AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #1 Skrevet 3. august 2020 Jeg stresser ikke noe med dette viruset, men føyer meg etter de råd og retningslinjer som kommer. Er ikke stappfullt der jeg bor, så føler ikke at maske er nødvendig. Tar aldri kollektivt, da jeg ikke kommer meg dit jeg skal med buss/tog. Men neste uke kommer det råd angående munnbind. Jeg er redd at rådet vil være ja vi må bruke det. Kanskje bare når «det er nødvendig» altså i store folkemasser. Men uavhengig av det, mer som forberedelse: jeg ser for meg at alle hiver seg rundt og bestiller som noen galne når dette skjer. Akkurat som med antibac så går det tomt. Jeg ønsker å være litt førevar, men jeg har ikke råd til disse fra apoteket. 800kr for 50 stk 🤪 og disse er bare engangs, går ikke lenge før de er «brukt opp». Leste noe om at de gjerne også skal byttes hver 2 time 🤪🤪 dette har ikke den vanlige mannen i gata råd til 🤑🤑 Så jeg ønsker gjerne heller å bruke slike i tøy, som man kan vaske selv etter hver bruk. Men hva tror dere? Er dette godt nok? Er godt nok for USA og England, så er det godt nok her også tror dere? Ser Zalando selger 5 stk for 99kr, det er overkommelig. Men tror dere at Norge spesifikt kommer til å si at vi MÅ bruke «kirurgiske» masker? Anonymkode: 151d9...e34 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #2 Skrevet 3. august 2020 Tøymadker er bare tull og fungerer ikke. Anonymkode: 9bdca...d8e 9
Tough cookie Skrevet 3. august 2020 #3 Skrevet 3. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg stresser ikke noe med dette viruset, men føyer meg etter de råd og retningslinjer som kommer. Er ikke stappfullt der jeg bor, så føler ikke at maske er nødvendig. Tar aldri kollektivt, da jeg ikke kommer meg dit jeg skal med buss/tog. Men neste uke kommer det råd angående munnbind. Jeg er redd at rådet vil være ja vi må bruke det. Kanskje bare når «det er nødvendig» altså i store folkemasser. Men uavhengig av det, mer som forberedelse: jeg ser for meg at alle hiver seg rundt og bestiller som noen galne når dette skjer. Akkurat som med antibac så går det tomt. Jeg ønsker å være litt førevar, men jeg har ikke råd til disse fra apoteket. 800kr for 50 stk 🤪 og disse er bare engangs, går ikke lenge før de er «brukt opp». Leste noe om at de gjerne også skal byttes hver 2 time 🤪🤪 dette har ikke den vanlige mannen i gata råd til 🤑🤑 Så jeg ønsker gjerne heller å bruke slike i tøy, som man kan vaske selv etter hver bruk. Men hva tror dere? Er dette godt nok? Er godt nok for USA og England, så er det godt nok her også tror dere? Ser Zalando selger 5 stk for 99kr, det er overkommelig. Men tror dere at Norge spesifikt kommer til å si at vi MÅ bruke «kirurgiske» masker? Anonymkode: 151d9...e34 Sånne som Zalando og Hennes & Mauritz selger beskytter ikke. Hvis du skal ha noen som er gjenbrukbare kan du kjøpe Janus sine i tynn merinoull, de har 81,5% beskyttelse og de kan du sterilisere i kokende vann og bruke 20 ganger. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #4 Skrevet 3. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg stresser ikke noe med dette viruset, men føyer meg etter de råd og retningslinjer som kommer. Er ikke stappfullt der jeg bor, så føler ikke at maske er nødvendig. Tar aldri kollektivt, da jeg ikke kommer meg dit jeg skal med buss/tog. Men neste uke kommer det råd angående munnbind. Jeg er redd at rådet vil være ja vi må bruke det. Kanskje bare når «det er nødvendig» altså i store folkemasser. Men uavhengig av det, mer som forberedelse: jeg ser for meg at alle hiver seg rundt og bestiller som noen galne når dette skjer. Akkurat som med antibac så går det tomt. Jeg ønsker å være litt førevar, men jeg har ikke råd til disse fra apoteket. 