AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #1 Skrevet 3. august 2020 hvordan kommer man hjem? Altså, man må i karantene i 10 dager, men hvis man ankommer med fly og skal dra med fly, kan man det, eller må må bli i 10 dager? Så vidt jeg skjønner fra karantenereglene så kan man være her kortere, men i karantene kan man ikke ta kollektivtransport, gjelder det også fly? Finner ikke noe informasjon om det. Personen skal kjøres til og fra flyplassen i privat bil. Men man bryter vel karantene om man går på flyet? Eller bryr ikke Norge seg om det siden man forlater landet? Anonymkode: 8fc58...274
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #2 Skrevet 3. august 2020 Da bryter man naturligvis karantenen. Anonymkode: 34daa...8da
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #3 Skrevet 3. august 2020 Det går naturligvis ikke 🙄 Anonymkode: ef90d...fa2 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #4 Skrevet 3. august 2020 Men det blir jo ikke Norges problem siden vedkommende forlater landet og reiser til hjemlandet. Man får jo lov til å fly hit, da må det jo være greit å fly tilbake også? Anonymkode: 8fc58...274 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #5 Skrevet 3. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det blir jo ikke Norges problem siden vedkommende forlater landet og reiser til hjemlandet. Man får jo lov til å fly hit, da må det jo være greit å fly tilbake også? Anonymkode: 8fc58...274 Det er ingen tvil om hvem sitt problem dette er: dere og vedkommende som har kommet hit uten en plan. Dere må nok belage dere på besøk noen dager til. Anonymkode: 34daa...8da 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #6 Skrevet 3. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen tvil om hvem sitt problem dette er: dere og vedkommende som har kommet hit uten en plan. Dere må nok belage dere på besøk noen dager til. Anonymkode: 34daa...8da Det var ikke det jeg lurte på. Jeg planlegger for besøk fra et land som nå er grønt, men mest sannsynlig vil bli rødt før besøket er planlagt. Er bare besøk for en weekend. Anonymkode: 8fc58...274
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #7 Skrevet 3. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke det jeg lurte på. Jeg planlegger for besøk fra et land som nå er grønt, men mest sannsynlig vil bli rødt før besøket er planlagt. Er bare besøk for en weekend. Anonymkode: 8fc58...274 Ja, og du har fått alle svar du trenger (og ut fra hovedinnlegget ser det ut til at du allerede skjønte det selv også, du har bare et håp om å kunne omgå reglene fordi du føler de ikke gjelder deg): enten får dere besøk i over ti dager og holder vedkommende inne i alle de ti første dagene eller så avlyser dere planene. En weekend er ikke aktuelt. Så enkelt er det. Anonymkode: 34daa...8da 13
kjøkkenkar Skrevet 3. august 2020 #8 Skrevet 3. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det blir jo ikke Norges problem siden vedkommende forlater landet og reiser til hjemlandet. Man får jo lov til å fly hit, da må det jo være greit å fly tilbake også? Anonymkode: 8fc58...274 Det er riktig at det ikke er norges problem. Det er ditt problem, og nå får du bare tilrettelegge for lengre besøk. 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #9 Skrevet 3. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og du har fått alle svar du trenger (og ut fra hovedinnlegget ser det ut til at du allerede skjønte det selv også, du har bare et håp om å kunne omgå reglene fordi du føler de ikke gjelder deg): enten får dere besøk i over ti dager og holder vedkommende inne i alle de ti første dagene eller så avlyser dere planene. En weekend er ikke aktuelt. Så enkelt er det. Anonymkode: 34daa...8da Nei, det kunne hende noen andre har vært borti problemstillingen og dermed sjekket opp i det. Derfor spurte jeg. Dersom vedkommende kommer er all dokumentasjon i orden. Skulle vedkommende bli sendt hjem så vil jo vedkommende bli sendt tilbake med første tilgjengelige fly. Jeg ser da ikke hvorfor oppholdet ikke kan være kortere enn ti dager. Fly til og fra gjeldende destinasjon går dessuten bare fredag og søndag. Så de måtte jo blitt her like lenge uansett. Anonymkode: 8fc58...274 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #10 Skrevet 3. august 2020 2 minutter siden, kjøkkenkar skrev: Det er riktig at det ikke er norges problem. Det er ditt problem, og nå får du bare tilrettelegge for lengre besøk. Jeg skjønner jo det. Poenget var at vi har karantene for å begrense smitten i Norge. Når vedkommende ikke lenger oppholder seg i Norge er det jo ikke noe problem. Vi får jo ikke noe mer smitte her siden personen drar hjem igjen. Anonymkode: 8fc58...274 1
