Gå til innhold

Munnbind/ansiktsmaske i tøy? Hva tror dere blir rådet neste uke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dersom det var munnbindplikt i butikker som i absolutt alle land utenom Norge og Sverige så hadde det problemet vært unngått. 

Anonymkode: beca5...4b8

Nettopp. Jeg mente å gi et eksempel på det du sier - at folk går rundt i samfunnet som om ingenting var hendt selv med luftveissymptomer, selv om de har vært på svenskehandel eller selv om de burde vært i karantene av andre grunner. Det hjelper ikke at vi som faktisk er forsiktige og mest sannsynlig ikkeer smittet går med munnbing og spriter hendene, når de som har størst risiko for å være smittsomme driter i det. Da må det faktisk påbud og tvang til - og det er folks egen skyld. 

Anonymkode: a3303...1bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dersom det var munnbindplikt i butikker som i absolutt alle land utenom Norge og Sverige så hadde det problemet vært unngått. 

Det er flere andre land som ikke har munnbindplikt. For eksempel, Finland og Island. 

Anonymkode: 9d91f...98a

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hva slags filter det er? Og ikke minst hvor man får tak i? De jeg ser på på Zalando har filterlomme i seg, men aner ikke hva slags filter det er snakk om 😅

Anonymkode: 151d9...e34

Slik som disse. Selges mange plasser. 
https://www.woweffekt.no/produkt/wow-losninger/maske-med-karbonfilter

Anonymkode: f4c0a...eb1

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en maske som beskytter den som har den på seg, ikke folk rundt. Tviler sterkt på at denne er godtkjent som munnbind på flyvninger nå. Den er ment for allergikere og folk som utsettes for partikler de ikke bør inhalere, ikke for virus. Tvilsom reklame og tvilsomt produkt, forøvrig. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke en maske jeg prøvde å spør etter men selve filter å ha i. Fant på samme side, men gud så dyrt tong skal være da! Fytti om de meller oss for penger! 🤪🥵

Men kommer ikke til å bestille derifra, liker nettbutikker med navn jeg kjenner til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke en maske jeg prøvde å spør etter men selve filter å ha i. Fant på samme side, men gud så dyrt tong skal være da! Fytti om de meller oss for penger! 🤪🥵

Men kommer ikke til å bestille derifra, liker nettbutikker med navn jeg kjenner til.

Jeg ville IKKE bestilt hverken maskene eller filterne derfra, for å si det sånn...

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom munnbind blir påbudt må innkjøp sponses, og prisene settes ned i apotekene. Folk kommer ikke til å ville bruke tusenvis av kroner på dette framover. 

Jeg har nettopp kjøpt 500 engangs munnbind for tusenvis jo. Og vaskbart i ull til familien. Men det er ikke alle som har råd til det.

Anonymkode: c3a70...b51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du luftveissymptomer, som nysing, så skal du uansett holde deg hjemme. Da er munnbind helt meningsløst.

Anonymkode: 7b782...759

Du tenker altså at folk ikke plutselig kan nyse av andre årsaker enn sykdom?

»A sneeze, or sternutation, is a semi-autonomous, convulsive expulsion of air from the lungs through the nose and mouth, usually caused by foreign particles irritating the nasal mucosa. A sneeze expels air forcibly from the mouth and nose in an explosive, spasmodic involuntary action resulting chiefly from irritation of the nasal mucous membrane. This action allows for mucus to escape through the nasal cavity.[1] Sneezing is possibly linked to sudden exposure to bright light, sudden change (fall) in temperature, breeze of cold air, a particularly full stomach, exposure to allergies, or viral infection.»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sneeze

https://medical-dictionary.thefreedictionary.com/sneeze

Anonymkode: ca18a...4a9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trassig treåring? 

Anonymkode: 64f91...59d

Nei, men jeg nekter å kaste bort penger og energi på tøv. 

Anonymkode: 7b782...759

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva beskytter disse egentlig mot da? 

