenger litt av hvordan dagen har vært.

Jeg begynte med å småprate litt, stryke på ryggen osv, men nå trenger jeg ikke det lenger. Han skjønner at når vi har tatt på pysj, slått av lyset og lagt ham i senga, så er det natta.

Anonymkode: d3bfa...f0b

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei lærte og lærte, de sov jo for seg selv i den senga på barsel og fortsatte å sove i egen seng hjemme. Aldri vært noe behov for samsoving  verken fra barn eller foreldre. 

Anonymkode: 7ffa7...730

Alle barn er forskjellig.Og trenger forskjellig. Samsove er bra. Så noen stikk i det fu skrev der! Noen har diagnoser som man finner ut senere.Aha var det derfor.. Eller andre ting.Noen er mer følsom enn andre.Har 2barn og ene sover fint selv(tok 2år) og andre er fremdeles opp om natten eller vil ha døren oppe når h*n legger seg.Diagnosen som gjør at h*n trenger den ekstra tryggheten.

Anonymkode: 3416d...4f2

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Korleis lærte du barnet ditt å finne søvnen sjølv? Korleis lærte du barnet ditt å reguler seg ned før natta og sovne sjølv? Kva metode fungerte for deg?

Vi har eit barn som er krevjande å roe ned for natta, som alltid har trengt mykje hjelp til å roe ned og komme inn i søvnmodus. Vi har heilt konsekvente leggerutiner som er "hellige". Berre for å ha sagt det så synest eg ikkje det er noko galt med å hjelpa barn å sovne, foreldre må gjera det som fungerer for dei. Vi triller barnet i søvn, så flytter vi barnet over i senga. Vi som foreldre veit og ser at vårt barn trenger nærheten for å klare sovne, barn er ulike. Men vi er jo også nyskjerrige på korleis andre har det. Skal nevnest at barnet ble født prematurt (ikkje ekstremt). Det kan væra ein samanheng, men ikkje nødvendigvis.

Det kom med alderen det. Bare de ble klare. Sånn rundt 8-12 mnd begge to egentlig. Begynte å koble seg av puppen for å snu seg og sovne fra ca 8 mnd, og fra ca 11 mnd la de seg ned ved beskjed om å legge seg å sove. For å roe ned har vi alltid hatt lesestund på senga, og ammet før natta til de var klare til å bare lese. Aldri lært dem det egentlig, syns det bare kom da de var klare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...