Gå til innhold

Bør ny nedstengning starte straks?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Smittetallene er på vei oppover, antaløet sykehusinnlagte økte mer i dag enn på lenge, vi har situasjonen på Hurtigruten og mange som kommer fra røde land uten at det kontrolleres om de overholder karantene. Det er ganske åpenbart at det nå går mot en bølge to og ny nedstengning av landet.

Spørsmålet mitt er om det ikke er best å starte nedstengningen først som sist? Det er jo mye lettere å slå ned et utbrudd som er i startfasen, enn å vente til det er ute av kontroll og vi har like mye innenlands smittespredning som i mars. Dermed kan nedstengning nummer to kanskje vare flere uker kortere enn om man venter, og dermed gi færre økonomiske skadevirkninger. Både Australia og Tyskland starter nå kraftige innstramminger på økende smittetall, uten å vente til ting er ute av kontroll. 

Anonymkode: 9f60c...6e3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 02915...7c7

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Dette visste vel vi som er oppegående ville skje. Så mye dumme folk da må det gå galt. Spania, Sverige osv reiser folk til og leier biler og kjører inn i røde soner. Skuddpremie på slike idioter hadde vert på sin plass. Hjerneskada hele gjengen.

Anonymkode: 69eb4...52c

• Liker 8
Skrevet

Norge har ikke rådt til noen ny nedstenging. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nedstenging er for tidlig, men vi trenger helt klart å sette inn tiltak. Det holder ikke å bare stoppe cruisetrafikken.

Jeg mener at vi bør teste turistene som kommer, innføre munnbindpåbud på offentlig transport, ikke tillate større arrangementer og stenge ned de byene som har større utbrudd.

Endret av youcancallmejune
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Neida. 

Dette er fortsatt langt mindre smitte enn det de trudde når de startet gjenåpningen. Målet har aldri vært nullsmitte, men passe kontroll. 

De meldte først om at dette må vi leve med i minst 2-3 år. Stadig flere land nevner nå 10 år. Så vi må regne med lokale utbrudd og smitteklynger, uten å gå inn i krisemodus av den grunn. 

Anonymkode: 9b702...223

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smittetallene er på vei oppover, antaløet sykehusinnlagte økte mer i dag enn på lenge, vi har situasjonen på Hurtigruten og mange som kommer fra røde land uten at det kontrolleres om de overholder karantene. Det er ganske åpenbart at det nå går mot en bølge to og ny nedstengning av landet.

Spørsmålet mitt er om det ikke er best å starte nedstengningen først som sist? Det er jo mye lettere å slå ned et utbrudd som er i startfasen, enn å vente til det er ute av kontroll og vi har like mye innenlands smittespredning som i mars. Dermed kan nedstengning nummer to kanskje vare flere uker kortere enn om man venter, og dermed gi færre økonomiske skadevirkninger. Både Australia og Tyskland starter nå kraftige innstramminger på økende smittetall, uten å vente til ting er ute av kontroll. 

Ja, men det vil ikke skje før ting er helt løpsk! De reagerte liksom hals over hode sist mente mange i ettertid. Av denne grunn sitter lockdown lengre inne nå enn den gang. Det blir lockdown, men politikerne kommer til å flørte mye mer med sykehuskapasiteten denne gangen. Når skolen åpner igjen vil helvete være løs for alvor! 

Kanskje Tegnell får rett? 

Anonymkode: 1dd78...dea

Skrevet

De kunne i det minste gjort det påbudt med munnbind og gått tilbake til max 50 per arrangement, samt skjerpe inn litt igjen på avstand, feks på offentlig transport, restauranter og barer osv. Total lockdown og stengte grenser er jo ekstreme tiltak, men de jeg nevnte har de jo god erfaring med i de landene som har hatt krisesituasjon. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Muscae skrev:

De kunne i det minste gjort det påbudt med munnbind og gått tilbake til max 50 per arrangement, samt skjerpe inn litt igjen på avstand, feks på offentlig transport, restauranter og barer osv. Total lockdown og stengte grenser er jo ekstreme tiltak, men de jeg nevnte har de jo god erfaring med i de landene som har hatt krisesituasjon. 

Det er sikkert de 200 på fotballkamp som får skylda... haha! Første tiltaket som blir iverksatt blir sikkert null publikummere på stadion, lol.

Anonymkode: 1dd78...dea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

NEI!! RO NED HYSTERIET!

Anonymkode: bfd45...684

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Morten1 skrev:

Det er ikke helt skille mellom nedstegning og økonomi. Folk holder seg unna der hvor det har oppstått eller kan oppstå en smittesituasjon. Se bare på Sverige. Ingen nedstigning men økonomien har likevel fått seg en real kakk. 

Anonymkode: ba328...7e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte bare at hvis vi gjeninnfører karantene for alle som kommer fra utlandet og strammer kraftig inn på retten til å reise til utlandet for nordmenn, vil det kanskje holde med en 2-ukers nedstengning for å bryte den smitteøkningen vi ser nå. Venter vi til utbruddet er i full blomst, trengs det kanskje 6 til 8 ukers nedstengning, med katastrofale følger for økonomien. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

NEI!! RO NED HYSTERIET!

Anonymkode: bfd45...684

Her er det du som trenger å roe deg ned. Ellers er diskusjonen saklig og rolig i motsetning til deg. 

Anonymkode: a36e5...c27

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Morten1 skrev:

det er ikke sikkert vi har råd til å la være.

Du presenterer det som om vi har et valg, men den brutale sannheten er at pandemien kommer til å få økonomien til å knele enten vi stenger ned eller slipper viruset løst. Jeg tror det siste koster mer enn det første. Det er ikke tiltakene som kveler økonomien, det er pandemien selv.

Anonymkode: 259d4...0d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jagå for total nedstengmi g av hele skole med hjemmeskole og hjemmekontor ut til minst 2022 for Å være på dem sikre siden😅

Anonymkode: 1c853...9ba

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jagå for total nedstengmi g av hele skole med hjemmeskole og hjemmekontor ut til minst 2022 for Å være på dem sikre siden😅

I går fikk jeg beskjed om hjemmekontor ut 2021. Jeg begynte å gråte. Det kommer til å bli tøft psykisk.

Anonymkode: 7857e...465

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

I går fikk jeg beskjed om hjemmekontor ut 2021. Jeg begynte å gråte. Det kommer til å bli tøft psykisk.

Du har i hvert fall jobb og slipper å reise til og fra jobb, kan stå opp i pysjen og gå rundt i kosedress hele dagen. Hva med oss som ikke har jobb? Slutt å klag.

Anonymkode: 28377...aeb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

2021? Du mener vel ut 2020? Kan vanskelig se for meg arbeidsgiver forskuttere det ut hele neste år, siden det meste er usikkert. 

Anonymkode: 33e71...a2e

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kommer jeg til å slutte som lærer....

• Opprett ny...