Kopiert fra nettsiden: 

"Dette produktet er ikke en kirurgisk- eller åndrettsmaske, og kan ikke brukes for personlig beskyttelse eller i medisinsk sammenheng. Produktet er kun beregnet for privat bruk og er ikke egnet for medisinsk bruk eller som beskyttelse i yrkesliv. Masken beskytter ikke mot infeksjoner.

Hele overskuddet fra salget av dette produktet, doneres et veldedig formål.
Det er ingen returrett for dette produktet. Dine lovfestede forbrukerrettigheter gjelder fortsatt."

Anonymkode: d1949...d12

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva beskytter disse egentlig mot da? 

Kopiert fra nettsiden: 

"Dette produktet er ikke en kirurgisk- eller åndrettsmaske, og kan ikke brukes for personlig beskyttelse eller i medisinsk sammenheng. Produktet er kun beregnet for privat bruk og er ikke egnet for medisinsk bruk eller som beskyttelse i yrkesliv. Masken beskytter ikke mot infeksjoner.

Hele overskuddet fra salget av dette produktet, doneres et veldedig formål.
Det er ingen returrett for dette produktet. Dine lovfestede forbrukerrettigheter gjelder fortsatt."

Anonymkode: d1949...d12

Hovedformålet med munnbind er at bæreren av munnbindet ikke skal smitte andre. Denne typen vil til en viss grad forhindre at du smitter andre. Selvsagt vil ikke dette beskytte andre like godt som et medisinsk munnbind, men bedre enn intet munnbind.

Anonymkode: ca18a...4a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp kjøpt 500 engangs munnbind for tusenvis jo. Og vaskbart i ull til familien. Men det er ikke alle som har råd til det.

Anonymkode: c3a70...b51

Slenger inn et tips her: Apotek1 selger Janus sine vaskbare munnbind til 50% for øyeblikket. Koster 99.50 per stk og kan vaskes 20 ganger.

Anonymkode: 8c25d...d9d

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg så senest i dag ei dame på Europris hoste gang på gang, rett i hånda si, for deretter å plukke smågodt med fingrene og putte de i posen, ombestemme seg og helle det ned i eskene igjen, brette posen pent sammen og legge den øverst i stabelen med poser. 

Jeg gav beskjed til betjeningen, men fikk bare et oppgitt "Og så?" som svar. Så antar ungene i bygda her er ekstra utsatt nå.

Tips media.

Anonymkode: 10c22...e5b

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Vi som familie på 6 må ut med rundt 12000 i måneden hvis bruk av munnbind blir påbudt. Det har vi ikke råd til. 

En trepakning gjenbrukbare munnbind koster knapt 100 kroner. Så kjøper man en stor pakke papirlommetørkler til filter. Det blir da maks 650 kr på familien din.

Du kan også sy dem selv. Jeg tipper at en eller to meter bomullsstoff og strikk vil koste ca. 100-150 kr.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg har endt opp med å bestille en maske fra Apoteket, den janus ull greia, og en 5 pk fra Zalando.

Nei tøy er kanskje ikke det beste, men er bedre enn noe, og kan brukes flere ganger, så håper på at jeg slipper unna med disse 200kr. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En trepakning gjenbrukbare munnbind koster knapt 100 kroner. Så kjøper man en stor pakke papirlommetørkler til filter. Det blir da maks 650 kr på familien din.

Du kan også sy dem selv. Jeg tipper at en eller to meter bomullsstoff og strikk vil koste ca. 100-150 kr.

Jeg kan dessverre ikke sy. Papir som filter ja. Høres veldig betryggende ut. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg har endt opp med å bestille en maske fra Apoteket, den janus ull greia, og en 5 pk fra Zalando.

Nei tøy er kanskje ikke det beste, men er bedre enn noe, og kan brukes flere ganger, så håper på at jeg slipper unna med disse 200kr. 

Det er jo det som er problemet - folk kommer til å bruke dårlige tøymunnbind eller gjenbruke engangsmunnbind for å slippe bot. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg kan dessverre ikke sy. Papir som filter ja. Høres veldig betryggende ut. 

Du får lese deg litt opp på temaet da, vet du. Ikke bare fantasere om at det kommer til å koste 12 tusen i måneden.

• Liker 5
  • Opprett ny...