Loff77 Skrevet 3. august 2020 #11 Skrevet 3. august 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvordan kommer man hjem? Altså, man må i karantene i 10 dager, men hvis man ankommer med fly og skal dra med fly, kan man det, eller må må bli i 10 dager? Så vidt jeg skjønner fra karantenereglene så kan man være her kortere, men i karantene kan man ikke ta kollektivtransport, gjelder det også fly? Finner ikke noe informasjon om det. Personen skal kjøres til og fra flyplassen i privat bil. Men man bryter vel karantene om man går på flyet? Eller bryr ikke Norge seg om det siden man forlater landet? Anonymkode: 8fc58...274 Usikker på om fly er definert som offentlig transport. Beste er jo om personen kommer når landet er grønt, ville avbestilt ellers
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #12 Skrevet 3. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det kunne hende noen andre har vært borti problemstillingen og dermed sjekket opp i det. Derfor spurte jeg. Dersom vedkommende kommer er all dokumentasjon i orden. Skulle vedkommende bli sendt hjem så vil jo vedkommende bli sendt tilbake med første tilgjengelige fly. Jeg ser da ikke hvorfor oppholdet ikke kan være kortere enn ti dager. Fly til og fra gjeldende destinasjon går dessuten bare fredag og søndag. Så de måtte jo blitt her like lenge uansett. Anonymkode: 8fc58...274 Nei, du lurte ikke, for du hører ikke på oss som vet svaret. Du prøver bare å finne en måte å omgå reglene på så du kan forsvare det for deg selv. Hvis fly til Norge kun går fredag og fly fra Norge kun går søndager blir det et langt besøk: ankomst en valgt fredag og hjemreise søndag 16 dager etter der igjen. Anonymkode: 34daa...8da 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #13 Skrevet 3. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner jo det. Poenget var at vi har karantene for å begrense smitten i Norge. Når vedkommende ikke lenger oppholder seg i Norge er det jo ikke noe problem. Vi får jo ikke noe mer smitte her siden personen drar hjem igjen. Anonymkode: 8fc58...274 Jeg skjønner hvordan du tenker, men det store problemet her er at vedkommende må sette seg på et fly fullt av andre mennesker før hen har vært i karantene i 10 dager. Det vil si at hen ikke vet med sikkerhet at hen ikke er smittet, og dermed utsetter alle andre på både flyplassen og flyet for smittefare. Anonymkode: 21c5b...e82 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du lurte ikke, for du hører ikke på oss som vet svaret. Du prøver bare å finne en måte å omgå reglene på så du kan forsvare det for deg selv. Hvis fly til Norge kun går fredag og fly fra Norge kun går søndager blir det et langt besøk: ankomst en valgt fredag og hjemreise søndag 16 dager etter der igjen. Anonymkode: 34daa...8da Nei, det egentlige spørsmålet er som fly ansees som offentlig transport eller ikke. Som loff77 over her påpeker så er det uklart om det defineres som offentlig transport. For offentlig transport er bare omtalt som tog, buss og trikk over alt. Hadde det stått spesifikt hadde jeg ikke stilt spørsmålet! Dere vet ikke svaret noe mer enn meg. Dere bare gjetter på det samme grunnlaget som meg. Anonymkode: 8fc58...274