800kr for 50 stk 🤪 og disse er bare engangs, går ikke lenge før de er «brukt opp». Leste noe om at de gjerne også skal byttes hver 2 time 🤪🤪 dette har ikke den vanlige mannen i gata råd til 🤑🤑 Så jeg ønsker gjerne heller å bruke slike i tøy, som man kan vaske selv etter hver bruk. Men hva tror dere? Er dette godt nok? Er godt nok for USA og England, så er det godt nok her også tror dere? Ser Zalando selger 5 stk for 99kr, det er overkommelig. Men tror dere at Norge spesifikt kommer til å si at vi MÅ bruke «kirurgiske» masker? Anonymkode: 151d9...e34 Vi har bestilt fra Zalando. Behagelige å ha på, til munnbind å være. Om de hjelper? Aner ikke. Men jeg tenkte som deg at det er bedre å være føre var. Og dersom alle bruker munnbind vil det jo uansett bli en vanskeligere vei for viruset å reise. Så de hjelper sikkert litt. Anonymkode: c8ea0...8f8 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #5 Skrevet 3. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tøymadker er bare tull og fungerer ikke. Anonymkode: 9bdca...d8e Det ser nå ut som at folk flest bruker stoffmasker i Usa? Mulig det er en spesiell type? Anonymkode: 0e037...e90 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #6 Skrevet 3. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har bestilt fra Zalando. Behagelige å ha på, til munnbind å være. Om de hjelper? Aner ikke. Men jeg tenkte som deg at det er bedre å være føre var. Og dersom alle bruker munnbind vil det jo uansett bli en vanskeligere vei for viruset å reise. Så de hjelper sikkert litt. Anonymkode: c8ea0...8f8 Hvilke fra zalando kjøpte du? Det er så mange å velge mellom. Anonymkode: ab692...a72
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #7 Skrevet 3. august 2020 Vistaprint selger noen med innebygget filter. Så det er også en type maske. Anonymkode: ab692...a72
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #8 Skrevet 3. august 2020 1 minutt siden, Tough cookie skrev: Sånne som Zalando og Hennes & Mauritz selger beskytter ikke. Hvis du skal ha noen som er gjenbrukbare kan du kjøpe Janus sine i tynn merinoull, de har 81,5% beskyttelse og de kan du sterilisere i kokende vann og bruke 20 ganger. Har du link til de? Jeg finner ingen andre som selger masker i tøy enn zalando. Anonymkode: 151d9...e34
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #9 Skrevet 3. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke fra zalando kjøpte du? Det er så mange å velge mellom. Anonymkode: ab692...a72 Disse https://www.zalando.no/zign-5-pack-munnbind-i-toey-black-zi151b00b-q11.html Anonymkode: c8ea0...8f8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #10 Skrevet 3. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tøymadker er bare tull og fungerer ikke. Anonymkode: 9bdca...d8e Det stemmer ikke. De fungerer på ingen måte ikke så godt som medisinske munnbind, men er bedre enn ingenting. «Price: Many people argue that cloth masks can’t be effective because they can’t filter out viral particles, which are extremely tiny. But, as Larry explained, most of these particles leave the mouth and nose in much larger droplets that become smaller through evaporation as they move away from the body. Trapping droplets with the mask means not nearly as many viral particles escape. So, when all parties in a gathering are wearing well-constructed, well-fitting masks, it provides an extra layer of safety for everyone. If two people are wearing masks, the viral particles can travel about 5 feet away from each individual. When an infected person is not wearing a mask, those particles can float through the air 30 feet or more and stay alive for up to 30 hours.» https://med.stanford.edu/news/all-news/2020/06/stanford-scientists-contribute-to-who-mask-guidelines.html Anonymkode: ca18a...4a9 9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #11 Skrevet 3. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du link til de? Jeg finner ingen andre som selger masker i tøy enn zalando. Anonymkode: 151d9...e34 https://www.apotek1.no/produkter/munnbind-ull-847905p Anonymkode: ca18a...4a9 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #12 Skrevet 3. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har bestilt fra Zalando. Behagelige å ha på, til munnbind å være. Om de hjelper? Aner ikke. Men jeg tenkte som deg at det er bedre å være føre var. Og dersom alle bruker munnbind vil det jo uansett bli en vanskeligere vei for viruset å reise. Så de hjelper sikkert litt. Anonymkode: c8ea0...8f8 Selvfølgelig vil en tøymaske beskytte en god del. Covid-19 vil i hovedsak smitte gjennom spyttdråper og mesteparten av de vil sette seg i stoffet istedenfor å reise opptil metervis av gårde. Prøv å hoste, nyse, puste, synge eller lignende gjennom foreksempel et dobbelt kjøkkenhåndkle så vil du se at dette (etterhvert) vil bli fuktig eller rett og slett vått fordi spyttdråpene dine sitter igjen i stoffet istedenfor å havne ut i rommet. Anonymkode: a3303...1bc 8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #13 Skrevet 3. august 2020 Jeg tror ikke det blir påbud om å kun bruke medisinske munnbind, da vi raskt kan havne i den situasjonen igjen at det oppstår mangel på munnbind til helsevesenet. På min arbeidsplass må vi føre opp antall brukte munnbind og hansker hver dag. Anonymkode: ca18a...4a9 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig vil en tøymaske beskytte en god del. Covid-19 vil i hovedsak smitte gjennom spyttdråper og mesteparten av de vil sette seg i stoffet istedenfor å reise opptil metervis av gårde. Prøv å hoste, nyse, puste, synge eller lignende gjennom foreksempel et dobbelt kjøkkenhåndkle så vil du se at dette (etterhvert) vil bli fuktig eller rett og slett vått fordi spyttdråpene dine sitter igjen i stoffet istedenfor å havne ut i rommet. Anonymkode: a3303...1bc Jeg vet dette, det er common sense Men jeg har intet ønske om å snakke om hvor bra de er og hvor godt de beskytter uten å ha undersøkt mer. Og det har jeg ikke gjort, derfor svarte jeg på den måten jeg gjorde. Folk kan misforstå det meste har jeg lært (nå tenkte jeg ikke på deg, men generelt). Anonymkode: c8ea0...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #15 Skrevet 3. august 2020 17 minutter siden, Tough cookie skrev: Sånne som Zalando og Hennes & Mauritz selger beskytter ikke. Hvis du skal ha noen som er gjenbrukbare kan du kjøpe Janus sine i tynn merinoull, de har 81,5% beskyttelse og de kan du sterilisere i kokende vann og bruke 20 ganger. Kjøpe en del av de nå. Det er halv pris på dem hos apotek1. Anonymkode: ab692...a72
Tough cookie Skrevet 3. august 2020 #16 Skrevet 3. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du link til de? Jeg finner ingen andre som selger masker i tøy enn zalando. Anonymkode: 151d9...e34 Apotek 1 selger Janus munnbind
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #17 Skrevet 3. august 2020 Er jo ikke sånn at det virker som om smitten har avtatt i de landene de bruker munnbind da Anonymkode: 6853a...c77 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #18 Skrevet 3. august 2020 Viruset blir ødelagt etter noen døgn, så engangsmunnbind som ikke er ødelagt av fukt eller annet kan også brukes om på nytt hvis du lar dem ligge 1-2 uker mellom hver bruk. Anonymkode: ce013...920 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #19 Skrevet 3. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo ikke sånn at det virker som om smitten har avtatt i de landene de bruker munnbind da Anonymkode: 6853a...c77 Så da er det bare å drite i det, mener du? Har du tenkt på at det kanskje ville vært enda flere smittede om de ikke brukte munnbind? Anonymkode: ca18a...4a9 8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #20 Skrevet 3. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er jo ikke sånn at det virker som om smitten har avtatt i de landene de bruker munnbind da Anonymkode: 6853a...c77 Så du tror de har samme smittenivå i f.eks. Spania og Italia nå som det var på det meste? Det er ingen som har påstått at munnbind er nok alene, men det er heller ikke nok alene å vaske hendene eller holde minst en meters avstand. Anonymkode: ce013...920 4
Anbefalte innlegg