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #15 Skrevet 3. august 2020 Kommer vedkommende hit fredag og landet blir rødt lørdag er h*n ikke i karantene. Om vedkommende kommer fredag og landet blir rødt innen ankomst vil h*n måtte i karantene. I karantene kan man ikke oppholde seg på folkerike plasser. Da vil jo ikke vedkommende kunne ta fly ut av Norge uansett, for de bryter jo karantene bare ved å gå inn på flyplassen. At «h*n kommer og drar, vil jo ikke smitte noen» er ikke et spesielt godt argument når man skal inn på en offentlig plass i en av høysesongene, samt sette seg i en metalltube med en rekke andre. Anonymkode: bbe82...68a 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #16 Skrevet 3. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner hvordan du tenker, men det store problemet her er at vedkommende må sette seg på et fly fullt av andre mennesker før hen har vært i karantene i 10 dager. Det vil si at hen ikke vet med sikkerhet at hen ikke er smittet, og dermed utsetter alle andre på både flyplassen og flyet for smittefare. Anonymkode: 21c5b...e82 Men disse menneskene forlater jo også Norge 😊 på flyplassen klarer man å overholde karantenereglene. De sier at man kan oppholde seg der det er andre enn husstandsmedlemmer så lenge man holder 2 meters avstand. Man kan også være nærmere andre enn 2 meter så lenge man er det i mindre enn 15 minutter også. Altså ingen problemer å overholde dette på en flyplass. Anonymkode: 8fc58...274 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #17 Skrevet 3. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det egentlige spørsmålet er som fly ansees som offentlig transport eller ikke. Som loff77 over her påpeker så er det uklart om det defineres som offentlig transport. For offentlig transport er bare omtalt som tog, buss og trikk over alt. Hadde det stått spesifikt hadde jeg ikke stilt spørsmålet! Dere vet ikke svaret noe mer enn meg. Dere bare gjetter på det samme grunnlaget som meg. Anonymkode: 8fc58...274 Du vet du jo ikke. Vi har ikke lov å skrive under med yrkestittel her inne. Uansett har du vel ingen egen spesialbygd innskjekkingsskranke, sikkerhetskontroll og gate inni i privatbilen din som gjør at denne gjesten kan gå rett ombord i flyet, har du vel? Så da er jo hvorvidt flyet regnes som kollektivtransport eller ikke totalt likegyldig. Anonymkode: 34daa...8da
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #18 Skrevet 3. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer vedkommende hit fredag og landet blir rødt lørdag er h*n ikke i karantene. Om vedkommende kommer fredag og landet blir rødt innen ankomst vil h*n måtte i karantene. I karantene kan man ikke oppholde seg på folkerike plasser. Da vil jo ikke vedkommende kunne ta fly ut av Norge uansett, for de bryter jo karantene bare ved å gå inn på flyplassen. Ok. Da satser vi på at flyet lander før landet blir rødt. Ellers blir det ikke noe tur, med mindre jeg finner ut hvor jeg skal ringe for å få et kvalifisert svar 😊 Anonymkode: 8fc58...274
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #19 Skrevet 3. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet du jo ikke. Vi har ikke lov å skrive under med yrkestittel her inne. Uansett har du vel ingen egen spesialbygd innskjekkingsskranke, sikkerhetskontroll og gate inni i privatbilen din som gjør at denne gjesten kan gå rett ombord i flyet, har du vel? Så da er jo hvorvidt flyet regnes som kollektivtransport eller ikke totalt likegyldig. Anonymkode: 34daa...8da Så lenge man holder 2 meters avstand, eller ikke er nærmere noen enn 2 meter for mer enn 15 minutter av gangen så er ikke karantenereglene brutt, så man kan overholde reglene selv på en flyplass. Anonymkode: 8fc58...274
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #20 Skrevet 3. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men disse menneskene forlater jo også Norge 😊 på flyplassen klarer man å overholde karantenereglene. De sier at man kan oppholde seg der det er andre enn husstandsmedlemmer så lenge man holder 2 meters avstand. Man kan også være nærmere andre enn 2 meter så lenge man er det i mindre enn 15 minutter også. Altså ingen problemer å overholde dette på en flyplass. Anonymkode: 8fc58...274 Ja, de forlater landet, men de er fremdeles i Norge når de setter seg på flyet. Det er den delen som er interessant sånn med tanke på lovverket, men med tanke på å være et skikkelig menneske, så er det selvfølgelig ikke greit å utsette folk for smitte av en potensielt dødelig sykdom bare fordi du regner med å slippe unna rettslige konsekvenser. Anonymkode: 21c5b...e82 3
Anbefalte innlegg